Round 16: Korean International Circuit

Gestart door Enzo, 10 oktober 2012 - 18:02:38

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Sabai op 15 oktober 2012 - 12:49:05
Citaat van: FernandoAlonso op 15 oktober 2012 - 10:08:45
Citaat van: Enzo op 15 oktober 2012 - 08:45:09
Wel opvallend dat Massa sneller was dan Alonso deze keer. Op één of andere manier gaat Alonso niet lekker in Korea, vorig jaar was Massa ook al sneller.

Ja idd! Massa zijn auto loopt de laatste 2 races aardig goed.. Massa heeft gewoon stiekem Alonso zijn auto ingepikt  8)

Of zou hij van Alonso wat spaanse pepers hebben gekregen zodat hij volgend jaar niet weg hoeft  :)
Dat zou zeker kunnen. Alonso wilt Massa behouden en gezien de woorden van Stefano, zal Massa ook in 2013 voor Ferrari rijden.

Wizard

En...welke beschikbare rijder kan op z'n minst de prestatie evenaren? Kennelijk is d(i)e spoeling dun.

Enzo

Citaat van: Wizard op 15 oktober 2012 - 16:53:45
En...welke beschikbare rijder kan op z'n minst de prestatie evenaren? Kennelijk is d(i)e spoeling dun.

Schumacher... :(

Wizard

Beschikbare + Schumacher is wel klaar. Ferrari is geen uitdaging.

0634

Zat kunnen die prestaties evenaren. En ook verbeteren. Maar op zich snap ik een langer verblijf van Massa ook prima. Ze zetten alles in op de rijderstitel en interesseren zich weinig voor de constructeurstitel.

Wizard

Ferrari zegt zelf dat Massa problemen had met het begrijpen van auto/banden en gewoon een sterke rijder is. Dat geloof ik eerder dan dat Massa snelheid in heeft geboet.

0634

Al drie jaar problemen met banden? Apart.

Kootje


Wizard

Citaat van: Jeroen op 15 oktober 2012 - 18:15:24
Al drie jaar problemen met banden? Apart.

Kan. Zo had Patrese moeite met de semi-automatische versnellingsbak. En Schumacher met oversturende auto's. Als een auto je niet ligt heeft dat nu eenmaal invloed op je prestatie. Niks geks aan.

0634

Kom, Als Massa werkelijk al drie jaar lang (dus op twee verschillende merken nota bene!!!) de banden niet onder controle krijgt, krijgt hij ze nooit meer onder controle.

Wizard

Zie Suzuka, Spa en Korea. Ik geloof simpelweg niet dat Massa zoveel snelheid heeft verloren. En in Spa, Korea en Suzuka heeft Massa ineens snelheid gevonden? Kom nou! Massa is teruggekomen bij Ferrari waar de situatie anders was. Kan me voorstellen dat hij daar niet vrolijk van werd. Hij had de kopmanstatus amper overwonnen of Alonso kwam om het team naar zijn hand te zetten. En Ferrari zet de pionnen wel uit. Dan nog de geluiden dat Massa in een soort van testrol is gepropt en de strategische beslissingen wat op z'n minst twijfelachtig waren. Tel daarbij op dat Massa -wellicht- minder snel kan wennen aan banden en je hebt een plausibele verklaring. Dat wordt keihard onderstreept mocht Ferrari Massa behouden. Deze gaan geen rijder behouden die te kort schiet. Ik denk dat de resultaten simpelweg niet representatief zijn voor zijn snelheid. Alleen Ferrari kan het weten...

0634

Daarom zeg ik: die constructeurstitel interesseert ze geen reet, het gaat ze puur om de rijderstitel.

Voor de rest geloof ik daar allemaal niet zo in. Massa heeft wel vaker aardige races, of het structureel is zal moeten blijken. Aan drie jaar lang worstelen met banden van verschillende leveranciers zal het echt niet liggen. En als het aan de 'testrol' van Massa ligt zal hij altijd rond dit niveau blijven presteren.

Er zijn betere rijders te vinden dan Massa, die betere resultaten kunnen behalen. Maar er zijn andere argumenten om Massa te behouden en ik denk dat Ferrari daarvoor gaat kiezen. En vanuit hun insteek zal dat best logisch zijn.

Wizard

Natuurlijk zijn er rijders die beter kunnen alleen zijn deze niet beschikbaar. Ferrari gaat niet 8 jaren in zee met een rijder die als een natte krant rijdt. Dat is niet logisch, nog niet een beetje. Ferrari kan wie dan ook inlijven. Natuurlijk draait Ferrari om Alonso maar mocht Alonso prompt uit vallen -voor langere tijd- moet er toch een rijder rijden die zijn honneurs kan waarnemen. Daar wordt een keuze op gebaseerd.

0634

Daar heeft Ferrari zijn keuze nog nooit op gebaseerd, dus dat lijkt me sterk. Ferrari heeft nooit (in het moderne tijdperk) een tweede rijder genomen die zomaar als kopman kan fungeren mocht nummer 1 wegvallen. Sinds Mansell/Prost was er een duidelijke kopman en een subtopper als tweede man.

Verder zijn er best rijders beschikbaar die kunnen presteren wat Massa presteert, dat is niks bijzonders. En die zij ook beschikbaar. Maar goed, daar denk jij anders over omdat Ferrari Massa aan wil houden. Dat zal best, daar ben ik het niet mee eens. Ferrari houdt Massa niet aan om dat hij zo sterk presteert dat anderen dat niet kunnen. Er zijn zat redenen te bedenken om Massa te houden, maar dat is die reden niet.

Wizard

Zeker weten van wel. Ferrari heeft inderdaad een kopman en een secundant maar wel een rijder die de honneurs kan waarnemen mocht de kopman wegvallen. Dat Massa dat kan bewees hij eerder om zijn underdogpositie om te buigen naar een kopmanstatus. En alleen op basis van prestatie, kennen en kunnen lijft een topteam je in of behouden ze een rijder. Ferrari gaat geen rijder behouden die als een kwast presteert. Ieder team, met budget, selecteert zijn rijders op basis van maximale resultaten. Als er rijders zijn die beter kunnen gaat men Massa niet behouden. Dat doet geen één team!