Ronde 7: Grand Prix du Canada

Gestart door Kootje, 04 juni 2012 - 20:23:23

« vorige - volgende »

monaco2011

Citaat van: Kootje op 12 juni 2012 - 19:20:13
Citaat van: sanderalonso op 12 juni 2012 - 19:13:34
Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 18:50:15
Dan nog is hij langzamer dan Hamilton op vers rubber. Je kunt er aan draaien wat je wilt maar Alonso was écht niet voor Hamilton gekomen door langer buiten te blijven. Iedere meter langer buiten is tijdverlies.

Als ik me niet vergis stopte Alonso later, dus waren zijn banden in verhouding beter dan die van Hamilton. Na de eerste pitstop kwam hij er toch ook voor? Ik zeg niet dat het zeker was gebeurt, maar ik had hem niet kansloos geacht.

Hamilton's 2e stop koste hem 2 seconden teveel doordat het bij het rechterachterwiel niet lekker ging, terwijl hij op het moment van stoppen nog maar 1,5 seconde voorsprong had op Alonso.
Of Alonso hem dan ook af had kunnen houden is dan nog de vraag, maar hij had er op zeker voorgekomen.
nou, kan me nog herinneren dat er 5.0 stond bij de stop. Dan verloor ie tussen de 1 en 1,5 seconden. Maar goed, hij kwam ook niet lekker weg dus bij elkaar misschien dan wel weer 2 seconden.

0634

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 19:02:37
Alonso reed met het zachter rubber en de rondentijden lieten het toe, tijdens de eerste pitstop. Hamilton was vrijwel meteen een klap sneller. Als ik me niet vergis reed Alonso ergens in de 1:18 en Hamilton lage 1:17'ers. Dan haal je het gewoon niet door buiten te blijven.

Voor de eerste pitstops reed Alonso achter Lewis, Lewis ging vervolgens eerder naar binnen dan Alonso en na de pitstops reed Alonso voor Hamilton. Dat zal niet altijd kunnen, maar er niets onmogelijks aan blijkbaar.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:18:44
Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 06:54:04
Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 23:53:44
Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom Monaco Perez wilde vergelijken met Hamilton in Spanje is mij ook niet duidelijk.

Het is ook geen vergelijk. Dat zou het zelfde zijn als ik de prestaties van Hamilton ga vergelijken met die van het Nederlands elftal: Een compleet andere situatie.
nee joh, jij  maakt nu ff een lekkere vergelijking. Bedankt voor het goede voorbeeld ;D maar goed, ik begrijp je punt en da's ook net het doel van een vergelijking, ook van die van mij. Maar goed, jullie willen mij toch niet gaan wijsmaken dat de race van Perez jullie argumenten mbt tot de spanje race niet ter discussie stelt? verkeer, vuile lucht etc zou de verklaring zijn voor 80 seconden achterstand ondanks dat diegene met de snelste auto van het veld rond reed. Nou, je moet echt wel enorme oogkleppen op hebben om dat vol te kunnen blijven houden.

Dat vind ik eerder van jou. In Spanje was inhalen haast onmogelijk terwijl in Canada inhalen een koud kunstje was. Dus, verlies je nauwelijk/geen tijd. Zodra je sneller bent, zwiep je er langs. Dat is in mijn ogen geen vergelijk nee. Maar prima als jij wilt volharden dat Hamilton in Spanje niet had kunnen winnen.

monaco2011

Citaat van: Jeroen op 12 juni 2012 - 19:27:36
Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 19:02:37
Alonso reed met het zachter rubber en de rondentijden lieten het toe, tijdens de eerste pitstop. Hamilton was vrijwel meteen een klap sneller. Als ik me niet vergis reed Alonso ergens in de 1:18 en Hamilton lage 1:17'ers. Dan haal je het gewoon niet door buiten te blijven.

Voor de eerste pitstops reed Alonso achter Lewis, Lewis ging vervolgens eerder naar binnen dan Alonso en na de pitstops reed Alonso voor Hamilton. Dat zal niet altijd kunnen, maar er niets onmogelijks aan blijkbaar.
tja, dat doet Wizard vaker, die denkt dat als ie iets maar hard en stellig genoeg roept dat we dat als feit gaan beschouwen. Maar goed, nu zal ik wel weer persoonlijk worden.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 12 juni 2012 - 19:27:36
Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 19:02:37
Alonso reed met het zachter rubber en de rondentijden lieten het toe, tijdens de eerste pitstop. Hamilton was vrijwel meteen een klap sneller. Als ik me niet vergis reed Alonso ergens in de 1:18 en Hamilton lage 1:17'ers. Dan haal je het gewoon niet door buiten te blijven.

