Gaat Schumacher bijtekenen of niet?

Gestart door Enzo, 12 juli 2012 - 21:17:23

« vorige - volgende »

Should he stay or should he go?

Ja, Schumacher moet blijven!
11 (55%)
Nee, Schumacher moet stoppen!
9 (45%)

Totaal aantal stemmen: 18

0634

De discussie wordt ook weer uit zijn verband getrokken. Alsof ik zeg dat hij er niets van kan.

Het enige dat ik zeg is dat de man een waar fenomeen is die na zijn terugkeer niets iets heeft gebracht waar van ik zeg: poehee, geweldig. Daarmee zeg ik niks geks. Ik zeg helemaal niet dat hij geen goede testcoureur is of het slecht doet, ik zeg alleen: hij legt het over 2,5 gemeten gewoon af tov Rosberg en dat is helaas al geen topper gebleken. Dan weet ik niet waarom een ander het niet net zo goed zou kunnen doen. That's it. Meer is het niet.

Dan kan iedereen iets anders beweren om dat Ross Brawn iets roept of Domenicali, maar ik vind het niet indrukwekkend wat MS sinds zijn terugkomst heeft laten zien en ik vind tevens niet dat Merc een indrukwekkende vooruitgang in prestaties heeft laten zien dus echt heel veel positieve invloed kunnen beide rijders onmogelijk gehad hebben. Ik geef ze daar niet de schuld van overigens, ik constateer slechts dat er weinig vooruitgang in zit (wel wat vooruitgang overigens).

Dat is mijn mening nou eenmaal en voor de rest laat ik het daarbij :).

Enzo

Citaat van: Jeroen op 14 juli 2012 - 18:21:19
De discussie wordt ook weer uit zijn verband getrokken. Alsof ik zeg dat hij er niets van kan.

Het enige dat ik zeg is dat de man een waar fenomeen is die na zijn terugkeer niets iets heeft gebracht waar van ik zeg: poehee, geweldig. Daarmee zeg ik niks geks. Ik zeg helemaal niet dat hij geen goede testcoureur is of het slecht doet, ik zeg alleen: hij legt het over 2,5 gemeten gewoon af tov Rosberg en dat is helaas al geen topper gebleken. Dan weet ik niet waarom een ander het niet net zo goed zou kunnen doen. That's it. Meer is het niet.

Dan kan iedereen iets anders beweren om dat Ross Brawn iets roept of Domenicali, maar ik vind het niet indrukwekkend wat MS sinds zijn terugkomst heeft laten zien en ik vind tevens niet dat Merc een indrukwekkende vooruitgang in prestaties heeft laten zien dus echt heel veel positieve invloed kunnen beide rijders onmogelijk gehad hebben. Ik geef ze daar niet de schuld van overigens, ik constateer slechts dat er weinig vooruitgang in zit (wel wat vooruitgang overigens).

Dat is mijn mening nou eenmaal en voor de rest laat ik het daarbij :).

Hey joh, Jeroen no worries mate. Als er iemand is waar ik deze discussie mee zou willen hebben dan ben jij het wel.  :)
Juist omdat je nagenoeg altijd inhoudelijk blijft en je mening goed weet te onderbouwen.
Door de discussie op een beschaafde manier te voeren zoals in dit topic, kan het heel leuk zijn en kan je elkaar nieuw inzichten geven.

0634

Thx mate :). Ik vond het ook geen nare discussie hoor, maar nu moet ik terugvallen in herhaling van zetten en daarom stop ik ermaar even mee.

