Team orders voor de titel?

Gestart door Folkert, 25 augustus 2012 - 12:23:07

« vorige - volgende »

Welke rijder(s) zouden eigenlijk een team order moeten krijgen?

Massa, Button, Grosjean,
2 (15.4%)
Alleen Massa
5 (38.5%)
Alleen Button
0 (0%)
Alleen Grosjean
0 (0%)
Alleen Button en Massa
2 (15.4%)
Alleen Button en Grosjean
1 (7.7%)
Alleen Grosjean en Massa
0 (0%)
Alle 3 nog niet, nog genoeg races en het is een enorm wisselend seizoen waar alles nog mogelijk is.
3 (23.1%)

Totaal aantal stemmen: 11

0634

Probleem is dat uitval niet door pech komt maar door onbetrouwbaarheid. En onbetrouwbaarheid maakt de kans op uitval wel degelijk groter. F1 is geen kansspelletje.

Folkert

Citaat van: Jeroen op 27 augustus 2012 - 09:27:08
Probleem is dat uitval niet door pech komt maar door onbetrouwbaarheid. En onbetrouwbaarheid maakt de kans op uitval wel degelijk groter. F1 is geen kansspelletje.
F1 niet nee. Maar gebeurtenissen waar jij geen invloed ophebt die jou wel beinvloeden wel.

Alhoewel, als he wedkantoren bekijkt is F1 wel kans spelletje ;)
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Citaat van: Folkert op 27 augustus 2012 - 09:32:35
Citaat van: Jeroen op 27 augustus 2012 - 09:27:08
Probleem is dat uitval niet door pech komt maar door onbetrouwbaarheid. En onbetrouwbaarheid maakt de kans op uitval wel degelijk groter. F1 is geen kansspelletje.
F1 niet nee. Maar gebeurtenissen waar jij geen invloed ophebt die jou wel beinvloeden wel.

Die beinvloeden de kans inderdaad. Maar daar is geen constante aan verbonden. Je kan niet zeggen: Pietje heeft het nu drie keer gehad en Klaasje nog nooit, dus de kans is nu groter dat Klaasje het overkomt dan Pietje. Dat kan niet. Het is niet zo dat als je maar lang genoeg races rijdt iedereen even vaak door 'pech' zal worden getroffen. Het is geen roulette en de wet van de grote getallen is hier niet op toepasbaar.

Want je valt zelden door puur toeval of pure pech uit. Als iemand anders tegen je aanbeukt is dat geen toeval. De kans dat dat gebeurt is namelijk ook weer beinvloedbaar. Rijdt je in een Red Bull gebeurt het minder vaak dan in een middenmoter. Ga je iets eerder van je gas omdat je vecht voor een punt of laat je je wagen ten alle tijden staan. Let je zelf beter op. Kwalificeer je jezelf verder vooraan. Etc. Etc. En ook als McLaren Lewis' pitstop verkloot zeggen we: 'wat een pech voor Lewis.' Maar het is geen pech. Het is menselijk falen. Het is trainbaar. Als je uitglijdt door een plensbui is dat geen pure pech, moet je eerder remmen of banden wisselen, whatever. Ik zeg niet dat die dingen altijd te voorkomen zijn, maar ze zijn wel voor een groot deel beinvloedbaar en dus ook geen 50-50.

En daarom gaat die vlieger hier niet op. Aan de staat van dienst van Alonso dit jaar kan je dus stellen dat de kans dat hij uit zal vallen kleiner is dan die van Maldonado (als voorbeeld). Gezien het verleden heeft Ferrari/Alonso/F2012 bewezen dat de kans op een uitvalbeurt door het werk wat ze leveren namelijk een stuk kleiner is. Als je echt gaat kansberekenen en Alonso blijft maar finishen, zal het percentage uitvalkans van de Spanjaard zelfs theoretisch afnemen per finish, niet toenemen. Wat natuurlijk niet inhoudt dat hij nooit meer zal uitvallen, want die kans blijft altijd bestaan. Zoals er ook altijd een kans is dat ik wél de staatsloterij win of over vijf minuten dood neerval.

Maarrehhh Folkert, ik stop ermee. We blijven herhalen ;).

Folkert

#78
Nou moet ik je eerlijk zeggen dat ik het ook niet helemaal goed kan uitleggen, maar ik had ooit eens bij wiskunde iets gehoord over dit soort gebeurtenissen.

Ah, wel. Terug naar het topic. Button en Grosjean geen team orders geven, zou Hamiltons en Kimis kansen op de titel serieus verkleinen. Als ik het team was zou ik er dan alles aan doen om hun kansen te vergroten.
Trotse vader van Rosalie(L)

Fabian

Citaat van: Folkert op 27 augustus 2012 - 12:50:31
Nou moet ik je eerlijk zeggen dat ik het ook niet helemaal goed kan uitleggen, maar ik had ooit eens bij wiskunde iets gehoord over dit soort gebeurtenissen.
Ik heb ooit Wiskunde gehad en dat is dan ook het enige wat ik me kan herinneren...

robbert

teamorders en wiskunde.
Oja, wie gaat er winnen in spa??

Fabian


0634

Die heeft nog nooit gewonnen dus statistisch gezien heeft hij de meeste kans ;D ;D

Fabian

Citaat van: Jeroen op 27 augustus 2012 - 13:12:44
Die heeft nog nooit gewonnen dus statistisch gezien heeft hij de meeste kans ;D ;D
Kijk. Dankje Jeroen voor deze bijval! Het moet Narain toch een keer lukken!

Folkert

Citaat van: Jeroen op 27 augustus 2012 - 13:12:44
Die heeft nog nooit gewonnen dus statistisch gezien heeft hij de meeste kans ;D ;D
hahah, chapeau. Goed in gekopt.
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

Massa.... maar die gaat ze niet krijgen aangezien hij nooit in die positie rijdt....

Fabian

Citaat van: Gerard op 27 augustus 2012 - 14:13:30
Massa.... maar die gaat ze niet krijgen aangezien hij nooit in die positie rijdt....
Hahaa. Dat was ook mijn conclusie zo'n vijf pagina's terug in dit topic. Maar toen kwam het hogere wiskunde tevoorschijn. Maar je hebt helemaal gelijk. Denk dat Massa niet veel voor Alonso zal rijden, en als dat wel gebeurd dan zal Massa nog wel een stop moeten maken dus verdwijnt ie sowieso.

Franky R.

Ik koos voor alle drie nog niet...met het juiste scheutje sarcasme, dat Massa sowieso nooit in de positie zal rijden waarbij hij Alonso voorbij moet laten... ::)

Kootje

ooh ja ...... daar ging t over  ::)

Fabian