Round 16: Korean International Circuit

Gestart door Enzo, 10 oktober 2012 - 18:02:38

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: Jeroen op 21 oktober 2012 - 21:46:45
Maar goed, wij zien het anders. Voor jou is een goede coureur iemand die foutloos zijn rondjes draait. Voor mij is het vele malen complexer dan dat. Verdiend het team het niet, verdiend de rijder het ook niet. Dat klinkt negatiever dan dat ik het bedoel overigens. Er zijn er gewoon die het blijkbaar nog net ff meer verdienen.

Chapeaux! Kon het niet meer eens zijn! Het is en blijft nu eenmaal een teamsport waarin meerdere factoren gewicht in de schaal leggen. Alles bij elkaar opgeteld vormt je resultaat.

0634

Citaat van: Wizard op 21 oktober 2012 - 21:51:55
Maar dat wilt er bij velen niet in. Dus, ik wil je graag bijstaan om de mensen te snappen, maar dan geldt dat wel voor iedere rijder.

En dat is precies wat mij dan vaak wat irriteert in deze discussie.

Hamilton wordt zomaar even 80 punten verlies buiten zijn schuld om toegekend (door Folkert). Maar de punten die anderen hebben verloren trekken ze voor het gemak maar even niet van die 80 punten af! Die worden gewoon vergeten!

Terwijl als je dus volgens Folkerts eigen berekeningen rekent Lewis maar één race meer heeft gehad dan b.v. Alonso waarin hij uitviel buiten eigen schuld of die van het team om. Hoe kan je dan ooit aan 80 komen? Of ook maar in de buurt daarvan.


Figge

Citaat van: Wizard op 21 oktober 2012 - 21:51:55
Citaat van: Figge op 21 oktober 2012 - 21:25:03
Velen vinden dit jaar bijvoorbeeld dat de prestaties van Hamilton, als individu, hem de titel zou moeten kunnen opleveren, maar dat er gebeurtenissen zijn, die buiten zijn beinvloeding liggen, die dit belemmeren.
Ik snap dat men dit zo kan zien.

Dat kan zo zijn alleen geldt dat ook voor Alonso en Vettel. Alleen win je zo geen titels en kun je meewegende factoren niet zomaar afschakelen. Je hebt gelijk in deze bewoording maar de crux zit hem in het onderscheiden. Als je factoren, teamfactoren, gaat betitelen als pech moet je ook al de factoren bestempelen. En geen onderscheid gaan maken wat in je straatje past. En dat wordt door velen wel gedaan. Een paar seconden verliezen tijdens een pitstop is niet minder pech of meer pech dan een auto die niet wilt of een verkeerde strategie. Maar dat wilt er bij velen niet in. Dus, ik wil je graag bijstaan om de mensen te snappen, maar dan geldt dat wel voor iedere rijder.

Ik snap je punt en die deel ik ook. Maar de crux van deze discussie zit hem in het feit dat er 2 kampen zijn. De ene kant beschouwd het vanuit het feit dat de coureur een individu is die deel uitmaakt van een team, een de andere dat er teams zijn waar een coureur deel van uit maakt.

Wizard

Dat is de discussie niet. Écht niet. Misschien bijzaak maar niet de hoofdzaak. Gebeurtenissen relateren aan pech is wat ter discussie staat. En daarin is niet iedereen even consequent. Als je team 'faalt' kun je dat wel los willen zien van de rijder en het in het hokje willen schuiven van pech maar dan geldt het altijd en voor iedere rijder. En dat is nu niet zo.

Kootje

Dan zijn we toch echt 2 verschillende discussies aan het voeren Wizard.
Dat pech/seizoensverloopverhaal heb ik allang achter me gelaten.

Ik was de discussie aan het voeren of iemand (in dit geval Lewis) wel of niet de titel verdiend nadat hij nagenoeg foutloos is maar z'n team het steeds laat liggen.

Folkert

Citaat van: Jeroen op 21 oktober 2012 - 10:48:24
Bullshit. Zo zijn er nog een paar. Het is een combinatie van factoren he, een wereldtitel winnen. En die combi klopt bij McLaren van geen kant.

