Gaat Schumacher bijtekenen of niet?

Gestart door Enzo, 12 juli 2012 - 21:17:23

« vorige - volgende »

Should he stay or should he go?

Ja, Schumacher moet blijven!
11 (55%)
Nee, Schumacher moet stoppen!
9 (45%)

Totaal aantal stemmen: 18

Enzo

Citaat van: Jeroen op 14 juli 2012 - 08:22:17
Citaat van: Enzo op 13 juli 2012 - 23:33:28
Citaat van: Jeroen op 13 juli 2012 - 18:08:29
Maar dat Schumacher wel even sneller is dan hen, zoals Enzo stelt, daar heb ik ook zo mijn twijfels over om eerlijk te zijn. Zoveel bijzonders laat hij gewoonweg niet zien. Sorry, maar zo is het i.m.o.. Dat Rosberg niet de wereldtopper is geworden die velen (ook ik) een aantal jaren terug in hem zagen is duidelijk, toch is Nico al 2,5 jaar lang de bovenliggende partij. Tov di Resta of anderen weet ik dat gewoonweg niet. Ik weet zeker dat de meesten Kimi ook simpeltjes voor Grosjean zagen blijven.

Het eerste jaar was Nico Schumacher inderdaad de baas, maar in jaar twee waren ze gelijkwaardig. Dit jaar vind ik Schumacher vooralsnog sterker dan Rosberg. Dus 2,5 jaar de bovenliggende partij voor Rosberg ben ik het niet mee eens. Het was eerder een roestige Schumacher die weer op zoek was naar zijn vorm. Over zijn prestaties tot nu toe, die vallen qua resultaten wel tegen, daarom hoop ik ook dat hij bijtekent. In mijn ogen heeft hij al regelmatig mooie dingen laten zien die je de gemiddelde F1 coureur niet ziet maken. Denk aan Canada 2011, Spa 2011, gevecht met Lewis in Monza of zijn pole in Monaco etc..

Nee, Di Resta is een prima coureur maar niets in vergelijking met Schumacher om eerlijk te zijn. In zowel rijvaardigheid als met technisch inzicht heb je aan Schumacher een betere, om het over de commerciële waarde maar niet te hebben. Het enige nadeel is zijn leeftijd, hoelang kan hij nog door? Herkent hij zelf het moment wel waarop het niet meer gaat? Zal Merc ooit een goede auto bouwen?
Vorig jaar vond ik Rosberg gewoon de betere. Het klopt dat Schumacher een stuk dichterbij was gekomen en dit jaar weer, maar Rosberg is voor mij over 2,5 jaar ruime de betere. En ik kan me niet voorstellen dat jongens als di Resta of Hulkenberg of Grosjean voor mijn part zoveel minder zijn dan Rosberg. Eigenlijk weet ik vrij zeker van niet.

Komt bij dat je Schumacher niet moet meten met Rosberg maar met Alonso of Vettel, althans, als je zijn leeftijd laat varen en kijkt naar aanleg. De man is het ultieme talent die alle tandjes bij moet zetten om Rosberg bij te houden, dan is er iets niet goed meer. Maakt niet uit verder, als hij het leuk vindt om te racen moet hij dat doen en ik heb ook niet gezegd dat hij aan de kant moet voor een jong talent, maar dat hij daadwerkelijk iets toevoegt aan Mercedes wat een ander niet zou kunnen toevoegen is wat mij betreft een volslagen onterechte conclusie. Rosberg voegt op zijn minst evenveel toe en dat is geen supertalent gebleken (iets wat ik ooit wel dacht maar racend is hij gewoon niet top).

Maar trek het je niet aan Enzo: jij bent een fan van de man en volkomen terecht want hij is een grootheid. Maar als jij stelt of ik vind dat hij moet blijven: nein. Voor mij persoonlijk niet omdat ik hem niet moet en voor Mercedes niet omdat hij verder niets meer brengt dan een ander. Maar daar mag iedereen anders over denken.

