Round 6: Grand Prix Monaco, Monte Carlo

Gestart door Enzo, 22 mei 2012 - 13:15:33

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Mark F1gge op 25 mei 2012 - 08:50:50

Startpositie is heilig dit jaar.
Werkelijk? Als er een jaar is waarin startpositie niet heilig is is het dit jaar wel.

Figge

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2012 - 16:50:31
Citaat van: Mark F1gge op 25 mei 2012 - 08:50:50

Startpositie is heilig dit jaar.
Werkelijk? Als er een jaar is waarin startpositie niet heilig is is het dit jaar wel.

Jazeker... Welke race is er onder normale droge omstandigheden niet vanaf de 1e startrij gewonnen dan dit jaar...
Alleen Alonso in Maleisie met de extreme weersomstandigheden.

Fabian


0634

Citaat van: Mark F1gge op 25 mei 2012 - 17:52:57
Jazeker... Welke race is er onder normale droge omstandigheden niet vanaf de 1e startrij gewonnen dan dit jaar...
Alleen Alonso in Maleisie met de extreme weersomstandigheden.
Al er toch een jaar is waarin je kan inhalen dan is het dit jaar wel. Startpositie is als altijd belangrijk, zeker, maar dit jaar minder cruciaal als voorheen.

Jozef

Ik weet het niet hoor, in Barcelona hebben we net gezien hoe Alonso niet voorbij Maldonado kon en hoe Hamilton ondanks een goede race van P24 naar "slechts" P8 kon rijden (in vroeger jaren kon Räikkönen nog winnen vanaf P18 of wat was het).

Figge

Precies dat bedoel ik. Uiteindelijk rijd iedereen een soort van op eieren om de banden niet te ruineren.
En dus is je startplaats heilig.

SanderD


monaco2011

#97
Citaat van: Folkert op 25 mei 2012 - 08:44:15
Citaat van: sanderalonso op 25 mei 2012 - 07:22:34
Citaat van: robbert op 25 mei 2012 - 07:06:44
Citaat van: Jeroen op 25 mei 2012 - 06:34:15
Citaat van: Wizard op 24 mei 2012 - 20:46:02
Niet als je structureel minder materiaal hebt. Bovendien ga ik er niet vanuit dat McLaren blijft blunderen. Daar waait een andere wind nu er belangrijke punten blijven liggen.
Dat blijf je maar zeggen maar los van de foutjes, vind je McLaren in racetrim zo overtuigend veel sneller dan?

ik denk het wel. Maar dat wordt altijd onderdrukt door foutjes en blunders van het team

Ik weet het niet zeker...
Nou, ik denk het wel hoor. Als je kijkt naar prestatie van Lewis in Spanje, denk ik dat Mclaren nog steeds de snelheid heeft. Denk dat hij namelijk wel1,5 seconde per ronde sneller had gekund. Dit is misschien uit de lucht gegrepen berekening en baseer ik eigenlijk nergens op, maar als je op een 2 stop ca 1,5 seconde langzamer rijd om banden te sparen kan ik er wel veilig van uit gaan dat hij op een 3 stop sneller kan.

Hij eindigde op 1 minuut en 18 seconde.
66* 1,5 is 99 seconden verloren in totaal qua ronden tijden.
wint +-24? seconde bij pitstops. En zat na 4 ronden al op ca 20 seconde achterstand vanwege zijn start plek.
Zou hij dus 99 seconde winnen, - 24 voor een extra pitstop. wint hij 75 seconde. en eindigd hij op slechts 3 seconde achter Maldonado. Als je dan die 20 seconde start achterstand weg neemt, zou hij er voor eindigen.

zelfs met 1 seconde per ronde. 66-24=42 + 20= 62 seconde en zou hij in de buurt van Raikkonen komen op 16 seconde achterstand.
En ik denk dat het wel redelijk aanneembaar is dat Lewis 1 seconde per ronde harder kon/kan.
prachtige berekening, maar als het zo werkt dan had Di Resta in Bahrain dik gewonnen als ie een 3 stopper had gedaan ipv een 2 stopper. Als een 2 stopper meer dan een minuut langzamer zou zijn, waarom gaan er dan uberhaupt nog mensen weg op een 2 stopper?? Wishful thinking!

