Man vd race: Valencia 2012

Gestart door Kootje, 24 juni 2012 - 16:23:38

« vorige - volgende »

Wie was de beste?

Alonso
21 (84%)
Raikkonen
0 (0%)
Schumacher
2 (8%)
Webber
0 (0%)
Hulkenberg
0 (0%)
Rosberg
0 (0%)
DiResta
0 (0%)
Button
0 (0%)
niemand stak er bovenuit
0 (0%)
iemand anders, namelijk
2 (8%)

Totaal aantal stemmen: 22

Poll gesloten: 08 juli 2012 - 16:23:38

Figge

Citaat van: Wizard op 24 juni 2012 - 21:37:08
Citaat van: Jeroen op 24 juni 2012 - 20:46:49
Citaat van: Wizard op 24 juni 2012 - 20:17:06
Tot nu toe heeft Alonso alle wind in de zeilen. Vandaag opnieuw. Prima hoor, en als dit een seizoen lang voortduurt, ook prima, maar zonder deze situatie is Ferrari simpelweg niet het snelst en wordt winnen een flinke opgave. Alonso gaf dit nota bene zelf toe tijdens een interview op de RAI. Waarom daar nog aan willen tornen? Overigens komt Ferrari weer met een update in Silverstone. Persoonlijk hoop ik dat deze update vruchten zal afwerpen en Alonso op eigen kracht de strijd kan aangaan.

Ik torn nergens aan. Ik constateer alleen dat Alonso in racetrim niets langzamer is (gemiddeld) dan anderen. Misschien dat Ferrari dat wel is dan McLaren, maar Alonso compenseert dat dan blijkbaar.

In de basis komen ze er niet aan. Als de Ferrari snel genoeg was, zouden ze niet vanaf P11, de race beginnen. Dan stonden ze vooraan en deden ze gewoon mee, zonder dat het tegenzit en zonder dat ze geholpen worden.

In de basis doet Ferrari, in handen van Fernando, gewoon volop mee voor de titel. Heeft ie geluk? Zeker weten. Het uitvallen van Vettel was natuurlijk een cadeautje. Want Seb zou em gewonnen hebben vandaag. Maar qua pace doen Ferrari/Alonso helemaal niet onder voor de concurentie. Lewis had alweer last van gesloopte banden, terwijl hij ze niet agressief heeft gebruikt. Nog even en ze komen op het niveau van Mercedes... Als er een team is dat vanaf nu de boventoon gaat voeren is dat denk ik RBR en zeker niet meer McLaren, die allom als snelste wordt gezien door de meesten. Ook Lotus zit nu in een goede flow. Over de verschillende typen circuits gezien doet Ferrari gewoon standaard mee voor het podium, af en toe voor de winst en daarmee zijn ze, in de basis, ook gewoon titelkandidaat. Ook als ze een keer niet Q3 halen.



Kootje

Citaat van: Jeroen op 24 juni 2012 - 22:13:21
Ja, daar ben ik het in grote lijnen mee eens hoor Kootje ;)!

Was ook voor Wizzard bedoeld.  :)


Kootje

Ooh, sorry hoor. :-[
Gebruik altijd dubbel Z als ik Wizzard tik, maar zal erop proberen te letten.

Wizard

Citaat van: Kootje op 24 juni 2012 - 21:52:43
Hoezo ??
Omdat ze over één rondje niet snel genoeg zijn ??
Het gaat er toch om wat je op de zondag voor tempo laat zien ??
En vooralsnog doet dat tempo gemiddeld genomen niets onder voor dat van Vettel, Hamilton etc.

Dan hebben we vandaag en vorige week een andere race gezien. Zeker vandaag. Of wil je serieus beweren dat Alonso in de buurt reed van Vettel, die al 20 seconden voorsprong had op Grosjean?

CitaatOke ..... vandaag was Vettel sneller, Hamilton niet, 2 weken geleden precies andersom.
Maar Alonso staat er wel steeds tussen en leid (als enige met 2 overwinningen) wederom het WK.
Dan kun je wel blijven roepen dat de Ferrari niet de snelste is, maar daar gaat het helemaal niet om.
Ze zijn iig snel genoeg, en belangrijker nog, ook nog eens zéér constant.
En daarmee is Alonso gewoon titelkandidaat.

