Red Bull in 2013

Gestart door Sabai, 05 januari 2013 - 10:57:40

« vorige - volgende »

Moet Red Bull net als Ferrari openlijk en duidelijk een eerste en tweede coureur aanwijzen ?

ja
nee
Ik weet het niet
Dat moeten ze zelf weten

Super Seb

Citaat van: M@rc op 12 april 2013 - 11:49:44
Kom nu, Webber heeft Vettel nooit geholpen. Webber heeft in 2010 echt wel Vettel een paar keer niet ingehaald omdat hij niet mocht van Horner en co. 2011 en 2012 zijn andere verhalen, maar ik denk dat na 2010 Webber niet veel zin meer had in onderdaantje spelen.

Webber heeft er in 2010 lange tijd beter voor gestaan dan Vettel die pas in de laatste race de titel binnensleepte. Aangezien je zeker klinkt ben ik erg benieuw waar e.e.a. heeft plaats gevonden. Massa heeft dat jaar Alonso opzichtig voorbij laten gaan, de voorvleugel van Mark ging naar Vettel, de crash in Turkije en een Red Bull Racing zonder teamorders (Mocht dit wel zo geweest zijn zou Webber logischerwijs de voorkeur gekregen hebben. Onderstaande tekst komt uit de wikipedia van Abu Dahbi 2010:

2010 Abu Dhabi Grand Prix

Heading into the final race of the season, Ferrari driver Fernando Alonso was leading the Drivers' Championship with 246 points; Red Bull drivers Mark Webber and Sebastian Vettel were second and third on 238 points and 231 points respectively.

Much of the media coverage occurring before the event was centred upon Red Bull, and the possibility of team orders being used to influence the result of the championship – if the team was in the position to do so – as had been used by Ferrari at the German Grand Prix. Ferrari used radio transmissions to allow Fernando Alonso to overtake team-mate Felipe Massa for the race victory and gain seven extra points towards the Drivers' Championship.

Team owner Dietrich Mateschitz and team principal Christian Horner both stated that Red Bull would not impose any team orders in order to benefit one of its drivers in a bid to stop Alonso from winning the championship. Sebastian Vettel himself had stated that he would help his team-mate win the championship if required, having trailed Mark Webber by seven points heading into the weekend.

Mocht ik ernaast zitten hoor ik graag waar......
"Keep calm and ignore Multi-21....."

SanderD

#152
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die waardering hebben voor z'n uitspraken. Het is gewoon ronduit walgelijk om eerst je te verontschuldigen (met verschrikkelijk slappe argumenten), om vervolgens te zeggen dat hij het de volgende keer weer zou doen. Erg onrespectvol tegenover Mark en Red Bull. Het wordt eens tijd dat hij eens met z'n beide benen op de grond word gezet.

T.Nuvolari

#153
Citaat van: Super Seb op 12 april 2013 - 12:58:56
Mocht ik ernaast zitten hoor ik graag waar......

In Canada, 2 weken na Turkije 2010, mocht Webber een Vettel met versnellingsbakproblemen niet inhalen omdat Horner vreesde dat vettel voor z'n plaats ging vechten en op die manier weer beide wagens van de baan zou rijden. Webber luisterde. Japan later dat jaar was Webber ook sneller en ondanks zijn voorpsrong van 21 punten op Vettel mocht Webber weer niet voorbij. Webber luisterde.

Ik vind nog altijd dat Red Bull dat seizoen een kapitale fout heeft gemaakt door niet al hun geld op Webber te zetten. Het draaide goed uit, maar had Ferrari de laatste race niet zo geknoeid had Vettel geen 3 WK titels, Alonso daarentegen.

Edwin90

Citaat van: M@rc op 12 april 2013 - 11:49:44
Kom nu, Webber heeft Vettel nooit geholpen. Webber heeft in 2010 echt wel Vettel een paar keer niet ingehaald omdat hij niet mocht van Horner en co. 2011 en 2012 zijn andere verhalen, maar ik denk dat na 2010 Webber niet veel zin meer had in onderdaantje spelen.

Webber ging in 2010 zelf voor de titel. Tot aan de laatste race nog meer dan Vettel zelf. Er gaan zelfs geruchten dat Vettel Webber op Monza heeft moeten voorbijlaten onder druk van de teamleiding. Ik ga er niet vanuit dat Webber in 2010 onderdaantje moest spelen. Red Bull zou gek zijn.