Figge

#63

CitaatOei oei oei.....ga je mond spoelen Mark... ;D

Schumacher kwam in 91 binnen als de nieuwe revalatie in de Formule 1 en van 94 tot 2006 is hij de maatstaf geweest van de sport. Deze status behaal je niet als gemiddelde coureur. Denk je nou echt dat ze al die jaren een mindere coureur in dienst nemen dan de beste bij Ferrari, puur om hem wat oneerlijke voordelen te geven zodat hij toch snel is? Kom op man, de man was/is een fenomenaal coureur. Zijn rijstijl word geeerd zelfs door zijn directe rivalen zoals Hill, Hakinnen, Villeneuve en Alonso. De kenners spreken van een compleet eigenzinnige manier van racen door op een bepaalde manier het gaspedaal te gebruiken. Hele studie's zijn hierop losgelaten om dit te analyseren, ik kan het je wel eens pmen incl grafiekjes en alles.

Over Frentzen, het klopt idd dat hij samen met Schumacher voor Mercedes junior team reedt en in die auto's was Frentzen soms sneller. Dat klopt, maar in open-wheel racing is Frentzen duidelijk de mindere gebleken. Wist je trouwens dat Corina eerst het vriendinnetje van Frentzen was, totdat Schumacher haar leerde kennen? Sindsdien zijn het niet de beste vrienden... ;D

Over de oneerlijke voordelen waar je over spreekt. Dat is nou formule 1, op het randje van het reglement. Sure Schumacher en zijn team hebben zich af en toe in het grijze gebied begeven. Maar dat kan je ook van andere zeggen, denk aan de Spy-gate, massa-demper Renault, of Piquet Jr die opzettelijk crashed, Prost vs Senna etc....

Om af te sluiten hier een quote van Villeneuve: "He has set an amazing standard which we all have to try to follow. I cannot imagine a harder challenge."


:) Er is niets aan de hand hoor. Het is slechts mijn beeld op zijn carriere. Ik vind hem als rijder niet gemiddeld, maar goed, echter niet zo speciaal als zijn records doen vermoeden.
Er zijn wel meer rijders geweest die als revalatie in de F1 terecht kwamen. Ik noem een Alesi, een Trulli, zelfs een Verstappen... Maar zij zijn met gelijkwaardig talent niet verder gekomen dan "een goede coureur". Zoals ik zeg, zijn het juist Schumachers kwaliteiten, die vooral naast de baan tot uiting komen, die hem zo succesvol hebben gemaakt. Meer inzet geven dan wie dan ook ooit gedaan heeft. Persoonlijk vind ik het dan ook niet verwonderlijk dat de meest luie coureur van de laatste 2 decenia, Villeneuve, de quote heeft gedaan die je aanhaalt :)
De voorbeelden die je aanhaalt over oneerlijke voordelen, zijn niet het type voordelen die mij tegen staan. Dit is idd waar F1 juist over gaat.
De oneerlijke voordelen die ik bedoelde gaan over; onredelijk veel meer testcapaciteit. Op maat gemaakte banden, die de concurentie niet had. De toch iedere keer terugkerende verhalen over illegale Benetton's. De belachelijke mate van kopman zijn...
Maar verder... I come in peace, het is slechts een beeld dat ik van Schumachers carriere heb.
Nu de regels zijn veranderd, niet het technisch reglement, maar zaken als het testverbod, focus op de budgetten, engine freeze (waar ik overigens tegen ben), standaard motormanagement...Zaken waar meer gelijke kansen voor de rijders mee tot stand zijn gekomen, komt Schumacher ook niet verder dan "een goede coureur"...

Enzo

Heb jij het seizoen van 1992 wel eens gekeken? Het zit bordevol titanengevechten tussen Schumacher, Mansell, Senna, Berger, Patrese, Alesi, Brundle, Hakinnen. Een supersterk rijdersveld vol met doorgewinterde rijders en het 'broekie' Schumacher die geen angst lijkt te kennen.

Schumacher behaalde in zeker niet de snelste auto toch indrukwekkende resultaten, 8 podium finishes en zijn eerste overwinning in Spa. Dat was Schumacher's eerste volle seizoen welke hij uiteindelijk als derde in het eindklassement eindigde en zelfs voor Senna in de McLaren. Opvallend was zijn volwassen rijstijl in verhouding met zijn leeftijd en ervaring. Dat jaar ook een aantal juweeltjes in de regen zoals Spanje en Spa.


