Ronde 7: Grand Prix du Canada

Gestart door Kootje, 04 juni 2012 - 20:23:23

« vorige - volgende »

monaco2011

Citaat van: Wizard op 11 juni 2012 - 20:23:32
En de inhaalmogelijkheden. ;)
is bij een 1 stopper niet zo belangrijk en was in Spanje ook best te doen trouwens

Wizard

Ja, inhalen in Spanje staat gelijk aan inhalen op Canada. Ik denk dat we wel klaar zijn.

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:54:52
Citaat van: Franky R. op 11 juni 2012 - 20:19:11
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:13:54
Perez stond ook op een 1 stopper gisteren hoor!


Zie daar het kromme van jouw vergelijking. Perez hoefde zich niet vanaf de laatste positie naar voren te knokken. Tevens speelt het temperatuur verhaal ook mee. Een paar graden kouder/warmer maakt heel wat uit...
doet er toch niet toe? McLaren had volgens jullie de snelste auto in Spanje, dan is het gewoon vreemd dat je op 1 minuut finisht. Dat de temperatuur invloed heeft zal ik ook zeker niet ontkennen, maar als je dat inbrengt geef je dus indirect al toe dat de pace niet goed was.
24e of 15e maakt nou ook weer niet zo veel verschil, die laatste zes auto's kun je in principe al gewoon wegstrepen. Hoe dan ook, ik vind het nogal een groot verschil of je op 5 seconden of op 1 minuut finisht en dan ook nog te bedenken dat de één de dag ervoor nog met overmacht naar pole reed en de ander de dag ervoor niet beter kon dan zich als 15e kwalificeren. Dan kun je toch wel stellen dat er van zaterdag op zondag dingen veranderen (zie ook Vettel afgelopen weekend) en dat Hamilton die race in spanje echt niet zomaar ff gewonnen had omdat ie zaterdag zoveel sneller was. Daar was in die race nogmaals niks van te merken, als je puur op dat tempo afgaat zou je toch voorzichtig kunnen concluderen dat een overwinning er niet in had gezeten al moet je altijd een slag om de arm houden. Maar jullie doen precies het omgekeerde.
Maar goed, ik heb ook weinig zin om deze discussie weer te gaan voeren.
Oh oh, Monaco, wat sla je de plank toch volledig mis. Tuurlijk merk je niks van de absolute snelheid van Mclaren in spanje. Daar was het hun race niet meer voor. Niemand zegt ook dat Lewis zo maar zo winnen, maar de kans was wel groot. Je moet ook niet puur op die race pace letten, lijkt me wel duidelijk toch? Denk dat je het toch wel heel erg onderschat hoeveel tijd hij kwijt was met inhalen van rijders en de tijd die hij verloor achter Massa.
Daarnaast vergeet je weer dat Lewis op banden moest rijden die bedoelt waren voor een kortere eerste stint en hij op een 3 stopper stond en nu als nog moest overgaan op een 2 stopper. Perez kon nog van alles kiezen en de beste strategie kiezen, die mogelijkheid had Hamilton niet.
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 21:18:19
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:54:52
Citaat van: Franky R. op 11 juni 2012 - 20:19:11
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:13:54
Perez stond ook op een 1 stopper gisteren hoor!


