Paydrivers: Noodzaak of onderdeel van de F1?

Gestart door Franky R., 13 februari 2013 - 15:11:26

« vorige - volgende »

Paydrivers: Noodzaak of onderdeel van de F1?

Zolang de F1 bestaat, waren er paydrivers. Niet zeuren dus!
14 (63.6%)
Noodzaak, want zonder geld kun je niet autoracen...
1 (4.5%)
Noodzaak, doordat de F1 te duur is...
0 (0%)
Ongewenst, want talent moet een eerste vereiste zijn!
3 (13.6%)
Pas als Ferrari een paydriver nodig heeft, ga ik mij zorgen maken.
4 (18.2%)

Totaal aantal stemmen: 18

Poll gesloten: 15 maart 2013 - 15:11:26

NielsD

Welke kant wil je op Breaktest? Persoonlijk vind ik het een raar topic.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Jozef

Een echt Breaktest-topic. ;)

(zinloos dus)

Breaktest

Dit gaat natuurlijk over het pay driver-schap. Het is steeds meer een issue binnen het F1-circus zelf, en ik denk dat ook hier er heel verschillend over wordt gedacht, voldoende stof voor discussie lijkt me. 

Breaktest

Citaat van: Jozef op 19 november 2013 - 14:18:22
Een echt Breaktest-topic. ;)

(zinloos dus)
Ach, noem mij een onderwerp dat wel zin heeft...

Matthijs

Om maar inhoudelijk te reageren: ik heb een dubbel gevoel.

Aan de ene kant baal ik ervan dat talenten als Frijns langs de kant staan en paydrivers als Gutierrez, Chilton (en Vd Garde) wel rijden. Ik vind het ook een hele slechte ontwikkeling dat bijna alle teams afhankelijk zijn van het geld dat de coureurs meebrengen. Natuurlijk zijn paydrivers van alle tijden, maar het is pas recentelijk dat ook (sub)topteams een paydriver nodig hebben om te blijven bestaan. Je ziet het ook in de GP2, het geld van de coureur is vaak belangrijker dan de talenten. Daarom moeten de kosten mijns inziens sterk gereduceerd worden.

Aan de andere kant hebben al deze paydrivers best wel talent. Vd Garde, Perez, Maldonado, Gutierrez, Chilton: allemaal coureurs die hebben aangetoond in juniorklassen dat ze vooraan mee kunnen rijden. Het niveau van de paydrivers veel hoger dan de tijd van Délétraz, Rosset of Yuji Ide. Bovendien hebben we aan de voorkant van de grid veel meer topcoureurs dan eind jaren 90. Vettel, Hamilton, Alonso, Raikkonen, Button, Rosberg, Hülkenberg, Grosjean: we hebben heel veel supertalenten op de grid staan momenteel.

T.Nuvolari

Op een forum is elk topic (on)zinnig.

Ik begrijp je frustratie, maar dit is inherent aan de huidige tijd met al zijn financiële beslommeringen. Teams hebben nu eenmaal geld nodig en iemand moet daar voor zorgen. Volgens mij hebben ze dat mannetje niet wegbezuinigd, die zit nog steeds op z'n plaats. Ik denk eerder dat zo'n man gewoon geen geld vind op deze moment, of toch zeker niet genoeg. Je moet als team natuurlijk iets doen om rond te komen, daarom een coureur met de nodige centen. 10 jaar geleden zag je ze niet meer, maar toen ging alles ons voor de wind. The sky was the limit. Nu we terug met ons gat op de grond liggen zijn de mannen met centen ook terug. Stom, vervelend, maar helemaal niet vreemd.

De oplossing? Het circus een pak goedkoper maken. Bezuinigen op vanalles en nog wat. Ik kan echter al bedenken wat de ventilaties dan zullen zijn.

Jehoentelaar

Ik snap er maar weinig van, maar ik kan alleen maar zeggen dat geld altijd al een issue is geweest in autosport, in welke klasse dan ook. Punt nu is dat de Formule 1 structureel weigert zich aan te passen aan het economische klimaat om het probleem niet erger te maken dan het is. Nu gaat het nog goed, maar er komt een moment dat, mocht er niks gebeuren, de klasse wel in de problemen gaat komen.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 19 november 2013 - 14:21:29Dit gaat natuurlijk over het pay driver-schap. Het is steeds meer een issue binnen het F1-circus zelf, en ik denk dat ook hier er heel verschillend over wordt gedacht, voldoende stof voor discussie lijkt me.

