Dakar 2013

Gestart door Sphinx, 25 december 2012 - 21:41:34

« vorige - volgende »

Sphinx

Etappe 11 naar Fiamballa werd niet de kraker die velen hadden verwacht. Opnieuw gooide hevige regenval roet in het eten voor de auto's en de trucks, die na Wp3 werden gestopt. Robby Gordon en Gerard de Rooy hadden daar de snelste tijden en kregen de overwinning cadeau. De tijdsverschillen bleven hetzelfde als bij de start. De motoren en quads waren vroeger vertrokken en konden wél een volledige special rijden.

De omstandigheden waren voor de motoren totaal anders dan iedereen had verwacht. In plaats van schroeiende hitte werden de rijders verrast met nevel en de thermometer ging niet hoger dan twintig graden. Cyril Despres verdwaalde in de nevel en kon daardoor al vroeg de dagzege vergeten. Hij kwam in een groepje te rijden met o.a. teamgenoot Kurt Caselli en tegen het eind van de rit wisten de twee KTM's zich zelfs los te rijden uit die groep. Caselli zette de snelste tijd neer en pakt een tweede overwinning in zijn eerste Dakar, Marc Coma mag trots zijn op zijn pupil. Paulo Gonçalves was de snelste van de achtervolgende groep op 4m45s en Despres zette door zijn late aanval toch nog een 3e tijd neer op 6m24s van Caselli.



Daar achter verloren aardig wat mannen tijd door een goed verstopt waypoint. Ook Frans Verhoeven kan er over meepraten. Hij reed samen op met Alain Duclos en op dat punt hadden ze net een groep van een man of tien in het vizier, die ineens allemaal een andere richting kozen. Het kostte wat tijd maar uiteindelijk vonden ze het WP en konden verder. Het kostte bijna iedereen tijd. Lopez (5e) moest minstens 10 minuten zoeken, Botturi (7e) en Jakes (8e ) verloren 11 minuten, Faria (10e) 18 minuten en Pain (14e) verloor zelfs 26 minuten. Verhoeven klokte een 11e tijd aan de finish op 21 minuten, Knuiman was als 18e binnen, Van Pelt als 26e en Van Gerven 43e. Voor HJ Liefhebber liep het fout; hij werd gediskwalificeerd nadat hij terug naar de start van de special zou zijn gereden toen hij de weg was kwijtgeraakt. Liefhebber reed alsnog naar de finish en heeft protest aangetekend. Het is even afwachten of hij nog van start mag. In de stand slechts één opvallende verschuiving. Frans Verhoeven staat nu achtste op 1u14m van Despres en 7 minuten achter teamgenoot Pain.

Edit: het verhaal van Liefhebber zit wat anders in elkaar dan bekend was. Zijn ketting was dubbel geslagen en hij kreeg dat zelf niet opgelost. Tegen de tijd dat een wagen van de organisatie hem had bereikt en had geholpen was de etappe al geneutraliseerd, zodat Liefhebber over de weg richting bivak kon. Daar was echter niemand met zijn situatie bekend, vandaar de diskwalificatie en protest.

Bij de quads deden beide Maxxis Honda's voorin mee. Seb Husseini had een duel met de Australiër Paul Smith en lag opnieuw enige tijd aan de leiding, maar hetzelfde navigatieprobleem als bij de motoren kostte hem een minuut of zes. Husseini reed zich weer naar voren, maar verloor door een tweede navigatiefout nog eens tien minuten. Hij werd als zesde geklokt op16m04s, nog achter Kees Koolen, die op vijf uitkwam. Smith won de etappe met 4m51s op Gonzales, maar die kreeg 5 minuten straftijd en viel terug naar 3. Marcus Patronelli kreeg dus weer een tweede plek op 5m42s.


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#46
Gisteren verliet de dakar Argentinië weer via de San Francisco pas, iets waar vooral de motorrijders het nogal koud kregen op 4800m hoogte. Ruben Faria had pech onderweg met een haperend roadbook, wat hem later in de stage nog aardig parten ging spelen.

