Dakar 2013

Gestart door Sphinx, 25 december 2012 - 21:41:34

« vorige - volgende »

Sphinx

Na de relatief korte rit gisteren vandaag 492 km special met een aankomst in Calama, op 2000 meter hoogte, waar ongeveer 20% motorvermogen verloren gaat in de ijle lucht. In het midden was een tankstop en een neutrale zone over een snelweg. Voor Tim Coronel had het weinig gescheeld of hij had het niet meer gered tot de start, de assistentietruck van Kor Offringa moest hem na een gebroken stuurstang op sleeptouw nemen.

Bij de motoren sloeg KTM vandaag hard terug na een paar dagen achter de Yamaha's en de Husky's aan te hebben gereden. Chaleco Lopez bewijst opnieuw zijn snelheid vanuit achterliggende positie (als hij op sporen kan navigeren en op kan rijden met concurrenten) en wint in zijn achtertuin zijn derde etappe van het jaar. En dan te bedenken dat zijn overstap naar KTM helemaal niet gepland was, want een maand voor de start van de rally ging zijn Aprilia team failliet en moest hij hals over kop een motor regelen en aankloppen voor een servicecontract bij het Chileense Tamarugal Team, dat voornamelijk met Honda's rijdt, maar ook Jordi Viladoms (Husqvarna) in de gelederen heeft. Cyril Despres heeft niet voor niets de laatste dagen vrij bedaard tempo gereden, want hij werd helemaal gek van alle "sprinkhanen" (zoals hij zijn jongere collega's noemde) die om hem heen dromden aangezien hij qua solo-navigatie de maatstaf is. Dit keer ging het gas erop en samen met zijn waterdrager Faria kwam Despres door de finish, Faria als 2e op 2m34s, Despres reed een derde tijd op 3m48s. Een van de sprinkhanen die dit keer wel kon aanklampen was Kurt Caselli, die na een aantal jojo-dagen vandaag de vierde plaats pakt. Voor Speedbrain Husqvarna waren de druiven wat zuur. Paulo Gonçalves lag tot de tankstop aan de leiding, maar na de snelwegsectie viel de Portugees stil met mechanische pech, wat hem meer dan een uur kostte, hij kwam uiteindelijk in het gezelschap van merkgenoot Simon Pavey over de streep als 67e. Ook de andere Speedbrain Husky's konden het tempo niet echt bijbenen, Botturi moest zijn blok wisselen voor de start en kwam dan wel als 4e binnen, hij werd naar 21 teruggezet met 15 strafminuten. Barreda finishte als 29e en Fish verdween na WP4 van de radar. Ook de prive-Husky van Viladoms kwam ook problemen tegen en zakt na een 38e plaats uit de top10. Beste Honda vandaag was opnieuw Israel-Esquerre op een vijfde plek

Frans Verhoeven vloog vandaag. De Yamaha liep goed en de Brabander reed lang op met Farres Guell en Viladoms tot aan de neutralisatie, waar hij 8e bleek te staan. Na de neutralisatie ging het gas nog eens wijd open en wist Verhoeven nog een plekje goed te maken op Helder Rodrigues. Hij kwam als 7e binnen, maar door de blokwissel van Botturi schoof hij door naar 6, op 6m41s van Lopez. Zijn merkgenoten hadden het wat moeilijker. Olivier Pain (9e) ging onderuit en verloor 7 minuten, Casteu (11e) verloor 17 minuten. Bij Sherco is het helaas weer huilen met de pet op: na de problemen voor James West eerder is nu Alain Duclos aan de beurt (de klos om het maar treffend te zeggen). De Fransman lag nog 22e na WP1, maar op weg naar WP2 viel hij stil en verloor anderhalf uur met sleutelen. De Fransman vertrok opnieuw en kwam als 100e binnen, 1u49m na Lopez. De Nl'se middenmoot presteerde ook vandaag naar behoren: Knuiman 23e, Liefhebber 43e, Van Pelt 55e en Van Gerven 60e. In de stand is Pain ondanks zijn tuimeling nog de leider, maar Despres pakt vier minuten terug en is 2e op 2m22s. Casteu zakt naar drie op 4m48s en ziet Lopez achter zich opdoemen op vier. Faria is vijfde en Jacob Przygonski stijgt door alle pechgevallen weer een plek naar 6 op 19m15s. Verhoeven is nu naar de 21e plek geklommen en heeft o.a. Ullevalseter, Curtis en Viladoms in het vizier. Knuiman is 23e, Liefhebber 38e en Van Gerven 41e



Bij de quads blijkt dat niet alleen Lopez vastbesloten is in eigen land stages te winnen. Ignacio Casale pakte vanaf het begin de leiding in de stage en hoewel de voorsprong op Patronelli niet wereldschokkend was, kon de Chileen het tot de finish volhouden. Patronelli werd 'gewoon' 2e vandaag op 6m36 en Van Beljon keurig derde op een Eicker-KTM. De Zuid-Afrikaan pakte een kwartier terug op Sonic, die als zevende aankwam. De Maxxis Honda's hadden iets recht te zetten na gisteren en dat lukte tot op zekere hoogte. Husseini kwam als vierde aan op twintig minuten van Patronelli, Koolen werd 20e vandaag. Voor Lukas Laskevic ziet het er heel slecht uit, de Pool verloor al een uur met problemen, maar lijkt nu in het feshfesh-veld voor de finish stil te zijn gevallen. Patronelli en Casale zijn nog steeds 1 en 2 in de stand, Sonic en van Beljon schuiven een plek op naar 3 en 4. Husseini is nu veertiende op 4u28m, Koolen is 21e op bijna 7,5 uur.



