Red Bull in 2013

Gestart door Sabai, 05 januari 2013 - 10:57:40

« vorige - volgende »

Moet Red Bull net als Ferrari openlijk en duidelijk een eerste en tweede coureur aanwijzen ?

ja
nee
Ik weet het niet
Dat moeten ze zelf weten

Jehoentelaar

De cijfers zijn inderdaad wel waar het allemaal om gaat. Niemand die Schumacher zijn zeven titels zou afnemen (nou, misschien Hill eentje, maar details). Maar het gaat hier in het geval van Vettel juist om het loslaten van de cijfers, en het kijken naar hoe goed hij daadwerkelijk is. Om vervolgens op basis daarvan te kijken of alle hosannah, die soms in m.i. buitensporige hoeveelheid te lezen is, wel terecht is. En dat geldt niet alleen voor Vettel.

Iceman2012

Citaat van: Jehoentelaar op 21 maart 2013 - 21:50:21
De cijfers zijn inderdaad wel waar het allemaal om gaat. Niemand die Schumacher zijn zeven titels zou afnemen (nou, misschien Hill eentje, maar details). Maar het gaat hier in het geval van Vettel juist om het loslaten van de cijfers, en het kijken naar hoe goed hij daadwerkelijk is. Om vervolgens op basis daarvan te kijken of alle hosannah, die soms in m.i. buitensporige hoeveelheid te lezen is, wel terecht is. En dat geldt niet alleen voor Vettel.
ja, ok, maar zeg dan gewoon; we wachten het eind van zn carriere af ipv allemaal dingen te gaan noemen die ie nog moet doen. Vettel moet gewoon op zn eigen manier (voor zover mogelijk) zn carriere invullen. En dan lijkt de kans mij groot dat ie nog wel eens in een ander team terecht komt, of iig in een team zonder Newey. Zometeen moet ie ook nog tot zn 43e door om te laten zien dat ie ook nog met de volgende generatie(s) mee kan.

0634

#77
Citaat van: Iceman2012 op 21 maart 2013 - 21:23:40
Citaat van: Jeroen op 21 maart 2013 - 21:16:44
Joh. Echt? Nooit geweten.
echt waar ;) goed onthouden, ik zeg het niet weer ;)

maar nog ff serieus, ik bedoelde niet dat iemand met de meeste titels of overwinningen ook persé de beste is, maar da's uiteindelijk wel waar het allemaal om te doen is. Ook al blijft Vettel zn hele leven bij RBR, als hij op t einde 5 of 6 titels heeft + vele overwinningen, dan staat ie over 15 of 20 jaar ook gewoon tussen al die groten. Tegenwoordig ligt alles onder een vergrootglas en wordt elk overal op gelet, maar uiteindelijk blijven alleen de cijfers staan. Ook al wordt ie ooit nog eens overklast door een teamgenoot, dan schuiven we t gewoon af op een motivatieprobleem of wat dan ook en is dr nog niks aan de hand ;)

Tuurlijk hebben cijfers ermee te maken. Maar persoonlijk kijk ik liever naar start/win percentage. Om de simpele reden, dat je vroeger nooit aan de aantallen kwam waar ze nu aan komen. In de jaren 50 reden ze zes races per jaar en dan maar een jaar of acht. Tegenwoordig rijden ze zomaar 16 jaar rond met 20 races per seizoen. Nou pak ik misschien wel twee extremen als voorbeeld, maar de verhoudingen trekken wel steeds schever. Die absolute statistieken moeten we dan ook een beetje loslaten m.i..  Zoals ik laatst al ergens zei: een beginner als Perez heeft al meer races op zijn naam staan dan een grootheid en tweevoudig wereldkampioen als Ascari. De verhoudingen zijn dus al helemaal krom.

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 21 maart 2013 - 22:39:45
Citaat van: Iceman2012 op 21 maart 2013 - 21:23:40
Citaat van: Jeroen op 21 maart 2013 - 21:16:44
Joh. Echt? Nooit geweten.
echt waar ;) goed onthouden, ik zeg het niet weer ;)

maar nog ff serieus, ik bedoelde niet dat iemand met de meeste titels of overwinningen ook persé de beste is, maar da's uiteindelijk wel waar het allemaal om te doen is. Ook al blijft Vettel zn hele leven bij RBR, als hij op t einde 5 of 6 titels heeft + vele overwinningen, dan staat ie over 15 of 20 jaar ook gewoon tussen al die groten. Tegenwoordig ligt alles onder een vergrootglas en wordt elk overal op gelet, maar uiteindelijk blijven alleen de cijfers staan. Ook al wordt ie ooit nog eens overklast door een teamgenoot, dan schuiven we t gewoon af op een motivatieprobleem of wat dan ook en is dr nog niks aan de hand ;)

Tuurlijk hebben cijfers ermee te maken. Maar persoonlijk kijk ik liever naar start/win percentage. Om de simpele reden, dat je vroeger nooit aan de aantallen kwam waar ze nu aan komen. In de jaren 50 reden ze zes races per jaar en dan maar een jaar of acht. Tegenwoordig rijden ze zomaar 16 jaar rond met 20 races per seizoen. Nou pak ik misschien wel twee extremen als voorbeeld, maar de verhoudingen trekken wel steeds schever. Die absolute statistieken moeten we dan ook een beetje loslaten m.i..
als t gaat om race-overwinningen ben ik het zeker met je eens. Met WK-titels is t misschien wat anders, aangezien die nog steeds eenmaal per jaar zijn.

