FIA, denk eens na over de voorvleugel

Gestart door Breaktest, 07 oktober 2012 - 14:12:52

« vorige - volgende »

Breaktest

Wat me verbaast  aan het F1 circus is dat er zo weinig aandacht wordt besteed aan veel voorkomende problemen. Neem bijvoorbeeld het incident tussen Alonso en Raikkonen (Suzuka 2012) waarbij de Spanjaard van de baan vliegt doordat zijn achterband lek wordt gesneden door de voorvleugel van de Fin. Een klassiek geval; de F1 kent per seizoen  tientallen, zo niet honderden  van dergelijke incidenten, en dat al vele jaren lang. Je zou het als een race-incident kunnen bestempelen, maar juist het vervelende  aan dit type is dat er naast een schuldig slachtoffer (de achterligger) minstens zo vaak ook een onschuldig slachtoffer valt (de voorligger). In dit specifieke geval ziet Alonso mogelijk zelfs zijn kampioenschapskansen in rook opgaan.
Ik vind het onvoorstelbaar dat de FIA zich nog nooit gebogen heeft over een structurele oplossing, en niets anders weet te bedenken dan de coureur met een grote mate van willekeurig te bestraffen. En dat terwijl de oplossing zo simpel kunnen zijn: verbied het gebruik van scherpgevormde koolstofdelen aan de uiteinden van vleugels. Een verplichte aluminium sigaarvormige afronding in plaats van al die rare opstaande randjes slaat twee vliegen in een klap: het zou het probleem niet alleen uit de wereld helpen, maar ook de veel bekritiseerde ontwikkelingskosten  naar beneden kunnen brengen. Het aardige bovendien is dat de veroorzaker nog steeds grote kans loopt om zichzelf te bestraffen, terwijl de overlevingskans van de voorligger er aanmerkelijk op vooruitgaat. 

Kootje

Welkom Breaktest.

Om on topic te blijven: Ik vind die verandering niet noodzakelijk. Even zo vaak als dat er 'n band lek wordt gesneden is er contact zonder schade. Voor mij is dit inherent aan de sport, al snap ik maar al te goed de frustratie als het bij je favoriet gebeurd. Zou ik ook hebben op zo'n moment. Maar al met al vindt ik 't wel meevallen. Het gebeurt misschien 'n keer of 10 per seizoen, en echt niet zo vaak als jij beweerd. ("de F1 kent per seizoen  tientallen, zo niet honderden  van dergelijke incidenten")

0634

Eens met Kootje. Zo vaak gebeurt het allemaal niet. Bovendien is het zelden gevaarlijk.

Maar wel: welkom Breaktest (dat is overigens wel gevaarlijk ;D).

Fabian

Welkom Breaktest.

Ook ik sluit me aan bij Kootje. Het hoort een beetje bij de sport en het is misschien ook wel de charme van de sport. Sport is niet altijd eerlijk(in dit geval kan het als oneerlijk voelen dat Alonso uitvalt), maar dat maakt het mooi. Ik vind de F1 prachtig zoals het nou is, op die getrapte neuzen na dan!

Breaktest

"Het hoort een beetje bij de sport", een interessante opmerking. Het feit dàt iets regelmatig voorkomt, betekent mijns inziens nog niet dat het ook echt bij de sport "hoort". Ik vind dat dit helemaal niet bij de sport hoort, net zo min als bijvoorbeeld pay drivers, of dat de winnaar van de Europacup altijd weer uit de drie grote voetballanden komt, om maar eens een dwarsstraat te noemen.  Tot in de jaren tachtig vielen er regelmatig doden in de F1, daarvan kun je ook zeggen dat dat bij de sport hoort, maar gelukkig dachten velen daar anders over.
Of iets wel of niet bij de sport "hoort" heeft mijns inziens te maken met twee criteria:

A het gaat om een in principe ongewenst verschijnsel.
B er is een praktisch uitvoerbare oplossing voorhanden.

Ongewenste verschijnselen die ondanks serieuze pogingen praktisch onuitroeibaar zijn, tja daarvan kun je zeggen dat ze bij de sport horen.

PS ik heb geen uitgesproken favoriet.

0634

Mja, over paydrivers kun je een hele discussie opzetten. Ik ben van mening dat ze er inderdaad bijhoren.

En tja, die voorvleugels en dat rubber, ik vraag me af of dat een ongewenst verschijnsel is. Ik bedoel, het natuurlijk geen gewenst verschijnsel, maar botsingen, slippertjes, glijpartijen en crashes horen bij de sport als een piemel in je schaamstreek. Autosport zonder al die dingen is simpelweg een stuk minder aantrekkelijk. In zoverre is het zeker niet ongewenst.

Nyoxios

nou ik snap het wel, ik ben fan van Alonso, en vond het ook echt niet leuk dat hij gelijk uitviel.. klote Raikkonen..
"Sorry, mijn vinger schoot van de koppeling"

Franky R.

Citaat van: Nyoxios op 07 oktober 2012 - 15:20:06
nou ik snap het wel, ik ben fan van Alonso, en vond het ook echt niet leuk dat hij gelijk uitviel.. klote Raikkonen..


Rare opmerking, want waar had Kimi naartoe gemoeten? En bovendien was hij al aan het corrigeren. Je kunt dan net zo goed zeggen, dat Alonso beter in zijn spiegels had moeten kijken. In Monaco gaf hij Grosjean al een zetje...