Voor de eerste pitstops reed Alonso achter Lewis, Lewis ging vervolgens eerder naar binnen dan Alonso en na de pitstops reed Alonso voor Hamilton. Dat zal niet altijd kunnen, maar er niets onmogelijks aan blijkbaar.

Nogmaals, zie rondetijden. Hamilton won flink wat meters nadat hij op vers rubber stond, had vrij baan, no way dat Alonso daar voor was gekomen. Binnen een paar ronden zat hij weer aan de staart van Vettel met vlak daarvoor Alonso.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 19:31:18
Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:18:44
Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 06:54:04
Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 23:53:44
Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom Monaco Perez wilde vergelijken met Hamilton in Spanje is mij ook niet duidelijk.

Het is ook geen vergelijk. Dat zou het zelfde zijn als ik de prestaties van Hamilton ga vergelijken met die van het Nederlands elftal: Een compleet andere situatie.
nee joh, jij  maakt nu ff een lekkere vergelijking. Bedankt voor het goede voorbeeld ;D maar goed, ik begrijp je punt en da's ook net het doel van een vergelijking, ook van die van mij. Maar goed, jullie willen mij toch niet gaan wijsmaken dat de race van Perez jullie argumenten mbt tot de spanje race niet ter discussie stelt? verkeer, vuile lucht etc zou de verklaring zijn voor 80 seconden achterstand ondanks dat diegene met de snelste auto van het veld rond reed. Nou, je moet echt wel enorme oogkleppen op hebben om dat vol te kunnen blijven houden.

Dat vind ik eerder van jou. In Spanje was inhalen haast onmogelijk terwijl in Canada inhalen een koud kunstje was. Dus, verlies je nauwelijk/geen tijd. Zodra je sneller bent, zwiep je er langs. Dat is in mijn ogen geen vergelijk nee. Maar prima als jij wilt volharden dat Hamilton in Spanje niet had kunnen winnen.
Perez heeft heel veel positie's op strategie gewonnen. Ik heb Perez gisteren meer klem zien zitten als Hamilton in Spanje. Volgens mij had Hamilton daar weinig problemen met inhalen waar dat nodig was. Kijk als Hamilton 8e was geworden op 20 seconden was het anders geweest, maar nu was het 1:20 en kwam hij er totaal niet aan te pas.

Kootje

Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:26:16
Citaat van: Kootje op 12 juni 2012 - 19:20:13
nou, kan me nog herinneren dat er 5.0 stond bij de stop. Dan verloor ie tussen de 1 en 1,5 seconden. Maar goed, hij kwam ook niet lekker weg dus bij elkaar misschien dan wel weer 2 seconden.

Volgens mij was 't 5.2 seconde, en ''n stop gemiddeld in 3.2 seconde gaat kom ik op 2 seconde.
Het slechte wegkomen was bij z'n eerste stop.

Maar al was 't 5.0 en verloor hij daardoor maar 1.8 seconde, dan komt hij er nog steeds 3/10e tekort aangezien z''n voorsprong maar 1.5 bedroeg.
Daarnaast reed Alonso tijdens die stop met vrij baan op goed ingereden rubber, en gaat Lewis naar buiten op koude banden wat hem ook nog wat tijd kost.
Zo verspeelde hij na z'n eerste stop ook de leiding, al pakte hij 'm toen direct terug, dus imo safe to say dat dit ook nu weer gebeurd zou zijn.

Maar goed, de kans was natuurlijk groot dat Lewis de winst sowieso gepakt zou hebben.
Hij was nu eenmaal iets sneller dan Alonso en Vettel, en met de DRS zoals die daar lag was inhalen 'n koud kunstje.


monaco2011

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 19:34:38
Citaat van: Jeroen op 12 juni 2012 - 19:27:36
Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 19:02:37
Alonso reed met het zachter rubber en de rondentijden lieten het toe, tijdens de eerste pitstop. Hamilton was vrijwel meteen een klap sneller. Als ik me niet vergis reed Alonso ergens in de 1:18 en Hamilton lage 1:17'ers. Dan haal je het gewoon niet door buiten te blijven.

Voor de eerste pitstops reed Alonso achter Lewis, Lewis ging vervolgens eerder naar binnen dan Alonso en na de pitstops reed Alonso voor Hamilton. Dat zal niet altijd kunnen, maar er niets onmogelijks aan blijkbaar.

