Gesloten cockpit??

Gestart door maartenf1, 04 september 2012 - 21:24:36

« vorige - volgende »

0634

#45
Citaat van: Wizard op 09 september 2012 - 08:38:52


Ik niet. Want de nadelen worden niet geschetst. Een gesloten cockpit zal het uitstappen bemoeilijken, hoe je het ook wendt of keert. En, dat wit je niet indien de auto in brand staat. Geenszins!
Een gesloten cockpit openen is in een druk op een knop gebeurt. Of van mijn part met sensoren volledig automatisch bij stilstand of whatever. Dat is natuurlijk geen restrictie. Zie, zoals Kootje ook zegt, vliegtuigen.

En brand? Zie jij wel eens brand dan in de F1?

CitaatBovendien moet men ook niet gaan overdrijven. Alonso kwam weg zonder een schrammetje. Zo veilig is de Formule 1 nu. Ik snap niet dat de bobo's zichzelf prijzen wat ze tot nu toe hebben bereikt.
Ik ben het volkomen met je eens dat F1 veilig genoeg is hoor, zie wat ik er eerder over zei. Maar of ik het er mee eens ben is een andere discussie dan wat ik denk dat er gaat gebeuren.

De gruwelijke zoektocht naar meer veiligheid zal doorgaan zonder begrip, respect of ontzag voor oude racenormen. Over tien, twintig jaar zijn er geen open cockpits of open wielen meer. No way.

En zoals rijders nu praten over de in hun ogen levensgevaarlijke Lotus van Jim Clark, zo zullen we met zijn allen over 30 jaar praten over de belachelijk gevaarlijke wagens van Senna en Prost. Alles went. Hoe vreselijk ook.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 09 september 2012 - 09:24:30
Een gesloten cockpit openen is in een druk op een knop gebeurt. Of van mijn part met sensoren volledig automatisch bij stilstand of whatever. Dat is natuurlijk geen restrictie. Zie, zoals Kootje ook zegt, vliegtuigen.

En wat als de auto op de kop ligt? Hoe komt de coureur er dan uit? Het is écht appels met peren vergelijken.

CitaatEn brand? Zie jij wel eens brand dan in de F1?

Jeroen, kom op! Ik kan nauwelijks voorstellen dat jij dit typt bij vol verstand.




Lijkt me vrij duidelijk.



Citaat
Ik ben het volkomen met je eens dat F1 veilig genoeg is hoor, zie wat ik er eerder over zei. Maar of ik het er mee eens ben is een andere discussie dan wat ik denk dat er gaat gebeuren.

De gruwelijke zoektocht naar meer veiligheid zal doorgaan zonder begrip, respect of ontzag voor oude racenormen. Over tien, twintig jaar zijn er geen open cockpits of open wielen meer. No way.

Zeker weten van wel. Tenzij de Formule 1 compleet van vorm verandert. Je kunt niet zomaar een koepel op een cockpit gaan plaatsen. Sterker nog, ik vind het een belachelijk idee tenzij je coureurs wilt blootstellen aan een hoger risico. Nogmaals, de coureur kan niet uit de auto kruipen als de auto op de kop ligt. Je moet er niet aan denken dat deze vlam vat na een klap!! Verschrikkelijk lijkt me dit! Horror. Een koepel kan alleen in combinatie met deuren en andere vluchtmogelijkheden. Enkel en alleen een koepel is geen optie. En gaat er ook geen worden.

CitaatEn zoals rijders nu praten over de in hun ogen levensgevaarlijke Lotus van Jim Clark, zo zullen we met zijn allen over 30 jaar praten over de belachelijk gevaarlijke wagens van Senna en Prost. Alles went. Hoe vreselijk ook.

De ontwikkeling zal ook blijven doorgaan maar zomaar een koepel op een cockpit plaatsen is, nogmaals, geen optie.

Wizard

Citaat van: Kootje op 09 september 2012 - 08:48:18
Daar zal heus wel over nagedacht worden.
Een systeem zoals in gevechtsvliegtuigen, waarbij de canapé door 'n druk op 'n knop/ruk aan 'n hendel wegschiet, lijkt me daarin 'n prima oplossing.

Denk eens na hierover en probeer nog eens. Tip: zie mijn re op Jeroen.