Bij de auto's kwam er helaas een einde aan de lijdensweg van Carlos Sainz. De Spanjaard kende ondanks zijn etappezege geen al te gelukkige rentree, als liep de Demon buggy uitstekend als hij op stoom was. Helaas blies hij het motorblok op nog voor WP1 was bereikt. Ook zijn landgenoot Nani Roma kende een tegenslag toen hij a la De Rooy een nosedive in een duin nam. De Villiers botste bijna op de gestrande Mini en reed zich prompt ook vast. Daar waar de Zuid-Afrikaan na 10 minuten verder kon, bleef Roma een halfuur klungelen voor hij verderkon. Aan de finish was het tijdverlies tot 1u01m opgelopen. De Villiers moest een kwartier toegeven in Calama en was zesde. Al-Attiyah kende eigenlijk maar weinig problemen en liet de Demon letterlijk door de duinen surfen alsof het niks was. Aan de streep was de Qatari 8m36s sneller dan Peterhansel, die na de problemen van Roma voorzichtigheid boven een stagewin verkoos. Robby Gordon was er opnieuw goed bij en werd 3e op 13m52s. Aan de finish klonk hij zowaar een keer respectvol tegen Al-Attiyah, maar of dat kwam omdat Peterhansel 8 minuten had verloren of omdat hij toch respect heeft gekregen voor de taaie "Bugly" is niet helemaal duidelijk. Peterhansel heeft nog wel de leiding in de stand, maar zijn voorsprong is teruggelopen tot 1m18s op Al-Attiyah. De Villiers is 3e op 42m31s en heeft maar 2 minuten voorsprong op de Mini van Novitsky. De SMG's van Chicherit en Chabot zijn Roma voorbij gegaan op 5 en 6, maar hebben al meer dan 75 minuten aan hun broek.

Ook Erik Wevers haalde vandaag de top10. Tot aan de slotfase lag hij zo rond plaats 13 en was in gevecht met o.a. Carlos Sousa, maar toen er een stuk met zacht fesh-fesh zand kwam ging de HRX Ford zowel Vigouroux' Chevy Silverado als Garafulic' Mini als Thomasse zijn Ford buggy voorbij. Resultaat, een mooie tiende plek, een half uur achter Al-Attiyah. Erik van Loon tuimelde met zijn HRX van een duin af en ondanks dat ze nog probeerden door te rijden, is de auto te zwaar beschadigd geraakt. Einde rally helaas. Enige andere Nederlander die binnen is, is Chris Leyds in de McRae op plek 33. Coronel en VDG zijn de neutralisatie voorbij, ze lagen bij WP7 53e en 64e. Wevers profiteert tevens van de problemen van Gadasin, die na de neutralisatie van de radar verdween en nog niet binnen is. Hij schuift op naar 12 op 2u27m van de kop, maar 18 minuten achter de Buggy van Thomasse. Terranova (en de tiende plek) is met 22 minuten voorsprong nog nét binnen bereik. Leyds staat 39e op 10u38m



Bij de trucks leek de lange special wel op sprinttempo te zijn gereden. Peter Versluis was verrassend het snelst op WP1, maar toen kwamen eerst de Rooy en daarna Nikolaev en Loprais er voorbij. Nikolaev hield de leiding tot aan WP8, maar liep daarna in dezelfde fesh-fesh val als meerdere andere deelnemers, wat hem dertien minuten tijdverlies kostte. De Rooy en Versluis knokten in de laatste kilometers nog om de dagzege, en uiteindelijk was de Iveco goed voor De Rooy's vierde ritzege. Karginov wist zijn Kamaz nog naar de tweede tijd te rijden op 34 tellen, Versluis deed er één tel langer over dan de Rus en is derde. Loprais en Biasion kwamen op 4 en 5 uit, Nikolaev is uiteindelijk nog zesde.

Marcel van Vliet haalde weer de top10 met een 7e plek, Jos Smink bleef er net buiten op 11. Ook Vd Bosch (12e), Kuipers (14e) en Lammers (16e) gingen goed mee. Vd Brink lag nog 2e na WP1, maar viel terug naar de 17e plek op 1 uur achterstand. Voor Hans Stacey werd het van de hel naar de hemel en weer terug naar de hel. De start was al opvallend langzaam met een 20e plek op WP2, maar daarna liep het helemaal mis en ging de Iveco op zijn neus staan na van dezelfde duin te zijn gerold als Erik van Loon (hier een foto van beide pechvogels) Er werd al geroepen dat het einde rally was voor de Bestenaar, maar dat was buiten Rene Kuipers gerekend, die de truck weer overeind kreeg. Stacey vertrok weer en staat als 35e geklokt bij WP8, op meer dan 3 uur van De Rooy. Voor Marcel Schoo en zijn Tatra-Daf is het helaas over en uit. Ze reden nog voor WP1 verkeerd en gingen om toen ze probeerden te keren.


