Gesloten cockpit??

Gestart door maartenf1, 04 september 2012 - 21:24:36

« vorige - volgende »

T.Nuvolari

Het karten volg ik niet echt, dus ja. ;) Ik sta ook niet direct op mijn achterste poten, al geef ik toe dat er voor mij een heel groot stuk van de "charme" weg zou vallen als ze in zo'n kuip zouden zitten. Je kan niet ontkennen dat ook daar de coureurs nog blootgesteld worden aan, behalve karts dan, rondvliegend vanalles en nog wat. Ik wil alleen maar aantonen dat het een vele grotere oefening is/zou zijn dan enkel de F1, daarom zie ik het ook nog niet zo snel gebeuren. 

Matthijs

We zitten best op één lijn hoor. Ik zie het veel eerder gebeuren dat de achterwielen worden beschermd, dan het hoofd van de coureur. Als de achterwielen van de Sauber van Perez waren afgeschermd, was Grosjean wellicht niet eens gelanceerd bovenop Alonso.

Wizard

Juist! De bron wegnemen. De basis van iedere risico-analyse. ;) Efficiënt te werk gaan luidt het devies.

Franky R.

Citaat van: Kootje op 11 september 2012 - 06:34:07
Citaat van: Fabian op 10 september 2012 - 23:38:57
Eerlijk gezegd heb ik niet echt nagedacht over een oplossing...

Hoeven wij ook niet te doen, daar hebben ze al 'n taskforce voor i het leven geroepen met veuuuul knappere koppen. ;) :P


Geen donder van gemerkt, dan... ???

Franky R.

Citaat van: Matthijs op 11 september 2012 - 09:53:01
Citaat van: M@rc op 11 september 2012 - 08:35:17
Als ze een dakje op de cockpit van een F1 plaatsen, moeten wel alle open wheel klassen volgen. Karten, Formule BMW, Renault, Opel, F3, F2, F3000, GP2, etc... Ook in LeMans zijn er nog die zonder dakje rond rijden. Je kan als FIA geen boom over veiligheid opzetten in de F1 als je de lagere klassen vergeet.
Grappig dat je karten in dit rijtje noemt. In karten is inmiddels een brede achterbumper verplicht die de achterwielen beschermd. Dit om rondvliegende karts te voorkomen. Als dit vervolgens wordt doorgetrokken naar de autosport staat opeens iedereen hier op de achterste benen.


Voor karts is dit begrijpelijk...? Er rijden immers ook kinderen in een kart, dus ben je bereidt om zulke concessies te doen. Dus inderdaad is er dan terecht veel ophef, als men zoiets wil toepassen op raceauto's.


Bovendien, wil je echt de boel van een dakje voorzien. Dan zouden ze de LMP als voorbeeld moeten nemen. Het enige verschil zou dan zijn dan de zitpositie echt in het midden van de auto zit.







Bij een LMP is dat verboden. De coureur dient daar links of rechts van het middenas van de auto te zitten. Dus zit een toekomstige F1-auto er dan zo uit?





Zeg het maar... ::)


Fabian

Citaat van: Franky R. op 11 september 2012 - 14:53:13
Bij een LMP is dat verboden. De coureur dient daar links of rechts van het middenas van de auto te zitten. Dus zit een toekomstige F1-auto er dan zo uit?





Zeg het maar... ::)



Ik hoop het toch echt niet!

Franky R.

Ik ben bang van wel, Fabian! Had eerder al uitgelegd wat de pijnpunten zijn van de koepel, waar men nu al drie jaar over tobt.



CitaatKijk, het grootste probleem met een koepel is;



- het is maar 1 uitgang.- het moet goed sluiten, maar in geval van een ongeluk makkelijk te openen zijn voor de coureur, evenals de hulpverleners!

- het moet sterk zijn, maar het mag ook weer niet te zwaar worden. Anders zit het zwaartepunt te hoog, wat de wegligging van de auto's kan beïnvloeden. En gaan de teams dus morren.

- En je zit met de lengte van de coureur. Immers kun je een coureur van 1.80 meter minder makkelijk laten plaatsnemen in een auto waar voorheen een coureur van 1.70 meter zat...

Vind je het gek dat men al 3 jaar aan het draaien is? Die koepel komt er niet....


Wil je het simpel doen, dan komt je idd. uit op een als LMP vermomde monoposto-racer. Het is of dit of we gaan verder op de huidige voet.


En wielen afdekken is idd. mogelijkheid, maar dan zal men de bandenwissels wel moeten afschaffen. Of er komt een soort spatbord a la Lotus Seven/Donkertvoort over de wielen.


Bij deze rode Donkervoort doel ik op de spatborden over de voorwielen;






Kootje

Prachtig, maar daarmee is het hoofd van 'n coureur nog steeds niet beschermd hé!? ??? :-\ ::)

Wizard

Voorkomen dat auto's kunnen worden gelanceerd. Kortom, het probleem bij de bron aanpakken.

Kootje

Citaat van: Wizard op 11 september 2012 - 20:17:07
Voorkomen dat auto's kunnen worden gelanceerd. Kortom, het probleem bij de bron aanpakken.

Auto's die gelanceerd worden is niet het enige probleem, vraag dat maar aan Felipe Massa en Henry Surtees.
Daarbij, in de Indys worden ondanks die ingekapselde wielen nog steeds auto's gelanceerd, dus ..... helpt niet echt hé!?

Wizard

Als je zo redeneert zul je de sport moeten verbieden. Ook in gesloten auto's vallen doden. Uitsluiten is stoppen. Punt is dat de waarschijnlijkheid kleiner is dan het effect en de nadelige bijkomstigheden te groot zijn en zelfs de coureurs blootstellen aan een hoger risico. Nogmaals, en dat standpunt blijf ik verdedigen, zomaar een cockpit dichttimmeren is geen optie!!

robbert

ja inderdaad, dus waarom zitten ze na al die jaren open series te hebben, te janken om een dak te plaatsen over die wagens. Dan moeten ze zo beginnen in de gp2, gp3,formule renault,... Van den eerste keer de autosport afschaffen, want autosport is over het algemeen gevaarlijk

KovalainenFanForever


Wizard

Citaat van: robbert op 11 september 2012 - 20:45:52
ja inderdaad, dus waarom zitten ze na al die jaren open series te hebben, te janken om een dak te plaatsen over die wagens. Dan moeten ze zo beginnen in de gp2, gp3,formule renault,... Van den eerste keer de autosport afschaffen, want autosport is over het algemeen gevaarlijk

Dat bedoel ik. Nog even en de rijders mogen geen eens meer instappen...