Aan de overkant wachtte de rijders een etappe waar alle terreinen in vertegenwoordigd waren: veel rotsige paden, snelle bochtige stukken en een flinke duinensectie in het midden. Faria bleef hinder houden van zijn roadbook dat er op een gegeven moment helemaal mee ophield. Toen hij ook zijn achterwiel beschadigde moest hij rustiger gaan rijden, maar kreeg hulp van zijn kopman Despres, die Faria zonder al te veel moeite door de duinen gidste. Dat de leider in de rally daardoor tijd verloor en pas als 14e binnen was deerde hem niet zo. Faria had dankzij die actie echter weer momentum gekregen en reed zowaar een 2e tijd aan de finish. Winnaar van vandaag was Frans Verhoeven. Hoewel ook deze Dakar weer een grote tegenslag kende door een los stekkertje in de benzinepomp, liep alles goed vandaag. We kregen er alleen niet zoveel van mee omdat de irri-tracker het weer eens niet deed en Frans alleen op de stempelposten in de timesheets opdook. Vooral op het stenige stuk na de duinenpartij vloog de Yamaha over het parcours en pakte 1m38s op Faria en 3m01s op Barreda (3e) "Ik bleef maar pushen en hij gaf geen krimp, ik draaide het gas juist vol open op plaatsen waar ik vorig jaar inhield." Extra frappant dat Verhoeven een tijd opreed met Alain Duclos (4e op 3m17s), die dit jaar voor Sherco rijdt. Frans' oude motor kwam niet meer aan de start, de Engelsman James West viel uit met, heel ironisch, een kapotte benzinepomp.

HJ Liefhebber kwam inderdaad weer aan de start gisteren. Hij kreeg na overleg met Parijs de tijd van de langzaamste rijder. Zijn klassement is daardoor om zeep (hij stond nog steeds eerste in de klasse zonder assistentie) maar kwam weer "gewoon" als 34e binnen. Ook Knuiman kwam op zijn vertrouwde top25-stek binnen als 23e. Van Gerven werd gisteren 56e en Van Ginkel 59e. In de stand loopt Faria wat in op Despres, maar dat maakt weinig uit, de Portugees zal niet ineens voor de overwinning gaan pushen. De Nederlandse commentator van Eurosport mag zich trouwens wel meer in zijn materie verdiepen. Hij probeerde het spannend te maken door te roepen dat Lopez tijd terugpakt op Faria, maar in feite is de Chileen juist 5 minuten kwijtgeraakt, al is hij wel iets weggelopen van merkgenoot Jakes, die vierde staat op 20m16s. Op vijf nu ook een KTM, Pedrero Garcia is namelijk 5e op 41 minuten. Verhoeven profiteert van het uur straftijd dat Alessandro Botturi na de finish kreeg omdat hij een waypoint had gemist, én hij pakt vijf minuten terug op Pain, waardoor hij 2 minuten achter de Fransman zevende staat en één doel nog overeind blijft in de laatste twee ritten, beste Yamaha-rijder worden. Knuiman staat nog steeds 18e, Van Gerven 40e en Van Pelt 43e.



Bij de quads pakte Seb Husseini eindelijk een verdiende overwinning. Lukas Laskevic lag tot Wp2 aan de leiding, maar vanaf WP4 verdween de Pool uit de top van het klassement met technische problemen. Daarna ging de strijd tussen Husseini, Casale en Patronelli, die bij tijd en wijlen binnen de minuut van elkaar stonden. Aan de streep hield de Nederlandse Emirati 1m08s op "eeuwige tweede" Patronelli over, Casale werd 3e op 3m21s. Kees Koolen kwam als 15e binnen op 47 minuten van zijn teamgenoot en Laskevic was pas als 25e en laatste terug in het bivak, meer dan vier en een half uur later dan Husseini. In de stand is Husseini de top10 binnengekomen als 9e op 5u43m van Patronelli, die alleen maar hoeft uit te rijden, want de voorsprong op Casale en Sonik is groot zat. Koolen staat nu 17e op 10u43m.



Bij de auto's was Gordon de eerste die was gestart en ook de eerste die aan de finish kwam, maar helaas, bij een WP bovenop een duin viel de Hummer stil en weer liep ie vast. Daar verloor het Oranje Monster zo'n tien minuten voor hij met hulp van toeschouwers weer loskwam. De prijs van een zwaarder model auto. "Zolang we blijven rijden gaat het goed, maar zodra we stilstaan is het over" Ook Guirlain Chicherit had geen beste dag, de transmissie van zijn SMG buggy ging stuk en hij verloor zo'n 52 minuten met sleutelen. Zelfs de winnaar van vandaag ontkwam niet aan pech. Nani Roma liep een klapband op, maar hield in tegenstelling tot Gordon genoeg tijd over en pakte weer een etappezege. Gordon werd 2e op 4m18s en hield maar net De Villiers achter zich, die 7 tellen tekort kwam voor plek 2. Peterhansel probeerde op het gemak naar de finish te rijden zonder al te veel tijd te verliezen. Dat lukte aardig, ondanks dat de Mini een keer vastliep. Novitsky stond wat langer zand te scheppen en verloor een kwartier vandaag.