There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Update betreffende Hans Stacey: ze zijn op drie uur achter de kop binnen gekomen, maar mogen vandaag niet starten. Bij controle bleek de rolkooi beschadigd. Jammer  :-[
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Fabian

Dodelijk ongeval vandaag met Dakar debutant op de motor Thomas Bourgin. Helaas.

Sphinx

Vandaag voorafgaand aan de rit naar Salta ging het gruwelijk mis. Op de verbindingsrit naar de start kwam motard Thomas Bourgin frontaal in botsing met een politiewagen. Bourgin is aan zijn verwondingen overleden; het was pas zijn eerste Dakar. R.I.P. Het is al het tweede ongeval deze week waarin een Dakar-voertuig is betrokken, want eerder botsten een taxi en een assistentie Landrover van Race2Recovery op elkaar in Peru, een andere taxi ramde vervolgens de gestrande voertuigen. Daarbij werden de bestuurder van de 1e taxi en een passagier gedood.



Ondanks de inktzwarte dag ging de rally gewoon door. Er wachtte een heuse bergrit vandaag: het vertrek van de special lag op 3400 m hoogte, de finish op 4400 meter. Bij de motoren was het terrein in het voordeel van nieuwkomer Kurt Caselli, die al 2e werd in de Baja 1000 dit jaar en op een rallyproef als deze makkelijk in zijn ritme kwam. Lopez en klassementsleider Pain finishten in dezelfde tijd, 1m23s achter de Amerikaan. Ook Frans Verhoeven klampte weer aan bij de besten en was als vierde in Salta op anderhalve minuut van Caselli. Voor Despres verliep de dag niet zo best; hij kreeg uitgerekend een dag voor de marathonstage een probleem aan de versnellingsbak en moest een groot gedeelte van de stage in zijn vier rijden. Opvallend is dat zowel Caselli als Faria, die toch als waterdragers mee zijn gegaan, niet hoefden te stoppen om te helpen; of dat een besluit van Despres zelf is geweest is even niet duidelijk, maar op de verbinding na de finish hield de KTM er compleet mee op en moest Despres de moersleutel weer ter hand nemen. Faria werd als vijfde afgevlagd en staat als beste officiële KTM in het klassement, Despres kwam op 13m04s binnen en verliest een paar plaatsen. Ook de Husky's en de Honda's lijken vooraan af te haken, Barreda rijdt met een polsblessure rond na een val en moet gedwongen rustig aan doen, Botturi was nog het beste bezig als tiende. Jordi Viladoms stond opnieuw met panne en is nog geeneens voorbij Wp2 gekomen.

De overige NL'ers vertrokken met een man minder. JW Offringa viel uit door benzinegebrek. Hij kwam zo laat langs de laatste tankstop dat de tankwagen net weg was  :cursing: Beetje jammer om zo uit te vallen. Henk Knuiman kwam als 20e binnen in Salta, Liefhebber als 42e en Van Pelt als 48e. Jan van Gerven kreeg ook panne en was pas als 105e binnen op drie kwartier. In de stand dus een kleine verschuiving: Lopez rukt op naar 2 op 6m06 van Pain, Casteu blijft 3e en Faria klimt naar vier. Zijn kopman Despres valt terug naar vijf op 14 minuten van Pain, maar of hij überhaupt wel aan de marathonstage kan beginnen is maar de vraag.
Verhoeven staat nu 18e op 50m05s en de top15 is weer in zicht. Knuiman is 22e, Liefhebber 37e en van Gerven ondanks zijn pech nog 43e. De Kenny van Hummel -prijs lijkt een duel tussen Matt Fish en Luis Belaustegi. Fish verloor door veel pech al 22 uur, Belaustegi is op 32 uur laatste en net als Offringa eerder steevast achterin te vinden, al moet je dan uitkijken dat je de tankwagens niet mist



Bij de quads weer geen overwinning voor Patronelli. De Chileen Sebastian Palma was op een Can-Am quad 34 tellen sneller aan de meet. Van Beljon (3e) lag lange tijd aan de leiding, maar hij gaf uiteindelijk 38 tellen toe op Palma. Casale, Sonik en Husseini bleven op 4, 5 en 6 binnen een halve minuut van elkaar, maar gaven allen drie minuten toe. Koolen was als 13e aan de meet op 12m05. Geen verschuivingen in de stand, Patronelli 1, Casale 2, Sonik 3.