Ik houd nog een slag om de arm. Natuurlijk is hij volop in de race maar zolang Ferrari niet op eigen kracht wint denk ik dat hij te kort gaat schieten. De Ferrari is simpelweg niet snel genoeg om een titel af te dwingen. En Hamilton en Vettel blijven niet steeds pech hebben. Uiteindelijk zul je met eigen kracht beide moeten verslaan wil je écht verschil gaan maken en meedoen.

Overigens ben ik benieuwd of Red Bull op Silverstone opnieuw zo dominant snel is. Zo ja, kan een héél spannend seizoen nog wel eens omslaan in een Vettel-one-men-show.

Wizard

Citaat van: Kootje op 24 juni 2012 - 22:49:27
Ooh, sorry hoor. :-[
Gebruik altijd dubbel Z als ik Wizzard tik, maar zal erop proberen te letten.

Geen probleem. ;)

Enzo


Folkert

#52
Citaat van: Wizard op 24 juni 2012 - 19:56:33
Citaat van: Kootje op 24 juni 2012 - 19:41:25
Citaat van: Wizard op 24 juni 2012 - 19:36:38
Want Ferrari was super snel?

Snel genoeg om op eigen kracht van P11 naar P4 te rijden.
Ook snel genoeg om na de SC op eigen kracht van P3 naar P2 te gaan.
En ook snel genoeg om eenmaal op P1 op eigen kracht weg te rijden bij Hamilton en Raikkonen.

Kom kom! Je gaat toch écht niet de loftrompet blazen over hoe geweldig de Ferrari wel is. De zege komt, in mijn optiek, op conto van Alonso. En alleen van Alonso. Hij reed briljant (en kreeg wat hulp van boven). Op eigen kracht had hij Vettel nimmer kunnen bedreigen. In mijn optiek zweeft Ferrari tussen McLaren, Red Bull en Lotus, Mercedes. Qua snelheid staan ze zeker niet voor McLaren en Red Bull en als Lotus en Mercedes hun dag hebben, kunnen ze prima mee voorin en Ferrari zelfs verslaan. Dat Alonso hiermee wint zegt meer over het talent van Alonso dan over de snelheid van Ferrari. Dat het er niet in wilt en ieder succes gelinkt wordt aan de snelheid van Ferrari, prima. Ik doe er niet aan mee. Fernando Alonso doet het meer dan prima. Het te kort komen van de snelheid van Ferrari compenseert hij door fantastisch rijden maar het maakt de Ferrari geen spat sneller. Als Ferrari snel genoeg was om op eigen kracht te winnen, hadden ze niet gestart als elfde en geen hulp nodig om te zegevieren. Dan had Alonso er al op eigen kracht gereden.
Om alles op conto van Alonso te zetten vind ik iets te ver gaan. De auto was op RBR na wel de snelste op de baan. Reed constant en ook constant sneller dan Hamilton en Raikkonen. Had toch meerdere gelukjes. Kimi die door Maldonado werd afgeknepen en van P3 toch weer terug valt naar P6 en daar werd op gehouden. Vettel die uitvalt, SC, Hamilton die toch weer verkloot werd bij een pitstop. (ok, had misschien niet veel uitgemaakt want de banden gingen er aan. Maar het hielp hem wel.) 
In kwalificatie staan ze er zeker niet voor, maar in de race staan ze zeker wel op gelijke hoogte met Mclaren en Lotus. Hij is er met geluk voor gekomen, maar op snelheid voor gebleven. Dat lijkt me wel duidelijk.


Overigens ga ik ook voor Alonso. Reed vandaag uitstekend en maakt zoals altijd dankbaar gebruik van de pech van anderen.
Eervolle vermelding voor Grosjean en enigszins Vettel. Kimi, Schumacher en Webber verdienen ook wel een vermelding. Wat een start had Kimi eigenlijk, jammer dat Maldenado hem iets te veel afkneep.
Trotse vader van Rosalie(L)

Franky R.

Citaat van: Kootje op 24 juni 2012 - 22:49:27
Ooh, sorry hoor. :-[
Gebruik altijd dubbel Z als ik Wizzard tik, maar zal erop proberen te letten.