Franky R.

Citaat van: M@rc op 12 april 2013 - 13:16:16
Citaat van: Super Seb op 12 april 2013 - 12:58:56
Mocht ik ernaast zitten hoor ik graag waar......

In Canada, 2 weken na Turkije 2010, mocht Webber een Vettel met versnellingsbakproblemen niet inhalen omdat Horner vreesde dat vettel voor z'n plaats ging vechten en op die manier weer beide wagens van de baan zou rijden. Webber luisterde. Japan later dat jaar was Webber ook sneller en ondanks zijn voorpsrong van 21 punten op Vettel mocht Webber weer niet voorbij. Webber luisterde.

Ik vind nog altijd dat Red Bull dat seizoen een kapitale fout heeft gemaakt door niet al hun geld op Webber te zetten. Het draaide goed uit, maar had Ferrari de laatste race niet zo geknoeid had Vettel geen 3 WK titels, Alonso daarentegen.


Ik heb dat even teruggekeken, en ik snap niet dat ik dat kon vergeten...Scherp van je, Marc!

Edwin90

@Marc, zie nu pas dat ik reageerde naardat je op de volgende pagina nog weer een post had gezet. Ik wist niet van die verhalen over Webber in 2010. Had er ook niets over gehoord. Heb dus niets gezegd.

Wel opvallend inderdaad dat Red Bull zichzelf zo in de voet geschoten heeft dan.

Super Seb

Suzuka 2010

"Webber could do nothing about Vettel – but he could stop him from claiming the fastest lap, setting the best time on the last lap of the race. But Vettel won the war, beating Webber home for the third race in a row to move within 14 points of him in the drivers' championship".

Ondanks dat Japan 2010 heel erg close was kon Webber niet voorbij Vettel, niet vanwege een teamorder. Had de race 5 ronden lager geduurd had Webber Vettel voorbij gereden.

2010 Canada

There was a window in which Webber could have pitted and come back on the track in front of Vettel – from laps 36 to 39. But that would have meant doing up to 34 laps on the super-soft tyres, which Michael Schumacher's experience showed wasn't a good idea.

Webber backed off as much as Vettel in the closing laps, saying afterwards: "We turned the car down to save it for the next race."

Webber hoefde Vettel niet voorbij. Voor Canada stond hij eerste in het WK met 25 punten voorsprong op Vettel. Een vijfde plek en de bijbehorende punten waren belangrijker dan risico nemen.

Het is niet zo dat ik niet wil inzien dat Webber Vettel vrij spel gegeven heeft. Webber stond er gedurende het jaar beter voor. Daarnaast heb ik de afgelopen 1,5 uur het web afgestruind om jouw stelling te onderbouwen. Vooralsnog kan ik dat niet vinden. Dus als jij echt aantoonbaar kunt maken dat het zo is, graag. Kom nu misschien er fanboy over zo maar kan gewoon echt niks vinden wat pleit in het voordeel van Webber en de helpende hand toesteken of teamorders opvolgen. Uit eigenbelang je plek consolideren is iets anders dan je plek afstaan.
"Keep calm and ignore Multi-21....."

Franky R.

Citaat van: Super Seb op 12 april 2013 - 14:12:49

Het is niet zo dat ik niet wil inzien dat Webber Vettel vrij spel gegeven heeft. Webber stond er gedurende het jaar beter voor. Daarnaast heb ik de afgelopen 1,5 uur het web afgestruind om jouw stelling te onderbouwen. Vooralsnog kan ik dat niet vinden. Dus als jij echt aantoonbaar kunt maken dat het zo is, graag. Kom nu misschien er fanboy over zo maar kan gewoon echt niks vinden wat pleit in het voordeel van Webber en de helpende hand toesteken of teamorders opvolgen. Uit eigenbelang je plek consolideren is iets anders dan je plek afstaan.


Vreemd dat je dat zegt...Kijk anders op grandprix.com

T.Nuvolari

Waarom zou Vettel Webber in Canada niet voorbij hebben moeten laten als Hamilton, Button en Alonso, ale concurrenten dus, voor je rijden en Webber op kop staat van het kampioenschap. Damage controle.
Japan 2010 hetzelfde de leider in het kampioenschap niet de volle winst geven was gewoon niet zo slim. Niet leuk om naar te kijken, maar aan het einde van een seizoen wel beter te plaatsen. Als coureur beginnen zulke dingen ook te knagen volgens mij. Daarom ook dat Webber in 2011 enkele keren niet afgaf of uit de weg ging.

