Red Bull in 2013

Gestart door Sabai, 05 januari 2013 - 10:57:40

« vorige - volgende »

Moet Red Bull net als Ferrari openlijk en duidelijk een eerste en tweede coureur aanwijzen ?

ja
nee
Ik weet het niet
Dat moeten ze zelf weten

0634

#255
Citaat van: NielsD op 29 oktober 2013 - 16:54:11
Citaat van: Jozef op 29 oktober 2013 - 15:08:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Dat kan ik ook lezen. En dat heeft dus niks te maken met de verhouding Vettel-Alonso.

Klopt. Maar iedereen prijst Vettel helemaal de hemel in omdat-ie z'n vierde titel heeft gepakt. Absoluut knap, maar als de banden niet waren veranderd, dan had Vettel nu misschien niet eens eerste gestaan, omdat Ferrari bijvoorbeeld sterker was dan Red Bull.

Misschien, we zullen het nooit weten. Het enige dat we weten is dat voordat de banden veranderden Vettel ook al meer dan 20 punten voor stond op de rest. We moeten dus niet doen of dat de banden de doorslaggevende factor was. Het vergrootte de voorsprong, meer niet.

Maikel0230

Ik heb ook niet gezegd dat ze zich daar moeten bij neerleggen Jeroen, toch denk ik dat Newey al vaak genoeg bewezen heeft dat hij net binnen de lijntjes kan kleuren.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Enzo

Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:05:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....
Tja, ik zie dat toch anders. Wettel en RedBull waren dit jaar met afstand de belangrijke package. Echter, door de 2013-banden konden ze het grote voordeel niet benutten, want dan zouden de banden kapot gaan. Wat er in feite in het begin van het seizoen gebeurde was dat de snelsten en de besten kunstmatig werden afgeremd.

Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Kortom: het is in mijn ogen niet de schuld van Vettel, RedBull, FIA of Pirelli dat het kampioenschap van 2013 zo saai was, maar van alle andere topteams die het blijkbaar niet voor elkaar kregen Vettel en RedBull te bedreigen.
Goede post, helemaal mee eens!

0634

Ik ook. Helemaal eens. Zoals ik ook al zei: Vettel stond voor de bandenverandering ook al meer dan 20 punten voor he.

Matthijs

Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 17:59:08Volgens mij zijn banden altijd een groot onderdeel van het pakket. Het zijn de sloffen die jou over het asfalt helpen. Zonder banden kun je geen rondjes rijden en als dan blijkt dat je de banden niet helemaal goed onder controle hebt dan is dat je eigen probleem.

Klopt, banden vormen misschien wel het belangrijkste onderdeel van het totaalpakket. Maar wat ik bedoel is dat dit geen beslissende factor mag zijn. Stel je voor dat ze bij voetbal een nieuwe bal introduceren, waardoor toplanden als Spanje of Brazilië ineens niet meer kunnen winnen. Of dat er bij tennis nieuwe rackets worden ontwikkeld die Nadal steeds kapot slaat. Of zoals eerder aangegeven de nieuwe schoenen van Bolt. Banden zijn superbelangrijk, maar in mijn ogen meer als constante dan als beslissende factor.

Matthijs

Citaat van: Enzo op 30 oktober 2013 - 02:01:05
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:05:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....
Tja, ik zie dat toch anders. Wettel en RedBull waren dit jaar met afstand de belangrijke package. Echter, door de 2013-banden konden ze het grote voordeel niet benutten, want dan zouden de banden kapot gaan. Wat er in feite in het begin van het seizoen gebeurde was dat de snelsten en de besten kunstmatig werden afgeremd.

Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Kortom: het is in mijn ogen niet de schuld van Vettel, RedBull, FIA of Pirelli dat het kampioenschap van 2013 zo saai was, maar van alle andere topteams die het blijkbaar niet voor elkaar kregen Vettel en RedBull te bedreigen.
Goede post, helemaal mee eens!

Thanks!

