Coureur van het jaar 2012

Gestart door 0634, 26 november 2012 - 20:21:48

« vorige - volgende »

Wie vond je de beste?

Vettel
6 (15%)
Alonso
26 (65%)
Raikkonen
7 (17.5%)
Hamilton
1 (2.5%)
Button
0 (0%)
Webber
0 (0%)
Massa
0 (0%)
Iemand anders nl...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 35

Poll gesloten: 06 december 2012 - 20:21:48

Wings

Citaat van: SanderAlonso op 05 december 2012 - 20:32:17
Jij haalt nu net dingen aan waar ik niks over zeg. Heb ook duidelijk gezegd dat ik zijn race niet op geluk wil afschuiven. Maar voor Vettel waren de sc-situatie's wel meevallers, zowel ik Brazilië als Abu Dhabi.

Ik volg je. Maar ben het absoluut niet met je eens. Deze races kun je enkel en alleen bestempelen als races waar het tegenzat in de basis. Dat het ergens niet-tegenzit is echt niet zaligmakend en noemenswaardig als je het mij vraagt. Jouw beredenering vind ik de omgedraaide wereld.

Wings

Laat ik het anders stellen, als een rijder [voorbeeld] 60 seconden verliest en 15 door een SC wint, heeft hij niet 15 seconden gewonnen maar 45 verloren. Maar daar hoeven we het niet eens over te worden.

Folkert

Citaat van: Franky R. op 05 december 2012 - 18:24:44
Folkert, hou het maar op "het geluk van een kampioen"... ;)
Wilde ik het ook op houden ja. Hij had geluk, maar dat maakte zijn prestatie niet minder mooi.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Wings op 05 december 2012 - 21:33:07
Laat ik het anders stellen, als een rijder [voorbeeld] 60 seconden verliest en 15 door een SC wint, heeft hij niet 15 seconden gewonnen maar 45 verloren. Maar daar hoeven we het niet eens over te worden.
Denk dat je dat niet zo simpel kan stellen. De 15 seconde die hij wint, kan misschien cruciaal zijn, terwijl de 60 seconde verlies misschien geen bal kunnen uitmaken op dat moment.
BV als hij 1 minuut voor rijd, SC komt en hij gaat precies op dat moment naar binnen voor nieuwe banden. Gratis pitstop en rijd nog steeds voor zijn achterligger. Nieuwe banden en zijn achterligger kan misschien veel meer verliezen door zijn stop.
Die 15 seconde die hij wint door SC, kan hem plekken opleveren, omdat zijn voorliggers nog moeten pitten en hij niet meer. Maar omdat hij nu vlak achter hun rijd, zal hij hoe dan ook voor hen komen op (afhankelijk van circuit) +- 15 of meer seconde.
Trotse vader van Rosalie(L)

Iceman2012

Citaat van: Folkert op 05 december 2012 - 23:32:27
Citaat van: Wings op 05 december 2012 - 21:33:07
Laat ik het anders stellen, als een rijder [voorbeeld] 60 seconden verliest en 15 door een SC wint, heeft hij niet 15 seconden gewonnen maar 45 verloren. Maar daar hoeven we het niet eens over te worden.
Denk dat je dat niet zo simpel kan stellen. De 15 seconde die hij wint, kan misschien cruciaal zijn, terwijl de 60 seconde verlies misschien geen bal kunnen uitmaken op dat moment.
BV als hij 1 minuut voor rijd, SC komt en hij gaat precies op dat moment naar binnen voor nieuwe banden. Gratis pitstop en rijd nog steeds voor zijn achterligger. Nieuwe banden en zijn achterligger kan misschien veel meer verliezen door zijn stop.
Die 15 seconde die hij wint door SC, kan hem plekken opleveren, omdat zijn voorliggers nog moeten pitten en hij niet meer. Maar omdat hij nu vlak achter hun rijd, zal hij hoe dan ook voor hen komen op (afhankelijk van circuit) +- 15 of meer seconde.
tja, de ene keer komt het wat beter uit als de andere keer. Door de deltalaptimes en de pits die direct open is hebben coureurs iig allemaal de mogelijkheid om te pitten zonder veel te verliezen. Daardoor is het wel een stuk eerlijker geworden. t is natuurlijk altijd het vervelendst voor de leider van de wedstrijd en ik kan me heel veel situaties herinneren waarin Vettel juist nadeel had van de SC. Dus mocht ie nu eens een klein gelukje hebben gehad, dan hoeft dat niet uitgebreid uitgemeten worden al mag het natuurlijk best ff genoemd worden. Alonso was in Brazilië zonder die SC waarschijnlijk ook niet op het podium geëindigd.

Victor Monza 2008

Zonder geluk wordt je nooit een winner, it's part of the package.