Het is ronduit belachelijk, idioot zelfs, om te stellen dat ze de titel door pech verliezen. Volgens eigen berekening van Folkert, heeft Lewis in welgeteld 1 enkele race meer pech gehad dan Alonso. Nou poehee. De rest is eigen falen van McLaren. Hoe kom je er dan bij dat Hamilton de titel verdiend?
Niet 1, maar meerdere races. Lewis kan daar niks aan doen. Dus pech. Lewis verdiend de titel omdat hij dit jaar gewoon foutloos rijd. Doet niks, maar dan ook niks fout. Verliest punten zonder dat het zijn fout is. Lewis verliest de titel door pech. Dat is een feit. Er is geen andere verklaring. Niet omdat ik Lewis Fan ben, maar omdat het zo is. Pech is pech en heeft niks te maken met al die rare seizoensverloop theorieen en "het is geen pech als rijder, team, banden, weer, stand van de zon, stand van de maan, type baan, mede coureurs, erwin kroll en pinkeltje er invloed op hebben gehad. "

Niemand, maar dan ook niemand kan ontkennen dat Lewis een foutloos seizoen rijd en dat Vettel nu ineens dankzij ?Newey boven komt drijven.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard


0634

Vinden jullie het heel erg als ik deze oude discussie verder laat voor wat het is?  ;)

Folkert

Citaat van: Jeroen op 21 oktober 2012 - 09:41:51
Precies. Waarom zou een rijder pech hebben als het team een stop verkloot, maar heeft een ander geen pech als het team een mindere auto in elkaar heeft geschroefd? In beide gevallen heeft het team (waarbij ook de rijder hoort) het niet voor elkaar en hoort het geen wereldkampioen te worden.
Omdat ze samen die auto ontwikkelen in de winter. Dan hebben rijders met slechte auto gewoon slechte informatie terug gegeven aan de engineers e.d. Of hebben ze iets geprobeerd te ontwikkelen wat gewoon niet lukte. Geen pech, maar onkunde. Wereld van verschil. Ok misschien een vorm van geluk en pech, maar totaal andere mate dan wat Lewis is overkomen. Wat kan een coureur doen aan een verklote pitstop?
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Wizard op 21 oktober 2012 - 18:55:40

Stel de promotie van onze afdeling was gebonden aan targets en we konden promoveren door 100 dozen met spijkers te vullen per dag. We zijn met 10 man en 8 halen hun targets, 2 niet, waardoor niet 100 maar 90 dozen worden gevuld, dan faal je als afdeling ja. Je weet waar de pijnpunten zich bevinden dus kun je er aan werken. Die dozen mag je ook zien als punten in de Formule 1. Als de auto niet snel of betrouwbaar is, of je strateeg maakt er een potje van of je monteurs blunderen, waardoor de concurentie meer scoort, wordt je geen kampioen.
Dan verdien je als afdeling geen promotie(constructeurs titel) Maar jij als individu verdiend nog steeds wel een promotie omdat jij wel goed werk leverde. (Coureurs titel) ;)
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Jeroen op 21 oktober 2012 - 22:03:04
Citaat van: Wizard op 21 oktober 2012 - 21:51:55
Maar dat wilt er bij velen niet in. Dus, ik wil je graag bijstaan om de mensen te snappen, maar dan geldt dat wel voor iedere rijder.

En dat is precies wat mij dan vaak wat irriteert in deze discussie.

Hamilton wordt zomaar even 80 punten verlies buiten zijn schuld om toegekend (door Folkert). Maar de punten die anderen hebben verloren trekken ze voor het gemak maar even niet van die 80 punten af! Die worden gewoon vergeten!

Terwijl als je dus volgens Folkerts eigen berekeningen rekent Lewis maar één race meer heeft gehad dan b.v. Alonso waarin hij uitviel buiten eigen schuld of die van het team om. Hoe kan je dan ooit aan 80 komen? Of ook maar in de buurt daarvan.
Ik wil die punten er best af trekken hoor, ging er mij alleen om dat Hamilton gewoon buiten eigen schuld om zo veel punten heeft verloren.

Heeft Vettel Valencia en Italië, zijn geloof ik 31 punten
Heeft Alonso België en Japan. (en als we over Hamilton in Valencia kunnen twijfelen, kunnen we dat ook over Alonso in Japan.) Maar goed, waar was Alonso geëindigd? 2 keer 3de? Ook 30 punten.
Verder kan ik me geen andere pech van deze 2 rijders herinneren. Blijft nog steeds 50 punten over.
Overigens is het jou berekening, niet die van mij. Want ik neem team falen ook mee als "pech" voor Hamilton.
Trotse vader van Rosalie(L)

robbert