Ik trek het me ook niet persoonlijk aan, ieder z'n mening. We zijn het duidelijk niet met elkaar eens en dat is prima verder, volgens mij kunnen wij daar prima mee om gaan... ;)

Ik zie bij Schumacher een stukje doortastendheid waar misschien alleen Alonso in de buurt komt. Teambuilding dagen met z'n directe engineers, tot in de late uurtjes cijfertjes analyseren terwijl iedereen al naar huis is, hij zal nooit afgeven op zijn team ook al is het de tiende keer dat z'n wielen niet goed zijn aangedraaid, overleggen met Pirelli over de compound en informatie inwinnen(volgens Pirelli de enige die dat doet samen met Vettel), en misschien wel het meest belangrijke is de rijdersinput die hij kan geven tijdens het rijden het schijnt fenomenaal en ongekend te zijn hoeveel ruimte hij over heeft om te denken naast het racen. (volgens de monteurs van Merc en Ferrari) Dit soort zaken hoef en kan je van Rosberg of Di Resta echt niet te verwachten.

Wist je trouwens dat als we al het technische falen van Schumacher's auto in 2012 omrekenen naar waarschijnlijk behaalde punten, dan stond Schumacher nu ergens in de 90 punten en was Merc tweede in de constructeurs geweest.

0634

Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 12:35:06
Dat staat los van het onderspit delven tegen Rosberg. Althans, in het begin...
Hoezo? Dus omdat hij het na een afwezigheid van een paar jaar moeilijk heeft zijn als zijn momenten van grote glorie vergeten? Kom nou.

0634

Citaat van: Enzo op 14 juli 2012 - 12:37:51

Wist je trouwens dat als we al het technische falen van Schumacher's auto in 2012 omrekenen naar waarschijnlijk behaalde punten, dan stond Schumacher nu ergens in de 90 punten en was Merc tweede in de constructeurs geweest.
Hm, heb je dan ook meegerekend dat anderen ook pech hebben gekend die je dan zou moeten wegstrepen? Ik kan me Vettel herinneren. Of Hamilton. Button ook. Grosjean heeft niet het optimale aantal punten behaald. Dat moet je dan ook allemaal meenemen in je berekening. ;)

Wizard

Citaat van: Jeroen op 14 juli 2012 - 08:22:17
Maakt niet uit verder, als hij het leuk vindt om te racen moet hij dat doen en ik heb ook niet gezegd dat hij aan de kant moet voor een jong talent, maar dat hij daadwerkelijk iets toevoegt aan Mercedes wat een ander niet zou kunnen toevoegen is wat mij betreft een volslagen onterechte conclusie. Rosberg voegt op zijn minst evenveel toe en dat is geen supertalent gebleken (iets wat ik ooit wel dacht maar racend is hij gewoon niet top).

Je vergeet gemakshalve de ontwikkelings capaciteiten van Schumacher. Als iedere andere coureur dat zou kunnen en minstens het zelfde zou toevoegen had Brawn wel afscheid genomen of neemt hij wel afscheid. Zeker omdat in jong talent meer potentie, groei en dus toekomst zit. Ik durf best te stellen dat je Schumacher gruwelijk onderschat.

Enzo

Citaat van: Mark F1gge op 14 juli 2012 - 10:52:26
Citaat van: Enzo op 13 juli 2012 - 23:33:28
Citaat van: Jeroen op 13 juli 2012 - 18:08:29
Maar dat Schumacher wel even sneller is dan hen, zoals Enzo stelt, daar heb ik ook zo mijn twijfels over om eerlijk te zijn. Zoveel bijzonders laat hij gewoonweg niet zien. Sorry, maar zo is het i.m.o.. Dat Rosberg niet de wereldtopper is geworden die velen (ook ik) een aantal jaren terug in hem zagen is duidelijk, toch is Nico al 2,5 jaar lang de bovenliggende partij. Tov di Resta of anderen weet ik dat gewoonweg niet. Ik weet zeker dat de meesten Kimi ook simpeltjes voor Grosjean zagen blijven.

Het eerste jaar was Nico Schumacher inderdaad de baas, maar in jaar twee waren ze gelijkwaardig. Dit jaar vind ik Schumacher vooralsnog sterker dan Rosberg. Dus 2,5 jaar de bovenliggende partij voor Rosberg ben ik het niet mee eens. Het was eerder een roestige Schumacher die weer op zoek was naar zijn vorm. Over zijn prestaties tot nu toe, die vallen qua resultaten wel tegen, daarom hoop ik ook dat hij bijtekent. In mijn ogen heeft hij al regelmatig mooie dingen laten zien die je de gemiddelde F1 coureur niet ziet maken. Denk aan Canada 2011, Spa 2011, gevecht met Lewis in Monza of zijn pole in Monaco etc..