Wings

Citaat van: Folkert op 05 december 2012 - 23:32:27
Citaat van: Wings op 05 december 2012 - 21:33:07
Laat ik het anders stellen, als een rijder [voorbeeld] 60 seconden verliest en 15 door een SC wint, heeft hij niet 15 seconden gewonnen maar 45 verloren. Maar daar hoeven we het niet eens over te worden.
Denk dat je dat niet zo simpel kan stellen. De 15 seconde die hij wint, kan misschien cruciaal zijn, terwijl de 60 seconde verlies misschien geen bal kunnen uitmaken op dat moment.
BV als hij 1 minuut voor rijd, SC komt en hij gaat precies op dat moment naar binnen voor nieuwe banden. Gratis pitstop en rijd nog steeds voor zijn achterligger. Nieuwe banden en zijn achterligger kan misschien veel meer verliezen door zijn stop.
Die 15 seconde die hij wint door SC, kan hem plekken opleveren, omdat zijn voorliggers nog moeten pitten en hij niet meer. Maar omdat hij nu vlak achter hun rijd, zal hij hoe dan ook voor hen komen op (afhankelijk van circuit) +- 15 of meer seconde.

De tegenslag was echter groter dan wat niet tegen zat. Vettel heeft, volgens mij, een keer of drie achteraan gereden tijdens de laatste 2 grand prix. Dan verlies je 23 plaatsen (plusminus). Dat je aan de andere kant dan een paar tellen terugkrijgt vind ik daar niet tegen opwegen. Van geluk durf ik dan ook niet te spreken. Dat is simpelweg niet terecht, zeker niet als je daarmee enkel en alleen een argument zoekt om Vettel niet te verkiezen boven je favoriet. Maar nogmaals, je mag van mij Hamilton hier ophemelen tot in den treure, maar benadruk dan zijn kunst en vliegwerk, zijn prestatie, zijn afgeleverde resultaten. Doe dat niet door prestaties van anderen afzwakken. Dat vind ik slapjes. Nou ja, bij gebrek aan argumenten, laat ook maar gaan...

Wings

Citaat van: Victor Monza 2008 op 06 december 2012 - 01:56:06
Zonder geluk wordt je nooit een winner, it's part of the package.

Zo is dat!

T.Nuvolari

#143
Heb alle "Man van de Race" topics van het afgelopen seizoen eens bij elkaar opgeteld. Het geeft een iets ander resultaat dan de poll in dit topic. De interpretatie van een race is natuurlijk iets anders dan die van een heel seizoen, maar kom het is eens leuk om ze te vergelijken.

Eerst een paar vaststellingen:

  • 20 coureurs kregen punten in één van deze topics
  • 2 keer, Monaco en Signapore, werd door een aantal mensen niemand als man van de race uitgekozen.
  • 2 coureurs zonder punten dit seizoen kregen wel punten in onze poll's. Glock, 1tje voor Singapore, en Kovalainen, 3 voor Monaco.
  • Maldonado behaalde bijna al zijn punten, 23/24, voor zijn overwinning in Spanje.
  • Rosberg deed ongeveer hetzelfde voor zijn race in China, 20 van de in totaal 22 punten.
  • In totaal werden er 415 stemmen uitgebracht



  • 53ptn Vettel
  • 50ptn Alonso & Perez
  • 48ptn Raikkonen
  • 41ptn Hamilton
  • 29ptn Button
  • 24ptn Maldonado
  • 22ptn Massa & Rosberg
  • 14ptn Kobayashi
  • 13ptn Grosjean
  • 11ptn Hulkenberg
  • 10ptn Webber
  • 5ptn Schumacher
  • 3ptn Di resta, Kovalainen & Vergne
  • 2ptn Bruno Senna
  • 1ptn Ricciardo & Glock

10 keer werd niemand als man van de race bestempeld.

Folkert

Citaat van: Wings op 06 december 2012 - 07:51:58
Citaat van: Folkert op 05 december 2012 - 23:32:27
Citaat van: Wings op 05 december 2012 - 21:33:07
Laat ik het anders stellen, als een rijder [voorbeeld] 60 seconden verliest en 15 door een SC wint, heeft hij niet 15 seconden gewonnen maar 45 verloren. Maar daar hoeven we het niet eens over te worden.
Denk dat je dat niet zo simpel kan stellen. De 15 seconde die hij wint, kan misschien cruciaal zijn, terwijl de 60 seconde verlies misschien geen bal kunnen uitmaken op dat moment.
BV als hij 1 minuut voor rijd, SC komt en hij gaat precies op dat moment naar binnen voor nieuwe banden. Gratis pitstop en rijd nog steeds voor zijn achterligger. Nieuwe banden en zijn achterligger kan misschien veel meer verliezen door zijn stop.
Die 15 seconde die hij wint door SC, kan hem plekken opleveren, omdat zijn voorliggers nog moeten pitten en hij niet meer. Maar omdat hij nu vlak achter hun rijd, zal hij hoe dan ook voor hen komen op (afhankelijk van circuit) +- 15 of meer seconde.

