Gesloten cockpit??

Gestart door maartenf1, 04 september 2012 - 21:24:36

« vorige - volgende »

0634

Ik spreek jullie over twintig jaar wel weer. Als er zelfs ruitenwissers op een F1 zitten. Want dat het er gaat komen in een vorm, lijdt voor mij geen enkele twijfel. Net als dichte wielkasten trouwens. ;)

Kootje

Citaat van: Jeroen op 09 september 2012 - 18:00:10
Ik spreek jullie over twintig jaar wel weer. Als er zelfs ruitenwissers op een F1 zitten. Want dat het er gaat komen in een vorm, lijdt voor mij geen enkele twijfel. Net als dichte wielkasten trouwens. ;)

Gaat geen 20 jaar duren hoor.

Volgens Paddy Lowe, die in de FIA taskforce die de mogelijkheden onderzoekt zit, is het de bedoeling om al in 2014 met zo'n rollbar, koepel oid te gaan rijden. Nu zal dat wellicht nog te vroeg komen, maar ik geef het maximaal 5 jaar.

Edwin90

De deur van een Le Mans wagen gaat toch omhoog open? Als de wagen dan ondersteboven ligt heb je evenzo goed een probleem lijkt me.

Ik zal overigens geen problemen hebben met een koepel o.i.d als het veiliger is. Waarom niet? In de jaren 60 wou vast ook niemand wennen aan die afschuwelijke vleugels.

0634

Citaat van: Kootje op 09 september 2012 - 18:11:36
Citaat van: Jeroen op 09 september 2012 - 18:00:10
Ik spreek jullie over twintig jaar wel weer. Als er zelfs ruitenwissers op een F1 zitten. Want dat het er gaat komen in een vorm, lijdt voor mij geen enkele twijfel. Net als dichte wielkasten trouwens. ;)

Gaat geen 20 jaar duren hoor.

Volgens Paddy Lowe, die in de FIA taskforce die de mogelijkheden onderzoekt zit, is het de bedoeling om al in 2014 met zo'n rollbar, koepel oid te gaan rijden. Nu zal dat wellicht nog te vroeg komen, maar ik geef het maximaal 5 jaar.

Naja, er is iig geen ontkomen aan.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 09 september 2012 - 18:00:10
Ik spreek jullie over twintig jaar wel weer. Als er zelfs ruitenwissers op een F1 zitten. Want dat het er gaat komen in een vorm, lijdt voor mij geen enkele twijfel. Net als dichte wielkasten trouwens. ;)

Ik waardeer je overtuiging maar meer dan stoere praat is het niet. Tenzij het roer compleet omgaat. Dit concept gaat het niet worden tenzij ze rijders écht willen blootstellen aan een verhoogd risico. De tegenhangers wegen minstens even zwaar dan de voordelen. De wielen meer beschermen, alla Indycar, vind ik een reëlere en haalbaardere optie. Dat zie ik nog wel gebeuren en wie weet op korte termijn ook.

0634

Stoere praat? Doe eens normaal man.

Ik heb de overtuiging dat het er (ooit) komt. Ik zie niet in wat daar stoer aan is. Blijkbaar is er zelfs al een taskforce mee bezig.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 09 september 2012 - 19:28:24
Stoere praat? Doe eens normaal man.

Doe zelf normaal!! [/flaskback/politiek] En ja, zoals jij het neerzet, alsof het een feit is, vind ik behoorlijk stoere praat. En dan druk ik mij behoorlijk diplomatiek uit. Want, dat weet jij net zo min als ik dat weet.

CitaatIk heb de overtuiging dat het er (ooit) komt. Ik zie niet in wat daar stoer aan is. Blijkbaar is er zelfs al een taskforce mee bezig.

Dat mag, prima, ik geloof er niet in. Niet in dit concept. Tenzij de FIA écht haar rijders gaat blootstellen aan een verhoogd risico. Je kunt niet simpelweg een cockpit gaan overkoepelen. En je kunt er een mega complex systeem tegenaan willen gooien, ook dat werkt niet.

Ik las wel een goed tegenargument, nml het vergelijk met de naar boven openslaande deuren van een Le Mans auto. Dat zijn nu overtuigende tegenargumenten. Échter, hoe dat systeem in elkaar zit, geen idee (jullie??). Een Le Mans auto heeft inderdaad openslaande deuren maar kan me voorstellen dat deze, zodra er sprake is van een ongeval, ontgrendelen waardoor je de deuren eruit kunt nemen. Geen idee of het zo is trouwens. Een koepel, waar de auto op ligt, kun je niet zomaar ontgrendelen.