Jehoentelaar

Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2013 - 08:22:48
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 17:59:08Volgens mij zijn banden altijd een groot onderdeel van het pakket. Het zijn de sloffen die jou over het asfalt helpen. Zonder banden kun je geen rondjes rijden en als dan blijkt dat je de banden niet helemaal goed onder controle hebt dan is dat je eigen probleem.

Klopt, banden vormen misschien wel het belangrijkste onderdeel van het totaalpakket. Maar wat ik bedoel is dat dit geen beslissende factor mag zijn. Stel je voor dat ze bij voetbal een nieuwe bal introduceren, waardoor toplanden als Spanje of Brazilië ineens niet meer kunnen winnen. Of dat er bij tennis nieuwe rackets worden ontwikkeld die Nadal steeds kapot slaat. Of zoals eerder aangegeven de nieuwe schoenen van Bolt. Banden zijn superbelangrijk, maar in mijn ogen meer als constante dan als beslissende factor.
Maar eerst had Red Bull grootse moeite met de banden, nu zijn dat met name Lotus (ondanks dat ze wat terugkomen) en Force India. Wat ik er dan van kan maken is dat het vooral afhangt vanuit welk perspectief je het ziet om te beoordelen wanneer de situatie het eerlijkst is. Dat natuurlijk los van het gegeven dat midden in het seizoen essentiële onderdelen veranderen totale waanzin is.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2013 - 06:35:35
Ik ook. Helemaal eens. Zoals ik ook al zei: Vettel stond voor de bandenverandering ook al meer dan 20 punten voor he.
Klopt helemaal, maar voordat Pirelli de banden veranderde was Vettel niet in staat om twee GP's op rij te winnen. Dat veranderde na de zomer...Ook een punt dat te vermelden waard is, IMHO.

Jozef

Wow, iemand heeft topics lopen mixen, ik zie hier posts verschijnen die ik elders had geplaatst en er lopen 3 discussies door elkaar. Waar gaat deze topic nu eigenlijk over? ^^

Maikel0230

Citaat van: Jozef op 30 oktober 2013 - 16:25:52
Wow, iemand heeft topics lopen mixen, ik zie hier posts verschijnen die ik elders had geplaatst en er lopen 3 discussies door elkaar. Waar gaat deze topic nu eigenlijk over? ^^

We hebben besloten om het Keizer Vettel topic samen te voegen met het Red Bull 2013 topic om zo te vermijden dat dezelfde discussie in twee topics zou gevoerd worden.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Enzo

Citaat van: Jehoentelaar op 30 oktober 2013 - 13:50:08
Citaat van: Matthijs op 30 oktober 2013 - 08:22:48
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 17:59:08Volgens mij zijn banden altijd een groot onderdeel van het pakket. Het zijn de sloffen die jou over het asfalt helpen. Zonder banden kun je geen rondjes rijden en als dan blijkt dat je de banden niet helemaal goed onder controle hebt dan is dat je eigen probleem.

Klopt, banden vormen misschien wel het belangrijkste onderdeel van het totaalpakket. Maar wat ik bedoel is dat dit geen beslissende factor mag zijn. Stel je voor dat ze bij voetbal een nieuwe bal introduceren, waardoor toplanden als Spanje of Brazilië ineens niet meer kunnen winnen. Of dat er bij tennis nieuwe rackets worden ontwikkeld die Nadal steeds kapot slaat. Of zoals eerder aangegeven de nieuwe schoenen van Bolt. Banden zijn superbelangrijk, maar in mijn ogen meer als constante dan als beslissende factor.
Maar eerst had Red Bull grootse moeite met de banden, nu zijn dat met name Lotus (ondanks dat ze wat terugkomen) en Force India. Wat ik er dan van kan maken is dat het vooral afhangt vanuit welk perspectief je het ziet om te beoordelen wanneer de situatie het eerlijkst is. Dat natuurlijk los van het gegeven dat midden in het seizoen essentiële onderdelen veranderen totale waanzin is.

