F1 moet terug naar de standaard van eind,90e jaren

Gestart door rawes, 27 januari 2013 - 02:44:33

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Figge op 02 februari 2013 - 11:53:25
Zo dat is negatief zeg over de huidige tijd.
Proef ik hier een verlangen naar de jaren 70 en 80?
Ja dat heb je goed geproefd, maar nogmaals, met behoud van de goede zaken anno nu. Bijvoorbeeld de snelheid waar we sinds 2003 zijn aanbeland is ongekend, bijna tegen het fysiek mogelijke aan. Het is een uniek pluspunt voor het huidige tijdperk dat te weinig op waarde wordt geschat en waar zelfs het roemruchte turbotijdperk niet aan kan tippen; de F1 in de jaren 70 was qua snelheid vergelijkbaar met de Formule 3 anno nu.
Welk F1-tijdperk de beste is is grotendeels subjectief, en ik denk dat die voor de meesten heel toevallig samenvalt met de periode waarin hij/zij 15 jaar werd en voor het eerst met F1 in aanraking kwam. Maar afgezien daarvan kun je naar mijn mening ook iets objectiefs over de jaren 70 kunt zeggen. Vanaf 1973 begonnen auto's echt karakter te krijgen, niet een enkele zoals de Tyrrell 005 en de Lotus 72, maar vrijwel het hele veld, en dat liep door tot ongeveer 1979. Daarna werden het langzaam eenheidsworsten, en dat was daarvoor eigenlijk ook het geval. Halverwege jaren tachtig vond ik ook wel weer mooi, maar niet vanwege de auto's maar vanwege de karakters die erin rondreden. De verstikkende fatsoensregeltjes van de teams en de FIA hebben een hoop kapot gemaakt.

Erwin-82

hear hear!  8)

Citaat van: Breaktest op 07 februari 2013 - 14:39:39
Ja dat heb je goed geproefd, maar nogmaals, met behoud van de goede zaken anno nu. Bijvoorbeeld de snelheid waar we sinds 2003 zijn aanbeland is ongekend, bijna tegen het fysiek mogelijke aan.

Nou....ben ik niet met je eens. Als je naar deze clip kijkt (GP Canada 1991)
Dan lijken de auto's zoveel harder te gaan dan nu. En als je de onboard beelden ziet kun je het toch alleen maar met me eens zijn. Dat was volgens mij bijna tegen het fysiek mogelijke aan. Of werden TV beelden toen anders getoond dan nu?
"De formule 1 is een machtstrijd tussen prutsers en geldwolven geworden, een poel van plagiaat en achterklap" © Colin Chapman

Iceman2012

Citaat van: Erwin-82 op 07 februari 2013 - 14:59:23
hear hear!  8)

Citaat van: Breaktest op 07 februari 2013 - 14:39:39
Ja dat heb je goed geproefd, maar nogmaals, met behoud van de goede zaken anno nu. Bijvoorbeeld de snelheid waar we sinds 2003 zijn aanbeland is ongekend, bijna tegen het fysiek mogelijke aan.

Nou....ben ik niet met je eens. Als je naar deze clip kijkt (GP Canada 1991)
Dan lijken de auto's zoveel harder te gaan dan nu. En als je de onboard beelden ziet kun je het toch alleen maar met me eens zijn. Dat was volgens mij bijna tegen het fysiek mogelijke aan. Of werden TV beelden toen anders getoond dan nu?
de onboard camera's zullen zeker stabieler zijn en als je naar de rondetijden kijkt, dan is het kwalificatierecord van 2004 ruim 7 seconden sneller als de poletijd van 1991. Qua G-krachten zal het nu wel zwaarder zijn, maar toen was het op een andere manier fysiek wel zwaarder

Breaktest

Citaat van: Erwin-82 op 07 februari 2013 - 14:59:23
hear hear!  8)

Citaat van: Breaktest op 07 februari 2013 - 14:39:39
Ja dat heb je goed geproefd, maar nogmaals, met behoud van de goede zaken anno nu. Bijvoorbeeld de snelheid waar we sinds 2003 zijn aanbeland is ongekend, bijna tegen het fysiek mogelijke aan.

Nou....ben ik niet met je eens. Als je naar deze clip kijkt (GP Canada 1991)
Dan lijken de auto's zoveel harder te gaan dan nu. En als je de onboard beelden ziet kun je het toch alleen maar met me eens zijn. Dat was volgens mij bijna tegen het fysiek mogelijke aan. Of werden TV beelden toen anders getoond dan nu?
Da's echt gezichtsbedrog; de cijfers zeggen iets anders. Of het toen fysiek net zo zwaar was is moeilijk te zeggen. Misschien waren de helmen destijds iets zwaarder, en dat tikt natuurlijk ook aan. Bovendien had je niet die van die hoge cockpitkragen waartegen de patatgeneratie van nu zijn arme hoofdje ten ruste kan leggen. Maar qua rondetijden is de huidige generatie absoluut de snelste (hoewel er de laatste tien jaar nauwelijks nog progressie in zit). Het zou best kunnen dat coureurs met de snelheid van nu en de condities van toen geen race meer kunnen uitrijden. Een voorbeeld van de fenomenale reactieskills van huidige generatie coureurs: