Wat maakt de Red Bull ineens zo dominant?

Gestart door Enzo, 31 oktober 2012 - 12:28:56

« vorige - volgende »

Sabai

Ik zat laatst een documentaire over williams te kijken en het kers systeem wat hun in eerste instantie hebben uitgevonden ( via het vliegwiel) gaat nu ook in de nieuwe Porsche en audi straatauto komen. En schijnt een enorme financiƫle boost voor het team te zijn. Een mooie innovatie van hun.

Wizard

Zo zullen er meer dingen zijn. Renault gaf zelfs aan dat als de straattechnologie in de Formule 1 toegepast gaat worden de Formule 1 te verlaten.

http://www.formule1.nl/nieuws/detail/nieuwe-motorregels-inzet-van-toekomst-renault/

0634

Ja, wat dan nog meer? Ik hoor dat wel vaker, maar wat dan allemaal?

Sabai

Citaat van: Wizard op 01 november 2012 - 18:05:20
Zo zullen er meer dingen zijn. Renault gaf zelfs aan dat als de straattechnologie in de Formule 1 toegepast gaat worden de Formule 1 te verlaten.

http://www.formule1.nl/nieuws/detail/nieuwe-motorregels-inzet-van-toekomst-renault/

Wat ik me nu afvraag hoe teams een nieuwe auto voor volgend jaar kunnen voorbereiden als geeneens vaststaat welke motor erin gaat wat toch een cruciaal onderdeel is lijkt mij voor een goede balans.


Sabai


Kootje

#36
Citaat van: Sabai op 01 november 2012 - 17:45:33
Ik zat laatst een documentaire over williams te kijken en het kers systeem wat hun in eerste instantie hebben uitgevonden ( via het vliegwiel) gaat nu ook in de nieuwe Porsche en audi straatauto komen. En schijnt een enorme financiƫle boost voor het team te zijn. Een mooie innovatie van hun.

De hybride Porsche GT2 met Williams vliegwiel KERS is al ff op de markt.
Grappige is wel, dat deze F1 technologie helemaal nooit in de F1 gebruikt is/wordt.
Williams gebruikt juist het KERS systeem van Renault, niet hun eigen ontwikkelde systeem.
Dat systeem wordt juist puur en alleen voor straatauto's gebruikt, en is ook ontwikkeld door Williams hybrid, een op zichzelf staande firma BV oid.
Eigenlijk kun je dan ook niet van F1 technologie spreken.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 01 november 2012 - 18:34:01
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.jamesallenonf1.com/2012/08/how-the-brain-of-an-f1-car-is-being-adapted-for-use-in-childrens-hospitals/

Dit vind ik ook wel een mooie. Wist geeneens dat er zelfs in de medische wereld gebruik word gemaakt van de innovaties in de F1
Erg leuk en aardig...en mooi dat die kinderen kunnen worden geholpen, maar het is geen reden voor een autofabrikant om miljoenen in de sport te pompen. Telemetrie bestaat al jaren, sinds NASA Armstrong naar de maan schoot. In de F1 is het verder geperfectioneerd, maar het is niet iets waarmee een automerk zich kan onderscheiden van de concurrentie...


Kijk, daarom vind ik het zo jammer dat de viercilinder turbomotor werd afgeschoten. Dat zou een echte proefbank kunnen zijn voor heel wat automobielfabrikanten. Want het gros van de automerken heeft wel een viercilinder van rond de 1600 cc in de aanbod.

Sabai

Hoe was dat eigenlijk in het vorige turbo tijdperk uit de jaren tachtig? Werd deze ook niet gebruikt voor de straat auto's. Dit is ver voor mijn tijd dus weet ik er niks van. Ik weet wel dat je vroeger zo'n Renault 5 turbo had die echt ongelooflijk hard ging.

0634

Dat tijdperk heb ik wel volop meegemaakt, maar ik heb geen idee. Ben niet een volger van de 'gewone' straatauto-ontwikkelingen en sowieso niet bovenmatig geinteresseerd in autotechnieken.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 01 november 2012 - 19:25:48
Hoe was dat eigenlijk in het vorige turbo tijdperk uit de jaren tachtig? Werd deze ook niet gebruikt voor de straat auto's. Dit is ver voor mijn tijd dus weet ik er niks van. Ik weet wel dat je vroeger zo'n Renault 5 turbo had die echt ongelooflijk hard ging.
Zoals ik al zei; Tot in de late jaren negentig sijpelde vondsten van de F1 richting de productieauto's. Denk aan Honda VTEC, en idd. Renault met haar turbo's. Wat dacht je dat BMW heeft geleerd van het gebruik van oude 2002 blokken voor de Brabham-BMW auto's?


Wat men in die tijd leerde, was vooral op het gebied van metallurgie/thermische belasting van motorblokken. En het resultaat zien we nu in de vorm van 1.4 motortjes die toch ruim 100 pk leveren met turbo.


Maar recent?

SanderD

Ik had ergens gelezen dat Red Bull in Abu Dhabi wel eens problemen zouden krijgen bij de technische keuring. Weet iemand hier meer over?

Fabian

Citaat van: SanderAlonso op 02 november 2012 - 15:50:27
Ik had ergens gelezen dat Red Bull in Abu Dhabi wel eens problemen zouden krijgen bij de technische keuring. Weet iemand hier meer over?
Nope. Het enige dat ik deze week gelezen heb zijn mijn boeken voor de tentamens!

Franky R.

Citaat van: SanderAlonso op 02 november 2012 - 15:50:27
Ik had ergens gelezen dat Red Bull in Abu Dhabi wel eens problemen zouden krijgen bij de technische keuring. Weet iemand hier meer over?
Kan er niets over terug vinden...

SanderD

Dan zal er wel niks aan de hand zijn. Internet... :-\