Grand Prix Spanje 1992 Full race:   (is deel 1 van 12)

Als je het hebt over oneerlijke voordelen, die had hij toen zeker niet. 8)


Wizard

Schumacher is niet gemiddeld, maar goed, niet speciaal? Ik glijd zelden van mijn bank maar dit is zo'n moment.

Enzo

Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 22:59:10
Schumacher is niet gemiddeld, maar goed, niet speciaal? Ik glijd zelden van mijn bank maar dit is zo'n moment.

;D

Figge

#67
Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 22:59:10
Schumacher is niet gemiddeld, maar goed, niet speciaal? Ik glijd zelden van mijn bank maar dit is zo'n moment.

Ben blij jullie mooi moment bezorgd te hebben :) :)
Maar zeg nou zelf... Wie is er nou echt met kop en schouders het beste uit het volgende rijtje met rijders (waar Schumacher tegen geraced heeft): Prost, Senna, Mansell, Schumacher, Hill, Villeneuve, Hakkinen, Alonso, Raikkonen, Hamilton, Button, Vettel...??
Oh en voordat er een discussie komt over goed of speciaal... Laten we deze namen als "speciale coureurs" definieren...

Figge

#68
Citaat van: Enzo op 14 juli 2012 - 22:50:59
Heb jij het seizoen van 1992 wel eens gekeken? Het zit bordevol titanengevechten tussen Schumacher, Mansell, Senna, Berger, Patrese, Alesi, Brundle, Hakinnen. Een supersterk rijdersveld vol met doorgewinterde rijders en het 'broekie' Schumacher die geen angst lijkt te kennen.

Schumacher behaalde in zeker niet de snelste auto toch indrukwekkende resultaten, 8 podium finishes en zijn eerste overwinning in Spa. Dat was Schumacher's eerste volle seizoen welke hij uiteindelijk als derde in het eindklassement eindigde en zelfs voor Senna in de McLaren. Opvallend was zijn volwassen rijstijl in verhouding met zijn leeftijd en ervaring. Dat jaar ook een aantal juweeltjes in de regen zoals Spanje en Spa.


Grand Prix Spanje 1992 Full race:   (is deel 1 van 12)

Als je het hebt over oneerlijke voordelen, die had hij toen zeker niet. 8)



Weet je wel zeker dat Hakkinen toen reed ;) En volgens mij waren niet zoveel gevechten dat jaar. Mansell won nagenoeg alles...;)

Enzo

Yep Hakinnen reedt ook mee in de Lotus.

Mansell en de Williams waren inderdaad een klasse apart maar daarachter gebeurde ook veel tussen McLaren, Ferrari en Beneton.
Het is een super gaaf seizoen geweest, welke ik aanhaal omdat daarin Schumacher's talent mooi naar voren komt.
Het gaat natuurlijk niet alleen over wie de race wint... ;)

Enzo

Citaat van: Mark F1gge op 15 juli 2012 - 00:44:16
Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 22:59:10
Schumacher is niet gemiddeld, maar goed, niet speciaal? Ik glijd zelden van mijn bank maar dit is zo'n moment.

Ben blij jullie mooi moment bezorgd te hebben :) :)
Maar zeg nou zelf... Wie is er nou echt met kop en schouders het beste uit het volgende rijtje met rijders (waar Schumacher tegen geraced heeft): Prost, Senna, Mansell, Schumacher, Hill, Villeneuve, Hakkinen, Alonso, Raikkonen, Hamilton, Button, Vettel...??
Oh en voordat er een discussie komt over goed of speciaal... Laten we deze namen als "speciale coureurs" definieren...

Om te beginnen staan er een hoop coureurs tussen die niet in mijn rijtje "speciale coureurs" staan, Raikkonen, Hamilton, Button en Vettel zijn goede coureurs maar nog niet van hetzelfde kaliber zoals Senna of Schumacher. Van het huidige veld is Alonso de enige die in de buurt komt van een dergelijke klassering imo.
Hill en Villeneuve staan er trouwens ook niet in...

