Round 10: Grosser Preis Santander von Deutschland

Gestart door Enzo, 16 juli 2012 - 22:51:59

« vorige - volgende »

0634


Wizard

Mis zitten? Het is een mening, Jeroen. Daar bestaat geen gelijk of ongelijk in. Maar, om een voorbeeld te noemen: Het niet starten in Adelaide, als enige kersverse wereldkampioen. Zwakker en kampioenonwaardiger kan in mijn ogen niet. En zeer zeker niet de juiste topsportmentaliteit. Buiten dat, ik ken me nog zo goed herinneren wat Senna zei in een persco over Prost en zijn comeback bij Williams. ;) En zo denk ik er exact over!

0634

Ik niet. Iemand met een zwakke sportmentaliteit kan never nooit vier keer wereldkampioen worden. Onmogelijk. Je kan het een kwal vinden of een klootzak, maar hij wist absoluut wat nodig is om kampioen te worden. 

Wizard

Citaat van: Jeroen op 26 juli 2012 - 21:22:39
Ik niet. Iemand met een zwakke sportmentaliteit kan never nooit vier keer wereldkampioen worden. Onmogelijk. Je kan het een kwal vinden of een klootzak, maar hij wist absoluut wat nodig is om kampioen te worden. 

Mentaliteit staat helemaal los van prestatie. Je kunt nog zo geweldig zijn maar als sportman maak je juist onderscheid om ten allertijden te willen maximaliseren. Ook als het niet persé hoeft (Prost) of als het tegenzit (Hamilton). Gomez vind ik bijvoorbeeld een fantastische voetballer maar hij heeft de neiging om 'het prima te vinden' als hij heeft gescoord en hun voorstaan. Dat ontsiert een voetballer maar maakt hem geen spat slechter.

0634

Mentaliteit kan niet los staan van prestatie. De grootste kampioenen, in iedere sport trouwens, kenmerken zich stuk voor stuk door een geweldige mentaliteit. Het is een onderdeel van je talent, van je natuurlijke aanleg.

Wizard

Ben ik niet met je eens. Natuurlijk zijn er raakvlakken maar er doen zich zat situaties voor waarin rijders, ook kampioenen, een non-mentaliteit tonen als het kwartje niet hun kant uit rolt. Kan prima hoor! Willen opgeven in ronde twee van de wedstrijd vind ik een sluitend voorbeeld. Dat is het zelfde als niet meer willen voetballen als je met 2-0 achterstaat. Ik houd er niet van en vind dit niet de houding die ik van een topsportman verwacht.

0634

O ja, ze hebben allemaal zat dingen gedaan die niet goed zijn. Een topsporter rost ook niet iemand expres van de baan, als hij altijd alles op de juiste sportmanier doet. Toch deden een hoop rijders dat wel.

Ik zeg niet dat ze alles goed doen, ik zeg alleen dat als je zoveel bereikt hebt als Prost, je mentaliteit dik en dik in orde is. Met een slechte mentaliteit kan je best wat succes hebben, maar niet zoveel.

Wizard

Dan denken we daar anders over. Compleet anders. Ik kan die twee prima los van elkaar zien ondanks de raakvlakken. Remember what Senna and Mansell said about our friendly friend Alain. So true!

Figge

Citaat van: Wizard op 26 juli 2012 - 22:09:54
Dan denken we daar anders over. Compleet anders. Ik kan die twee prima los van elkaar zien ondanks de raakvlakken. Remember what Senna and Mansell said about our friendly friend Alain. So true!

Wat zeiden ze dan?

0634

Dat ie achterbaks was en manipulatief, daar kwam het op neer.

Dat was ie ook. Maar wat dat met zijn negatieve topsportmentaliteit te maken heeft is mij een raadsel.