Bij de auto's waren de turbo-aangedreven voertuigen in het nadeel, aangezien de hoogte hun vermogen met zo'n 20% inperkte. De enige die daar geen boodschap aan leek te hebben was Peterhansel, die de Mini voor zijn 61e etappezege aan  de streep bracht. Guirlain Chicherit kwam opnieuw heel dichtbij, maar strandde op 2 in de SMG, maar 39 tellen achter zijn landgenoot. De Villiers en Terranova gaven iets meer dan een minuut toe vandaag. Al-Attiyah moest openen en was op het rallygedeelte zelfs de snelste, daarna werd het wat heuvelachtiger en verloor hij al snel 1 minuut extra, waardoor hij op zes landde. Bijna twee minuten achter hem was Erik Wevers keurig als zevende binnen, ook hij kon het snelle eerste stuk wel waarderen en lag de hele dag zo rond de zesde a zevende plaats. Gert Huzink had het wat lastiger, 51e op een halfuur. Ook Leyds kwam rond die tijd binnen als 58e. De Maxxis Buggy's liepen tegen electrische problemen aan en zijn net binnen op 2,5 uur. In de stand loopt Peterhansel weer wat uit en staat 3m14s voor Al-Attiyah, daar achter geen noemenswaardige verschuivingen. Buiten de top10 echt klimt Wevers gestaag omhoog, hij is nu 12e op 10 minuten van Thomasse en 21 minuten achter Sousa. Huzink is 42e, Leyds 47e. De Buggy's staan als 78e (VDG) en 84e (Coronel) geklasseerd



Bij de trucks was Iveco met Stacey dus een pion verloren, maar om al van schaak te spreken is toch te vroeg. De Rooy pakte in deze snelle rit al zijn vijfde ritzege deze Dakar, 1m09s voor Loprais, 1m38s voor Karginov. Versluis werd 4e, Biasion 5e en Kolomy 6e,  Nikolaev verloor in deze snelle stage drie minuten en is zevende. Van Vliet, Vd Brink en Kuipers ronden de top10 af. Problemen deze stage zijn er voor Jan Lammers, die nog op de verbinding met motorpech kwam te staan en door Edwin van Ginkel moest worden gesleept; ze zijn beide niet geklokt bij de waypoints.  Voor Lammers zou het einde rally kunnen zijn, voor van Ginkel 100 straftijd, aangezien hij als snelle assistentie meedoet. In de stand weinig loos; De Rooy loopt weer iets uit op Nikolaev (22 min. is de voorsprong) en Kolomy staat derde op 41 minuten.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

#34
De etappe van gisteren naar San Miguel viel kort gezegd, letterlijk in het water. Regenval in het tweede deel van de etappe liet een oversteek van rivier helemaal in het honderd lopen, waardoor de etappe voor de auto's voortijdig werd afgevlagd en alleen de motoren en de quads een volledige rit reden, de trucks hoefden niet eens een special te rijden.

Nou ja, ik zeg volledige rit, maar dat is niet helemaal waar. Er zat al een flinke neutralisatie in de etappe door de modderige omstandigheden, en dat werd nog verder ingekort, zodat er van de 492 km iets van 300 km overbleef. Het bleek evenwel genoeg om de boel in het honderd te sturen. Bij km 118 reed de complete top van het klassement namelijk verkeerd, in plaats van de rivier te volgen boog men af de bergen weer in. Daar kwam Juan Barreda ineens weer naar voren en won tot zijn eigen verrassing weer een stage. En dat terwijl hij vanwege zijn polsblessure eigenlijk twijfelde of hij wel door moest gaan. Johnny Campbell zette zijn Honda op de 2e plek neer, Ivan Jakes kwam als derde binnen; beiden hadden ongeveer 7 minuten achterstand op Barreda. Van de toprijders waren er uiteindelijk drie "ten halve gekeerden" die zich bedachten en weer terugreden. David Casteu beperkte het verlies nog het beste; hij kwam als zesde binnen op een kwartier en was helemaal verbluft toen iemand hem uitlegde dat hij nu aan de leiding stond in de rally. De man, die sinds een paar jaar de Eurosport aftiteling vormt met zijn gefrustreerde "DAKAR!!!" brul, was compleet verbaasd, want waar was Olivier Pain dan gebleven? Ook Helder Rodrigues keerde halverwege de foute route om en kwam als 10e binnen op 16 minuten. Een grote groep bleek echter "ten hele gedwaald", waaronder de top van het klassement. Faria (31e) verloor 22 minuten,  Lopez (48e) verloor 26 minuten en Pain (77e) verloor zelfs 37 minuten. Waardoor een verblufte Casteu inderdaad de geluksvogel is vandaag en aan de leiding gaat met 11 minuten op Faria, Lopez is derde op 12 minuten, Pain is nu vierde op 16 minuten

En dan Cyril Despres. Gisteren ging op de verbinding zijn blok stuk en er mocht geen service aan te pas komen. De redding kwam van Orlen KTM, een Pools team dat met Jacob Przygonski en Marek Dabrowski twee coureurs had rondrijden. Dabrowski stond na enig onderhandelen zijn blok af aan Despres en moest het met het vier-versnellingsblok van de Fransman zien te redden. Caselli, Faria en Despres wisten de blokwissel met zn drieën voor elkaar te krijgen en Despres reed na enig zoeken de rit als 11e uit, door 15 minuten straftijd voor die wissel viel hij terug naar de 58e plek. Ook Dabrowski kwam aan de finish als 115e. Despres is nu vijfde in de stand op 24 minuten, twee minuten voor Jakes, die een sprong in de top10 maakt.