Nee, Di Resta is een prima coureur maar niets in vergelijking met Schumacher om eerlijk te zijn. In zowel rijvaardigheid als met technisch inzicht heb je aan Schumacher een betere, om het over de commerciële waarde maar niet te hebben. Het enige nadeel is zijn leeftijd, hoelang kan hij nog door? Herkent hij zelf het moment wel waarop het niet meer gaat? Zal Merc ooit een goede auto bouwen?

Schumachers enige nadeel is niet zijn leeftijd. Deze man is onvermindert fit. Naar mijn mening is Schumachers nadeel dat ie stiekem eigenlijk net niet dat supertalent is, wat zijn statestieken wel weergeven. Snelheid en technisch inzicht zijn niet de factoren geweest van zijn successen. Het creeeren van de ideale werkomgeving en een nog niet eerder vertoonde discipline zijn dat wel. Op pure snelheid legt hij het in het huidige startveld iig af tegen de volgende coureurs: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Grojean, Hulkenberg en Di Resta.
In zijn eerdere carriere zijn er ook wel een aantal rijders te noemen die ook op pure snelheid beter waren: Hakkinen, Raikkonen, Montoya...
De echte kenners in de paddock, hebben ook altijd gezegd dat zijn collega uit de jeugdopleiding Frentzen, een stuk sneller is als het om puur rijden aankomt. Dit gaat oversnelheid, niet over discipline en leiderschap.
Naar mijn mening kan Schumacher alleen winnen in situaties waarbij hij een gecreeerd voordeel heeft op de concurentie.
Voor mij hangt er altijd een zweem van valsspelen om zijn Benneton titels, bij Ferrari reden er op een gegeven moment zelfs 2!!! testteams om de beste wagen te ontwikkelen. De voorkeursbehandeling van Bridgestone blijf ik ook nog altijd een "aparte" situatie vinden.
Als hij het zonder deze voordelen, dus met dezelfde middelen had moeten doen als de rest van de paddock, had hij nooit deze stastieken bereikt. Hoe dat zou zijn verlopen zien we de afgelopen 2,5 jaar. Geen winnaar, not even close. Met bescheiden middelen is Schumacher ook slechts een heel goede coureur, zoals wel meer op de grid.

Oei oei oei.....ga je mond spoelen Mark... ;D

Schumacher kwam in 91 binnen als de nieuwe revalatie in de Formule 1 en van 94 tot 2006 is hij de maatstaf geweest van de sport. Deze status behaal je niet als gemiddelde coureur. Denk je nou echt dat ze al die jaren een mindere coureur in dienst nemen dan de beste bij Ferrari, puur om hem wat oneerlijke voordelen te geven zodat hij toch snel is? Kom op man, de man was/is een fenomenaal coureur. Zijn rijstijl word geeerd zelfs door zijn directe rivalen zoals Hill, Hakinnen, Villeneuve en Alonso. De kenners spreken van een compleet eigenzinnige manier van racen door op een bepaalde manier het gaspedaal te gebruiken. Hele studie's zijn hierop losgelaten om dit te analyseren, ik kan het je wel eens pmen incl grafiekjes en alles.

Over Frentzen, het klopt idd dat hij samen met Schumacher voor Mercedes junior team reedt en in die auto's was Frentzen soms sneller. Dat klopt, maar in open-wheel racing is Frentzen duidelijk de mindere gebleken. Wist je trouwens dat Corina eerst het vriendinnetje van Frentzen was, totdat Schumacher haar leerde kennen? Sindsdien zijn het niet de beste vrienden... ;D

Over de oneerlijke voordelen waar je over spreekt. Dat is nou formule 1, op het randje van het reglement. Sure Schumacher en zijn team hebben zich af en toe in het grijze gebied begeven. Maar dat kan je ook van andere zeggen, denk aan de Spy-gate, massa-demper Renault, of Piquet Jr die opzettelijk crashed, Prost vs Senna etc....

Om af te sluiten hier een quote van Villeneuve: "He has set an amazing standard which we all have to try to follow. I cannot imagine a harder challenge."

0634

Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 12:58:57
Citaat van: Jeroen op 14 juli 2012 - 08:22:17
Maakt niet uit verder, als hij het leuk vindt om te racen moet hij dat doen en ik heb ook niet gezegd dat hij aan de kant moet voor een jong talent, maar dat hij daadwerkelijk iets toevoegt aan Mercedes wat een ander niet zou kunnen toevoegen is wat mij betreft een volslagen onterechte conclusie. Rosberg voegt op zijn minst evenveel toe en dat is geen supertalent gebleken (iets wat ik ooit wel dacht maar racend is hij gewoon niet top).