Ik wil ook niet zeggen dat Webber Vettel vrij spel gaf, ik wil enkel zeggen dat Webber wel zo respectvol was het team voor zijn eigen belang te stellen. Althans in 2010 nog.

Ik heb mijn info uit enkel bronnen op internet. BBC, F1-fanatic, etc... Video's kan ik niet bekijken hier.

Super Seb

Citaat van: M@rc op 12 april 2013 - 15:46:08
Waarom zou Vettel Webber in Canada niet voorbij hebben moeten laten als Hamilton, Button en Alonso, ale concurrenten dus, voor je rijden en Webber op kop staat van het kampioenschap. Damage controle.

Omdat RBR niet aan teamorders deed. Hadden ze dat wel gedaan stond Webber er beter voor. Omdat het misschien logisch had geweest betekent niet dat er "foul play"is omdat het niet gebeurd. Daarnaast was het verschil tussen 4e of 5e slechts 2 punten.

CitaatJapan 2010 hetzelfde de leider in het kampioenschap niet de volle winst geven was gewoon niet zo slim. Niet leuk om naar te kijken, maar aan het einde van een seizoen wel beter te plaatsen. Als coureur beginnen zulke dingen ook te knagen volgens mij. Daarom ook dat Webber in 2011 enkele keren niet afgaf of uit de weg ging.

RBR deed niet aan teamorders. Hadden ze dat wel gedaan stond Webber er beter voor. Helaas voor Webber was Vettel in Japan sneller.

CitaatIk wil ook niet zeggen dat Webber Vettel vrij spel gaf, ik wil enkel zeggen dat Webber wel zo respectvol was het team voor zijn eigen belang te stellen. Althans in 2010 nog.

Webber hoefde geen teambelang voorop te stellen, hij was tot de laatste race de man die het WK voor RBR kon binnenslepen. Alleen in het meest onwaarschijnlijke scenario werd Vettel kampioen. Vettel heeft zelfs aangegeven Webber aan de titel te willen helpen indien mogelijk. Webber is in no way gedurende 2010 gesaboteerd door Vettel noch RBR.
"Keep calm and ignore Multi-21....."

Jehoentelaar

Ik lees er even snel doorheen hier, maar wil je (Super Seb) nu beweren dat het de keuze van Webber is geweest om zijn eigen kampioenschapskansen destijds te verkleinen? Oprechte vraag hoor, dit is wat ik er uit begrijp.

Super Seb

In het geval Canada niet zozeer verkleinen maar genoegen nemen met 2 punten minder. Bekijk gerust het scoreverloop en de standen in het kampioenschap van race tot race in 2010. Voor en na Canada. Er was geen noodzaak om voluit voor de winst te gaan. Kwestie van rekenen. RBR was in 2010 nog zonder titel en had met Mark een hele goede kandidaat ervoor.

- RBR had geen teamorders in 2010.
- RBR had in de vorm van Webber iemand die tot de laatste race WDC kon worden.
- Vettel heeft zijn steun uitgesproken om hem daarbij te helpen.

Kan het dan echt niet zo zijn dat Vettel simpelweg te snel was in Japan en Webber in Canada zelf eieren voor zijn geld koos? Bekijken we de zaken objectief of zoeken we dingen in "hindsight"?
Bovenstaand lijkt mij stukken aannemelijker dan denken dat RBR halverwege het seizoen de zeer goede kansen met Webber op het spel zou zetten om zo in de laatste race op het vrijwel onmogelijke scenario te gokken dat niet Alonso of Webber maar Vettel kampioen word.
"Keep calm and ignore Multi-21....."

Wings

Red Bull had wellicht niet direct teamorders, wel een fantastische teamstrategie. Ferrari tuinde erin en Red Bull kon de titel makkelijk grijpen.

Jehoentelaar

Ja, als het zo bedoeld was om Ferrari in de val te lokken door een van de twee op te offeren, hebben ze dat meer dan briljant gedaan. Zo heb ik er nog nooit naar gekeken, eigenlijk. Wel los van de vraag of een team daadwerkelijk geen teamorders gebruikt, want dat vind ik altijd wel een beetje twijfelachtig. Maar dat geldt voor alle teams, niet alleen de jongens vooraan.