Kootje

#67
Je bent wel weer lekker overtuigd van jezelf hé? ;)

Maar Wizard, of jij het er nu mee eens bent of niet, omdat jij alleen de nadelen wilt zien en het daarom onmogelijk en uiterst gevaarlijk acht, wil niet zeggen dat het er niet komt.
Zoals eerder vermeld heeft de FIA 'n taskforce in het leven geroepen om de mogelijkheden te onderzoeken, en 'n overkoepeling van de cockpit is één van de opties waar naar gekeken wordt.
Nu mag je denk ik wel aannemen dat ze in die taskforce niet de eerste de beste pannenkoeken neer hebben gezet, dus deze dames/heren zullen best met oplossingen kunnen komen voor de door jou aangedragen problemen die zo'n koepel met zich meebrengt.

http://www.thef1times.com/news/display/06656
http://www.thef1times.com/news/display/03960


soortgelijk artikel op RTLGP

Paddy Lowe: Gesloten cockpits onvermijdelijk

Na het startongeluk in Spa tijdens de Grand Prix van België laait de discussie over gesloten cockpits weer op. Het lijkt onvermijdelijk dat we in de toekomst van de Formule 1 gesloten cockpits gaan krijgen. Dat zegt technisch directeur van McLaren Paddy Lowe.

Crash
Romain Grosjeans Lotus vloog afgelopen zondag tijdens de Grand Prix van België over de voorkant van Fernando Alonso's cockpit. Dat Alonso zonder kleerscheuren uit zijn Ferrari kon klimmen, was een grote opluchting. Het ongeluk liet wel zien dat de open cockpits nog altijd een risico met zich meenemen.

Motivatie
Lowe benadrukt dat crashes zoals die van afgelopen zondag weer een motivatie moeten zijn om de dichte cockpits zo snel mogelijk door te ontwikkelen. Na het ongeluk van Felipe Massa tijdens de Grand Prix van Hongarije 2009 kwam de ontwikkeling van gesloten cockpits in een stroomversnelling.

Risico
"Ik denk dat 2014 het doel was toen we vorig jaar met het project begonnen. Persoonlijk denk ik dat de dichte cockpits onvermijdelijk zijn aangezien het tegenwoordig het enigste grote veiligheidsrisico in de Formule 1 is. Aan de andere kant moeten we ook in onze gedachten houden dat Formule 1 een open raceklasse is. Het moet technisch mogelijk kunnen zijn het toch voor elkaar te kunnen krijgen", aldus Lowe die betrokken is bij de ontwikkeling van de dichte cockpit.

Geen haast
Het testen met gesloten cockpits is inmiddels in volle gang, maar Ferrari teambaas Stefano Domenicali benadrukt dat de ontwikkeling niet gehaast moet worden. Er dient namelijk goed over de veiligheid te worden nagedacht

Enzo

Wat veilig of onveilig is vind ik moeilijk inschatten op dit punt. Moet het eerst allemaal eens even bekijken...
Dat gezegd hebbende denk ik echt niet dat het zo ver gaat komen, een F1 wagen met een koepel(?), come on man...
Echt niet... ;D

0634

Citaat van: Wizard op 09 september 2012 - 19:39:00

Doe zelf normaal!! [/flaskback/politiek] En ja, zoals jij het neerzet, alsof het een feit is, vind ik behoorlijk stoere praat. En dan druk ik mij behoorlijk diplomatiek uit. Want, dat weet jij net zo min als ik dat weet.


Schei uit man. Er staat letterlijk bij: HET LIJDT VOOR MIJ GEEN TWIJFEL. Dan lijkt het mij duidelijk dat ik voor mezelf praat. Anyway: laat maar lekker zitten. De lol is er wel weer af.

Wizard

Citaat van: Kootje op 09 september 2012 - 19:47:55
Je bent wel weer lekker overtuigd van jezelf hé? ;)

Maar Wizard, of jij het er nu mee eens bent of niet, omdat jij alleen de nadelen wilt zien en het daarom onmogelijk en uiterst gevaarlijk acht, wil niet zeggen dat het er niet komt.
Zoals eerder vermeld heeft de FIA 'n taskforce in het leven geroepen om de mogelijkheden te onderzoeken, en 'n overkoepeling van de cockpit is één van de opties waar naar gekeken wordt.
Nu mag je denk ik wel aannemen dat ze in die taskforce niet de eerste de beste pannenkoeken neer hebben gezet, dus deze dames/heren zullen best met oplossingen kunnen komen voor de door jou aangedragen problemen die zo'n koepel met zich meebrengt.

http://www.thef1times.com/news/display/06656
http://www.thef1times.com/news/display/03960


soortgelijk artikel op RTLGP

Paddy Lowe: Gesloten cockpits onvermijdelijk

Na het startongeluk in Spa tijdens de Grand Prix van België laait de discussie over gesloten cockpits weer op. Het lijkt onvermijdelijk dat we in de toekomst van de Formule 1 gesloten cockpits gaan krijgen. Dat zegt technisch directeur van McLaren Paddy Lowe.

Crash
Romain Grosjeans Lotus vloog afgelopen zondag tijdens de Grand Prix van België over de voorkant van Fernando Alonso's cockpit. Dat Alonso zonder kleerscheuren uit zijn Ferrari kon klimmen, was een grote opluchting. Het ongeluk liet wel zien dat de open cockpits nog altijd een risico met zich meenemen.