Beste NL'er gisteren was Robert van Pelt. De zoon van Dakar-veteraan Rob van Pelt dook door alle navigatiefouten om hem heen zomaar de top10 in en finishte als 8e op 15 minuten van Barreda. Alex van Ginkel verging het ongeveer hetzelfde, hij werd 12e, maar steeg naar 11 door Despres' blokwissel op 16m20s. Van Gerven werd 21e, Liefhebber 35e. Knuiman en Verhoeven waren bij de voorste groep en verloren ook veel tijd met zoeken. Verhoeven kwam onderweg Casteu nog tegen die later de goede route vond, maar pas toen zijn GPS er mee ophield in de regen en hij Faria tegenkwam, wist Verhoeven via een soort trialafdaling over een berg heen het juiste punt te vinden. Faria diende vervolgens als lijdraad naar de finish, waar ze zowaar als 6e en 7e motor binnenwaren; Frans' tijd werd als 39e geklokt op 24m34s. Henk Knuiman was pas als 86e op 40m20s binnen. In de stand verandert er door de navi-chaos niet heel veel, Verhoeven is nu 17e en iets ingelopen op de mannen voor hem. Knuiman is 22e, Liefhebber 35e, Van Gerven 40e en Van Pelt 48e
Leon Munsters is gisteren uitgevallen met een gebroken arm



Bij de quads moet Marcus Patronelli er wel haast gek van worden. Opnieuw geen overwinning, maar weer 2e op luttele minuten. Sarel van Beljon was al aardig op dreef de afgelopen dagen en gisteren zette de Zuid-Afrikaan zijn Eicker KTM bovenaan de uitslag. Patronelli moest 1m49s toegeven nadat hij een keer verkeerd reed, Palma gaf 2m36s toe, Husseini werd netjes vierde op 4m32s. Koolen verloor iets meer tijd vandaag en werd als 22e geklokt op 1u14m van Van Beljon. Sonic verloor een kwartier vandaag en daardoor schuift Van Beljon ook op naar de derde plek in het klassement, 2 uur achter Patronelli en veertig minuten achter nummer 2 Casale.



Bij de auto's gooide de oversteek van een rivier dus de hele boel overhoop. Slechts 7 auto's slaagden er uiteindelijk in om de stroom over te steken. Van die zeven was Chicherit uiteindelijk het snelste in San Miguel met 4m02s op Terranova en 5m17s op Gordon. Ook Peterhansel en Roma werden nog in de uitslag opgenomen als vierde en vijfde, daarna werd de etappe afgevlagd. Al-Attiyah had tot aan de rivieroversteek een voorsprong op Peterhansel genomen, maar reed zich bij een poging hogerop over te steken vast op een rots. Ook Vicente Spinelli probeerde zijn Mitsubishi door de stroom te krijgen, maar het "Mitsubootje" redde het niet tegen het wassende water



De ASO besliste dat de resultaten vanaf Checkpoint 2 zouden gelden als uitslag en dat na Peterhansel (4e op 12m15s) iedereen dezelfde tijd zou krijgen, iets waar Nani Roma het helemaal niet mee eens was, want juist hij was de vijfde man (of vijfde wiel) die nu naar 12 werd teruggezet. Erik Wevers werd wederom als zevende geklasseerd en was ook de zevende auto die het bivak had gehaald. Wat dit nu voor de stand betekend is nog onderwerp van discussie. De situatie nu is dat Peterhansel 3m15s heeft op Al-Attiyah, wat op dit moment ook het standpunt van de ASO is. Red Bull Qatar had graag dat de rivieroversteek als ijkpunt werd genomen voor Peterhansel overstak, waar Al-Attiyah 38sec voorsprong had. En Roma was gisteren van mening dat juist de laatste auto die het bivak officieel had gehaald (Wevers' HRX Ford) als ijkpunt moest dienen, waardoor de voorsprong van Peterhansel nog wat zou groeien en de Spanjaard nog wat tijd terug zou winnen, omdat hij dan wel geklasseerd zou worden vóór de meute die niet overstak. Er zal voor de start van de rit naar Coba morgen nog wel het een en ander over geroepen worden denk ik

Bij de trucks dus geen special, maar in Eurosport kwam Anne Kies nog een beetje negatief in beeld. De Toyota van Francisco Regunaschi was vlak voor de finish van stage 7 op zijn dak gegaan en werd onder het oog van een cameraploeg weer overeind gezet toen Kies aankwam in de Riwald assistentie-truck. De weg was nét te smal om de Toyota te passeren en Kies ramde het voertuig zo ongelukkig dat de deur aan de bestuurderskant niet meer open wilde. Waarna Regunaschi een breekijzer nodig had om de deur open te breken en het laatste stukje af te leggen. Zijn machinegeweerspaans was niet helemaal goed te volgen, maar hij zal voorlopig niet al te blij zijn met het Riwald-team  ;)

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Gezien de recente ontwikkelingen in het truckklassement geef ik Martin Kolomy de rol van dark horse in het verhaal. Had hem zelf niet hoger dan een lage top tien-klassering verwacht, maar hij rijdt toch netjes tussen de problemen door. Het is natuurlijk nog een eind, maar Nikolaev blijft een jonge rakker en De Rooy zit zonder Joseph Adua. In theorie zou Ayrat Mardeev ook nog mee kunnen doen, maar dat kan eigenlijk pas als kopman Nikolaev echt veel tijd heeft verloren.

Fabian

Gerard de Rooy heeft problemen in het begin van de etappe. Hij verliest minimaal een half uur....

Fabian

De Rooy heeft al één uur verloren. Staat nu virtueel vierde in het klassement...