Zie daar het kromme van jouw vergelijking. Perez hoefde zich niet vanaf de laatste positie naar voren te knokken. Tevens speelt het temperatuur verhaal ook mee. Een paar graden kouder/warmer maakt heel wat uit...
doet er toch niet toe? McLaren had volgens jullie de snelste auto in Spanje, dan is het gewoon vreemd dat je op 1 minuut finisht. Dat de temperatuur invloed heeft zal ik ook zeker niet ontkennen, maar als je dat inbrengt geef je dus indirect al toe dat de pace niet goed was.
24e of 15e maakt nou ook weer niet zo veel verschil, die laatste zes auto's kun je in principe al gewoon wegstrepen. Hoe dan ook, ik vind het nogal een groot verschil of je op 5 seconden of op 1 minuut finisht en dan ook nog te bedenken dat de één de dag ervoor nog met overmacht naar pole reed en de ander de dag ervoor niet beter kon dan zich als 15e kwalificeren. Dan kun je toch wel stellen dat er van zaterdag op zondag dingen veranderen (zie ook Vettel afgelopen weekend) en dat Hamilton die race in spanje echt niet zomaar ff gewonnen had omdat ie zaterdag zoveel sneller was. Daar was in die race nogmaals niks van te merken, als je puur op dat tempo afgaat zou je toch voorzichtig kunnen concluderen dat een overwinning er niet in had gezeten al moet je altijd een slag om de arm houden. Maar jullie doen precies het omgekeerde.
Maar goed, ik heb ook weinig zin om deze discussie weer te gaan voeren.
Oh oh, Monaco, wat sla je de plank toch volledig mis. Tuurlijk merk je niks van de absolute snelheid van Mclaren in spanje. Daar was het hun race niet meer voor. Niemand zegt ook dat Lewis zo maar zo winnen, maar de kans was wel groot. Je moet ook niet puur op die race pace letten, lijkt me wel duidelijk toch? Denk dat je het toch wel heel erg onderschat hoeveel tijd hij kwijt was met inhalen van rijders en de tijd die hij verloor achter Massa.
Daarnaast vergeet je weer dat Lewis op banden moest rijden die bedoelt waren voor een kortere eerste stint en hij op een 3 stopper stond en nu als nog moest overgaan op een 2 stopper. Perez kon nog van alles kiezen en de beste strategie kiezen, die mogelijkheid had Hamilton niet.
Hamilton had ook de keus wat betreft 2 of 3 stopper. Perez heeft uiteindelijk ook heel lang op de supersofts gereden. En ook al zou dat een klein voordeel zijn, we praten hier wel over een verschil van 73 seconden (Hamilton finishte op 78, Perez gisteren op 5).
Maar nogmaals, ik heb geen zin om deze discussie nogmaals te gaan voeren.

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 21:47:04
Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 21:18:19
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:54:52
Citaat van: Franky R. op 11 juni 2012 - 20:19:11
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:13:54
Perez stond ook op een 1 stopper gisteren hoor!


Zie daar het kromme van jouw vergelijking. Perez hoefde zich niet vanaf de laatste positie naar voren te knokken. Tevens speelt het temperatuur verhaal ook mee. Een paar graden kouder/warmer maakt heel wat uit...
doet er toch niet toe? McLaren had volgens jullie de snelste auto in Spanje, dan is het gewoon vreemd dat je op 1 minuut finisht. Dat de temperatuur invloed heeft zal ik ook zeker niet ontkennen, maar als je dat inbrengt geef je dus indirect al toe dat de pace niet goed was.
24e of 15e maakt nou ook weer niet zo veel verschil, die laatste zes auto's kun je in principe al gewoon wegstrepen. Hoe dan ook, ik vind het nogal een groot verschil of je op 5 seconden of op 1 minuut finisht en dan ook nog te bedenken dat de één de dag ervoor nog met overmacht naar pole reed en de ander de dag ervoor niet beter kon dan zich als 15e kwalificeren. Dan kun je toch wel stellen dat er van zaterdag op zondag dingen veranderen (zie ook Vettel afgelopen weekend) en dat Hamilton die race in spanje echt niet zomaar ff gewonnen had omdat ie zaterdag zoveel sneller was. Daar was in die race nogmaals niks van te merken, als je puur op dat tempo afgaat zou je toch voorzichtig kunnen concluderen dat een overwinning er niet in had gezeten al moet je altijd een slag om de arm houden. Maar jullie doen precies het omgekeerde.
Maar goed, ik heb ook weinig zin om deze discussie weer te gaan voeren.
Oh oh, Monaco, wat sla je de plank toch volledig mis. Tuurlijk merk je niks van de absolute snelheid van Mclaren in spanje. Daar was het hun race niet meer voor. Niemand zegt ook dat Lewis zo maar zo winnen, maar de kans was wel groot. Je moet ook niet puur op die race pace letten, lijkt me wel duidelijk toch? Denk dat je het toch wel heel erg onderschat hoeveel tijd hij kwijt was met inhalen van rijders en de tijd die hij verloor achter Massa.
Daarnaast vergeet je weer dat Lewis op banden moest rijden die bedoelt waren voor een kortere eerste stint en hij op een 3 stopper stond en nu als nog moest overgaan op een 2 stopper. Perez kon nog van alles kiezen en de beste strategie kiezen, die mogelijkheid had Hamilton niet.
Hamilton had ook de keus wat betreft 2 of 3 stopper. Perez heeft uiteindelijk ook heel lang op de supersofts gereden. En ook al zou dat een klein voordeel zijn, we praten hier wel over een verschil van 73 seconden (Hamilton finishte op 78, Perez gisteren op 5).
Maar nogmaals, ik heb geen zin om deze discussie nogmaals te gaan voeren.
Ja tuurlijk had hij de keus. Maar dat zou altijd een compromis worden. Het is niet meer de beste situatie voor Hamilton en hij stond gepland op een 3 stop. Maar als je inderdaad met dit soort scheve (dit is je 3de of 4de al) vergelijkingen komt, heeft discussieren ook geen zin inderdaad. Want dan snap je een hele hoop gewoon niet.
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Wizard op 11 juni 2012 - 21:13:05
Ja, inhalen in Spanje staat gelijk aan inhalen op Canada. Ik denk dat we wel klaar zijn.
dacht je altijd maar zo simpel ;)