Dat gezegd hebbende, 'wie was de beste' is erg lastig te bepalen.
Verder dan een mening kom je niet...

Figge

#71
Ah kijk, daar komen we een stuk in de richting. Het gaat om een mening, een beeld.
Ik ben gewoon van mening dat ik Schumacher, rijdend, niet specialer vindt dan andere coureurs.
Argumenten heb ik al genoemd. Maar dat zijn mijn argumenten. Daar mogen jullie best
van van de bank glijden :D Ik ben van mening dat als er andere racewinnaars/kampioenen
dezelfde mogelijkheden zouden hebben gehad als Schumacher, dat zij ook deze resultaten
hadden kunnen behalen. Dat is alles. Het is wel Schumachers verdienste/mentaliteit dat hij
alle mogelijkheden/voordelen die er waren heeft benut.
Zijn statestieken ontken ik ook niet, dat hij goed is ook niet. OK, OK, bij de besten hoort...
En uiteraard er zijn GP's geweest waar ik met verbijsting naar hebben zitten kijken. Te briljant...
Maar er zijn ook anderen die net zulke briljante races hebben gereden. Waar maakt dat Schumacher
als rijder dan specialer dan anderen?
Ik denk dat Schumacher zijn resultaten te danken heeft aan een volgend voorbeeld over mentaliteit:
Ik heb ooit gelezen dat toen Schumacher na het seizoen 1995, naar Estoril afreisde voor zijn 1e test met
Ferrari, hij om 6 uur in de ochtend voor dichte deuren stond in de paddock aldaar. De eerste teamleden kwamen 
pas om 9 uur binnendruppelen... Totaal verbijstert om daar hun nieuwe, licht geirriteerde, coureur aan te treffen.
Het schijnt dat hij de hele ochtend niet heeft gereden, omdat dat ie het team daar terplaatste heeft toegesproken
over hoe je het beste team moet worden. Dát maakt Schumacher Schumacher. Daar ben ik wel van onder de indruk.
Daarin vind ik hem wel specialer dan anderen, maar bij Ferrari was het ook mogelijk. Zelfs teams als Williams en
McLaren hadden niet de faciliteiten, die Ferrari Schumacher wel kon bieden en zelfs voor hem creerde...
Dermate veel zelfs dat het bijna onredelijk werd.
Maar hé... Ook dat is slechts mijn mening  ;) Van de bank rollen is weer toegestaan  8)


Figge

Citaat van: Enzo op 15 juli 2012 - 01:09:12
Yep Hakinnen reedt ook mee in de Lotus.

Mansell en de Williams waren inderdaad een klasse apart maar daarachter gebeurde ook veel tussen McLaren, Ferrari en Beneton.
Het is een super gaaf seizoen geweest, welke ik aanhaal omdat daarin Schumacher's talent mooi naar voren komt.
Het gaat natuurlijk niet alleen over wie de race wint... ;)

Oh ja tuurlijk reed Mika mee in 1992... T was al laat he ;) Dacht ff dat ie naar McLaren was om te testen.
En uiteraard gaat t niet om de platte resultaten, maar vooral hoe deze worden bereikt...

0634

Als we het dan toch over Schumacher's racende kwaliteiten hebben: nooit heb ik hem beter gevonden dan op Spa 1995. In de regen, op slicks, met achter hem Damon Hill op wets. Legendarisch. Buitengewoon. Dit zegt mij ook veel meer over diens kwaliteiten dan welke wereldtitel van hem dan ook.


Folkert

Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 22:59:10
Schumacher is niet gemiddeld, maar goed, niet speciaal? Ik glijd zelden van mijn bank maar dit is zo'n moment.
Zou ik toch maar nieuwe bank kopen hoor ;)
Trotse vader van Rosalie(L)