Schumacher, daar ga je!

Gestart door Breaktest, 19 november 2012 - 01:10:44

« vorige - volgende »

Enzo

Nou ja, het is gewoon een proces waar je door moet als team, op weg naar succes. Voor MSC duurde het te lang. Ik geef hem groot gelijk, de afgelopen drie jaar waren gewoon enorm teleurstellend. Maar Mercedes lijkt vastberaden, het gaat vast wel een keer lukken. Miss in 2014 met de grote reglementswijzigingen?

Ook al is het een Duits merk, het team is grotendeels Brits in Brackley. Ik kan me voorstellen dat Hamilton, als held uit eigen huis, ze weet te inspireren.


Folkert

Citaat van: Enzo op 21 november 2012 - 20:02:42
Citaat van: Victor Monza 2008 op 21 november 2012 - 15:17:17
Als de vervanging van Schumacher door Hamilton de enige wijziging binnen het Mercedesteam dan vrees ik dat het volgend seizoen niet beter zal zijn, ze hadden m.i. beter iemand binnengehaald die weet hoe je een F1-bolide ontwerpt, want hoe je zo'n wagen afstelt weet niemand beter dan Schumacher. Bedenkelijk als je na een volledig seizoen nog steeds met dezelfde problemen kampt als bij de start. Haug kan Montezemolo de hand reiken, het eigen falen afwentelen op anderen.

Nou, met Willis, Bell, Brawn en Costa heb je toch wel genoeg knappe koppen om een auto te ontwerpen lijkt me.  Maar wat je over Schumacher zegd, kan ik me wel in vinden. Als iemand dit zou moeten kunnen is hij het wel.

Het zit hem meer in de samenwerking onderling, laten we het chemie noemen. Je kan nog zoveel grote namen aannemen, maar als de chemie slecht is ben je nergens. Dat zie je ook vaak in het voetbal trouwens, teamspirit is belangrijker dan individuele kwaliteiten.
Bij Red Bull duurde het ook even voor ze echt succesvol werden. Mercedes is niet Brawn, dus hebben ze nog wel even om de auto te leren kennen, als het ware. 2005 Begon RBR en pas in 2009 kwamen ze vooruit. En pas in 2010 waren ze echt een team om rekening mee te houden. Mercedes komt er wel en zoals eerder gezegd, misschien was er niet voldoende chemie meer tussen Merc en Schumacher. Ergens zou ik lachen, en ergens zou ik het sneu vinden als Merc volgend jaar winnende auto blijkt.
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

Citaat2009 kwamen ze vooruit. En pas in 2010 waren ze echt een team om rekening mee te houden

Toevallig begon Seb in 2009 bij RBR ;)

Matthijs

Citaat van: Gerard op 22 november 2012 - 12:03:28
Citaat2009 kwamen ze vooruit. En pas in 2010 waren ze echt een team om rekening mee te houden

Toevallig begon Seb in 2009 bij RBR ;)
Toevallig waren de reglementen voor 2009 totaal veranderd en speelden Brawn en RedBull daar het best op in.

T.Nuvolari

Citaat van: Matthijs op 22 november 2012 - 12:52:21
Toevallig waren de reglementen voor 2009 totaal veranderd en speelden Brawn en RedBull daar het best op in.


Jehoentelaar

Citaat van: Matthijs op 22 november 2012 - 12:52:21
Citaat van: Gerard op 22 november 2012 - 12:03:28
Citaat2009 kwamen ze vooruit. En pas in 2010 waren ze echt een team om rekening mee te houden

Toevallig begon Seb in 2009 bij RBR ;)
Toevallig waren de reglementen voor 2009 totaal veranderd en speelden Brawn en RedBull daar het best op in.
Zou ook wel een béétje vreemd zijn als een jong coureurtje net komt kijken en meteen een gemiddeld team in no-time naar de top loodst. :P

Victor Monza 2008

Citaat van: Jehoentelaar op 22 november 2012 - 15:32:03
Citaat van: Matthijs op 22 november 2012 - 12:52:21
Citaat van: Gerard op 22 november 2012 - 12:03:28
Citaat2009 kwamen ze vooruit. En pas in 2010 waren ze echt een team om rekening mee te houden

Toevallig begon Seb in 2009 bij RBR ;)
Toevallig waren de reglementen voor 2009 totaal veranderd en speelden Brawn en RedBull daar het best op in.
Zou ook wel een béétje vreemd zijn als een jong coureurtje net komt kijken en meteen een gemiddeld team in no-time naar de top loodst. :P
Even ter herinnering 2009 : teams 1. BGP - 172 2. RBR -153,5.  piloten 1. JB - 95 2. SV- 84. Dat jong coureurtje schuift wel gestaag naar boven in alle mogelijke listings, tot spijt van wie het benijdt.

