Wat maakt de Red Bull ineens zo dominant?

Gestart door Enzo, 31 oktober 2012 - 12:28:56

« vorige - volgende »

Enzo

De formule 1 liefhebbers met goede oren hebben het allang gehoord. Het pruttelen van de motoren in de bochten is weer terug bij Red Bull. Ondanks dat de FIA OTB heeft verboden en de engine maps heeft bevroren is het ze toch gelukt. Maar hoe?

Hieronder zie je de uitleg:



CitaatIn India Red Bull have again modified the RB8's bodywork around the exhaust exits. This drawing highlights the resonance chamber (red arrows) used to create gas pressure when the engine is on throttle, to be released out through the exhausts (dotted yellow line) when it goes off throttle.

Juist, wederom een innovatief ontwerp van de uitlaat om OTB binnen het reglement mogelijk te maken. Legaal goed gevonden dus van Red Bull of wellicht slecht gemanaged reglement van de FIA. Hoe dan ook, Red Bull lijkt niet meer te stoppen.

Gerard

Jammer voor het kampioenschap.... aar wederom knap gevonden!

Figge

Tsja wat moet je er op zeggen. Briljant uitgedacht van RBR.
De FIA kan hier niets aan doen, omdat ze zelf geen auto's bouwen. De FIA maakt reglementen.
In die regels staan volgens mij in deze dagen meer zaken die niet mogen ipv de regels zelfs.
Nu deze vinding van RBR is uitgekomen, zal FIA waarschijnlijk weer verbiedende regels formuleren om deze uitvinding weer in de ban te doen.
Maar uiteindelijk zal iemand daar weer een nieuwe oplossing voor bedenken.
RBR zal waarschijnlijk al idee op de plank hebben, voor als de verbiedende regel in hun straatje past...

jende

Ik denk dat de FIA adrian Newey graag in hun team hadden gehad :P

Sabai

Weer knap uitgewerkt van RBR natuurlijk maar zijn andere teams hier ook niet al mee bezig geweest voor RBR. Of is dit niet die anaconda uitlaat? Volgens mij was mclaren en sauber daar een van de eerste mee dat heb ik Olaf Mol een keer horen zeggen geloof ik.


Franky R.

Citaat van: Gerard op 31 oktober 2012 - 13:15:05
Jammer voor het kampioenschap.... aar wederom knap gevonden!
Idd. erg knap, want ik dacht dat zoiets de uitlaatgassen hindert en dan juist voor vermogensverlies zorgt... :o

Sabai

Citaat van: Franky R. op 31 oktober 2012 - 16:24:31
Citaat van: Gerard op 31 oktober 2012 - 13:15:05
Jammer voor het kampioenschap.... aar wederom knap gevonden!
Idd. erg knap, want ik dacht dat zoiets de uitlaatgassen hindert en dan juist voor vermogensverlies zorgt... :o

Volgens mij zorgt het ook voor vermogen verlies alleen zijn de voordelen blijkbaar groter dan de nadelen.

Jehoentelaar

Wederom een heel slimme vinding. Kan niet anders zeggen dan dat Red Bull daarmee de titel verdient, F1 is historisch gezien toch gebaseerd op technologische slimmigheden. Zo zijn in het verleden heel wat, zo niet alle titels binnengehaald.

Blijft alleen jammer dat het Red Bull is, dat buiten de handigheid van Newey m.i. op geen enkele manier een echt raceteam genoemd kan worden. Maar da's een andere discussie.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 31 oktober 2012 - 17:05:11
Citaat van: Franky R. op 31 oktober 2012 - 16:24:31
Citaat van: Gerard op 31 oktober 2012 - 13:15:05
Jammer voor het kampioenschap.... aar wederom knap gevonden!
Idd. erg knap, want ik dacht dat zoiets de uitlaatgassen hindert en dan juist voor vermogensverlies zorgt... :o

Volgens mij zorgt het ook voor vermogen verlies alleen zijn de voordelen blijkbaar groter dan de nadelen.
I.i.g. een puike timing van Newey, want het is nu te laat voor de andere teams, vooral Ferrari, om deze vinding te kopiƫren...