De Maxxis buggy's hadden het niet zo gemakkelijk gehad. Gordon riep eergisteren nog dat de ASO te snel was geweest met de neutralisatie, maar als je hoort dat VDG zowat onder water reed bij een rivierpassage, denk ik daar toch anders over. VDG had vandaag weer flinke problemen en moest door Kor Offringa het bivak binnen worden gesleept. Wordt dus een korte nachtrust. Coronel was als 47e binnen, Leyds had een brandje aan boord, maar kwam na wat bluswerk als 66e binnen. In de stand één wijziging, Roma pakt door de problemen van Novitsky de derde plek over van de Rus en staat op 1u31m van Peterhansel.



Bij de trucks bleef het pechduiveltje lekker in de Iveco van de Rooy zitten. Na twintig kilometer al reed hij opnieuw lek, waardoor hij wéér een inhaalrace moest rijden. Zijn terrein, de duinen, was echter veel te weinig vertegenwoordigd en ze waren voor De Rooy ook niet zwaar genoeg. Andrei Karginov pakte de overwinning in Copiapo met 2m36s op Aryat Mardeev. De Rooy klauwde zich omhoog naar een 3e plek op 2m49s en Biasion kwam als 4e aan op 3m10s. Versluis reed een tijdje mee om de dagzege, maar toen de Kamazki's halverwege, na de duinensectie, echt op stoom kwamen moest ook de MAN-rijder afhaken; hij werd 5e op 3m56s. Nikolaev werd 7e vandaag, Kolomy verloor na een tijdje vast te hebben gezeten 11 minuten en werd 8e.

Ook Vd Brink (9e) en Kuipers (10e) kwamen nog in de top10 binnen. Het contrast tussen Kuipers en De Rooy was opvallend, want terwijl zijn kopman het maar een vervelende rit vond, had Kuipers er wel lol in op de snelle stenige paden. Smink en Vd Bosch kwamen als 11e en 12e binnen, Van Vliet verloor een uur en werd 15e. Rond middernacht waren er van de 62 overgebleven trucks nog maar 22 binnen. In de stand nu een raz-dva-tri (Russisch 1-2-3 tje) voor Kamaz. Nikolaev ligt 31m20s voor op A Mardeev, Karginov is nu derde op 50m26s. Kolomy en De Rooy staan respectievelijk 3 en 6 minuten achter de derde Kamaz, dus hebben ze nog een kans op een podiumplek. Het Nederlandse treintje van Versluis (7e) tm Vd Bosch (12e) is nog steeds intact.


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

De etappe van gisteren was de laatste echt lange rit, al zat er opnieuw een geneutraliseerd stuk in. Bij de trucks, de quads en de auto's waren de klassementen al redelijk gesetteld, bij de motoren kon nog een en ander veranderen.

Eergisteren nog verloor Lopez nog vijf minuten op Faria, maar in de rit van gisteren pakte de Chileen alles weer terug, en meer dan dat. Caselli pakte in het eerste deel van de rit de leiding, maar de Amerikaan maakte een fout en kreeg bovendien pech. Dat wierp hem ver terug op 1u55m van de kop en hij zou als 97e binnenkomen. Lopez kon als zevende vertrekken en profiteerde mooi van de sporen die al waren gelegd. Aan de finish was hij 5m25s sneller dan Despres. Faria kon de Chileen in het eerste deel van de etappe nog bijbenen, maar verloor een kwartier en zijn tweede plek in de stand. Daardoor leek het heel spannend te gaan worden, als Despres in de laatste etappe (220km plus showsprint) nog 8 minuten toe zou geven. Maar helaas, Lopez moest zijn blok wisselen na problemen met de versnellingsbak, waardoor hij nog 15 minuten straftijd tegemoet zal kunnen zien en eigenlijk op 23 minuten staat.