monaco2011

Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 21:54:57
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 21:47:04
Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 21:18:19
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:54:52
Citaat van: Franky R. op 11 juni 2012 - 20:19:11
Citaat van: monaco2011 op 11 juni 2012 - 20:13:54
Perez stond ook op een 1 stopper gisteren hoor!


Zie daar het kromme van jouw vergelijking. Perez hoefde zich niet vanaf de laatste positie naar voren te knokken. Tevens speelt het temperatuur verhaal ook mee. Een paar graden kouder/warmer maakt heel wat uit...
doet er toch niet toe? McLaren had volgens jullie de snelste auto in Spanje, dan is het gewoon vreemd dat je op 1 minuut finisht. Dat de temperatuur invloed heeft zal ik ook zeker niet ontkennen, maar als je dat inbrengt geef je dus indirect al toe dat de pace niet goed was.
24e of 15e maakt nou ook weer niet zo veel verschil, die laatste zes auto's kun je in principe al gewoon wegstrepen. Hoe dan ook, ik vind het nogal een groot verschil of je op 5 seconden of op 1 minuut finisht en dan ook nog te bedenken dat de één de dag ervoor nog met overmacht naar pole reed en de ander de dag ervoor niet beter kon dan zich als 15e kwalificeren. Dan kun je toch wel stellen dat er van zaterdag op zondag dingen veranderen (zie ook Vettel afgelopen weekend) en dat Hamilton die race in spanje echt niet zomaar ff gewonnen had omdat ie zaterdag zoveel sneller was. Daar was in die race nogmaals niks van te merken, als je puur op dat tempo afgaat zou je toch voorzichtig kunnen concluderen dat een overwinning er niet in had gezeten al moet je altijd een slag om de arm houden. Maar jullie doen precies het omgekeerde.
Maar goed, ik heb ook weinig zin om deze discussie weer te gaan voeren.
Oh oh, Monaco, wat sla je de plank toch volledig mis. Tuurlijk merk je niks van de absolute snelheid van Mclaren in spanje. Daar was het hun race niet meer voor. Niemand zegt ook dat Lewis zo maar zo winnen, maar de kans was wel groot. Je moet ook niet puur op die race pace letten, lijkt me wel duidelijk toch? Denk dat je het toch wel heel erg onderschat hoeveel tijd hij kwijt was met inhalen van rijders en de tijd die hij verloor achter Massa.
Daarnaast vergeet je weer dat Lewis op banden moest rijden die bedoelt waren voor een kortere eerste stint en hij op een 3 stopper stond en nu als nog moest overgaan op een 2 stopper. Perez kon nog van alles kiezen en de beste strategie kiezen, die mogelijkheid had Hamilton niet.
Hamilton had ook de keus wat betreft 2 of 3 stopper. Perez heeft uiteindelijk ook heel lang op de supersofts gereden. En ook al zou dat een klein voordeel zijn, we praten hier wel over een verschil van 73 seconden (Hamilton finishte op 78, Perez gisteren op 5).
Maar nogmaals, ik heb geen zin om deze discussie nogmaals te gaan voeren.
Ja tuurlijk had hij de keus. Maar dat zou altijd een compromis worden. Het is niet meer de beste situatie voor Hamilton en hij stond gepland op een 3 stop. Maar als je inderdaad met dit soort scheve (dit is je 3de of 4de al) vergelijkingen komt, heeft discussieren ook geen zin inderdaad. Want dan snap je een hele hoop gewoon niet.
het valt mij gewoon op. Of je het een vergelijking wilt noemen of niet. Als je tempo hebt kun je prima vanachteren nog naar voren komen. Als je op P8 blijft hangen en bijna 80 seconden achter de winnaar finisht heb je simpelweg gewoon niet de snelste auto.
En om nog ff op dat inhalen  terug te komen, ik heb Perez gisteren meer klem zien zitten dan Hamilton in Spanje.

Folkert

#322
Begrijp je dan niet dan zijn snelheid beinvloed werd door zijn aangepaste strategie? Je doet nu wel heel makkelijk: snelste auto, moet je in 4 ronde al op p5 kunnen rijden.
Hij kon niet zijn maximale tempo rijden waarop hij zich gekwalificeerd had. Hij moest ongewild meer banden sparen om 2 stopper te laten werken. Perez start 15 omdat hij niet sneller kon. Het is gewoon veel te simpel om te zeggen: omdat Perez het kon, had Hamilton het ook moeten kunnen. Totaal niet te vergelijken.
Nogmaals: Hamilton starte niet op de plek waar hij zich op kwalificeerde. Perez wel. Hamilton heeft 1 set extra banden verbruikt, Perez kon ongebruikt setje nog onder schroeven.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft Pirelli deze race andere banden mee genomen en zouden deze banden sowieso langer mee gaan, maar dat weet ik niet zeker.
Perez heeft zeker wel nodige geluk gehad van uitvallende rijders, of rijders die verkeerd gokte. Ik denk dat als Alonso en Vettel 2 keer waren gestopt, ze wel voor Perez uit kwamen. Was close geworden, dat wel. Maar dat zijn al 2 plekken die hij min of meer in de schoot kreeg geworpen. De spin van Massa, die toch sterk begon aan zijn race, uit vallen van MSC, weg vallen van DiResta. Zijn er weer 3. Button die niks was deze race. weer een gratis plek die normaliter toch wel bij de top hoort te rijden. Die we dus simpelweg kunnen weg strepen, ten minste als we jou logica volgen.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat je niet inziet dat het totaal verschillend is

Als we jou logica door zetten, kan je eigenlijk niks anders stellen wat voor flut coureur Vettel wel niet is. Vorig jaar won hij dominant het WK, dit jaar heeft hij ongelooflijk veel moeite pole te kwalificeren en meerdere races te winnen. Vorig jaar kon hij het, nu helemaal niet meer, dus zo goed is Vettel helemaal niet......
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Tja, ik ben de draad kwijt hoor, ik weet niet precies wat Perez er nou mee te maken heeft maar iedereen kan lullen wat hij wil, Hamilton is gewoon lang niet overal de snelste geweest en Alonso is veel dichterbij dan aan het begin van het jaar. Het wordt nog spannend.

Folkert

Citaat van: Jeroen op 11 juni 2012 - 23:40:12
Tja, ik ben de draad kwijt hoor, ik weet niet precies wat Perez er nou mee te maken heeft maar iedereen kan lullen wat hij wil, Hamilton is gewoon lang niet overal de snelste geweest en Alonso is veel dichterbij dan aan het begin van het jaar. Het wordt nog spannend.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom Monaco Perez wilde vergelijken met Hamilton in Spanje is mij ook niet duidelijk. Hamilton is zeker niet overal duidelijk de snelste. Alleen gister liet hij zien dat hij erg goed bezig was en had waarschijnlijk ook wel gewonnen als Alonso en Vettel op 2stoppers stonden. Maar Alonso heeft weldegelijk de pace om Mclaren bij te houden en is voor de volle 100% in strijd om de titel.

Al denk ik wel dat Mclaren miniem de snelste is. Spanje zullen we nooit zeker weten, maar ik durf het wel aan dat als Hamilton van pole was vertrokken hij de race had gewonnen. Bahrein ben ik niet zo zeker van,denk inderdaad dat ze de lotussen voor hadden moeten laten. Maar Australië en Maleisië hadden ze wel de snelste pace denk ik. ik zou zeggen 4 van de 7, waar van 2  twijfelachtig zijn natuurlijk.

