Red Bull in 2013

Gestart door Sabai, 05 januari 2013 - 10:57:40

« vorige - volgende »

Moet Red Bull net als Ferrari openlijk en duidelijk een eerste en tweede coureur aanwijzen ?

ja
nee
Ik weet het niet
Dat moeten ze zelf weten

Jozef

Wat een flutconclusie, daar gaat het artikel helemaal niet over. ::) ::)

Fabian

Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Matthijs

#242
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Tja, ik zie dat toch anders. Wettel en RedBull waren dit jaar met afstand de belangrijke package. Echter, door de 2013-banden konden ze het grote voordeel niet benutten, want dan zouden de banden kapot gaan. Wat er in feite in het begin van het seizoen gebeurde was dat de snelsten en de besten kunstmatig werden afgeremd.

Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Kortom: het is in mijn ogen niet de schuld van Vettel, RedBull, FIA of Pirelli dat het kampioenschap van 2013 zo saai was, maar van alle andere topteams die het blijkbaar niet voor elkaar kregen Vettel en RedBull te bedreigen.

Jozef

Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Dat kan ik ook lezen. En dat heeft dus niks te maken met de verhouding Vettel-Alonso.

Fabian

Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:05:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Tja, ik zie dat toch anders. Wettel en RedBull waren dit jaar met afstand de belangrijke package. Echter, door de 2013-banden konden ze het grote voordeel niet benutten, want dan zouden de banden kapot gaan. Wat er in feite in het begin van het seizoen gebeurde was dat de snelsten en de besten kunstmatig werden afgeremd.

Ik heb al eerder het vergelijk gemaakt met Usain Bolt: stel de atletiekbond stelt een ander soort schoenen verplicht, waar Usain Bolt geen kracht op kan uitoefenen omdat hij ze helemaal kapot trapt: de 100 meter sprint wordt weer spannend want Bolt wint niet meer. Maar dat is toch puur kunstmatige spanning? De besten verdienen het uiteindelijk toch om te winnen?

Kortom: het is in mijn ogen niet de schuld van Vettel, RedBull, FIA of Pirelli dat het kampioenschap van 2013 zo saai was, maar van alle andere topteams die het blijkbaar niet voor elkaar kregen Vettel en RedBull te bedreigen.
In dit geval zie ik het anders. Dat RBR het beste pakket zou hebben en de beste auto is duidelijk. Dat was in het begin van het seizoen misschien ook wel zo, maar de banden zijn ook een factor waar je mee om moet gaan. Als je het beste pakket hebt, maar je kunt niet met de banden omgaan dan zul je dat probleem moeten oplossen. Als je als Ferrari of Lotus zijnde niet het beste pakket hebt, maar je kunt goed met de banden omgaan dan doe je het toch goed en word je achteraf 'benadeeld' door het veranderen van de banden.

Matthijs

Je hebt helemaal gelijk Fabian. Wat ik bedoel is dat ik vind dat de banden helemaal niet zo'n groot onderdeel van het pakket moeten zijn.

Jozef

Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:53:58
Je hebt helemaal gelijk Fabian. Wat ik bedoel is dat ik vind dat de banden helemaal niet zo'n groot onderdeel van het pakket moeten zijn.

Eens, maar op het moment dat ze dat wel zijn, moet je niet halverwege de spelregels omgooien. De specificaties van de 2013-banden waren bekend, sommige teams hadden hun huiswerk goed gemaakt en Red Bull wat minder. Het dan terugdraaien is eigenlijk een schande.

NielsD

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2013 - 15:08:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Dat kan ik ook lezen. En dat heeft dus niks te maken met de verhouding Vettel-Alonso.

Klopt. Maar iedereen prijst Vettel helemaal de hemel in omdat-ie z'n vierde titel heeft gepakt. Absoluut knap, maar als de banden niet waren veranderd, dan had Vettel nu misschien niet eens eerste gestaan, omdat Ferrari bijvoorbeeld sterker was dan Red Bull.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Franky R.