T.Nuvolari

Ik volg Jeroen hierin, zonder een "gezonde" sportmentaliteit kan je nooit zo lang op zo'n hoog niveau acteren. Tuurlijk was Prost een klootzakje, maar dat heeft toch niets te zien met wat hj was als sportman? Schumacher? Klootzakje. Alonso? Klootzakje. Senna? geniepig klootzakje. Moet je niet een beetje zo zijn om het daar zolang vol te houden?

Ik snap niet dat mensen nu gaan twijfelen aan zijn mentaliteit. Blijft hij ervoor gaan, ondanks kweetnietwat allemaal, toont hij teveel mentaliteit. Legt hij zich neer bij de situatie en toont een moment dat de pech hem allemaal even teveel wordt heeft hij geen goede mentaliteit. Hij heeft al genoeg laten zien over de juiste mentaliteit te beschikken. 2009 vond ik één van zijn beste, zoniet zijn beste seizoen. Resultaten bleven ver beneden alle peil, maar hij toonde zich een waardig kampioen. Tegenslag of niet, we komen er wel uit en blijven er voor gaan. Ik kan mij van de andere kampioenen ook zo wel wat momenten herinneren, dat het hen allemaal eventjes teveel werd. Het hoort niet bij een topsporter, maar het zijn ook geen mechanische mannen hé.

Folkert

#311
Citaat van: Wizard op 26 juli 2012 - 19:54:12
Dan slaap ze bij. ;) No hard feelings verder.
Dank, slaap kan soms rare dingen in je boven halen nog een weekje en heb er weer 3, dus bij voorbaat: sorry, ik bedoel het niet zo :P

Maar ik blijf wel vinden dat je iets te voorbarig en iets te negatief was over Lewis radio bericht. Want achteraf bleek er inderdaad een probleem te zijn met de ophanging en dat Lewis over de radio al iets te hebben gezegd. Maar ik wist dat ook niet, dat klopt, daarom vond ik de reactie banaan waardig te voorbarig. Al had ik ook liever gezien dat Lewis door reed en vond ik het jammer dat hij toch wilde opgeven, al had hij er wel goed excuus voor.
Daarnaast is hij wel gewoon door gereden.
Maar nogmaals mijn excuus voor de felle reactie eerder.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: Jeroen op 26 juli 2012 - 22:36:13
Dat ie achterbaks was en manipulatief, daar kwam het op neer.

Dat was ie ook. Maar wat dat met zijn negatieve topsportmentaliteit te maken heeft is mij een raadsel.

Nou nee. Hij noemde Prost een lafaard, Senna zei: Als Prost kampioen wilt worden, moet hij bereid zijn om tegen iedereen in elke omstandigheden te strijden, maar Prost wilt in een gespreid bedje terecht komen en duldt geen tegenstand. Hij wilt wel de 100 meter rennen, maar dan mag hij als enige 'running shoes' dragen. De rest niet. Senna noemde dat anti-racen. Het kampioenschap moest bijna gegarandeerd worden. Alleen dan wilde Prost terug komen. Ik noem dat geen topsportmentaliteit. Wel als Prost bereid was om te strijden voor zijn titel. En dat was hij niet.

Wizard

Citaat van: M@rc op 27 juli 2012 - 08:50:29
Ik volg Jeroen hierin, zonder een "gezonde" sportmentaliteit kan je nooit zo lang op zo'n hoog niveau acteren. Tuurlijk was Prost een klootzakje, maar dat heeft toch niets te zien met wat hj was als sportman? Schumacher? Klootzakje. Alonso? Klootzakje. Senna? geniepig klootzakje. Moet je niet een beetje zo zijn om het daar zolang vol te houden?