Je vergeet gemakshalve de ontwikkelings capaciteiten van Schumacher. Als iedere andere coureur dat zou kunnen en minstens het zelfde zou toevoegen had Brawn wel afscheid genomen of neemt hij wel afscheid. Zeker omdat in jong talent meer potentie, groei en dus toekomst zit. Ik durf best te stellen dat je Schumacher gruwelijk onderschat.
Een wassen neus. Die auto is niet bepaald de afgelopen drie jaar veel verbeterd, wel wat, maar niet bijzonder veel. Met een rookie hadden ze dat ook nog wel gekund.

Wizard

Dan lijkt het me volstrekt onlogisch dat Schumacher überhaupt nog een race rijdt.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 14 juli 2012 - 13:12:41
Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 12:58:57
Citaat van: Jeroen op 14 juli 2012 - 08:22:17
Maakt niet uit verder, als hij het leuk vindt om te racen moet hij dat doen en ik heb ook niet gezegd dat hij aan de kant moet voor een jong talent, maar dat hij daadwerkelijk iets toevoegt aan Mercedes wat een ander niet zou kunnen toevoegen is wat mij betreft een volslagen onterechte conclusie. Rosberg voegt op zijn minst evenveel toe en dat is geen supertalent gebleken (iets wat ik ooit wel dacht maar racend is hij gewoon niet top).

Je vergeet gemakshalve de ontwikkelings capaciteiten van Schumacher. Als iedere andere coureur dat zou kunnen en minstens het zelfde zou toevoegen had Brawn wel afscheid genomen of neemt hij wel afscheid. Zeker omdat in jong talent meer potentie, groei en dus toekomst zit. Ik durf best te stellen dat je Schumacher gruwelijk onderschat.
Een wassen neus. Die auto is niet bepaald de afgelopen drie jaar veel verbeterd, wel wat, maar niet bijzonder veel. Met een rookie hadden ze dat ook nog wel gekund.

Volgens mij heeft dat niks met Schumacher te maken maar met Merc die de zaakjes niet op orde had. Het team is dit jaar pas voor het eerst op volle oorlogssterkte en nog steeds klein vergeleken met Lotus, Red Bull, Ferrari en McLaren. Je kan het ook zo bekijken, zonder Schumacher 's input was het nog slechter gegaan met Merc.

Dat gezegd hebbende denk ik dat Schumacher het best moeilijk had in 2010, wellicht was zijn input dat jaar ook minder waardevol. Maar dat komt dan eerder door de lange afwezigheid van Schumacher en de veranderingen die in de tussentijd hebben plaatsgevonden.

Wizard

Dat Schumacher meer bijdraagt dan welke coureur dan ook qua ontwikkelen, heeft Brawn meermaals geroepen. In interviews, in biografiëen, etc. Als er dan mensen zijn die roepen dat een debutant datzelfde kan, sorry, maar dan zegt dat meer over de mensen dan over Schumacher. Sterker nog, ik hoop dat het een staaltje provoceren betreft. Zou toch jammer zijn als ik dit moet gaan klasseren als onwetendheid. Kan me niet voorstellen dat Jeroen dit serieus bedoelt.

0634

Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 13:18:50
Dan lijkt het me volstrekt onlogisch dat Schumacher überhaupt nog een race rijdt.
Mij niet. Goede prestaties en een hoge commerciele waarde. Ik zie het probleem niet, maar misschien kan jij de onlogica ervanuit leggen?

0634

Citaat van: Enzo op 14 juli 2012 - 13:19:49

Volgens mij heeft dat niks met Schumacher te maken maar met Merc die de zaakjes niet op orde had. Het team is dit jaar pas voor het eerst op volle oorlogssterkte en nog steeds klein vergeleken met Lotus, Red Bull, Ferrari en McLaren. Je kan het ook zo bekijken, zonder Schumacher 's input was het nog slechter gegaan met Merc.

Dat gezegd hebbende denk ik dat Schumacher het best moeilijk had in 2010, wellicht was zijn input dat jaar ook minder waardevol. Maar dat komt dan eerder door de lange afwezigheid van Schumacher en de veranderingen die in de tussentijd hebben plaatsgevonden.
Dus was het team nu verder geweest als het niet Schumacher maar een al actieve rijder had aangetrokken ;).