Citaat
Alonso kwam weg zonder schrammetje omdat hij niet geraakt werd, net als dat Schumacher in 2010? op 'n haar na gemist werd.
Er komt 'n dag dat het wel fout gaat, en dan ?? ???
Je hebt gelijk hoor, de F1 is superveilig, maar net dat lasatste stukje veiligheid ontbreekt nog.
En aangezien men sinds jaar en dag bezig is elk risico te elimineren, ben ik er net als Jeroen dan ook van overtuigd dat die gesloten cockpit er gaat komen.

Ik niet. Want dit kan gewoon niet. Je kunt geen ruimte gaan sluiten zonder vluchtweg. Pas dan breng je mensen ernstig in gevaar.

Kootje

Tsja ..... auto op z'n kop had ik idd even niet over na gedacht, maar ook daar is best wel wat voor te verzinnen.
Knappe koppen genoeg in de F1, die komen daar echt wel uit.


Nu ben ik geen geleerde, maar zomaar 'n paar ideetjes:

Je zou 'n inklapbaar iets kunnen doen, een beetje als 'n doorzichtig cabriodak bijvoorbeeld.
Hydralische armen die er bij 'n koprol voor zorgen dat de auto weer op z'n wielen terecht komt. (mits deze er nog onder zitten ;))


Wat ze ook bedenken, die cockpit gaat dicht.
Daarvan ben ik overtuigd.

Folkert

#49
Een voordeel van een koepel op de auto is dan wel, dat als de auto op de kop ligt, er geen kans bestaat dat de coureur word bekneld door de auto. Breekt de airbox af, dan is het hoofd toch hoger dan de auto zelf en kan er zo ook gevaar ontstaan.

Elk voordeel heb ze nadeel.

Damens en heren, ik presenteer u de Formule 1 van de toekomst:


Maximale snelheid: 45, kans op gewonden bij een botsing: 0
Door de deuren kan men bij brand snel en veilig uitstappen, ook als men op de kop ligt.
Trotse vader van Rosalie(L)

KovalainenFanForever

Of ze moeten het gewoon zo laten. Dit soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren. Dit is een gevaarlijke sport. Iedereen weet dat. Dat is een risico wat je moet accepteren. Deze sport is al veilig genoeg. We zien wel wat er gaat gebeuren aan het eind van het jaar. Ik hoop dat de gesloten cockpit er niet gaat komen, een open cockpit hoort nu eenmaal bij de sport. Of ze moeten die verhogingen aan beide kanten van het hoofd van de coureur nog verder verhogen, zodat ze niet geraakt kunnen worden. Dat zie ik eerder aankomen dan een gesloten cockpit.
 

Kootje

Citaat van: KovalainenFanForever op 09 september 2012 - 11:52:08
Of ze moeten die verhogingen aan beide kanten van het hoofd van de coureur nog verder verhogen, zodat ze niet geraakt kunnen worden. Dat zie ik eerder aankomen dan een gesloten cockpit.

Maaruh ..... hoe moeten ze dan nog in hun spiegels kijken ?? ;)

Enzo

Gesloten cockpit gaat echt niet gebeuren, geloof er niks van.

KovalainenFanForever

Citaat van: Kootje op 09 september 2012 - 11:55:48
Citaat van: KovalainenFanForever op 09 september 2012 - 11:52:08
Of ze moeten die verhogingen aan beide kanten van het hoofd van de coureur nog verder verhogen, zodat ze niet geraakt kunnen worden. Dat zie ik eerder aankomen dan een gesloten cockpit.

Maaruh ..... hoe moeten ze dan nog in hun spiegels kijken ?? ;)

dat gaat nog best hoor. De verhogingen worden alleen verhoogd, niet verlengd. Als ze het nou zouden verlengen dan zou je het gezichtsveld kunnen beperken. Maar ja, ik heb nooit in een F1-cockpit gezeten. Alleen in games........

robbert

alé ze rijden nu al jaren met open cockpits, en nu gaan ze beginnen zeiken dat dat gevaarlijk is. Dat ze dan de f1 afschaffen é, dan is het gevaar voor iedereen geweken

0634

#55
Citaat van: Wizard op 09 september 2012 - 10:08:03
En wat als de auto op de kop ligt? Hoe komt de coureur er dan uit? Het is écht appels met peren vergelijken.
Jij denkt echt dat dat een probleem vormt? Overal zitten sensoren, nog voordat hij over zijn kant gaat is die cockpit al open en weg.