Jehoentelaar

Zonde! En het helpt ook niet dat WRC-achtige etappes over het algemeen een prooi zijn voor Kamaz. Pas als ze weer richting Chili gaan nemen de kansen voor De Rooy weer toe, tenzij Nikolaev en Kolomy eerder mechanische problemen hebben.

Fabian

Nog meer problemen voor de Rooy. Dit wordt een drama dag voor hem. De eindoverwinning kan ie wel vergeten denk ik zo...

Sphinx

Een aparte stage weer vandaag. Normaliter staan de trucks achteraan in mn verhaal, maar dit keer mochten ze na twee rustdagen het bal openen. De auto's, motoren en quads reden naar Cordoba via een special van 592 km, minus 122 km neutralisatie, dus nog 470 km over. De trucks echter reden eerst een lange verbindingsrit en daarna 292 km special. Na acht kilometer stond Gerard de Rooy plots stil, het probleem bleek een kapotte turboslang. De Rooy hield een paar trucks aan en kon pas na een uur verder. Inmiddels waren hem zo'n twintig trucks gepasseerd en dat uitgerekend op een technische stage waar inhalen niet of nauwelijks mogelijk was. Aan de finish toonde De Neus dan ook flink wat littekens: de ruit had een optater gehad van een boomtak, de stuurstang stond krom en De Rooy verloor nog een kwartier met een lekke band. "A shit day" zei hij tegen Adelaide, de commentatrice van Eurosport Frankrijk. De Rooy werd als 59e geklokt op 1u25m.



Vooraan ontstond er een leuk duel tussen Tatra en MAN. Peter Versluis had vanaf WP1 een lichte voorsprong op Ales Loprais. Loprais reed na het wegvallen van De Rooy als 1e truck en had wat last van roadcleaning, Versluis reed als vierde op de weg en had vooral veel last van stof van de drie trucks voor hem. De MAN verloor op die manier per WP een paar seconden, en uiteindelijk pakte Loprais met 7 tellen voorsprong de dagzege. Versluis dus 2e, Karginov (die voor hem reed) klokte een 3e tijd op 1m36s. Martin Kolomy werd 4e op 2m13s en Marcel van Vliet zette de tweede MAN op de vijfde plek neer op 2m38s. Ook Vd Brink (7e), Vd Bosch (8e) en Smink (9e) haalden de top10 vandaag, De Baar (13e) en Kuipers (15e) kwamen in de top15 uit. Nieuwe leider is Kamaz-kopman Eduard Nikolaev. De Rus reed een zesde tijd vandaag en staat nu 17m56s voor op Kolomy's Tatra. A Mardeev is derde op 33 minuten en De Rooy staat nu vierde op 1 uur. De nummers 7 tm 12 bestaan ook uit NL'se truckers: achtereenvolgens Versluis, Van Vliet, Kuipers, Vd Brink, Vd Bosch en Smink.



De overige categorieën rijden nog, er zijn op dit moment van schrijven vier motoren gefinisht. Er kan alvast vermeld worden dat Yamaha een rotdag met Pain die onderuit ging en zijn roadbook moest repareren in de neutralisatie en Casteu die een koe heeft aangereden. Despres ging heel goed vandaag en is eigenlijk overal de snelste geweest. De auto's zijn voor het merendeel nog in de neutralisatie, er zijn er inmiddels vier voorbij WP8. Er is trouwens ook het e.e.a. duidelijk geworden over de vloedgolf die zaterdag de boel voor de auto's in het honderd gooide. Die was afkomstig van een stuwmeer, dat door de regenval veel te vol was gelopen en men besloot op het verkeerde moment de sluizen open te gooien  >:( Hartelijk bedankt zullen we maar zeggen.

Nog een opvallende foto van eerder in de rally. De Pool Simon Ruta kwam in dezelfde etappe als Van Loon en Stacey een zelfde soort duin tegen



Wordt vervolgd...
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Sphinx

Vervolg van gisteren:

Bij de motoren ging voor de zoveelste keer het klassement ondersteboven. Despres reed met zijn Poolse KTM een goede inhaalrace en was gewoon overal het snelste. Barreda, die nota bene de stage opende, had een lekker tempo en gaf uiteindelijk 4m03s toe op Despres en ook teamgenoot Botturi was goed bezig op 3 met 5m14 achterstand. Yamaha had een slechte dag. Olivier Pain verloor na een val 31 minuten, maar dat was vooral omdat zijn ICO-toren (waarop de GPS en roadbook staan) nogal stuk was.

Casteu lijkt ruzie te hebben met vrouwe Fortuna, want de klassementsleider kwam op een dag vanalles tegen. Na 120 km raakte hij een overstekende koe en viel zijn schouder uit de kom. Teamgenoot Michael Metge hielp met dat probleempje, maar de tank van de Yamaha was in de val ook beschadigd. Casteu vertrok na 23 minuten stilstand opnieuw, maar viel 15km voor de streep stil en kreeg zijn motor niet meer aan de praat. De laatste 15km legde de Fransman te voet af, zeer waarschijnlijk einde oefening. Ook Lopez ging in het lastige slot op zijn gezicht en verloor zestien minuten op plaats 10. In de stand is Despres' waterdrager Ruben Faria nu de leider voor een treintje KTM's: Despres tweede op 5 minuten, Lopez derde op 9 minuten en Jakes vierde op 17 minuten. Pain valt terug naar zes op 28 minuten, nog achter Botturi die op vijf staat.