Zeg dat dan ipv over citroenen te beginnen waar geen touw aan vast te knopen is...

Anyway, die discussie hebben we een half jaar geleden al eens gevoerd, veel leesplezier. http://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12379.0.html

0634

Ik wilde net zeggen; dat topic hadden we toch al... :-X

Breaktest


Zeg dat dan ipv over citroenen te beginnen waar geen touw aan vast te knopen is...
[/quote]
Met opzet heb dit stuk ironisch geschreven omdat het probleem waar het over gaat al even ironisch is. Gelukkig zijn hier nog wel een paar goede verstaanders, maar speciaal voor jou wil ik het nog wel even uitspellen. Mijn probleem is dat ik bij een race  niet meer weet waar ik nu eigenlijk naar zit te kijken. F1 wordt steevast gepresenteerd als de hoogste, meest professionele klasse en de beste coureurs, maar in feite het gaat steeds meer over coureurs met de beste connecties - langzamerhand ook over een tweedeling van teams. En dat noemt men een sport. Voorts constateer ik dat er ook van binnenuit veel over wordt geklaagd, maar er is niemand die er wat doet. Hoe kun je daar niet ironisch van worden?

Franky R.

Zoals eerder geopperd was er al een topic over betalende rijders! Dit dus samen gevoegd!


BTW, Breaktest...wat vind je van het nieuwste fenomeen in de F1? Naast de paydriver en paid driver, kennen we nu ook de unpaid driver... :P

Jozef

Citaat van: Breaktest op 19 november 2013 - 19:21:30
Citaat van: Jozef op 19 november 2013 - 16:50:06Zeg dat dan ipv over citroenen te beginnen waar geen touw aan vast te knopen is...

Met opzet heb dit stuk ironisch geschreven omdat het probleem waar het over gaat al even ironisch is. Gelukkig zijn hier nog wel een paar goede verstaanders, maar speciaal voor jou wil ik het nog wel even uitspellen. Mijn probleem is dat ik bij een race  niet meer weet waar ik nu eigenlijk naar zit te kijken. F1 wordt steevast gepresenteerd als de hoogste, meest professionele klasse en de beste coureurs, maar in feite het gaat steeds meer over coureurs met de beste connecties - langzamerhand ook over een tweedeling van teams. En dat noemt men een sport. Voorts constateer ik dat er ook van binnenuit veel over wordt geklaagd, maar er is niemand die er wat doet. Hoe kun je daar niet ironisch van worden?

Wie zijn nu de paydrivers dan?

- De vier van Caterham en Marussia -> geen probleem mee, achterhoedeteams worden al decennialang gevuld met paydrivers, altijd zo geweest

- Maldonado -> is nu niet echt de slechtste die we ooit gezien hebben. Heeft de snelheid om in F1 thuis te horen zonder sponsoring. Heeft er niet de hersenen voor, maar dat wil ik erbij nemen.

- Gutierrez -> deze ga ik niet goedpraten, is idd geen toevoeging maar anderzijds ook niet zo slecht als Takagi, Marques of Yoong

- Pérez (twijfelachtig of hij wel een paydriver is) -> hoort zeker thuis in de F1

En dan zijn we rond denk ik. Ik zie dus geen groot probleem, en al zeker niet groter dan pakweg 20 jaar geleden. Ik ben het dus ook niet eens met je stelling dat het "steeds meer over coureurs met de beste connecties gaat". De F1 gaat ook niet over de namen die ik hier heb genoemd; de F1 gaat over Vettel, Alonso, Hamilton, Räikkönen, Button, Webber, Rosberg, .....

0634

+ de paar jongere rijders als Hulkenberg en Ricciardo. En Magnussen blijkbaar.

Verder voor 100% met Jozef eens. Laten we het allemaal niet overdrijven; zo erg is het momenteel helemaal niet.

Breaktest

Nu heb je er toch al 7 genoemd, op een startveld van 22 is dat behoorlijk substantieel. Ook doorstroming van jong talent wordt erdoor belemmerd.

Arthur

Citaat van: Breaktest op 19 november 2013 - 23:25:11
Nu heb je er toch al 7 genoemd, op een startveld van 22 is dat behoorlijk substantieel. Ook doorstroming van jong talent wordt erdoor belemmerd.

Ook jong talent ontkomt tegenwoordig niet meer aan financiele ondersteuning. Zelf Schumacher had op de een of andere manier support!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel