Main Menu

DTM 2013

Gestart door janke, 01 februari 2013 - 18:19:24

« vorige - volgende »

SDG

#45
Citaat van: Jehoentelaar op 29 september 2013 - 21:15:31
En wie vergeet er met de laatste DTM Zandvoort zijn camera? Jehoentelaar. >:(

Ik had achteraf gezien toch liever mijn camera geruild voor mijn zonnebril. Die was ik dus vergeten...

En ik kijk zonet even in de spiegel en zie dat mijn gezicht zo rood als een tomaat ziet.  :P

Franky R.

Citaat van: SDG op 29 september 2013 - 21:36:17
Citaat van: Jehoentelaar op 29 september 2013 - 21:15:31
En wie vergeet er met de laatste DTM Zandvoort zijn camera? Jehoentelaar. >:(

Ik had achteraf gezien toch liever mijn camera geruild voor mijn zonnebril. Die was ik dus vergeten...

En ik kijk zonet even in de spiegel en zie dat mijn gezicht zo rood als een tomaat ziet.  :P


Wees blij...heb je de laatste zonnestralen voor 2013 [in Nederland]  meegepikt... ;)

Franky R.


Jehoentelaar

DTM is iets totaal anders dan formuleauto's, dus dat zou dan nog een enorme kluif kunnen worden. En tien races in een seizoen rijden is ook wel wat aan de lage kant.

Sphinx

Frijns heeft al eens een DTM-auto getest, al kwam daar niet veel uit voort. In ieder geval heeft ie mocht het zover komen een goed en een slecht voorbeeld: Paul di Resta leverde in de DTM een puike prestatie en verdiende er zijn F1-stoel mee. Robert Wickens kwam ook in de DTM-terecht (vooral omdat ie marketingtechnisch interessant was) maar dat liep tot op heden niet zo lekker, op één overwinning na en een afgenomen overwinning op de Norisring
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Ook Rafa Marciello, de koploper in het Europees Formule 3-kampioenschap, is in de running voor een DTM-zitje met hulp van Ferrari.

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 28 september 2013 - 17:04:32
Citaat van: Jehoentelaar op 28 september 2013 - 15:16:15
Het is bevestigd dat de DTM dit jaar voor het laatst in Zandvoort is. Iets met veiligheid of zo. :'(

Zonde zonde zonde, was toch wel het leukste evenement op Zandvoort.

Maar goed dat ze niet met DRS mogen rijden zegt al veel...

Heb begrepen dat het evenement geruild wordt met een race in China.
Not the way to go voor het DTM denk ik...

In 2010 had men al eens een race in Shanghai, waar toen geen vervolg op kwam. Ik vind het dan ook raar dat men nu ineens weer terug naar China zou gaan.

Ik hoop dat men niet dezelfde fout maakt als halverwege de jaren 90, met het ITC. DTM moet in de eerste plaats ook een Europees kampioenschap blijven, vind ik...

gloudiesaurus

Audi, BMW, en Mercedes verkopen tegewoordig meer auto's in China dan in Duitsland... daarom willen ze daar ook een race.
Ik ben er ook wat huiverig voor.

Die race in Shanghai was toen een groot fiasco. Het stratencircuit in Pudong (het hart van de stad) was niet goed geprepareerd waardoor putdeksels los lieten...
In China leeft autosport nog niet echt... dus of er veel publiek naar het DTM komt?

Overigens was Zandvoort het enige circuit waarmee het contract af liep. Daarom moeten zij plaats maken voor China.
De kans bestaat dat Zandvoort in 2015 weer op de kalender terugkeert, de contacten hierover zijn er volgens het circuit nog.
Al is ervanuit het DTM, ondanks dat het een gaaf circuit is, ook steeds meer kritiek naar aanleiding van de veiligheid.
Nu is het ook wel zo dat er in het circuit Zandvoort de laatste jaren geen Euro is geïnvesteerd.

Maar goed zolang ze ook op de Norisring rijden?  ;)
En Zandvoort is eigenlijk de enige race buiten Duitsland die liep... kijk eens naar Laustiz en Oscherleben daar komt ook niemand op af.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Edwin90

Ik ben toevallig twee maand geleden op Oschersleben geweest. Mooie baan maar eromheen is niets bijzonders. Een pitgebouw, een wedstrijdtoren en een betonnen tribune, that's it. Zeker niet beter dan Zandvoort.

janke

#54
The DTM final Race



Dit weekend is de laatste race van het DTM kampioenschap. Traditie getrouw op de Hockenheimring. Het is om des keizers baard. Mike Rockenfeller werd al kampioen op Zandvoort. En bekijken we het hele seizoen, niets dan verdiend. De enige die wat kon doen was Farfus. Tenminste door het seizoen genomen. Farfus wint de openingsrace en de laatste twee. Maar scoort in drie races geen enkel punt. "Rocky" was constanter en scoorde elke race. Eén overwinning minder dan Farfus. Het enigste waar Farfus (samen met teammaat Joey Hand) nog voor kan gaan (voor het Belgische RBM/BMW, Bart Maempey) is het team-kampioenschap. Ze liggen drie punten achter op Team Phoenix/Audi met Rockenfeller en Molina. Een kans hebben ook nog Wickens en Vietoris van het Stihl/AMG Team.

Teleurstellend dit jaar waren toch Spengler/BMW en Paffett/Mercedes. Vorig jaar nog de smaakmakers van het toen spannende kampioenschap, dit jaar beiden teleurstellend. Of het wat met het nieuwe 2013 reglement te maken had, met gebruik van option tyres en DRS?? Anderen konden er beter mee omgaan?? Spengler was in wat wedstrijden nogal gefrusteerd, zie het vingertje naar Ekström.

Verder gaat het in de autofabrikanten kampioenschap alleen nog tussen Audi en BMW.


Hockenheim.



Traditie getrouw is Hockenheim al jaren de start en finish van het DTM race seizoen. Gelegen in een bosrijke omgeving. Velen van de Pits zullen hier al wel geweest zijn, net als ik. Weten ook dat het er wel eens raar qua weer aan kan toegaan. Nat en droog volgen elkaar op. Het Motodrome vind ik persoonlijk een mooie plek om te zitten.

Circuit data DTM




Lengte 4,574 km / 42 Ronden.

Rondenrekord:   Paul Di Resta (Mercedes-Benz) 1.33,576 Min. (Oktober 2008)

Alle winnaars:   2001 Bernd Mayländer (Mercedes-Benz) 2002 Bernd Schneider (Mercedes-Benz) 2003 Jean Alesi (Mercedes-Benz) 2004 Bernd Schneider (Mercedes-Benz) 2005 Bernd Schneider (Mercedes-Benz) 2006 Bruno Spengler (Mercedes-Benz) 2007 Jamie Green (Mercedes-Benz) 2008 Timo Scheider (Audi) 2009 Gary Paffett (Mercedes-Benz) 2010 Paul Di Resta (Mercedes-Benz) 2011 Jamie Green (Mercedes-Benz) 2012 Bruno Spengler (BMW).

Dit weekend

Kunnen we een spetterende finale zien tussen Rockenfeller en Farfus?? Zullen (eindelijk) Spengler en Paffett van zich doen spreken?? Of verrast Ekström of Mortara eens?? Een Vietoris of Wickens?? Zullen ze toch de "shoot out" moeten halen om vooraan op de grid te staan.

Vandaag (vrijdag) was de Roll Out. Morgen de training en 's middags de kwalificatie.

ARD zend het uit. Zaterdag vanaf 14.30 uur. Zondag vanaf 13.15 uur.

Wens de liefhebbers een mooie kwali en een spannende race toe.

Na Paffett/Mercedes en Spengler/BMW dit jaar de verdiende winnaar Rockenfeller/Audi.



Het iss ook bekend dat Zandvoort en Brands Hatch van de kalender af zijn. Volgend na wat jaren een comeback in China. En de Hongaroring is ook toegevoegd.


04. Mai
Hockenheimring Baden-Württemberg (D)
18. Mai
etropolis Motorsport Arena Oschersleben (D)
01. Juni
Hungaroring Budapest (UNG) **
29. Juni
Norisring (D)
13. Juli
Moskau Raceway (RUS)
03. August
Red Bull Ring Spielberg (A)
10. August
Nürburgring (D) ***
14. September
Lausitzring (D) **
28. September
China (CHN) – Ort noch offen
19. Oktober
Hockenheimring Baden-Württemberg (D)
Some things are too important to be left in the past.

janke

#55
Vanaf zondag avond is thanks Bruno wel verwijderd. ;)
Some things are too important to be left in the past.

janke

Dirk Werner had vanmorgen met zijn BMW de snelste tijd in de vrije training met een 1.33.282. Gevolgd door de Audi rijder Patrick Tambay. Vorig kampioen Bruno Spengler/Schnitzer-BMW behaalde de derde plek op ruim 0,2 sec. Paffett eindigde op een teleurstellende 14de plek.



Vanmiddag dan de qualificatie en de shoot out van de vier snelste coureurs.
Some things are too important to be left in the past.

janke

#57
We gaan de kwali in met schitterend race-weer. We zagen Eddy Jordan op bezoek bij het BMW team. Audi en BMW domineren duidelijk Q1. Out voor Green, Vietoris, Hand, Mehri, Mortara en Juncadella. Voor het kampioenschap voor de teams is het een slecht resultaat voor het RBM/BMW team daar Joey Hand (teammaat van Farfus) Q2 niet haalt.

In Q2 zijn het de BMW's die aardig domineren met Spengler, Farfus en Wittmann. Ekstrom/Audi pakt de snelste tijd. Mercedes doet het gewoon slecht in Q2. Einde verhaal is het voor Wehrlein, Scheider, Wickens, Paffett (wat een teleurstelling), Albuquerque en Tomczyk. Kampioen Rockenfeller met de hakken over de sloot op plek tien. Dus alle Mercedes auto's out.

Q3 was best spannend tussen Audi en BMW. Er werden diversen snelle rondes weg gestreept doordat de coureur met alle vier de wielen over de witte lijnen gingen. Spengler begint supersnel met een 1-33-4. Rockenfeller haalt de shoot out niet net als Farfus. Een verrassing is wel Glock en Priaulx die bij de laatste vier zitten en strijden voor pole. Maar vooral dat vier BMW's de shoot out halen. Een BMW onderonsje dus.

Priaulx begint de shoot out als eerste met een 1-34-081. Dan gaat Werner de baan op en haalt een 1-33-746. Dan komt Spengler de baan op en knalt er een 1-33-443 uit. Als laatste komt rookie Glock van het (Nederlandse) MTEK team. Maar zijn eerste tussentijd was al 0,2 sec. langzamer dan Spengler maar gaat met alle wielen buiten de lijnen en wordt zo vierde op de grid morgen.
Pole dus voor het het BMW/Schnitzer team als ook plek twee.



1 Spengler
2 Werner
3 Priaulx
4 Glock.

Laatste gerucht is dat Priaulx er waarschijnlijk volgend jaar niet meer bij is. Een groot WTCC kampioen die in de DTM helaas weinig kan laten zien. Morgen de race die begint op de zender van ARD om 13.15 uur.

Some things are too important to be left in the past.

janke

Top tien op de grid. Coureurs hebben hun banden keuze bekend gemaakt. O staat voor Optie-banden. S voor Standaardbanden.

1. B Spengler/BMW. O
2. D Werner/BMW. O
3. A Priaulx/BMW. S
4. T Glock/BMW. O
5. M Molina/Audi. O
6. M Wittmann/BMW. O
7. M Ekström/Audi. S
8. A Tambay/Audi. S
9. M Rockenfeller/Audi. O
10. A Farfus/BMW. S
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Wat ik me afvraag: welke van de twee is de zachte?

Overigens regent het de hele ochtend al gigantisch in Hockenheim. De Porsches en Formule 3's hadden het er moeilijk mee.