Coureur van het jaar 2012

Gestart door 0634, 26 november 2012 - 20:21:48

« vorige - volgende »

Wie vond je de beste?

Vettel
6 (15%)
Alonso
26 (65%)
Raikkonen
7 (17.5%)
Hamilton
1 (2.5%)
Button
0 (0%)
Webber
0 (0%)
Massa
0 (0%)
Iemand anders nl...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 35

Poll gesloten: 06 december 2012 - 20:21:48

Victor Monza 2008

Citaat van: Wings op 26 november 2012 - 22:15:59
Lijkt me eerder scorebordjournalisitiek.
Ben geen journalist, maar andere criteria hebben m.i. meer tabloid gehalte. Remember Schumacher, Irvine had de kans het wk te winnen bij Michaels beenbreuk, heeft het niet waar gemaakt, wie kent Irvine nog?

Jehoentelaar

Ik ken Irvine nog. Bijzondere gozer, viel altijd op. En hielp als een bezetene mee bij het enorme ongeluk van Bruni, waarvoor hij m.i. een voorbeeld is voor elke andere coureur.

0634

Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 22:20:21
Citaat van: Wings op 26 november 2012 - 22:15:59
Lijkt me eerder scorebordjournalisitiek.
Ben geen journalist, maar andere criteria hebben m.i. meer tabloid gehalte. Remember Schumacher, Irvine had de kans het wk te winnen bij Michaels beenbreuk, heeft het niet waar gemaakt, wie kent Irvine nog?
Ik.

Maar wat is je punt? Je weet toch ook dat een rijders titel een combi is van wagen en rijder en deze verkiezing alleen over de rijder gaat? Dat heeft toch niks met tabloids te maken?

Gerard

Mmmmm lastig,lastig... Kimi? Die ijzersterk zijn comeback maakte..... Vettel, de 3!!!voudig WK...... Nee, ook ik kies voor Fernando... Fenomenaal gereden, het hele jaar door...

Figge

Het is eindeloos discussieren over wie er beter was dit jaar. (En dat gaan we ook vast doen, gewoon omdat dat leuk is)
Maar als je echt de rijders prestaties bekijkt, dus los van de zaken waar ze geen invloed op hebben zoals mechanica en acties van andere rijders,
denk ik dat er bijna geen onderscheid is tussen Vettel en Alonso dit jaar. Echter heeft Vettel in de laatste fase van het seizoen met een paar races van ongekend hoog niveau de strijd in zijn voordeel beslist. Voor een knul van 25 jaar is dat ongekend.
En met alle respect voor Alonso, dat heb ik hem dit jaar niet zien doen...

Victor Monza 2008

Citaat van: Jeroen op 26 november 2012 - 22:23:50
Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 22:20:21
Citaat van: Wings op 26 november 2012 - 22:15:59
Lijkt me eerder scorebordjournalisitiek.
Ben geen journalist, maar andere criteria hebben m.i. meer tabloid gehalte. Remember Schumacher, Irvine had de kans het wk te winnen bij Michaels beenbreuk, heeft het niet waar gemaakt, wie kent Irvine nog?
Ik.

Maar wat is je punt? Je weet toch ook dat een rijders titel een combi is van wagen en rijder en deze verkiezing alleen over de rijder gaat? Dat heeft toch niks met tabloids te maken?
Omdat dit een zeer subjectief gegeven is en men steeds geneigd is de positieve kanten van je favoriet en de negatieve kanten van zijn tegenstrever uit te vergroten. Waar haalt men het vandaan dat bijvoorbeeld Vettel onder druk begeeft, denk toch dat hij in A.D en nu zondag laatstleden voldoende bewezen heeft daar niet onder te bezwijken. Men neemt teveel zijn wensen voor werkelijkheid.

Edwin90

Alonso, bijna kampioen in een p4/5/6 wagen. Briljant.

Figge

Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 22:58:36
Citaat van: Jeroen op 26 november 2012 - 22:23:50
Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 22:20:21
Citaat van: Wings op 26 november 2012 - 22:15:59
Lijkt me eerder scorebordjournalisitiek.
Ben geen journalist, maar andere criteria hebben m.i. meer tabloid gehalte. Remember Schumacher, Irvine had de kans het wk te winnen bij Michaels beenbreuk, heeft het niet waar gemaakt, wie kent Irvine nog?
Ik.

Maar wat is je punt? Je weet toch ook dat een rijders titel een combi is van wagen en rijder en deze verkiezing alleen over de rijder gaat? Dat heeft toch niks met tabloids te maken?
Omdat dit een zeer subjectief gegeven is en men steeds geneigd is de positieve kanten van je favoriet en de negatieve kanten van zijn tegenstrever uit te vergroten. Waar haalt men het vandaan dat bijvoorbeeld Vettel onder druk begeeft, denk toch dat hij in A.D en nu zondag laatstleden voldoende bewezen heeft daar niet onder te bezwijken. Men neemt teveel zijn wensen voor werkelijkheid.