Maar eigenlijk boeit het me ook geen worst, een van de leukste seizoenen sinds lang en kampioenschap ligt wijd open. Zelfs Schumacher maakt nog een kans. Al is die natuurlijk klein.
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 23:53:44
Citaat van: Jeroen op 11 juni 2012 - 23:40:12
Tja, ik ben de draad kwijt hoor, ik weet niet precies wat Perez er nou mee te maken heeft maar iedereen kan lullen wat hij wil, Hamilton is gewoon lang niet overal de snelste geweest en Alonso is veel dichterbij dan aan het begin van het jaar. Het wordt nog spannend.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom Monaco Perez wilde vergelijken met Hamilton in Spanje is mij ook niet duidelijk.
ok, dan heb ik gewoon niks gezegd, ok?? hopelijk lig je er niet wakker van vannacht

0634

Overigens begon het seizoen prima maar de laatste twee races waren matig. Met Valencia in aantocht kunnen we daar drie matige races van maken helaas...

Wizard

Citaat van: Folkert op 11 juni 2012 - 23:53:44
Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom Monaco Perez wilde vergelijken met Hamilton in Spanje is mij ook niet duidelijk.

Het is ook geen vergelijk. Dat zou het zelfde zijn als ik de prestaties van Hamilton ga vergelijken met die van het Nederlands elftal: Een compleet andere situatie. Maar goed, ergens hoop ik dat Ferrari nog een toefje snelheid vindt en eens een weekend de snelste kan zijn. Van pole vertrekken en eens winnen. Voor mij is dat het moment dat ik ga hopen, eerder niet. Verder doet Alonso het meer dan prima en zolang geen team er bovenuit springt staat het kampioenschap open, that's for sure. De situatie zoals deze nu is en mocht deze onveranderd blijven ga ik stiekem voor Hamilton 1, Vettel 2, Alonso 3. Maar goed, er is nog meer dan een half seizoen te gaan en de verhoudingen kunnen over 4 races weer compleet anders liggen. Spannend is het wel!

robbert

Citaat van: Jeroen op 12 juni 2012 - 06:34:36
Overigens begon het seizoen prima maar de laatste twee races waren matig. Met Valencia in aantocht kunnen we daar drie matige races van maken helaas...

ja het seizoen was leuk begonnen, doordat simpelweg men niet zo goed overweg kon met de banden. En dat moest van sommige in de f1 wereld veranderen omdat het niet leuk was om ermee te racen. Maar voor het publiek is het spektakel. Dus als ze dat weer gaan veranderen, krijgen we terug meer races zoals de vorige 2 races. Dus wat wilt men? Races zoals in het begin van het seizoen of races zoals de laatste 2

Folkert

Vind het trouwens wel moeilijk inschatten. Hoeveel sneller hadden Alonso en Vettel gekund als ze op een 2 stopper stonden? Ze konden alle 3, toen strategie ongeveer gelijk was, zelfde pace rijden. Alonso kwam zelfs voor Vettel en Hamilton. Hamilton was daarna sneller, maar wanneer besloten Alonso/Ferrari en Vettel/RedBull om over te gaan op een 1 stop?

En hoeveel hield Hamilton in om niet de banden aan gort te rijden? Ik denk dat Als Alonso en Vettel alle bei 1 ronde later naar binnen gingen (of toen ze  zagen dat Hamilton meer dan seconde per ronde sneller was) ze op 5 seconde en 8 seconde achter Hamilton kwamen. Net achter Grosjean en net voor Massa, Perez en Rosberg.

Denk dat je heel veilig kan stellen dat Alonso zeker de snelheid heeft om Mclaren te schaduwen misschien zelfs evenaren.

Denk dat Alonso iig Vettel en RBR voor kan blijven qua snelheid, want dat was hem tot bijna het einde van de race gelukt, ware het niet voor de vergeten pitstop.
Ik denk dus dat het rijdje eerder: Hamilton, Alonso, Vettel en Webber is.
Trotse vader van Rosalie(L)