Ronde 7: Grand Prix du Canada

Gestart door Kootje, 04 juni 2012 - 20:23:23

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:54:52
Citaat van: Franky R. op 11 juni 2012 - 20:19:11
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:13:54
Perez stond ook op een 1 stopper gisteren hoor!


Zie daar het kromme van jouw vergelijking. Perez hoefde zich niet vanaf de laatste positie naar voren te knokken. Tevens speelt het temperatuur verhaal ook mee. Een paar graden kouder/warmer maakt heel wat uit...
doet er toch niet toe? McLaren had volgens jullie de snelste auto in Spanje, dan is het gewoon vreemd dat je op 1 minuut finisht. Dat de temperatuur invloed heeft zal ik ook zeker niet ontkennen, maar als je dat inbrengt geef je dus indirect al toe dat de pace niet goed was.
24e of 15e maakt nou ook weer niet zo veel verschil, die laatste zes auto's kun je in principe al gewoon wegstrepen. Hoe dan ook, ik vind het nogal een groot verschil of je op 5 seconden of op 1 minuut finisht en dan ook nog te bedenken dat de één de dag ervoor nog met overmacht naar pole reed en de ander de dag ervoor niet beter kon dan zich als 15e kwalificeren. Dan kun je toch wel stellen dat er van zaterdag op zondag dingen veranderen (zie ook Vettel afgelopen weekend) en dat Hamilton die race in spanje echt niet zomaar ff gewonnen had omdat ie zaterdag zoveel sneller was. Daar was in die race nogmaals niks van te merken, als je puur op dat tempo afgaat zou je toch voorzichtig kunnen concluderen dat een overwinning er niet in had gezeten al moet je altijd een slag om de arm houden. Maar jullie doen precies het omgekeerde.
Maar goed, ik heb ook weinig zin om deze discussie weer te gaan voeren.


Als je de discussie niet wil voeren, waarom kom je dan met kromme vergelijkingen?! Je "vergeet" een shitload aan bijzonderheden, waaronder de temperatuur en inhaalmogelijkheden in Canada [vergeleken met Spanje]. Plus dat i.i.g. ik niet heb gezegd dat Hamilton wel even zou winnen in Spanje...Dus waar je dat vandaan haalt... ::)

Folkert

He vedorie. Nu heb ik de hele nacht ook nog niet kunnen slapen dankzij opmerking van monaco :'(
Trotse vader van Rosalie(L)

Sabai

Citaat van: Folkert op 12 juni 2012 - 10:54:31
Vind het trouwens wel moeilijk inschatten. Hoeveel sneller hadden Alonso en Vettel gekund als ze op een 2 stopper stonden? Ze konden alle 3, toen strategie ongeveer gelijk was, zelfde pace rijden. Alonso kwam zelfs voor Vettel en Hamilton. Hamilton was daarna sneller, maar wanneer besloten Alonso/Ferrari en Vettel/RedBull om over te gaan op een 1 stop?

En hoeveel hield Hamilton in om niet de banden aan gort te rijden? Ik denk dat Als Alonso en Vettel alle bei 1 ronde later naar binnen gingen (of toen ze  zagen dat Hamilton meer dan seconde per ronde sneller was) ze op 5 seconde en 8 seconde achter Hamilton kwamen. Net achter Grosjean en net voor Massa, Perez en Rosberg.

Denk dat je heel veilig kan stellen dat Alonso zeker de snelheid heeft om Mclaren te schaduwen misschien zelfs evenaren.

Denk dat Alonso iig Vettel en RBR voor kan blijven qua snelheid, want dat was hem tot bijna het einde van de race gelukt, ware het niet voor de vergeten pitstop.
Ik denk dus dat het rijdje eerder: Hamilton, Alonso, Vettel en Webber is.

Ik vraag me ook af dat als alonso ervoor gekozen had om nog iets langer door te rijden voor zijn eerste stop of de eenstopper dan wellicht wel had gewerkt. Ik denk alleen dat ze er op dat moment er meer mee bezig waren om voor Vettel te komen maar toch....

Folkert

Denk het niet. Had hij 15-20 ronde langer moeten door rijden. En had hij de eerste stint rustiger moeten rijden en had hij grotere achterstand op Hamilton opgelopen.
Trotse vader van Rosalie(L)

SanderD

Citaat van: Folkert op 12 juni 2012 - 17:18:09
Denk het niet. Had hij 15-20 ronde langer moeten door rijden. En had hij de eerste stint rustiger moeten rijden en had hij grotere achterstand op Hamilton opgelopen.

Alonso had Hamilton gewoon moeten volgen, misschien 1 of 2 rondes langer door rijden en misschien was hij er dan voorbij. Maar ja, dan had Lewis alsnog wel gewonnen door Drs ( daarmee wil ik de zege van Lewis niet teniet doen, maar er gewoon op wijzen dat de Drs zone te lang was

Wizard

Huh? Die mag je uitleggen. Alonso rijdt met versleten banden, Hamilton op vers rubber, dus hoezo kan Alonso er dan voor komen door 2 ronden langer op versleten banden door te rijden?