Enzo

Citaat van: Figge op 31 oktober 2012 - 14:00:03
Tsja wat moet je er op zeggen. Briljant uitgedacht van RBR.
De FIA kan hier niets aan doen, omdat ze zelf geen auto's bouwen. De FIA maakt reglementen.
In die regels staan volgens mij in deze dagen meer zaken die niet mogen ipv de regels zelfs.
Nu deze vinding van RBR is uitgekomen, zal FIA waarschijnlijk weer verbiedende regels formuleren om deze uitvinding weer in de ban te doen.
Maar uiteindelijk zal iemand daar weer een nieuwe oplossing voor bedenken.
RBR zal waarschijnlijk al idee op de plank hebben, voor als de verbiedende regel in hun straatje past...

Nou, wat er fout is aan het reglement is de positie van de uitlaat. Als ze die gewoon verder ristricities geven, zoals voorbij de bodemplaat, dan kan je blazen wat je wilt maar heeft het geen effect. Volgens mij voorziet het reglement van 2013 hier wel in, dus dan moet het echt afgelopen zijn met het gepruttel.

Franky R.

Citaat van: Enzo op 31 oktober 2012 - 19:00:18
Citaat van: Figge op 31 oktober 2012 - 14:00:03
Tsja wat moet je er op zeggen. Briljant uitgedacht van RBR.
De FIA kan hier niets aan doen, omdat ze zelf geen auto's bouwen. De FIA maakt reglementen.
In die regels staan volgens mij in deze dagen meer zaken die niet mogen ipv de regels zelfs.
Nu deze vinding van RBR is uitgekomen, zal FIA waarschijnlijk weer verbiedende regels formuleren om deze uitvinding weer in de ban te doen.
Maar uiteindelijk zal iemand daar weer een nieuwe oplossing voor bedenken.
RBR zal waarschijnlijk al idee op de plank hebben, voor als de verbiedende regel in hun straatje past...

Nou, wat er fout is aan het reglement is de positie van de uitlaat. Als ze die gewoon verder ristricities geven, zoals voorbij de bodemplaat, dan kan je blazen wat je wilt maar heeft het geen effect. Volgens mij voorziet het reglement van 2013 hier wel in, dus dan moet het echt afgelopen zijn met het gepruttel.
Tja, het gaat eigenlijk tegen het innovatieve karakter van de F1 in...Maar ik help je het hopen. Ik heb liever Formule 1 auto's die gebouwd worden op mechanische grip, i.p.v. aerodynamische grip.

Edwin90

Erg goed gevonden. En als het legaal is verdienen ze inderdaad de titel ook. In de F1 moet je toch ook de slimste zijn. Getuige ook het rijden van Alonso dit jaar.

Wizard

Citaat van: Franky R. op 31 oktober 2012 - 19:03:42
Citaat van: Enzo op 31 oktober 2012 - 19:00:18
Citaat van: Figge op 31 oktober 2012 - 14:00:03
Tsja wat moet je er op zeggen. Briljant uitgedacht van RBR.
De FIA kan hier niets aan doen, omdat ze zelf geen auto's bouwen. De FIA maakt reglementen.
In die regels staan volgens mij in deze dagen meer zaken die niet mogen ipv de regels zelfs.
Nu deze vinding van RBR is uitgekomen, zal FIA waarschijnlijk weer verbiedende regels formuleren om deze uitvinding weer in de ban te doen.
Maar uiteindelijk zal iemand daar weer een nieuwe oplossing voor bedenken.
RBR zal waarschijnlijk al idee op de plank hebben, voor als de verbiedende regel in hun straatje past...

Nou, wat er fout is aan het reglement is de positie van de uitlaat. Als ze die gewoon verder ristricities geven, zoals voorbij de bodemplaat, dan kan je blazen wat je wilt maar heeft het geen effect. Volgens mij voorziet het reglement van 2013 hier wel in, dus dan moet het echt afgelopen zijn met het gepruttel.
Tja, het gaat eigenlijk tegen het innovatieve karakter van de F1 in...Maar ik help je het hopen. Ik heb liever Formule 1 auto's die gebouwd worden op mechanische grip, i.p.v. aerodynamische grip.

Helemaal mee eens. Te erg voor woorden als het innovatieve karakter verder aan banden wordt gelegd. De dominantie zou de ogen moeten openen bij collega ontwerpers. Alweer is het Newey die een lange neus trekt naar de concurentie.

Enzo

Met alle respect voor Newey, maar hoe weten jullie dat hij dit ontworpen heeft?
Er lopen wel meer knappe koppen rond bij RB.