Dat ben ik met je eens.
De publieke opinie is dit jaar een beetje op de hand van Alonso.
Als Alonso vanaf pole de race wint, dan komt dat door het talent van Ferando himself.
Als Vettel dat doet dan heeft ie mazzel dat Newey zijn wagen heeft getekend.
Dat klopt niet. Ik heb op het moment dat het er echt toe doet Vettel dit jaar
boven zichzelf uit zien stijgen. (Azië 4x winnen op een rij, Aub Dhabi en Brazilië)
En dat heb ik Alonso niet zien doen. Of de Ferrari nu te kort kwam of niet.

Figge

Citaat van: Edwin90 op 26 november 2012 - 23:10:16
Alonso, bijna kampioen in een p4/5/6 wagen. Briljant.

De feiten zeggen dat de Ferrari gewoon een auto is die standaard op het podium finished.
De de Qualy snelheid niet helemaal top was neemt niet weg dat de Ferrari dit jaar een standaard podiumklant is gebleken.

0634

Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 22:58:36

Omdat dit een zeer subjectief gegeven is en men steeds geneigd is de positieve kanten van je favoriet en de negatieve kanten van zijn tegenstrever uit te vergroten. Waar haalt men het vandaan dat bijvoorbeeld Vettel onder druk begeeft, denk toch dat hij in A.D en nu zondag laatstleden voldoende bewezen heeft daar niet onder te bezwijken. Men neemt teveel zijn wensen voor werkelijkheid.
Ja, maar de factor van het subjectieve zal minder een rol spelen dan de factor wagen bij de uitslag van het WK.

Bovendien hoor ik tot nu toe in dit topic niemand zeggen dat Vettel niet tegen de druk kan, dus ik snap dat argument niet zo...

T.Nuvolari

Räikkönen natuurlijk. 3de worden in het WK na een tijdje afwezigheid, in een wagen die zeker niet beter was dan de McLarens, Ferrari's en Red Bulls. Wie doet het hem na? Zijn prestaties doe niet onder voor die van de 2 titelkandidaten in Brazilië.

Mijn mening als neutraal fan zal ik als objectief genoeg beschouwen. ;)

McLaren_über_alles

#26
Citaat van: Figge op 26 november 2012 - 23:13:47
Citaat van: Edwin90 op 26 november 2012 - 23:10:16
Alonso, bijna kampioen in een p4/5/6 wagen. Briljant.

De feiten zeggen dat de Ferrari gewoon een auto is die standaard op het podium finished.
De de Qualy snelheid niet helemaal top was neemt niet weg dat de Ferrari dit jaar een standaard podiumklant is gebleken.

De verdienste van Alonso is er zeker en vast, maar laten we nu inderdaad van de Ferrari ook geen absolute kruiwagen maken.

Feit is dat de snelheid van de Ferrari in de kwalificaties absoluut niet goed was. In de race daarentegen kwamen ze wél vrij goed mee met de topteams. Bij McLaren was het dan weer eerder andersom, zeer goed presteren in de kwalificaties, maar de race pace viel vaak tegen. Hierdoor ontstaat de perceptie dat de ene wagen veel beter is dan de andere, terwijl er veel GP's waren waar er amper verschil was.

RB & McLaren waren inderdaad een tikkeltje sneller, maar laten we ook niet vergeten dat deze wagens vaak te kampen hadden met mechanische pech (of fouten van de crew), waardoor ook veel punten verloren gingen. En dat terwijl de iets tragere Ferrari zo goed als niet stuk te krijgen was. Ook dát is een sterkte van de wagen natuurlijk.

Van zodra de regen naar beneden valt, is de Ferrari met voorsprong de beste wagen. Hierdoor heeft Alonso ook heel wat punten kunnen sprokkelen. Ook dát is de sterkte van de wagen.

Laten we ook niet vergeten dat de Ferrari dan weer met voorsprong de snelst startende wagen was dit seizoen, waardoor in veel gevallen de vrij slechte kwalificatie al in de eerste ronde voor een deel goed gemaakt was. Ook dát is een sterkte van de wagen.

Als je alles bij elkaar telt, was het totale pakket van Ferrari heus niet zo slecht als er hier en daar beweerd wordt. Je moet nu eenmaal verder kijken dan pure kwalificatiesnelheid om een wagen te beoordelen me dunkt...

Deze post is niet bedoeld om alle prestaties van Alonso te minimaliseren. Integendeel, hij reed een prima seizoen, maar in mijn ogen deden Vettel en Hamilton dat net zo zeer, waardoor mijn inziens kiezen tussen een van deze rijders zo goed als onmogelijk is (wat ik dus ook niet gedaan heb).
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Fabian


robbert

heb voor alonso gekozen. Strijden om een titel in een wagen die niet kan strijden om pole en overwinning, is gewoonweg fantastisch.

Gerard

LEUK DAT TOCH IEDEREEN IEMAND ANDERS KIEST!! :)