Sabai

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 18:23:44
Huh? Die mag je uitleggen. Alonso rijdt met versleten banden, Hamilton op vers rubber, dus hoezo kan Alonso er dan voor komen door 2 ronden langer op versleten banden door te rijden?

Door een blikje Redbull te drinken  :)

SanderD

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 18:23:44
Huh? Die mag je uitleggen. Alonso rijdt met versleten banden, Hamilton op vers rubber, dus hoezo kan Alonso er dan voor komen door 2 ronden langer op versleten banden door te rijden?

Ik heb het over de tweede stop. Alonso's banden waren toen echt nog niet versleten, anders zat hij dan wel in de cliff.

Wizard

Dan nog is hij langzamer dan Hamilton op vers rubber. Je kunt er aan draaien wat je wilt maar Alonso was écht niet voor Hamilton gekomen door langer buiten te blijven. Iedere meter langer buiten is tijdverlies.

0634

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 18:23:44
Huh? Die mag je uitleggen. Alonso rijdt met versleten banden, Hamilton op vers rubber, dus hoezo kan Alonso er dan voor komen door 2 ronden langer op versleten banden door te rijden?
ligt eraan waar je terug komt op de baan he. Als je in verkeer komt ben je het zaadje. Als je nog twee rondes door kan blazen en er dan voor kan komen doe je het beter.

Alonso won overigens ook tijdens de pitsstops juist door langer door te rijden (hij werd wel meteen weer ingehaald, maar toch).

Wizard

Alonso reed met het zachter rubber en de rondentijden lieten het toe, tijdens de eerste pitstop. Hamilton was vrijwel meteen een klap sneller. Als ik me niet vergis reed Alonso ergens in de 1:18 en Hamilton lage 1:17'ers. Dan haal je het gewoon niet door buiten te blijven.

SanderD

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 18:50:15
Dan nog is hij langzamer dan Hamilton op vers rubber. Je kunt er aan draaien wat je wilt maar Alonso was écht niet voor Hamilton gekomen door langer buiten te blijven. Iedere meter langer buiten is tijdverlies.

Als ik me niet vergis stopte Alonso later, dus waren zijn banden in verhouding beter dan die van Hamilton. Na de eerste pitstop kwam hij er toch ook voor? Ik zeg niet dat het zeker was gebeurt, maar ik had hem niet kansloos geacht.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 06:54:04
Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 23:53:44
Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom Monaco Perez wilde vergelijken met Hamilton in Spanje is mij ook niet duidelijk.

Het is ook geen vergelijk. Dat zou het zelfde zijn als ik de prestaties van Hamilton ga vergelijken met die van het Nederlands elftal: Een compleet andere situatie.
nee joh, jij  maakt nu ff een lekkere vergelijking. Bedankt voor het goede voorbeeld ;D maar goed, ik begrijp je punt en da's ook net het doel van een vergelijking, ook van die van mij. Maar goed, jullie willen mij toch niet gaan wijsmaken dat de race van Perez jullie argumenten mbt tot de spanje race niet ter discussie stelt? verkeer, vuile lucht etc zou de verklaring zijn voor 80 seconden achterstand ondanks dat diegene met de snelste auto van het veld rond reed. Nou, je moet echt wel enorme oogkleppen op hebben om dat vol te kunnen blijven houden.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 18:50:15
Dan nog is hij langzamer dan Hamilton op vers rubber. Je kunt er aan draaien wat je wilt maar Alonso was écht niet voor Hamilton gekomen door langer buiten te blijven. Iedere meter langer buiten is tijdverlies.
bij de 1e stop deed ie dat anders wel!!!

oh, dat was al gepost.

Kootje

Citaat van: sanderalonso op 12 juni 2012 - 19:13:34
Citaat van: Wizard op 12 juni 2012 - 18:50:15
Dan nog is hij langzamer dan Hamilton op vers rubber. Je kunt er aan draaien wat je wilt maar Alonso was écht niet voor Hamilton gekomen door langer buiten te blijven. Iedere meter langer buiten is tijdverlies.

Als ik me niet vergis stopte Alonso later, dus waren zijn banden in verhouding beter dan die van Hamilton. Na de eerste pitstop kwam hij er toch ook voor? Ik zeg niet dat het zeker was gebeurt, maar ik had hem niet kansloos geacht.

Hamilton's 2e stop koste hem 2 seconden teveel doordat het bij het rechterachterwiel niet lekker ging, terwijl hij op het moment van stoppen nog maar 1,5 seconde voorsprong had op Alonso.
Of Alonso hem dan ook af had kunnen houden is dan nog de vraag, maar hij had er op zeker voorgekomen.