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 07 oktober 2012 - 15:11:00
Mja, over paydrivers kun je een hele discussie opzetten. Ik ben van mening dat ze er inderdaad bijhoren.

En tja, die voorvleugels en dat rubber, ik vraag me af of dat een ongewenst verschijnsel is. Ik bedoel, het natuurlijk geen gewenst verschijnsel, maar botsingen, slippertjes, glijpartijen en crashes horen bij de sport als een piemel in je schaamstreek. Autosport zonder al die dingen is simpelweg een stuk minder aantrekkelijk. In zoverre is het zeker niet ongewenst.


100% mee eens. Behalve....Jeroen, je wilt toch niet zeggen dat je vrouw... :P :P :P
;)


Het is niet te doen, tenzij de FIA een soort voorvleugel, gemaakt door 1 fabrikant,  verplicht stelt. Wil je dat echt, Breaktest?!


Welkom op het forum!

Nyoxios

Citaat van: Franky R. op 07 oktober 2012 - 16:18:02
Citaat van: Nyoxios op 07 oktober 2012 - 15:20:06
nou ik snap het wel, ik ben fan van Alonso, en vond het ook echt niet leuk dat hij gelijk uitviel.. klote Raikkonen..


Rare opmerking, want waar had Kimi naartoe gemoeten? En bovendien was hij al aan het corrigeren. Je kunt dan net zo goed zeggen, dat Alonso beter in zijn spiegels had moeten kijken. In Monaco gaf hij Grosjean al een zetje...

het leek mij dat Raikkonen had moeten liften. maargoed ik zie het ook al race incident: kan gebeuren, heel jammer. maar dat bedenk ik me achteraf, op het moment denk ik: Klote Raikkonen. zo bedoelde ik ;)
"Sorry, mijn vinger schoot van de koppeling"

Wizard

Citaat van: Nyoxios op 07 oktober 2012 - 15:20:06
nou ik snap het wel, ik ben fan van Alonso, en vond het ook echt niet leuk dat hij gelijk uitviel.. klote Raikkonen..

Liften is niet op het lijf van de Lotus-rijders geschreven, blijkt. ;D

Fabian

Citaat van: Wizard op 07 oktober 2012 - 16:22:36
Citaat van: Nyoxios op 07 oktober 2012 - 15:20:06
nou ik snap het wel, ik ben fan van Alonso, en vond het ook echt niet leuk dat hij gelijk uitviel.. klote Raikkonen..

Liften is niet op het lijf van de Lotus-rijders geschreven, blijkt. ;D
;D ;D ;D

Franky R.

Citaat van: Nyoxios op 07 oktober 2012 - 16:22:18
Citaat van: Franky R. op 07 oktober 2012 - 16:18:02
Citaat van: Nyoxios op 07 oktober 2012 - 15:20:06
nou ik snap het wel, ik ben fan van Alonso, en vond het ook echt niet leuk dat hij gelijk uitviel.. klote Raikkonen..


Rare opmerking, want waar had Kimi naartoe gemoeten? En bovendien was hij al aan het corrigeren. Je kunt dan net zo goed zeggen, dat Alonso beter in zijn spiegels had moeten kijken. In Monaco gaf hij Grosjean al een zetje...

het leek mij dat Raikkonen had moeten liften. maargoed ik zie het ook al race incident: kan gebeuren, heel jammer. maar dat bedenk ik me achteraf, op het moment denk ik: Klote Raikkonen. zo bedoelde ik ;)


Ok, duidelijk...En liften is geen optie...Ik zie een gelijkenis tussen Kimi op Suzuka 2012 en Lewis op Spa 2012.


Liften?! Met die meute in je nek? En terwijl je opponent zich in jouw richting beweegt?!


Zelfs Romain hoefde van mij niet eens te liften, want als je dat geval eerlijk bekijkt...zie je toch wel dat Webber bijna stilviel in die bocht...Maar toen hij Webber eenmaal had geraakt, had hij wel mogen liften i.p.v. gasgeven om Webber opzij te duwen... :(

0634

Ik denk wel dat Kimi had moeten liften hoor. Niet dat het zijn schuld was, raceongeval, maar het was wel het meest voor de hand liggende optie geweest. Hij rijdt achter Alonso, hij heeft dus het overzicht. Net als met Grosjean, ook een beetje een lullig moment, maar Romain rijdt achter Webber en hij heeft dus het overzicht.

Franky R.

Citaat van: Jeroen op 07 oktober 2012 - 16:47:25
Ik denk wel dat Kimi had moeten liften hoor. Niet dat het zijn schuld was, raceongeval, maar het was wel het meest voor de hand liggende optie geweest. Hij rijdt achter Alonso, hij heeft dus het overzicht. Net als met Grosjean, ook een beetje een lullig moment, maar Romain rijdt achter Webber en hij heeft dus het overzicht.


Natuurlijk had Kimi het overzicht, maar ik snap niet waarom Kimi zou moeten liften als het Alonso is die zich in zijn richting beweegt. Dan kun je ook zeggen dat Alonso in zijn linkerspiegel had moeten kijken, net zoals Grosjean op Spa zijn rechterspiegel had moeten gebruiken.