Wat is jullie eindoordeel over het seizoen 2012?

Gestart door SDG, 26 november 2012 - 09:46:11

« vorige - volgende »

0634

#15
Fenomenaal racejaar, het beste van deze eeuw. By far zelfs.

Mede dankzij een gouden generatie rijders, een bandenleverancier die niet bang is om risico's te nemen, heel veel verschillende winnaars en veel inhaalwerk.

Genoten van Melbourne tot aan Brazilie.

Edit: cijfer vergeten: 9.

Wallie

Ik kijk vanaf eind 1996.
Voor dit seizoen waren de seizoenen 1999 en 2000 mijn favorieten.
Maar dit seizoen komt met stip op 1. Vele races waren net zo bizar als die in 1999.
Races die normaal niet bol staan van de spanning waren nu ineens hoogtepunten in het seizoen ik noem een Valencia en Abu Dhabi.
Een legendarisch seizoen met inderdaad een gouden generatie!

Eindcijfer een 9
Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Kootje

Topjaar !!!

Zelden zo'n seizoen gezien, en ik kijk al vanaf begin jaren '80 met grote regelmaat en onafgebroken sinds '94
Oké .... niet alle races waren spektaculair, maar het gros was om door 'n ringetje te halen.

Veel winnaars, veel aktie en 'n titelstrijd tot in de laatste race, wat wil 'n mens nog meer?
Nou .... DRS op sommige banen afschaffen, op andere nog meer fine-tunen.
Een vast team van stewards die consequent zijn in hun straffen, maar wel het verschil zien tussen 'n raceincident en ordinair beuken.
Iemand anders als WK, bij voorkeur Kimi of Lewis, en 'n Nederlander in 'n racezitje.

Maar voor de rest .... niets aan veranderen. :)

Cijfer: 8,5      al weet ik niet of dat strookt met de door mij gegeven cijfers gedurende het seizoen ;)

Franky R.

Citaat van: Wings op 26 november 2012 - 17:37:44
Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 14:13:13
@Victor,


En toch is de auto niet boven alle twijfel verheven...Dat is de strekking van mijn comment...

Natuurlijk wel. Anders liepen er wel onderzoeken. Red Bull zoekt de mazen in de wet en doet dat met succes. Dat maakt hun auto nog niet illegaal. En, zoals Victor aangeeft: in ons rechtssysteem is het nog altijd zo dat schuld moet bewezen worden en niet omgekeerd.
Zeg dat even tegen Lotus...Red Bull was een van de teams die liepen te huilen over diens mechanische rijhoogte-reactie vinding...


Een maas in de wet, sterker de FIA wist ervan en toch werd het illegaal verklaard. Red Bull heeft zelf ook vaak andere teams beschuldigd, doch waren de 'onregelmatigheden' bij Red Bull veel duidelijker te zien en te horen...Maar jij zegt dan dat Ferrari, McLaren en Lotus dan hun mond moeten houden?

Victor Monza 2008

Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 14:13:13
@Victor,


En toch is de auto niet boven alle twijfel verheven...Dat is de strekking van mijn comment...
In de zestiger jaren waren er ook geruchten dat het met de cilinderinhouden van de Ferrarimotoren ook niet altijd koosjer was, ook nooit bewezen. In de glansperiode van Schumacher zou hij ook betere banden gekregen hebben dan andere teams, ook niets meer van gehoord. Moest het inderdaad allemaal waar zijn, dan zijn wij toch een bende onnozelaars om nog naar zo'n gefaked spektakel te kijken. Een quote van Jackie Stewart in de ochtendkrant, er zijn goede en betere wagens en er zijn goede en betere piloten, maar toch zal uiteindelijk de betere piloot in de betere wagen zitten.

Kootje

Tsja .... maar dat van die vleugels hebben we met eigen ogen kunnen aanschouwen he?
Helaas was de test die de FIA hanteerde niet toereikend om de vleugel illegaal te verklaren, maar hij was zeker niet conform de reglementen.

Figge

2012 was een apart jaar. Mooie laatste race. Maar had het gevoel dat na de wederopstanding van RBR en de startcrash van Alonso in Belgie er eigenlijk sprake was van een schijnspanning. De Ferrari was simpelweg niet tegen de RBR opgewassen. Een echte epic werd het eigenlijk nooit.
Het was voor de Alonso aanhangers meer hopen op pech van anderen dan dat er op een wonderbaarlijke prestatie van Alonso werd gehoopt.
Het bandenpoker aan het begin van het jaar maakte het seizoen vrij lang moeilijk te lezen. Verrassingen en onvoorspelbaarheid leuk?
Jazeker, maar dan wel graag "volgas" racen en niet bandensparen. Een Maldondo die onverwachts wint. En wat had ik het gisteren Hulkenberg gegund. Kimi die wint in zijn comeback jaar...
Op dat vlak een prachtig jaar... een 7.5.
Op naar 2013!! Voorzichtige voorspelling obv de huidige vorm en de nauwelijks wijzigende regels? Vier op een rij...

Victor Monza 2008

Citaat van: Kootje op 26 november 2012 - 20:45:19
Tsja .... maar dat van die vleugels hebben we met eigen ogen kunnen aanschouwen he?
Helaas was de test die de FIA hanteerde niet toereikend om de vleugel illegaal te verklaren, maar hij was zeker niet conform de reglementen.
Dat is uw en waarschijnlijk nog anderen hun perceptie, maar ook niet meer dan dat. Wanneer de vleugels de test doorstonden waren zij wel conform de reglementen en niet illegaal. Ze werden door FIA goedgekeurd, als u aan dit principe gaat morrelen creeer je rechtsonzekerheid en dan zal het niet lang meer duren met F1. Je kan lastig reglementen of meetmethodes gaan aanpassen om het ene of andere team te bevoordelen of benadelen, dat is complete anarchie.