CitaatJeroen, kom op! Ik kan nauwelijks voorstellen dat jij dit typt bij vol verstand.
Ik kan me niet voorstellen dat jij het typt. Ze moeten sowieso hun gordel af doen en zich uit de cockpit wurmen, dat kost seconden. Tegen die tijd is dat dak al 24 keer open gegaan als het moet.  ;) Denk aan Jos in Hockenheim. Die cockpit was veel sneller open geweest dan dat hij eruit had gekund hoor.

Die brandjes van nu zijn niks meer. Kijk, zoals Berger toen op Imola, dat kan een probleem zijn, maar dat zie je niet meer.

Technisch gezien is er geen enkel probleem hoor, met gesloten cockpits. Er zullen best haken en ogen aan zitten en over de kop gaan, daar zal over nagedacht worden maar zal uiteindelijk geen belemmering zijn. Binnen 10-20 jaar zijn die auto's dicht.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 09 september 2012 - 12:27:15
Jij denkt echt dat dat een probleem vormt? Overal zitten sensoren, nog voordat hij over zijn kant gaat is die cockpit al open en weg.

En als je half en hard in de bandenstapel land? En wat te denken van een koepel die wegschiet als een auto kantelt en op de baan terecht komt? En dat op racesnelheid. Je moet de waarschijnlijkheid afzetten tegen de nadelen en die waarde zal der mate laag zijn dat het eerder een belemmering vormt en nieuw gevaar meebrengt dan dat het écht nodig is.

Citaat
Ik kan me niet voorstellen dat jij het typt. Ze moeten sowieso hun gordel af doen en zich uit de cockpit wurmen, dat kost seconden. Tegen die tijd is dat dak al 24 keer open gegaan als het moet.  ;) Denk aan Jos in Hockenheim. Die cockpit was veel sneller open geweest dan dat hij eruit had gekund hoor.

Theorie!! Ga eens in de praktijk denken. Daar zitten de oplossingen. Nogmaals, zomaar een koepel op een cockpit plaatsen brengt héél veel nadelen met zich mee. Dat gaat niet zomaar. Welke gesloten (race)auto heeft slechts 1 uitgang? En waarom zou dat zijn?

CitaatDie brandjes van nu zijn niks meer. Kijk, zoals Berger toen op Imola, dat kan een probleem zijn, maar dat zie je niet meer.

Oei oei oei, een brandweerman klikt nu héél snel weg! Met de materialen die nu worden gebruikt komen er meer giftige dampen vrij dan in het verleden. Misschien minder intens, maar hitte is niet het enige probleem. Plus, in een gesloten cockpit wil je helemaal geen rook/brand. De ruimte wordt vrijwel meteen ontrokken van zuurstof. Levens gevaarlijk!

CitaatTechnisch gezien is er geen enkel probleem hoor, met gesloten cockpits. Er zullen best haken en ogen aan zitten en over de kop gaan, daar zal over nagedacht worden maar zal uiteindelijk geen belemmering zijn. Binnen 10-20 jaar zijn die auto's dicht.

Er schuilen gevaren die nu eenmaal niet verdwijnen. Dit concept heeft geen toekomst. Enige oplossing zijn deuren. En zolang dát niet gebeurt, zal de cockpit niet dicht worden gespijkerd. Nu niet, morgen niet en ook niet over 20 jaren. Gesloten is prima maar niet dit concept. Dat heeft geen bestaansrecht.

Franky R.

CitaatEen koepel kan alleen in combinatie met deuren en andere vluchtmogelijkheden. Enkel en alleen een koepel is geen optie. En gaat er ook geen worden.


Precies en daarom is een Le Mans-proto ook dicht...Vergelijk ze maar, een dichte versus een open sport-proto. Ze pleuren toch ook niet zomaar een koepel over een open LMP?! ???


Zelfs IZOD in de VS hield vast aan de open cockpit, omdat het juist de essentie van een monoposto-racewagen is.




0634

Nou laten we het hopen. Want een koepel op een F1 is als een chicane voor Eau Rouge...

KovalainenFanForever

Denk aan Kovalainen met z'n McLaren in 2008 op het circuit de catalunya, spanje. Daar kom je nooit meer uit met een dichte cockpit. no way, de dichte cockpit komt er echt niet! >:(