0634

Naja, daar geldt het, in iets mindere mate misschien, ook voor. In de jaren 50, 60 kwamen de grote mannen niet verder dan een seizoen of 7-10 (uitgezonder Hill overigens). Lauda kwam in de jaren 70 tenminste al tot 12, net als Fittipaldi. In de jaren 80 en 90 komen ze ongeveer rond de 13 (prost bv) of 14 (piquet) seizoenen uit.

Maar Schumacher rijdt er nu al 20. Dat lijkt dan een uitzondering, maar ik denk dat hij eerder een trentsetter zal zijn. Want Button (pas 33) zit nu al op 14 dus die kan ook zomaar die kant op gaan. Vettel heeft al zes seizoenen gereden op zijn 25e. Dus tel maar door. Ook die aantallen lopen enorm op.

Iceman2012

Citaat van: Jeroen op 21 maart 2013 - 23:06:52
Naja, daar geldt het, in iets mindere mate misschien, ook voor. In de jaren 50, 60 kwamen de grote mannen niet verder dan een seizoen of 7-10 (uitgezonder Hill overigens). Lauda kwam in de jaren 70 tenminste al tot 12, net als Fittipaldi. In de jaren 80 en 90 komen ze ongeveer rond de 13 (prost bv) of 14 (piquet) seizoenen uit.

Maar Schumacher rijdt er nu al 20. Dat lijkt dan een uitzondering, maar ik denk dat hij eerder een trentsetter zal zijn. Want Button (pas 33) zit nu al op 14 dus die kan ook zomaar die kant op gaan. Vettel heeft al zes seizoenen gereden op zijn 25e. Dus tel maar door. Ook die aantallen lopen enorm op.
tja, maar die kans heeft iedereen gehad. Tuurlijk is een percentage wel iets om altijd in t oog te houden, maar ook die kunnen juist weer vertekende beelden geven.
Schumacher is in percentage's behoorlijk achteruit gegaan de afgelopen 3 jaar, maar dat maakt hem natuurlijk geen mindere coureur. Maar goed, dat geldt dan weer voor zowel race-overwinningen als WK's. Het blijft lastig, maar racen gaat uiteindelijk wel om winnen en in mindere mate podia en punten.
Wat als Lewis in 2007 wel WK was geworden en direct was gestopt?? En Vettel staat nu op 3 uit 5 (60%), dan zou ie na Fangio de beste zijn.

Wings

Percentages tekenen geen situaties. Successen is een begrip, hoe goed iemand is een gevoel. Verder snap ik niet (maar dat is persoonlijk) dat mensen hedendaagse rijders willen afzetten tegen rijders die een halve eeuw geleden reden. Althans, niet de rijders, maar hun prestaties. Dat is simpelweg niet mogelijk. De Formule 1 evalueert en F1 nu is zelfs niet te vergelijken met F1 van 3 jaren geleden. Een prestatiecurve kan op een paar jaar flink veranderen. Zie Patrese die niet met de moderne technologie overweg kon, zie Schumacher die de grootste moeite had met de banden anno nu. Dus, hoe goed iemand nu is t.o.v iemand die 50 jaar geleden reed....come on! Daar is simpelweg geen peil op te trekken. En dan belandt je in wat cijfermatige discussies die nergens toe leiden.

Back to basic; Vettel kan ik prima plaatsen. Net als Alonso (en anderen. Ook hier. Ook Jeroen) Hamilton plaatste die enkel en alleen bij McLaren reed. Tot dusver. Maar bij Vettel zou het ineens een probleem moeten zijn? Kom nou! Dat is nu de typische aversie tegen langdurige successen (daarmee doel ik op Villeneuve/DC) die ik ook na 2002-2003 zag. En natuurlijk groeit Vettel door en natuurlijk kan hij van z'n voetstuk afvallen of misschien wel minder overweg met de technologie van morgen maar dat zegt niks over Vettel van vandaag.

0634

Prima. Ik heb alles wel gezegd. Ik sta hierin volledig achter DC, maar ieder zijn ding.