Verder zeg ik niet dat hij een slechte ontwikkelaar is, ik zeg alleen dat de auto de afgelopen drie jaar simpelweg geen grote sprongen heeft gemaakt. Dan kan je stellen: Schumacher is een perfecte ontwikkelaar, maar daarmee zeg je dus eigenlijk dat de rest er geen reet van kan. Dat waag ik te betwijfelen aangezien er bij Merc inmiddels een uitstekend team staat dat zijn sporen in de racerij meer dan verdiend heeft.

Om alles wat het team bereikt heeft nu maar even bij MS neer te leggen, daarvan is geen enkel bewijs. Er is geen enkele aanwijzing dat Ross Brawn zonder Schumacher niet weet hoe hij een team moet leiden en datzelfde geldt voor Norbert Haug. Beiden zijn leidende figuren in de sport die ook zonder MS zeer succesvol zijn geweest en hoofdprijzen hebben gewonnen. Er is niets dat erop wijst dat Merc zonder Schumacher minder zou hebben gepresteerd dan met.

0634

Citaat van: Wizard op 14 juli 2012 - 13:24:58
Dat Schumacher meer bijdraagt dan welke coureur dan ook qua ontwikkelen, heeft Brawn meermaals geroepen. In interviews, in biografiëen, etc. Als er dan mensen zijn die roepen dat een debutant datzelfde kan, sorry, maar dan zegt dat meer over de mensen dan over Schumacher. Sterker nog, ik hoop dat het een staaltje provoceren betreft. Zou toch jammer zijn als ik dit moet gaan klasseren als onwetendheid. Kan me niet voorstellen dat Jeroen dit serieus bedoelt.
Ik ben bloedserieus. De auto is gewoon de afgelopen jaren tov de rest van het veld nauwelijks beter geworden. Wat is dan de prestatie van de grote ontwikkelaar Schumacher? Vertel met dat dan eens?

Vergeet ook niet: er wordt nauwelijks nog getest! De rol van rijder als ontwikkelaars is dus veel kleiner geworden. Veeeeel kleiner dan in de Ferrari jaren toen Schumacher duizelingwekkend veel testrondjes mocht draaien en draaien en draaien. Dan is het makkelijker ontwikkelen he. Testrijden heeft nauwelijks nog enige waarde.

Enzo

Tja het is natuurlijk lastig meten hoe groot het aandeel is van Schumacher's technische input. Zeker als je geen insider bent...
We zullen dus moeten afgaan op wat andere insiders zeggen en daar kan ik je meer dan genoeg voorbeelden van geven, dat weet jij ook.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 14 juli 2012 - 14:43:13
Mij niet. Goede prestaties en een hoge commerciele waarde. Ik zie het probleem niet, maar misschien kan jij de onlogica ervanuit leggen?

Schumacher is niet sneller dan een jong talent en draagt ook niet meer bij, op gebied van ontwikkeling, dan een debutant. Dan is het volstrekt onlogisch als je niet inversteert in de toekomst en de oude man wat laat meedraaien. Mijn inziens wordt daarop geen rijderskeuze gebaseerd maar wordt gezocht naar de formule voor een wereldkampioenschap. Want daar draait het om. Het is geen verkapte miss-verkiezing zoals jij de aanwezigheid van Schumacher neer wilt zetten. Mocht Schumacher aanblijven zegt dat weldegelijk wat over zijn kennen en kunnen. Of je dat nu slikt of niet.

0634

Citaat van: Enzo op 14 juli 2012 - 15:08:23
Tja het is natuurlijk lastig meten hoe groot het aandeel is van Schumacher's technische input. Zeker als je geen insider bent...
We zullen dus moeten afgaan op wat andere insiders zeggen en daar kan ik je meer dan genoeg voorbeelden van geven, dat weet jij ook.
Nee. Eigenlijk niet. Ik weet dat Brawn lovend is over MS, terecht ook, maar dat staat los van het feit dat als testrijder bij Merc weinig bijzonders heeft (kunnen) bereiken. De doorontwikkeling is vooralsnog nou eenmaal niet geweldig. Let wel: ik geef hem daar gerust niet de schuld van hoor, maar die overdreven lof zijn kant opzwaaien slaat nergens op als je het afzet tegen de prestatiecurve.

'O hij is zo'n goede ontwikkelaar!', roepen jullie in koor. Dat kan best, maar die wagen is nauwelijks ontwikkeld de afgelopen 2,5 jaar... Maar dat ligt dan aan iedereen behalve aan hem want Brawn heeft in zijn bio geroepen dat Michael dat zo goed kan... Tja, kom op nou.