Frans Verhoeven had ook een zware dag, ging twee keer onderuit, maar zonder al te veel schade. Hij kwam in het stof van David Pabiska te rijden, die voor hem was gestart en hem op de smalle wegen 120 km lang niet liet passeren. Uiteindelijk kwam Frans als 15e binnen op 21m13s. Knuiman was als 30e binnen, Liefhebber als 49e. Van Pelt mocht als 8e vertrekken en deed er uiteindelijk 1u04m langer over dan Despres, goed voor een 62e plek. In de stand is Verhoeven nu 15e op 55 minuten. Knuiman is 22e op bijna 2 uur, Liefhebber 33e op 3 uur. Van Gerven en Van Pelt staan 40e en 47e.



Bij de quads waren tot de neutralisatie drie man binnen een halve minuut aan het rijden: Laskevic, Van Beljon en Bonetto. Na de neutralistie verdween Van Beljon uit beeld met mechanische pech. Hij kwam nog wel als laatste door bij WP8 op 7 uur achterstand, maar de kans is groot dat de Zuid-Afrikaan is uitgevallen. Ook Bonetto kwam in het laatste stuk problemen tegen en verloor nog 17 minuten. Laskevic ging als enige door en pakte de overwinning voor Patronelli, die we maar de Joop Zoetemelk trofee moeten geven dit jaar met al zijn tweede plaatsen. Seb Husseini lag de hele dag rond de vierde plek, maar schoof door naar de 3e plek door Van Beljon's problemen op 4m53s van Laskevic. Kees Koolen kwam als 12e binnen, maar verloor nog vier plaatsen door een blokwissel. In de stand is Casale geen steek opgeschoten, nog steeds 1u32m achter Patronelli. Sonic klimt naar plek 3 op 2u08m, Palma staat 4e dankzij een penalty voor Laskevic, die zijn blok moest wisselen bij de finish. Husseini staat nu 13e op 5u34m, Koolen 20e op 9u33m



Bij de auto's lijkt de beslissing gevallen. De Mini's waren sowieso in het voordeel op de technische 2e helft van de proef, en Peterhansel reed constant goede tijden. De Villiers leek lange tijd op weg Toyota weer aan een etappezege te helpen, maar hij moest met een kapotte remschijf gas terugnemen in het laatste stuk. Nani Roma was uiteindelijk de snelste in Cordoba met 4m11s op Peterhansel, Mini 1-2 dus. Terranova werd in de BMW 3e, Gordon kwam als vierde over de streep en had Roma nog aardig wat last bezorgd met het zog dat ie trok, maar aangezien de Spanjaard won kon hem dat weinig schelen. De Villiers redde zich als vijfde over de streep, net voor de als "Great Wall" vermomde BMW van Carlos Sousa. De dreiging van de Chevy-buggy's hoeft X-Raid niet meer te vrezen. Chicherit verloor gisteren anderhalf uur en kan het klassement vergeten. Al-Attiya lag het eerste deel in de top10, zo rond plek 9. In het tweede deel nam hij wat meer risico, lag op WP8 6e, maar tikte daarna een boom aan. De Demon buggy viel 4km voor de finish met een kapotte waterpomp stil. Of Al-Attiyah nog aan de start komt vandaag is maar zeer de vraag.



Het Riwald team komt in de auto-categorie iig niet meer aan de start. Erik Wevers ging goed mee vandaag en lag zo rond de 8e plek. Tot hij bij km 423 een bocht mistte en op zijn kant ging. De hete remmen staken het gras in brand en Wevers en Lurquin moesten toezien hoe hun Dakar in rook opging. Gert Huzink kwam wel nog aan de finish, maar maakte een koprol in het laatste deel. De 13e plaats werd een kleine pleister op de wond, want bij controle bleek de aandrijflijn ontzet. Daarmee is alleen trucker Anne Kies nog in de race voor Riwald. De buggy's van Coronel en VDG kwamen als 31e en 32e binnen.

In de stand heeft Peterhansel nu 49m31s voorsprong op De Villiers. Novitsky klimt naar plaats 3 op 56m03s en voert een treintje BMW-aangedreven auto's aan: Roma (4e), Terranova (5e) en Sousa (6e). Chicherit zakte naar 7 en staat nu op 2,5 uur van Peterhansel. Beste Nederlander is nu Chris Leyds als 39e op 12u28m, VDG staat 63e, Coronel 67e.

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Jehoentelaar

Wat een drama in het Nederlandse autokamp. De GoKoBra's en Leyds over. :(

Vandaag weer een slagveld bij de trucks. Verrassende namen tussen de Russen..!