T.Nuvolari

Citaat van: Jeroen op 21 maart 2013 - 23:06:52
Naja, daar geldt het, in iets mindere mate misschien, ook voor. In de jaren 50, 60 kwamen de grote mannen niet verder dan een seizoen of 7-10 (uitgezonder Hill overigens). Lauda kwam in de jaren 70 tenminste al tot 12, net als Fittipaldi. In de jaren 80 en 90 komen ze ongeveer rond de 13 (prost bv) of 14 (piquet) seizoenen uit.

Maar Schumacher rijdt er nu al 20. Dat lijkt dan een uitzondering, maar ik denk dat hij eerder een trentsetter zal zijn. Want Button (pas 33) zit nu al op 14 dus die kan ook zomaar die kant op gaan. Vettel heeft al zes seizoenen gereden op zijn 25e. Dus tel maar door. Ook die aantallen lopen enorm op.

Dat heeft dan toch vooral met fysieke paraatheid te maken en het feit dat je rond je 20ste je debuut in de F1 mag maken.
Prost was al 25, Senna bijna 24, Piquet bijna 26, Mansell bijna 27, etc... Ze gaan niet langer door, ze beginnen er gewoon vroeger aan. Maar dit ter zijde.

Percentages zeggen inderdaad even weinig als absolute cijfers als aantal wk's overwinningen, etc... Allemaal mooi om boekjes te vullen, maar het zegt toch eigenlijk niks.

Gerard

Als ik puur kijk naar het rijdersduo van de teams, LIJKT Ferrari nu het sterkste rijdersduo te hebben, vandaar dat ik op Ferrari heb gestemd

Vettel heeft erg veel moeite met de banden en Webber blijft rondkarren zonder KERS, dus Red Bull zie ik gèèn WK worden dit jaar (als team)

Fabian

Citaat van: Gerard op 22 maart 2013 - 16:14:57
Vettel heeft erg veel moeite met de banden en Webber blijft rondkarren zonder KERS, dus Red Bull zie ik gèèn WK worden dit jaar (als team)
t is nog vroeg Gerard. Red Bull begon vorig jaar ook niet al te sterk,  maar ging er uiteindelijk toch met de titel vandoor.

Franky R.

Citaat van: Fabian op 22 maart 2013 - 16:15:47
Citaat van: Gerard op 22 maart 2013 - 16:14:57
Vettel heeft erg veel moeite met de banden en Webber blijft rondkarren zonder KERS, dus Red Bull zie ik gèèn WK worden dit jaar (als team)
t is nog vroeg Gerard. Red Bull begon vorig jaar ook niet al te sterk,  maar ging er uiteindelijk toch met de titel vandoor.
Mee eens. Vettel en zijn engineer zullen wel met een oplossing [moeten] komen en Webber zal toch wel een keer een goede ECU krijgen? ;)

Sabai


Helmut Marko zei dit over het incidentje.


Citaat"Ze waren met elkaar aan het racen, terwijl we ze hadden ze gezegd dat ze op hun posities moesten blijven omdat we ons zorgen maakten over de bandenslijtage", vertelde Marko met een flauw lachje op het gezicht aan het Britse Sky Sports. "De situatie is een beetje uit de hand gelopen. Christian Horner vertelde ze over de radio dat ze op hun posities moeten blijven, maar ze zaten op dat moment al vlak bij elkaar. In die fase valt er eigenlijk ook niet meer met een coureur te praten."

Op de vraag of Marko het zo wel prima vindt, antwoordt hij: "Nee, het team zal met de coureurs moeten praten. Het is bij ons niet als bij Mercedes, waar duidelijk een eerste en tweede rijder is. Wij geven de coureurs dezelfde behandeling[/quote


Ben benieuwd.




Franky R.

Citaat van: Sabai op 25 maart 2013 - 19:18:15

Helmut Marko zei dit over het incidentje.


Citaat"Ze waren met elkaar aan het racen, terwijl we ze hadden ze gezegd dat ze op hun posities moesten blijven omdat we ons zorgen maakten over de bandenslijtage", vertelde Marko met een flauw lachje op het gezicht aan het Britse Sky Sports. "De situatie is een beetje uit de hand gelopen. Christian Horner vertelde ze over de radio dat ze op hun posities moeten blijven, maar ze zaten op dat moment al vlak bij elkaar. In die fase valt er eigenlijk ook niet meer met een coureur te praten."

Op de vraag of Marko het zo wel prima vindt, antwoordt hij: "Nee, het team zal met de coureurs moeten praten. Het is bij ons niet als bij Mercedes, waar duidelijk een eerste en tweede rijder is. Wij geven de coureurs dezelfde behandeling[/quote


Ben benieuwd.
Ja, ze roepen al jaren dat beide rijders dezelfde behandeling krijgen. En ik zie eerlijk gezegd niets veranderen, hoor!

Fabian

Het flauwe lachje van Marko zegt wat dat betreft alweer genoeg denk ik. Al ben ik het wel met z'n woorden eens...