Austin-gate in de maak?

Gestart door Jehoentelaar, 05 oktober 2012 - 11:59:05

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Verontrustende tweets van Will Buxton, F1-verslaggever van het Amerikaanse SPEED:
Citaat
Will Buxton‏ [@willbuxton]
Oh dear. All appears not to be well at COTA. Garages haven't been built to spec and are far too small. Teams meeting Charlie to discuss.
Citaat
Will Buxton [‏@willbuxton]
Health and safety won't allow them to work in the garages. Bernie won't allow them to work under tarpaulin. One royal screw up brewing.

Dat is inderdaad een blunder van wereldformaat. En als dit tot serieuze problemen gaat leiden omtrent de doorgang van de Grand Prix, kan het wel eens de nekslag worden van Formule 1 in de USA... hopelijk volgt er snel meer nieuws (en loopt het met een sisser af..).

Wizard

Zo stellig als het wordt beweerd is het niet. Ik vraag me sowieso af wat de safety issue is. Dat niemand mag werken garage staat wel erg plat neergezet.

Gonzalo

F1 en de Verenigde Staten, het blijft een lastige combinatie. Zie ook de GP van New Jersey.

Figge

Serieus... hahaha Circuit is toch al door de FIA goedgekeurd... Whats the problem... Amerikaanse arbodienst??

Jehoentelaar

De FIA zei ook lange tijd dat de GP van Bahrein door kon gaan terwijl daar de pleuris was uitgebroken. Ik vind de keuringen van die lui een beetje plausibel.

Figge

Plausibel? Hoezo dat?
Bahein of Amerka is toch wel een wereld van verschil en het probleem is volgens mij niet te vergelijken...

Jehoentelaar

Het gaat niet om de landen, het gaat om de keuringen op zich. FIA kan wel van alles goedkeuren, maar sinds ze dat met de situatie van Bahrein ook hebben gedaan geloof ik daar niet meer zo in. Als die pitboxen echt te klein zijn heeft de FIA daar domweg overheen gekeken, of (en dat lijkt mij waarschijnlijker) heeft zo'n figuur ter plaatse van die club de boel tegen de regels in goedgekeurd.

Al kun je je ook afvragen hoe klein 'te klein' is, natuurlijk. Ik weet dat Buxton niet zo'n hoge pet op heeft van Bernie en de FIA (blijft een Amerikaan), dus het probleem hoeft niet zo groot te zijn. Maar we zullen in de voorbeschouwingen van RTL en BBC (?) wel meer ervan horen - of niet.

Wizard

Citaat van: Figge op 05 oktober 2012 - 20:05:55
Serieus... hahaha Circuit is toch al door de FIA goedgekeurd... Whats the problem... Amerikaanse arbodienst??

FIA kan goedkeuren wat ze willen, in Amerika telt de OSHA. En als iets niet voldoet, heb je gewoon een probleem. Egaal wie of wat je bent.

Figge

Citaat van: Wizard op 06 oktober 2012 - 04:02:53
Citaat van: Figge op 05 oktober 2012 - 20:05:55
Serieus... hahaha Circuit is toch al door de FIA goedgekeurd... Whats the problem... Amerikaanse arbodienst??

FIA kan goedkeuren wat ze willen, in Amerika telt de OSHA. En als iets niet voldoet, heb je gewoon een probleem. Egaal wie of wat je bent.

Wat is de OSHA?? Ben niet zo thuis in die materie... maar ik neem aan dat het een soort keuringsdienst is van de overheid die borgt dat alles volgens de regels wordt uitgevoerd...
Maar het lijkt mij dat als men in Texas een circuit bouwt dat ze dat volgens die OSHA regels zal doen. Als ze dat niet doen, vind ik t eerder een blunder waar de F1 en de FIA geen invloed op hebben. Die keruen alleen goed volgens FIA en F1 standaarden... Misschien zijn die dan wel minder streng dan OSHA... Hoewel ik mij dat haast niet kan voorstellen...

Wizard

OSHA is, even héél kort door de bocht: ARBO-wet (plus). OSHA gaat veel dieper in op de materie. Denk aan LEED-certification e.d. Maar even los daarvan, de FIA staat niet boven een (ARBO)wet. Dus, goedgekeurd of niet, de wet is bepalend. Als een race op Zandvoort plaatsvind moet deze ook voldoen aan een ARBO-wet. Maar, in Nederland kun je flink buigen. En, mét toestemming. De Amerikanen zijn wat dat aangaat enorm zwart-wit. Zien de OSHA niet als vertrekpunt maar intepreteren deze als bijbel.

Jehoentelaar

Er is overleg geweest met de teams, die klaagden dat de faciliteiten niet voor alle teams even groot zouden zijn. Heeft met het ontwerp van het pitcomplex o.i.d. te maken. Het valt dus allemaal wel weer mee. Gelukkig!