Jehoentelaar

Ja ik kan ook resultaten bekijken, maar het is dus voor het overgrote deel te danken aan de regelveranderingen in 2009. Brawn en Red Bull profiteerden optimaal, waar anderen (zoals Renault) spijkerhard wegzakten. Het is niet Vettel dat Red Bull omhoog heeft geholpen. Het is Red Bull dat een topauto heeft neergezet, waarmee Vettel goed mee heeft kunnen presteren (en een kwaliteit van hem is dat hij dat ook deed). Ik word moe van allerhande beweringen dat elke scheet die de goede kant op waait te danken is aan Vettel.

0634

RBR was overigens al in opgaande lijn, met hulp van Newey. Dat dat een topteam zou worden konden we al van mijlenver aan zien komen.

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 22 november 2012 - 21:00:20
RBR was overigens al in opgaande lijn, met hulp van Newey. Dat dat een topteam zou worden konden we al van mijlenver aan zien komen.
Precies. Het lijkt wel een tweedeling op diverse fora: een kamp dat alle successen toeschrijft naar Newey en Vettels inbreng in het succes negeert, en een kamp dat juist teveel successen op het conto van Vettel schrijft.

Mijn visie: Vettel had het geluk om precies op het juiste moment bij RedBull te komen, maar hij heeft wel de uitzonderlijke kwaliteit om het maximale uit het materiaal te halen, juist op de momenten dat het materiaal goed is. En misschien is zijn feedback ook wel heel waardevol om het team verder te helpen, wie weet.

T.Nuvolari

Om het nog eens on-topic te houden...
Je kan net hetzelfde zeggen over Ferrari en Schumacher natuurlijk. Iedereen schrijft de opgang van het team toe aan hem, ik hecht echter meer waarde aan de inbreng van Todt en in mindere maten Gerhard Berger die het team terug naar de bovenste regionen hebben gebracht in de 2 jaar voor er van Schumacher sprake was. Zonder beide mannen was dat team nooit uit de Italiaanse chaos gekropen. Schumacher was gewoon de peper die nog nodig was een een voor de rest uitstekend gerecht.

Sept

10 jaar geleden had Schumacher Mercedes in geen tijd aan de top gekregen.
Echter, zijn grootste gave, werd ettelijke jaren verboden/gelimiteerd: testen.
Als er 1 iemand een auto kon laten evolueren tot een topwagen door urenlange tests was hij het wel.

In zijn tweede carrière moest hij echter vertrouwen op de kwaliteit van de wagen en dat verging hem een pak minder.
Temeer omdat de Mercedes een regelrecht kutding was/is.

Zo is dan meteen ook duidelijk dat je op de juiste moment op de juiste plaats moet zijn..
Stel dat Schumacher 20 jaar later werd geboren had hij misschien nooit 1 GP winnend kunnen afsluiten..
Nu is hij dé 7-voudige wereldkampioen met zowat elk record op zijn naam..
1991 - 2004 = 7

Franky R.

@Sept,


Ik weet het niet, hoor! Je zegt nu eigenlijk dat alleen Schumacher zou profiteren, indien het testverbod was afgeschaft?! Alsof een Alonso, Hamilton of Button geen profijt zouden trekken uit testwerk...Voor hetzelfde geld zou Mercedes nog altijd het vijfde team blijven, en dan?

Victor Monza 2008

Citaat van: Sept op 23 november 2012 - 12:49:20
10 jaar geleden had Schumacher Mercedes in geen tijd aan de top gekregen.
Echter, zijn grootste gave, werd ettelijke jaren verboden/gelimiteerd: testen.
Als er 1 iemand een auto kon laten evolueren tot een topwagen door urenlange tests was hij het wel.

In zijn tweede carrière moest hij echter vertrouwen op de kwaliteit van de wagen en dat verging hem een pak minder.
Temeer omdat de Mercedes een regelrecht kutding was/is.

Zo is dan meteen ook duidelijk dat je op de juiste moment op de juiste plaats moet zijn..
Stel dat Schumacher 20 jaar later werd geboren had hij misschien nooit 1 GP winnend kunnen afsluiten..
Nu is hij dé 7-voudige wereldkampioen met zowat elk record op zijn naam..
Een factor geluk speelt natuurlijk steeds mee, maar in beide gevallen (  Schumacher zowel als Vettel ) vervoegen zij een team met een enorm potentieel, maar waar ook nog iemand anders rondloopt die aan een stuur kan draaien of zijn Irvine en Webber misschien tweede garnituur? Bij de aanvang van hun eerste seizoen vertrokken beide rijders met dezelfde mogelijkheden en dan krijg je het verschil tussen de allergrootsten en de goede coureurs, de alllergrootsten ( neem Hamilton, Button en Raikonen in deze generatie er nog bij ) eisen de plaats van eerste  coureur op door hun resultaten. Aan Alonso zondag om te bewijzen dat hij ook tot dat groepje behoort en zoals reeds vroeger geschreven, Petrov rijdt ditmaal niet in een Lotus maar in een Caterham en Hamilton rijdt niet met Ferrari.

0634

Alonso heeft dat allang bewezen, Webber en Irvine zijn inderdaad duidelijk tweede garnituur en Vettel is verder inderdaad een topper. Het ene sluit het andere niet uit.