De tegenslag was echter groter dan wat niet tegen zat. Vettel heeft, volgens mij, een keer of drie achteraan gereden tijdens de laatste 2 grand prix. Dan verlies je 23 plaatsen (plusminus). Dat je aan de andere kant dan een paar tellen terugkrijgt vind ik daar niet tegen opwegen. Van geluk durf ik dan ook niet te spreken. Dat is simpelweg niet terecht, zeker niet als je daarmee enkel en alleen een argument zoekt om Vettel niet te verkiezen boven je favoriet. Maar nogmaals, je mag van mij Hamilton hier ophemelen tot in den treure, maar benadruk dan zijn kunst en vliegwerk, zijn prestatie, zijn afgeleverde resultaten. Doe dat niet door prestaties van anderen afzwakken. Dat vind ik slapjes. Nou ja, bij gebrek aan argumenten, laat ook maar gaan...
Ik denk dat je de hele strekking van mijn post verkeerd interpreteert. Ik zoek geen argument om Vettels prestaties af te vlakken om zo mijn favoriet boven hem te verkiezen. Sterker nog, ik heb ook toe gegeven dat hij goed heeft gereden.

Ik moet toch een afweging maken wie ik de beste vond? Als ik iemand beter vond dan de andere, moet ik wel negatieve punt(en) hebben van de andere die mij er van weerhouden hem te kiezen. Alle 4 waren ze groots dit jaar. Overigens zijn de gelukjes van Vettel niet de doorslaggevende factor geweest in mijn beslissing, sterker nog ik heb ze ook helemaal niet mee genomen in mijn beslissing. Het was enkel de discussie over het geluk van Vettel of niet.
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

haha, zo zie je maar Marc
een man van de race is een "momentopname"
Over een heel seizoen genomen kiezen mensen toch meer , teruggravend in het geheugen

Leuk zo'n vergelijking! :)

Wings

Folkert, toegeven met een kanttekenening is niet toegeven. Ook nog een kanttekening die niet terecht is (zie inhoud vorige post).
Marc, je kunt veel zeggen over het rijtje maar deze is toch redelijk representatief en zou er prima mee door kunnen.

Was er een top 3 gemaakt of wat?

Folkert

Citaat van: Wings op 06 december 2012 - 10:14:54
Folkert, toegeven met een kanttekenening is niet toegeven. Ook nog een kanttekening die niet terecht is (zie inhoud vorige post).
Marc, je kunt veel zeggen over het rijtje maar deze is toch redelijk representatief en zou er prima mee door kunnen.

Was er een top 3 gemaakt of wat?
Toegeven met een kanttekening is ook toegeven. ;)
Kanttekening is  zeker wel terecht, maar snap wel dat je het er niet mee eens kan zijn. Zonder die kleine gelukjes had hij zijnprestatie niet kunnen neer zetten. Dat hij na dat gelukje zijn poep uit zijn ogen reed is knap, maar nogmaals zonder het gelukje was hij daar niet in staat geweest.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Wings op 06 december 2012 - 10:14:54
Folkert, toegeven met een kanttekenening is niet toegeven. Ook nog een kanttekening die niet terecht is (zie inhoud vorige post).
Marc, je kunt veel zeggen over het rijtje maar deze is toch redelijk representatief en zou er prima mee door kunnen.

Was er een top 3 gemaakt of wat?
Maar goed, lets agree to disagree
Trotse vader van Rosalie(L)

T.Nuvolari

Citaat van: Wings op 06 december 2012 - 10:14:54
Marc, je kunt veel zeggen over het rijtje maar deze is toch redelijk representatief en zou er prima mee door kunnen.

Was er een top 3 gemaakt of wat?

Buiten de hoge notering van Maldonado en Perez en de wat lage van Webber is het redelijk representatief.
Ik heb alle stemmen gewoon bij elkaar opgeteld.

Nog wat feitjes:

  • Vettel kreeg tot en met Hongarije maar 6 stemmen.
  • Singapore gaf 3 mannen van de race. Vettel, Massa en Di Resta kregen allen 3 stemmen.
  • Voor de race in Zuid-Korea kregen liefst 9 coureurs minstens een stem.
  • Maleisië bracht maar 2 coureurs met stemmen naar voor.
  • Die 415 stemmen werden verdeeld over 89 verschillende mogelijkheden.
  • Maldonado kreeg het hoogst aantal stemmen voor één race, die 23 in Spanje.
  • Alonso werd, over gans het seizoen gezien, het meest aantal keren aangeklikt, 12 keer.
  • Glock, Kovalainen en Di Resta kregen voor maar 1 enkele race punten.
  • Voor de races in Spanje en Abu Dhabi waren de forumgangers het meest gemotiveerd om te stemmen, 28 keer werd er gestemd
  • Duitsland kon maar 13 stemmers naar het topic lokken. Dit is eerder te wijten aan het zomerverlof denk ik, de VK en Hongarije kregen ook maar 15 stemmen.
  • Buiten die 3 races en Zuid-Korea en India kreeg elk van deze topics minstens 20 stemmen.