Enzo

Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 22:09:06
Citaat van: Kootje op 26 november 2012 - 20:45:19
Tsja .... maar dat van die vleugels hebben we met eigen ogen kunnen aanschouwen he?
Helaas was de test die de FIA hanteerde niet toereikend om de vleugel illegaal te verklaren, maar hij was zeker niet conform de reglementen.
Dat is uw en waarschijnlijk nog anderen hun perceptie, maar ook niet meer dan dat. Wanneer de vleugels de test doorstonden waren zij wel conform de reglementen en niet illegaal. Ze werden door FIA goedgekeurd, als u aan dit principe gaat morrelen creeer je rechtsonzekerheid en dan zal het niet lang meer duren met F1. Je kan lastig reglementen of meetmethodes gaan aanpassen om het ene of andere team te bevoordelen of benadelen, dat is complete anarchie.

Helemaal mee eens!

Als het door de keuring komt is het legaal, veel moeilijker moet je het niet maken. Zo is het ook altijd geweest trouwens en is inherent aan de sport. Ze kunnen immers niet een reglement schrijven over iets wat ze nog niet kennen. Daarom word het reglement ook regelmatig aangepast en blijven de teams steeds de mazen in de wet opzoeken.

robbert

een fantastisch jaar, ongelooflijk. Maar niet vergeten, dat het volgend jaar een stuk minder kan zijn. 2x zo'n jaar kunnen we niet hebben, en zeker niet na de kritiek op de pirelli's dit jaar. Want eigenlijk was het toch dankzij de banden dat we veel zulke races gehad hebben

Victor Monza 2008

Citaat van: robbert op 26 november 2012 - 23:46:10
een fantastisch jaar, ongelooflijk. Maar niet vergeten, dat het volgend jaar een stuk minder kan zijn. 2x zo'n jaar kunnen we niet hebben, en zeker niet na de kritiek op de pirelli's dit jaar. Want eigenlijk was het toch dankzij de banden dat we veel zulke races gehad hebben
Verbeter me als ik fout ben, maar ik dacht toch dat Pirelli naar het einde van het seizoen slijtvastere keuzes maakte ( minder supersoft ). Het verschil tussen option en prime gedurende de race was m.i. ook te klein om te opteren voor een stop meer.

Kootje

Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 22:09:06
Citaat van: Kootje op 26 november 2012 - 20:45:19
Tsja .... maar dat van die vleugels hebben we met eigen ogen kunnen aanschouwen he?
Helaas was de test die de FIA hanteerde niet toereikend om de vleugel illegaal te verklaren, maar hij was zeker niet conform de reglementen.
Dat is uw en waarschijnlijk nog anderen hun perceptie, maar ook niet meer dan dat.

Perceptie?
Kom op, het is niet dat ik dat zag omdat ik dat zo graag wou hoor, het was duidelijk te zien.


CitaatWanneer de vleugels de test doorstonden waren zij wel conform de reglementen en niet illegaal. Ze werden door FIA goedgekeurd,

Klopt deels.
Dat iets niet aantoonbaar illegaal is maakt het nog niet legaal.
Enige wat de FIA hiermee aantoonde is dat hun test niet toereikend was.
De reglementen zijn duidelijk: Een vleugel mag niet doorbuigen, onder géén enkele omstandigheid.
De vleugel van Red Bull deed dit wel.


Citaatals u aan dit principe gaat morrelen creeer je rechtsonzekerheid en dan zal het niet lang meer duren met F1. Je kan lastig reglementen of meetmethodes gaan aanpassen om het ene of andere team te bevoordelen of benadelen, dat is complete anarchie.

Sorry dat ik 't zeg, maar dat is onzin.
De FIA doet al jaren niet anders en de sport leeft nog steeds.
Daarbij heeft 't niets met bevoor- of benadelen te maken, maar alles met 'n test die niet toereikend is.

Als de FIA test met bv 100kg gewicht terwijl de druk op de voorvleugel tijdens de race 150kg is, dan kan de vleugel, hoewel uitdrukkelijk verboden, zo gemaakt zijn dat deze bij 120kg alsnog doorbuigt.
De FIA test toont dit echter niet aan dus die kunnen niet optreden, maar daarmee is het nog niet legaal.

Maar goed .... deze discussie is al eerder gevoerd en er iets aan veranderen kunnen we toch niet.
Red Bull heeft de test omzeild en daarmee hun gelijk, dus .... ::)

Matthijs

Citaat van: Kootje op 26 november 2012 - 20:45:19
Tsja .... maar dat van die vleugels hebben we met eigen ogen kunnen aanschouwen he?
Helaas was de test die de FIA hanteerde niet toereikend om de vleugel illegaal te verklaren, maar hij was zeker niet conform de reglementen.
Het is in mijn ogen heel simpel. De vleugel was wel conform de reglementen, maar niet in de geest van de reglementen (zoals de regels bedoeld waren). Dus, RBR ging creatief met de regels om, die vervolgens zullen worden aangepast om herhaling te voorkomen. Dit spel bestaat al sinds het begin van Grand Prix racing.

T.Nuvolari

En zo simpel is het. Als je de lijnen van het legale niet aftast kom je nergens.

SDG

Citaat van: M@rc op 27 november 2012 - 12:33:26
En zo simpel is het. Als je de lijnen van het legale niet aftast kom je nergens.

Inderdaad. Het grootste deel van de vernieuwingen die de laatste paar decennia in de Formule 1 ingevoerd werden zijn er juist gekomen door op de limiet van het reglement te werken en constant naar mazen in de regelgeving te zoeken.