Lotus gaat anders behoorlijk goed de afgelopen races, hoe zie jij dit dan?

Daarnaast zijn de banden gewijzigd omdat het de F1 schade toebracht en op sommige banen zelfs gevaarlijk was, dus dan moeten de teams niet zeuren. Daarnaast geldt hier hetzelfde argument als wat ik eerder heb gehoord, "de banden zijn voor iedereen hetzelfde en daar moeten ze het beste van maken".

Ik deel de mening met Mathijs ea, dat de vorige banden een afbreuk deden aan de sport en een kunstmatige begrenzing vormde waardoor je niet de werkelijk verhoudingen zag. Nu er weer normaal vermogen losgelaten kan worden op het rubber kan de potentie van de auto beter benut worden, hierdoor werd beter zichtbar hoe goed de Red Bull eigenlijk wel niet is. Gelukkig maar... ;)

Enzo

Citaat van: Franky R. op 30 oktober 2013 - 15:37:40
Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2013 - 06:35:35
Ik ook. Helemaal eens. Zoals ik ook al zei: Vettel stond voor de bandenverandering ook al meer dan 20 punten voor he.
Klopt helemaal, maar voordat Pirelli de banden veranderde was Vettel niet in staat om twee GP's op rij te winnen. Dat veranderde na de zomer...Ook een punt dat te vermelden waard is, IMHO.

En hoe dit kwam maakt jou geen reet uit zeker?

0634

Citaat van: Franky R. op 30 oktober 2013 - 15:37:40
Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2013 - 06:35:35
Ik ook. Helemaal eens. Zoals ik ook al zei: Vettel stond voor de bandenverandering ook al meer dan 20 punten voor he.
Klopt helemaal, maar voordat Pirelli de banden veranderde was Vettel niet in staat om twee GP's op rij te winnen. Dat veranderde na de zomer...Ook een punt dat te vermelden waard is, IMHO.
Zekerss. Het bandenverhaal spreekt ook zeker in hun voordeel, dat heeft zelfs Newey onderkent. Maar ik wil alleen maar aangeven dat het ook weer niet allemaal uit de lucht is komen vallen en dat de titel alleen maar een bandenverhaal is.

0634

Citaat van: Enzo op 30 oktober 2013 - 17:34:25

Daarnaast zijn de banden gewijzigd omdat het de F1 schade toebracht en op sommige banen zelfs gevaarlijk was, dus dan moeten de teams niet zeuren.

Dat vraag ik me dus af. Want zoals ik het begreep van Van Dam en Doornbos was het zo dat de teams de aanwijzingen van Pirelli aangaande bandenspanning en chamber in de wind sloegen en zelf maar wat deden, waardoor het misging op Silverstone. Daarna is het advies van Pirelli van vrijblijvend veranderd in verplicht.

Enzo

#269
Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2013 - 17:50:20
Citaat van: Enzo op 30 oktober 2013 - 17:34:25

Daarnaast zijn de banden gewijzigd omdat het de F1 schade toebracht en op sommige banen zelfs gevaarlijk was, dus dan moeten de teams niet zeuren.

Dat vraag ik me dus af. Want zoals ik het begreep van Van Dam en Doornbos was het zo dat de teams de aanwijzingen van Pirelli aangaande bandenspanning en chamber in de wind sloegen en zelf maar wat deden, waardoor het misging op Silverstone. Daarna is het advies van Pirelli van vrijblijvend veranderd in verplicht.

Tja, klinkt toch een beetje als straatje schoonvegen, de banden waren dus sowieso op het randje van bruikbaar. Wat mij betreft moeten die dingen gewoon niet zo'n bepalende rol hebben, tractie moeten ze leveren en laat de spanning maar van de auto's en de coureurs komen.

Daarnaast kan de FIA alleen maar een wijziging doorvoeren met toestemming van alle teams, tenzij het dus gevaarlijk is.
Aangezien niemand bezwaar heeft gemaakt, ga ik ervanuit  dat het om veiligheidsredenen is veranderd.