Huh? Watte??
Wizzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzard.... :P :P :P


;)

Gerard

Eigenlijk vond ik de marshalls die de auto van Vettel (?) wegduwden de helden van de race!!
Zoals de auto's langs kwamen razen terwijl zij daar op de baan liepen... pfff moet er niet aan denken wat er kan gebeuren bij zo'n "blinde bocht" als je daar hebt  ??? :-X

Fabian

Citaat van: Gerard op 25 juni 2012 - 14:57:24
Eigenlijk vond ik de marshalls die de auto van Vettel (?) wegduwden de helden van de race!!
Zoals de auto's langs kwamen razen terwijl zij daar op de baan liepen... pfff moet er niet aan denken wat er kan gebeuren bij zo'n "blinde bocht" als je daar hebt  ??? :-X
Inderdaad. Daar moet je een portie lef voor hebben, helemaal als je achter die auto loopt.

Wizard

Citaat van: Folkert op 25 juni 2012 - 10:15:30
Om alles op conto van Alonso te zetten vind ik iets te ver gaan.

Nou ja, Alonso kan natuurlijk ook geen ijzer breken met handen maar dat de Ferrari niet snel is, bewijst Massa. Die kan met een competitieve auto prima resultaat neerzetten, dat heeft hij reeds bewezen. En mocht de Ferrari wel de snelheid van de Red Bulls/McLarens hebben, stond Alonso daar op zaterdag wel voor of tussen. Alonso vind ik momenteel onderscheidend. Hij begint écht boven Hamilton, Button en deels ook Vettel uit te groeien. Springt prima met z'n banden om, blijft nadenken, maakt goeie keuzes wat zich vertaald naar punten. Hamilton begint daarentegen op een tweede Mansell te lijken. Supersnel maar mist de finesse. Rijdt met z'n hart daar waar Alonso met z'n hoofd rijdt. De mensen die Alonso wegzetten als titelkandidaat doen dat meer om de kwaliteiten van Alonso dan om de snelheid van Ferrari. Althans, dat lijkt me. De combinatie Alonso/Ferrari scoort, maar Alonso vertegenwoordigd daar een prominente rol in. En begrijp me niet verkeerd, de Ferrari is zeker competitief, maar ik schat de McLaren en Red Bull hoger in.

CitaatDe auto was op RBR na wel de snelste op de baan. Reed constant en ook constant sneller dan Hamilton en Raikkonen. Had toch meerdere gelukjes. Kimi die door Maldonado werd afgeknepen en van P3 toch weer terug valt naar P6 en daar werd op gehouden. Vettel die uitvalt, SC, Hamilton die toch weer verkloot werd bij een pitstop. (ok, had misschien niet veel uitgemaakt want de banden gingen er aan. Maar het hielp hem wel.)
In kwalificatie staan ze er zeker niet voor, maar in de race staan ze zeker wel op gelijke hoogte met Mclaren en Lotus. Hij is er met geluk voor gekomen, maar op snelheid voor gebleven. Dat lijkt me wel duidelijk.

Inderdaad. Maar Hamilton had last van z'n banden. Al vrij vroeg was z'n rubber naar de haaien. Kennelijk niet goed omgesprongen met z'n rubber. En dat is van groot belang en doorslaggevend. Gezien Massa het niet veel beter doet dan Hamilton/Button, kunnen we toch wel suggereren dat Alonso iets goed doet, waar andere 'falen'?

Folkert

Citaat van: Wizard op 25 juni 2012 - 18:19:13
Citaat van: Folkert op 25 juni 2012 - 10:15:30
Om alles op conto van Alonso te zetten vind ik iets te ver gaan.

Nou ja, Alonso kan natuurlijk ook geen ijzer breken met handen maar dat de Ferrari niet snel is, bewijst Massa. Die kan met een competitieve auto prima resultaat neerzetten, dat heeft hij reeds bewezen. En mocht de Ferrari wel de snelheid van de Red Bulls/McLarens hebben, stond Alonso daar op zaterdag wel voor of tussen. Alonso vind ik momenteel onderscheidend. Hij begint écht boven Hamilton, Button en deels ook Vettel uit te groeien. Springt prima met z'n banden om, blijft nadenken, maakt goeie keuzes wat zich vertaald naar punten. Hamilton begint daarentegen op een tweede Mansell te lijken. Supersnel maar mist de finesse. Rijdt met z'n hart daar waar Alonso met z'n hoofd rijdt. De mensen die Alonso wegzetten als titelkandidaat doen dat meer om de kwaliteiten van Alonso dan om de snelheid van Ferrari. Althans, dat lijkt me. De combinatie Alonso/Ferrari scoort, maar Alonso vertegenwoordigd daar een prominente rol in. En begrijp me niet verkeerd, de Ferrari is zeker competitief, maar ik schat de McLaren en Red Bull hoger in.
Massa bewijst niks, zeker deze race niet. Reed redelijk en kon Alonso's tempo goed bijhouden, maar werd daarna geteisterd door wat pech en viel daarom weer terug naar plek 16 oids. Maar Wizard, je weet toch dat zaterdag niks zeggend is qua race snelheid? Zaterdag er tussen staan zegt niks, zie Hamilton vorige race. Maar op Valencia na, heeft Hamilton ook niet nadenkend gereden? Je zegt zelf constant al dat Hamilton vaak getroffen is door pech en als hij finisht, finisht hij wel goed. Dat hij enige finesse mist ben ik wel met je eens, maar hij ontloopt Alonso dit jaar helemaal niet veel. Misschien dat hij gister een foutje maakte, maar 1 keer in de 8 races? Kan je hem niet op afrekenen en hem direct bestempelen als iemand die niet nadenkend rond rijd.

Dat Alonso een groot aandeel is in de goede prestaties kloppen, maar ik denk dat jij Ferrari heel erg onderschat. Deze race waren ze gelijk in race snelheid met lotus en Mclaren. RBR stond daar boven(al krijg ik het idee dat de nieuwe bodem illegaal is)
CitaatDe auto was op RBR na wel de snelste op de baan. Reed constant en ook constant sneller dan Hamilton en Raikkonen. Had toch meerdere gelukjes. Kimi die door Maldonado werd afgeknepen en van P3 toch weer terug valt naar P6 en daar werd op gehouden. Vettel die uitvalt, SC, Hamilton die toch weer verkloot werd bij een pitstop. (ok, had misschien niet veel uitgemaakt want de banden gingen er aan. Maar het hielp hem wel.)
In kwalificatie staan ze er zeker niet voor, maar in de race staan ze zeker wel op gelijke hoogte met Mclaren en Lotus. Hij is er met geluk voor gekomen, maar op snelheid voor gebleven. Dat lijkt me wel duidelijk.

Inderdaad. Maar Hamilton had last van z'n banden. Al vrij vroeg was z'n rubber naar de haaien. Kennelijk niet goed omgesprongen met z'n rubber. En dat is van groot belang en doorslaggevend. Gezien Massa het niet veel beter doet dan Hamilton/Button, kunnen we toch wel suggereren dat Alonso iets goed doet, waar andere 'falen'?
[/quote]
Oh, maar wil ook helemaal niet ontkennen dat Alonso niet iets goed doet (euh.. klopt dat wel? :P). Hij doet het zeker goed, maar hij is toch in Canada ook niet goed genoeg met zijn banden om gegaan en viel ook in de cliff? Nu bekritiseer je Hamilton op iets, wat Alonso zelf ook doet. Maar Alonso loof je wel voor het "goed omspringen met de banden".
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: Folkert op 25 juni 2012 - 18:44:04
Massa bewijst niks, zeker deze race niet. Reed redelijk en kon Alonso's tempo goed bijhouden, maar werd daarna geteisterd door wat pech en viel daarom weer terug naar plek 16 oids.

En werd nog ingehaald door een Caterham. ;) Dus, zo geweldig was de Ferrari ook weer niet.

CitaatMaar Wizard, je weet toch dat zaterdag niks zeggend is qua race snelheid?

Nou, als de Ferrari snel zou zijn, vertrokken ze niet vanaf P11 en P13. ;) De ruwe snelheid kun je juist aflezen uit de kwalificaties.

CitaatZaterdag er tussen staan zegt niks, zie Hamilton vorige race. Maar op Valencia na, heeft Hamilton ook niet nadenkend gereden? Je zegt zelf constant al dat Hamilton vaak getroffen is door pech en als hij finisht, finisht hij wel goed. Dat hij enige finesse mist ben ik wel met je eens, maar hij ontloopt Alonso dit jaar helemaal niet veel. Misschien dat hij gister een foutje maakte, maar 1 keer in de 8 races? Kan je hem niet op afrekenen en hem direct bestempelen als iemand die niet nadenkend rond rijd.