Frans Verhoeven had als etappewinnaar moeten openen gisteren, maar dat liep niet lekker. Na 187 km bleek de Yamaha-rijder een WP te hebben gemist en moest omkeren. Dat kostte 10km extra en een kwartier tijdverlies. Hij kwam daarna in een groepje met Despres en Pedrero te rijden, tot hij gas terugnam omdat hij een olielek vermoedde. Achteraf maar goed ook, nét na de finish van de special stage was de tank leeg en Verhoeven werd door Javier Pizzolito richting de tankstop geduwd. Beetje ironisch, want Verhoeven werd als 25e geklokt op 27m57s van Lopez en valt in de stand van 7 terug naar 9.... achter Pizzolito. Beste NL'er was Henk Knuiman op de 21e plek, Van Gerven werd 41e, Van Pelt 47e en Van Ginkel 50e, nog net voor Liefhebber die als 51e binnen was.



Bij de quads leek Seb Husseini weer mee te doen om de etappezege . In de duinen was de Nederlandse Emirati eigenlijk overal het snelst, maar op het laatste stuk naar de finish moest hij weer tijd inleveren op o.a. Van Beljon en Casale. De Chileen verloor op het laatst nog 48sec. op Husseini, maar de Zuid-Afrikaan beet wel door en pakte op zijn Eicker-Ktm weer een overwinning mee. Patronelli deed het wat rustiger aan en was als 5e binnen op 2m59s van Van Beljon. Kees Koolen haalde de finish als 15e op 36 minuten. Het goede rijden van Husseini heeft hem wel een sprong in het klassement opgeleverd, want hij staat nu 6e op 5u40m van Patronelli, maar moet nog wel uitkijken voor Paul Smith, die maar 3 minuten achterstand heeft. Koolen is 17e op 11u16m en als het zo doorgaat heeft hij de Dakar dan in drie categorieën uitgereden, alleen de trucks ontbreken nog.



Bij de auto's was het weer zolaat. Gordon was een beetje nijdig, kondigde aan dat hij na die tweede plaats in stage 12 voor de winst in stage 13 ging. Als hij zoiets zegt kan het óf helemaal misgaan óf alles loopt perfect. Gisteren liep het niet helemaal perfect, want de Hummer kreeg de SMG-buggy van Chicherit achter zich aan. De Fransman zat op vijf minuten na de eerste paar WP's, maar nog voor de neutralisatie werden zijn tijden beter en zat hij op 19 tellen. Na de neutralisatie verloor hij echter 20 tellen op Gordon, pakte die echter weer terug en bij de finish was Gordon etappewinnaar met maar 22 tellen voorsprong. Terranova werd op 4 minuten derde, De Villiers op 8 minuten vierde. De Mini's hadden het iets moeilijker gisteren. Roma en Peterhansel verloren allebei tijd met het duinendoolhof. De Fransman kwam als 9e binnen op bijna 14 minuten, de Spanjaard kan zijn podiumaspiraties vergeten, want hij verloor 23 minuten, daar waar Novitsky het verlies met 8 minuten aardig beperkte. Na een héél korte nachtrust werd VDG in de Maxxis buggy toch 37e, Coronel kwam als 43e binnen en Leyds als 56e. In het klassement lijkt alles duidelijk: Peterhansel 1, De Villiers 2, Novitsky. Alleen pech of een fout kan dat nog veranderen.



Bij de trucks hoopte De Rooy nog tijd terug te kunnen pakken op Mardeev en Kolomy om nog het podium te belanden. Wat betreft Kolomy lukte dat, de Tatra kiepte namelijk live op tv van een duin af en moest door de MAZ-truck van Vasilevski eerst terug worden gesleept voor hij hem overeind kon zetten. Zelf zei De Rooy volle bak te hebben gereden, maar het was niet genoeg. Andrei Karginov pakte opnieuw een etappezege en was 2m48s sneller dan de Iveco-rijder. Loprais was 3e op 8m04s, Biasion vierde op 10m57. Van Vliet werd 5e, Van Eerd 9e en Kuipers en Vd Bosch missen op 11 en 12 nét de top10 Nikolaev en Mardeev verloren wat meer tijd vandaag (respectievelijk 16 en 23 minuten) maar de Kamaz raz-dva-tri staat nog steeds aan kop, al is De Rooy nu wel vierde op 5 minuten.



Op dit moment is men aan de laatste etappe bezig met 100 km tot aan een lange geneutraliseerde zone van meer dan 200 km, plus nog een showsprint van 15 km
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!