Motivatie
Lowe benadrukt dat crashes zoals die van afgelopen zondag weer een motivatie moeten zijn om de dichte cockpits zo snel mogelijk door te ontwikkelen. Na het ongeluk van Felipe Massa tijdens de Grand Prix van Hongarije 2009 kwam de ontwikkeling van gesloten cockpits in een stroomversnelling.

Risico
"Ik denk dat 2014 het doel was toen we vorig jaar met het project begonnen. Persoonlijk denk ik dat de dichte cockpits onvermijdelijk zijn aangezien het tegenwoordig het enigste grote veiligheidsrisico in de Formule 1 is. Aan de andere kant moeten we ook in onze gedachten houden dat Formule 1 een open raceklasse is. Het moet technisch mogelijk kunnen zijn het toch voor elkaar te kunnen krijgen", aldus Lowe die betrokken is bij de ontwikkeling van de dichte cockpit.

Geen haast
Het testen met gesloten cockpits is inmiddels in volle gang, maar Ferrari teambaas Stefano Domenicali benadrukt dat de ontwikkeling niet gehaast moet worden. Er dient namelijk goed over de veiligheid te worden nagedacht

Formula 1 hopes to introduce greater cockpit safety in 2014, when the regulations change significantly, in order to protect drivers heads.

Ik ben benieuwd!!

Nadat Massa een verschrikkelijk ongeluk meemaakte was het, net als nu, een hype! Maar het verwaterde met de tijd. Dat men nu weer explosief de draad opppakt betekent nog niet dat de koepels morgen over de cockpits zitten. En ik vraag me af of men bewust is van de nadelige effecten. Bij de FIA heb ik vaker de indruk dat men eerst doet en dan pas gaat denken. En qua veiligheid is nog een hoop te halen!

Kootje

Citaat van: Wizard op 09 september 2012 - 20:05:09
Nadat Massa een verschrikkelijk ongeluk meemaakte was het, net als nu, een hype! Maar het verwaterde met de tijd.

Wie zegt dat dat verwaterde?
Omdat we er sindsdien niets meer over hoorden?
Juist toendertijd is die taskforce opgericht en sindsdien zijn ze de diverse opties en haalbaarheid aan het onderzoeken.
Dat er nu door de bijna onthoofding van Alonso weer over gesproken word door de pers wil niet zeggen dat er al die tijd niet over gedacht is.


CitaatDat men nu weer explosief de draad opppakt betekent nog niet dat de koepels morgen over de cockpits zitten. En ik vraag me af of men bewust is van de nadelige effecten. Bij de FIA heb ik vaker de indruk dat men eerst doet en dan pas gaat denken. En qua veiligheid is nog een hoop te halen!

Nee .... die cockpitcovers komen er vanaf 2014 als de deadline gehaald wordt. ;)
En bewust van de nadelen ???, kom op Wizard, ze zijn er al 3 jaar mee bezig.
Denk je nu echt dat er nog iets is wat wij kunnen bedenken waar ze zelf niet allang opgekomen zijn.

Wizard

Oh, de haalbaarheid wordt nu pas onderzocht! Dan staat het nog in de kinderschoenen en dienen de afwegingen nog te worden gemaakt. Wat dan aangaat is dus nog niks zeker. En ja, natuurlijk kunnen wij iets bedenken waar hun niet bij stil staan. Denk alleen al aan de brandveiligheid in de pitbox. Daarin slaat de FIA behoorlijk de plank mis als ik zie hoe knullig een brand kon ontstaan. Ook de FIA is God niet. Maar goed, ik verwacht inderdaad dat ze er goed over nadenken, de voor- en nadelen tegen elkaar opzetten en dan is het eerder van de baan dan wij denken.

Kootje

Citaat van: Wizard op 09 september 2012 - 20:22:05
Oh, de haalbaarheid wordt nu pas onderzocht! Dan staat het nog in de kinderschoenen en dienen de afwegingen nog te worden gemaakt. Wat dan aangaat is dus nog niks zeker. En ja, natuurlijk kunnen wij iets bedenken waar hun niet bij stil staan. Denk alleen al aan de brandveiligheid in de pitbox. Daarin slaat de FIA behoorlijk de plank mis als ik zie hoe knullig een brand kon ontstaan. Ook de FIA is God niet. Maar goed, ik verwacht inderdaad dat ze er goed over nadenken, de voor- en nadelen tegen elkaar opzetten en dan is het eerder van de baan dan wij denken.

Nee .... die haalbaarheid wordt al 3 jaar lang onderzocht.
Uiteindelijk zitten er nu eenmaal nogal wat haken en ogen aan zoals je zelf al opteerde.
Maar het feit dat ze er na 3 jaar nog steeds mee bezig zijn is voor mij 'n negatief teken aan de wand.
Die gesloten cockpit komt er, op zeker.


Wizard

Of juist niet. Omdat er geen oplossingen kunnen worden gevonden voor de problematiek. Waarom moet het anders zo lang duren? De verhoogde cockpitranden duurde.....2-4 weken (1994)?? En dit zou 3 jaar nodig hebben? Die koepel, die komt niet. Zeker weten. Ik denk eerder aan een verandering aan de rollbar en wellicht de wielen meer inkapselen, alla Indycar.