Zie Canada! Daarin maakt Alonso juist groot verschil. Alonso zal z'n Ferrari niet zomaar in de muur denderen maar verzamelt punten. Hij maximaliseert. Dat doet Hamilton te weinig. Natuurlijk is Hamilton niet één of andere bolle boer, maar in mijn optiek is hij minder compleet als Alonso.

CitaatDat Alonso een groot aandeel is in de goede prestaties kloppen, maar ik denk dat jij Ferrari heel erg onderschat. Deze race waren ze gelijk in race snelheid met lotus en Mclaren. RBR stond daar boven(al krijg ik het idee dat de nieuwe bodem illegaal is)

Ik krijg meer het idee dat Ferrari flink wordt overschat. Er is maar 1 Ferrari die er op zondag goed bijzit en dat is Alonso. Natuurlijk is hij beter dan Massa, dat staat geenszins ter discussie, maar dat Massa presteert in een competitieve auto heeft hij reeds bewezen. Je geeft zelf al aan dat Massa tijdens de beginfase van de race er bijzit, hetgeen wat vaker voorkomt, en Alonso pas écht verschil gaat maken zodra de banden van zich laten spreken. Pas dan rijdt Alonso écht naar voren. En het lijkt me niet dat de Ferrari dan ineens sneller wordt. ;)

Citaat
In kwalificatie staan ze er zeker niet voor, maar in de race staan ze zeker wel op gelijke hoogte met Mclaren en Lotus. Hij is er met geluk voor gekomen, maar op snelheid voor gebleven. Dat lijkt me wel duidelijk.

Vorige race werd hij nog om de oren gereden door diezelfde Lotus. Nu het eens niet is maakt dat de Ferrari niet meteen sneller. Als een auto in de basis sneller zijn, vertaald zich dat niet alleen naar de eindfase van de race maar naar een compleet weekend. En daar schieten ze nog te flink wat te kort. Dan kan ik niks anders dan het grotendeels Alonso toeschuiven. In mijn optiek wordt zijn aandeel flink onderschat.

Citaat
Oh, maar wil ook helemaal niet ontkennen dat Alonso niet iets goed doet (euh.. klopt dat wel? :P). Hij doet het zeker goed, maar hij is toch in Canada ook niet goed genoeg met zijn banden om gegaan en viel ook in de cliff? Nu bekritiseer je Hamilton op iets, wat Alonso zelf ook doet. Maar Alonso loof je wel voor het "goed omspringen met de banden".

Ik bekritiseer Hamilton niet dat hij in de cliff terecht kwam. Wel hoe hij acteerde in die situatie.

Folkert

Kom op Wizard, je kan beter dan dit. Als je serieus meent dat je op zaterdag in de kwalificatie iets aan de race snelheid kan afgeleiden dan heb je denk ik niet heel goed opgelet dit seizoen. Je schrijft nu onterecht te veel krediet op conto van Alonso. Het word door iedereen gezegd dat race snelheid van Ferrari prima is. En na de kwalificatie heeft bijna iedereen het over de racepace van de volgende dag, want die is volgens velen beter.

Leuke poging, maar volledig mis.

PS: prestaties uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst. (MBT Massa.) En Massa had een probleem met de auto en enkele aanrijdingen, dus ingehaald worden door een Caterham is niet Repressentatie.
PS2: En Hamilton dendert wel zomaar de muur in? Beetje non argument. Hamilton Maximaliseert ook als hij elk puntje wilt pakken. Blijft hij er voor, is p3 maximaal, komt hij er achter is dat weer Maximaal.
Hamilton maximaliseert te weinig? China, Barhein(waar jij hem nog notebenen banaan punten voor geeft en nu vervolgens hem bekritiseerd omdat hij niet maximaliseert? Kom nou Wizard dit is toch tegen strijdig?

En dat hij in Canada achter de Lotus van Romain eindigd, is volledig op eigen conto te rekenen. De auto was hele race snel genoeg voor top 3 en op zaterdag ook. Over het hele weekend zitten ze er qua snelheid gewoon bij. En wil ook Alonso onderschatten, want hij heeft zeker groot aandeel in de successen, maar Ferrari heeft er ook een groot aandeel.
Trotse vader van Rosalie(L)