Gaat prima hoor. Zie Prost. Jaren lang de handen boven het hoofd gehouden door Belestre en terug willen komen in enkel en alleen de beste auto en zonder een bewezen kwalitatief rijder naast hem. Mansell en Senna mochten niet plaatsnemen naast Prost in de Williams. Dat vind ik geen topsportmentaliteit. Als je zo persé de beste wilt zijn en dat wilt bewijzen door te zegevieren, moet je ook bereid zijn om competitie aan te gaan. En dat deed Prost niet. Niemand die hem enigszins kon bedreigen mocht naast Prost plaatsnemen. Waar is de topsportmentaliteit? Prost bezat deze zeker niet. Prost was geen eerlijk mens (als rijder). De politieke invloed hoort niet in de sport thuis en het niet bereid zijn om tegen de besten te strijden samen met dat. Als topsporter met de juiste mentaliteit strijd je eerlijk en op de baan. Tegen iedereen en altijd. Dat is een topsportmentaliteit!!

CitaatIk snap niet dat mensen nu gaan twijfelen aan zijn mentaliteit. Blijft hij ervoor gaan, ondanks kweetnietwat allemaal, toont hij teveel mentaliteit. Legt hij zich neer bij de situatie en toont een moment dat de pech hem allemaal even teveel wordt heeft hij geen goede mentaliteit. Hij heeft al genoeg laten zien over de juiste mentaliteit te beschikken. 2009 vond ik één van zijn beste, zoniet zijn beste seizoen. Resultaten bleven ver beneden alle peil, maar hij toonde zich een waardig kampioen. Tegenslag of niet, we komen er wel uit en blijven er voor gaan. Ik kan mij van de andere kampioenen ook zo wel wat momenten herinneren, dat het hen allemaal eventjes teveel werd. Het hoort niet bij een topsporter, maar het zijn ook geen mechanische mannen hé.

Oh, ik twijfel niet aan Hamiltons mentaliteit. Zijn uitspraak vond ik niet getuigen van een topsportmentaliteit. Dat is heel wat anders dan jij nu neerzet. Ik beoordeel de uitspraak compleet los van Hamilton in het algemeen.

Franky R.

@Wizard,

CitaatGaat prima hoor. Zie Prost. Jaren lang de handen boven het hoofd gehouden door Belestre en terug willen komen in enkel en alleen de beste auto en zonder een bewezen kwalitatief rijder naast hem. Mansell en Senna mochten niet plaatsnemen naast Prost in de Williams. Dat vind ik geen topsportmentaliteit.

Prost deed dat ook uit zelf bescherming. Hij had geen zin in een herhaling van de periode 1989 t/m 1991, of je moet de klap van Suzuka ook onder 'topsportmentaliteit' willen scharen?


CitaatAls je zo persé de beste wilt zijn en dat wilt bewijzen door te zegevieren, moet je ook bereid zijn om competitie aan te gaan. En dat deed Prost niet. Niemand die hem enigszins kon bedreigen mocht naast Prost plaatsnemen. Waar is de topsportmentaliteit? Prost bezat deze zeker niet.

Kort door de bocht. Hij bezat het niet of hij heeft het nooit gehad? Rene Arnoux? Niki Lauda? Ayrton Senna? Nigel Mansell? Allemaal ex-teamgenoten van Prost.

CitaatProst was geen eerlijk mens (als rijder). De politieke invloed hoort niet in de sport thuis en het niet bereid zijn om tegen de besten te strijden samen met dat. Als topsporter met de juiste mentaliteit strijd je eerlijk en op de baan. Tegen iedereen en altijd. Dat is een topsportmentaliteit!!

Dan zou ik ook kunnen zeggen dat Ayrton Senna geen eerlijk mens was. Hij blokkeerde immers de komst van Derek Warwick naar Lotus in 1986 (of zo, Weet dat niet uit mijn hoofd)? Ook politiek bedreven door de man die zei wars te zijn van de politiek... :P

Het punt is, Wizard, dat nagenoeg in elke vorm van (top)sport er sprake is / zal zijn van politiek. Voetbal, wielrennen, zelfs in het darten en dus ook in de F1...

Prost trachtte idd gunstige omstandigheden voor zichzelf te creëren. Mocht Alonso zijn veto uitspreken tegen de komst van Hamilton naar Ferrari...Mag ik dan aan jou vragen of Alonso dan ook geen topsportmentaliteit heeft?

Hoor graag van je.