Nogmaals, zie rondetijden. Hamilton won flink wat meters nadat hij op vers rubber stond, had vrij baan, no way dat Alonso daar voor was gekomen. Binnen een paar ronden zat hij weer aan de staart van Vettel met vlak daarvoor Alonso.
tja, wel een verschil of je nog ff 1 of 2 rondjes gaat pushen (zoals bij zn eerste stop) of dat je voorzichtig gaat/blijft rijden omdat je nog 20 rondjes door wilt.

monaco2011

#353
Citaat van: Kootje op 12 juni 2012 - 19:36:39
Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:26:16
nou, kan me nog herinneren dat er 5.0 stond bij de stop. Dan verloor ie tussen de 1 en 1,5 seconden. Maar goed, hij kwam ook niet lekker weg dus bij elkaar misschien dan wel weer 2 seconden.

Volgens mij was 't 5.2 seconde, en ''n stop gemiddeld in 3.2 seconde gaat kom ik op 2 seconde.
Het slechte wegkomen was bij z'n eerste stop.

Maar al was 't 5.0 en verloor hij daardoor maar 1.8 seconde, dan komt hij er nog steeds 3/10e tekort aangezien z''n voorsprong maar 1.5 bedroeg.
Daarnaast reed Alonso tijdens die stop met vrij baan op goed ingereden rubber, en gaat Lewis naar buiten op koude banden wat hem ook nog wat tijd kost.
Zo verspeelde hij na z'n eerste stop ook de leiding, al pakte hij 'm toen direct terug, dus imo safe to say dat dit ook nu weer gebeurd zou zijn.

Maar goed, de kans was natuurlijk groot dat Lewis de winst sowieso gepakt zou hebben.
Hij was nu eenmaal iets sneller dan Alonso en Vettel, en met de DRS zoals die daar lag was inhalen 'n koud kunstje.
en sinds wanneer is een gemiddelde stop 3.2?? bij die laatste stop stond toch echt 5.0 of ik moet me erg vergissen

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:31:39

tja, dat doet Wizard vaker, die denkt dat als ie iets maar hard en stellig genoeg roept dat we dat als feit gaan beschouwen.

Tuurlijk.....

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:36:12
Perez heeft heel veel positie's op strategie gewonnen. Ik heb Perez gisteren meer klem zien zitten als Hamilton in Spanje. Volgens mij had Hamilton daar weinig problemen met inhalen waar dat nodig was. Kijk als Hamilton 8e was geworden op 20 seconden was het anders geweest, maar nu was het 1:20 en kwam hij er totaal niet aan te pas.

Dan hebben we een andere race gekeken.

0634

Dat denk ik ook vaak. Niet noodzakelijkerwijs richting jou, maar ik lees wel vaak dingen achteraf dat ik denk... really???

monaco2011

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 19:42:10
Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:36:12
Perez heeft heel veel positie's op strategie gewonnen. Ik heb Perez gisteren meer klem zien zitten als Hamilton in Spanje. Volgens mij had Hamilton daar weinig problemen met inhalen waar dat nodig was. Kijk als Hamilton 8e was geworden op 20 seconden was het anders geweest, maar nu was het 1:20 en kwam hij er totaal niet aan te pas.

Dan hebben we een andere race gekeken.
nou, vertel, wat heb jij gezien dan?? afgezien van Massa??

Kootje

Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:38:34
en sinds wanneer is een gemiddelde stop 3.2?? bij die laatste stop stond toch echt 5.0 of ik moet me erg vergissen

Omdat het niet lekker liep bij het rechterachterwiel ja.
Daardoor verloor hij juist die 2 seconde extra die Alons voor hem gebracht zou hebben.
Uiteraard ervan uitgaande dat Alonso's stop gewoon in 3.2 gegaan was.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 12 juni 2012 - 19:37:52
tja, wel een verschil of je nog ff 1 of 2 rondjes gaat pushen (zoals bij zn eerste stop) of dat je voorzichtig gaat/blijft rijden omdat je nog 20 rondjes door wilt.

Op versleten rubber ben je gewoonweg niet sneller dan op vers rubber met een lege wagen. Bij de eerste stop reed Alonso nog op de supersofts. Die zijn sneller dan softs dus als ze nog okeey zijn, kun je pareren. Tijdens de tweede stop reden zowel Alonso als Hamilton of softs. Dat Alonso's banden z'n beste tijd gehad hadden hoef ik niet uit te leggen. De rondentijden begonnen toen al hard terug te lopen.