Citaat van: NielsD op 29 oktober 2013 - 16:54:11
Citaat van: Jozef op 29 oktober 2013 - 15:08:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Dat kan ik ook lezen. En dat heeft dus niks te maken met de verhouding Vettel-Alonso.

Klopt. Maar iedereen prijst Vettel helemaal de hemel in omdat-ie z'n vierde titel heeft gepakt. Absoluut knap, maar als de banden niet waren veranderd, dan had Vettel nu misschien niet eens eerste gestaan, omdat Ferrari bijvoorbeeld sterker was dan Red Bull.


Klopt helemaal. Neem Canada van dit jaar. Vettel won, maar RBR bleef klagen over de Pirelli's puur omdat ze zagen dat Ferrari ook op die banden goed kon meekomen.


Vandaar dat ik al eerder schreef dat Pirelli zowat het WK aan Red Bull gaf...Misschien gechargeerd, maar wel een kern van waarheid, IMHO!

Jehoentelaar

Zo gechargeerd is dat eigenlijk niet. Ik vind het kampioenschap van dit jaar niet serieus te nemen, puur door die veranderingen midden in het seizoen. Een enorme middelvinger namens de FIA en Pirelli jegens de teams die hun zaken beter op orde hadden dan de grootste klagers. Zo ga je niet met je deelnemers om.

rafael25


Fabian

Citaat van: Jozef op 29 oktober 2013 - 16:06:47
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:53:58
Je hebt helemaal gelijk Fabian. Wat ik bedoel is dat ik vind dat de banden helemaal niet zo'n groot onderdeel van het pakket moeten zijn.

Eens, maar op het moment dat ze dat wel zijn, moet je niet halverwege de spelregels omgooien. De specificaties van de 2013-banden waren bekend, sommige teams hadden hun huiswerk goed gemaakt en Red Bull wat minder. Het dan terugdraaien is eigenlijk een schande.
Exact. Sluit ik mij volledig bij aan.

Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2013 - 15:53:58
Je hebt helemaal gelijk Fabian. Wat ik bedoel is dat ik vind dat de banden helemaal niet zo'n groot onderdeel van het pakket moeten zijn.
Volgens mij zijn banden altijd een groot onderdeel van het pakket. Het zijn de sloffen die jou over het asfalt helpen. Zonder banden kun je geen rondjes rijden en als dan blijkt dat je de banden niet helemaal goed onder controle hebt dan is dat je eigen probleem.

Jozef

Citaat van: NielsD op 29 oktober 2013 - 16:54:11
Citaat van: Jozef op 29 oktober 2013 - 15:08:10
Citaat van: Fabian op 29 oktober 2013 - 14:55:20
Maar waar het wel om gaat is dat de Pirelli's Vettel en RBR dominant hebben gemaakt....

Dat kan ik ook lezen. En dat heeft dus niks te maken met de verhouding Vettel-Alonso.

Klopt. Maar iedereen prijst Vettel helemaal de hemel in omdat-ie z'n vierde titel heeft gepakt. Absoluut knap, maar als de banden niet waren veranderd, dan had Vettel nu misschien niet eens eerste gestaan, omdat Ferrari bijvoorbeeld sterker was dan Red Bull.

Iedereen kon zien dat Vettel het beste materiaal had. Of dat nu puur aan de auto lag, of een beetje aan de auto en een beetje aan de banden, verandert daar niks aan. Maar jij concludeert daaruit: "Vettel is helemaal niet beter dan Alonso en Hamilton", wat dus nergens op slaat.

Maikel0230

Tja, ze zijn erdoor gekomen, net zoals dat toen met die 'flexing' voorvleugels ging, Adrian Newey bouwt zijn wagens nu eenmaal op de limiet, wanneer gaan mensen zich daar nu eigenlijk bij neer leggen? Als Newey besluit op F1-pensioen te gaan?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Dat ze op de limiet ontwerpen is prima, maar het lijkt mij wel handig om te blijven controleren. Tegenstanders mogen best vraagtekens neerzetten bij bepaalde zaken. Niks mis mee. Schouders ophalen en denken dat het allemaal wel snor zit, lijkt mij niet handig.