Sphinx

#43
De rit van Cordoba naar LaRioja viel in dezelfde categorie als de dag ervoor. Technisch, smal en met stukken die ook in de Rally van Argentinië terugkomen. Achterin starten was gisteren een behoorlijk nadeel, vooral bij de trucks en auto's

Bij de motoren is het weer als vanouds KTM dat de scepter zwaait. Ruben Faria begon nog als klassementsleider, maar zoals ik al verwacht liep Despres elk WP iets op hem in. Aan de finish was de Fransman zeven minuten weggelopen bij zijn 'knecht'. De etappe won KTM er niet mee, mee want opnieuw zat Husqvarna hen dwars. Barreda en Despres gingen tot de helft gelijk op, daarna liep Barreda een minuut weg. Aan de finish was dat 1m15s. Ook Gonçalves reed weer een goede etappe en werd derde op 2m44s. En dat terwijl hij ook nog was gestopt bij teamgenoot Botturi, die onderuit was gegaan, om bij het sleutelen te helpen. Minder goed nieuws bij Yamaha. Pain verloor opnieuw 24m54s en kwam slechts als 23e binnen.

Frans Verhoeven vond etappe 10 op de kermis lijken; hij was bijna duizelig geworden van de meer dan 2000 bochten in de stage. Verhoeven reed lang op met Caselli en samen maakten ze aardig wat tijd goed: Caselli kwam met de 5e tijd binnen, Verhoeven als 10e. Henk Knuiman verdween na WP5 van de radar, maar dook aan de finish met een defecte transponder en een 25e tijd. Liefhebber 43e, Van Ginkel 63e en Van Gerven 66e. Van Pelt deed bewust langzaam aan en verloor wat meer tijd dan normaal: hij kwam als 85e binnen. In de stand heeft Despres nu 1m37s op Faria. Lopez verloor ook vandaag weer tijd met een val en staat nu op 13m41s. Jakes is nog steeds vierde, maar heeft nog maar 5 minuten achterstand op Lopez. Verhoeven staat nu 13e op 59 minuten van Despres. Knuiman is 22e, Liefhebber 35e, Van Gerven 41e en van Pelt 50e.



Bij de quads leek Husseini met Laskevic om de etappezege te vechten, en bij WP9 had hij ook een paar tellen voorsprong op de Pool. Bij Wp10 echter lag hij plots 6 minuten achter. Laskevic kon de leiding vasthouden en won de tweede etappe op rij. Casale werd 2e op 1m35s, Sonic derde op 3m23s. Husseini kwam als zesde binnen, nog voor Patronelli die dit keer wat rustiger reed op zeven.



Bij de auto's waren de X-raid auto (zowel huidige als voormalige modellen) heer en meester. Orlando Terranova was in de X3 overal de snelste en had aan de finish voor elkaar wat Patronelli bij de quads nog niet lukte, een etappe in zijn thuisland winnen. De Mini's van Roma en Peterhansel werden 2e en 3e op ongeveer 2 minuten. Sousa leek in de Great Wall BMW op weg naar een topklassering, maar verloor door pech alsnog 23 minuten en kwam als 13e binnen. Achter de X-raid top3 kwam De Villiers als best-of the-rest binnen als 4e op 5m26s, Gordon werd vijfde. Opvallend is dat Matthias Kahle weer naar voren komt op deze stages. De Duitser rijdt dit jaar in een Mercedes mee en werd 9e gisteren. Beste Nederlander was VDG op plek 27, Coronel bleef in zijn buurt op 33, Leyds kwam als 37e binnen.



Bij de trucks pakten Loprais en Versluis hun duel van gisteren weer op. Tot aan WP8 wisselden de MAN en de Tatra elkaar constant af aan kop. Maar eerst reed Versluis een band lek en daarna was ook Loprais het haasje. Door de bochtige stage liep de temperatuur in de banden en remmen bij veel deelnemers te hoog op (> 125 graden). Ook Kolomy, Van Vliet en De Rooy verloren tijd met resp. oververhitte remmen en een lekke band. Juist rustig maar gestaag rijden leverde winst op. Andrei Karginov bewees dat door uit het stof van zijn voorliggers te blijven, maar wel de stage te winnen en De Rooy in het klassement voorbij te gaan.

Achter de Rus een leuke verassing. Peter vd Bosch had de hele bij Martin vd Brink in de buurt gereden. De Daf en de Ginaf probeerden allebei met beleid te rijden en daar waar mogelijk te koelen in de paar stroompjes die ze door moesten waden. Aan de finish was Vd Bosch 2e met 3m39s achterstand op Karginov. Erg handig met de komende rit naar Fiambala dat ze nu als 2e mogen vertrekken. Op 3 Vd Brink, die 4m12s inleverde op Karginov. Versluis werd na zijn bandenperikelen als vijfde afgevlagd, Loprais werd 7e. Kuipers, De Rooy en Smink waren als 8e, 9e en 10e weer in het bivak, De Baar stond er op 12 net buiten

In de stand loopt Nikolaev verder weg van Kolomy, die 19 minuten verloor en nu op 32 minuten staat. Mardeev en Karginov zijn 3 en 4. De Rooy is 5e heeft 1u02s achterstand. Het treintje NL'ers van plek 7 tot plek 12 is nog steeds intact: beginnend bij Versluis, eindigend bij Smink. Johan Elfrink is gisteren uitgevallen nadat de Axor een bocht mistte en letterlijk ín een boom bleef hangen

There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Fabian

Etappes afgelast voor auto's en trucks door de zware regenval...
Jammer voor de Rooy. Die kon tijd goed gaan maken in de duinen...