0634

Citaat van: Jozef op 25 mei 2012 - 18:07:02
Ik weet het niet hoor, in Barcelona hebben we net gezien hoe Alonso niet voorbij Maldonado kon en hoe Hamilton ondanks een goede race van P24 naar "slechts" P8 kon rijden (in vroeger jaren kon Räikkönen nog winnen vanaf P18 of wat was het).
Dat is een keer gebeurt ja, en ver daarvoor reed Watson zelfs van 22 naar 1, maar dat was ook toen uitzondering en geen regel. Nogmaals, startpositie is uiteraard belangrijk, zal ook altijd zo blijven, maar het is niet belangrijker dan ooit juist doordat je kan inhalen. Dat gezegd hebbende is het op Monaco uiteraard wel van levensbelang om zo hoog mogelijk te starten.

Figge

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2012 - 19:30:43
Citaat van: Jozef op 25 mei 2012 - 18:07:02
Ik weet het niet hoor, in Barcelona hebben we net gezien hoe Alonso niet voorbij Maldonado kon en hoe Hamilton ondanks een goede race van P24 naar "slechts" P8 kon rijden (in vroeger jaren kon Räikkönen nog winnen vanaf P18 of wat was het).
Dat is een keer gebeurt ja, en ver daarvoor reed Watson zelfs van 22 naar 1, maar dat was ook toen uitzondering en geen regel. Nogmaals, startpositie is uiteraard belangrijk, zal ook altijd zo blijven, maar het is niet belangrijker dan ooit juist doordat je kan inhalen. Dat gezegd hebbende is het op Monaco uiteraard wel van levensbelang om zo hoog mogelijk te starten.

Al dat inhalen is natuurlijk prachtig, maar de feiten zeggen op dit moment nog iets anders als het gaat om de winst.

0634

Citaat van: Mark F1gge op 25 mei 2012 - 20:38:07
Al dat inhalen is natuurlijk prachtig, maar de feiten zeggen op dit moment nog iets anders als het gaat om de winst.
Nou nee, eigenlijk zeggen de feiten iets anders. De feiten zeggen dat er meer ingehaald wordt dan vroeger. Dan is de logische conclusie dat startposities minder essentieel zijn, er wordt namelijk veel meer van positie gewisseld tijdens de race.

Figge

Citaat van: Jeroen op 25 mei 2012 - 21:45:18
Citaat van: Mark F1gge op 25 mei 2012 - 20:38:07
Al dat inhalen is natuurlijk prachtig, maar de feiten zeggen op dit moment nog iets anders als het gaat om de winst.
Nou nee, eigenlijk zeggen de feiten iets anders. De feiten zeggen dat er meer ingehaald wordt dan vroeger. Dan is de logische conclusie dat startposities minder essentieel zijn, er wordt namelijk veel meer van positie gewisseld tijdens de race.

Dat ontkent niemand, ik ook niet. Maar als het om de racewinst zeggen de feiten nog steeds iets anders.

0634

Okee, naja, hoe het ook zij: in Monaco doet het er iig heeel erg toe. Want een inhaalfestijn zal het ook nu niet worden.

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 25 mei 2012 - 19:05:36
Citaat van: Folkert op 25 mei 2012 - 08:44:15
Citaat van: sanderalonso op 25 mei 2012 - 07:22:34
Citaat van: robbert op 25 mei 2012 - 07:06:44
Citaat van: Jeroen op 25 mei 2012 - 06:34:15
Citaat van: Wizard op 24 mei 2012 - 20:46:02
Niet als je structureel minder materiaal hebt. Bovendien ga ik er niet vanuit dat McLaren blijft blunderen. Daar waait een andere wind nu er belangrijke punten blijven liggen.
Dat blijf je maar zeggen maar los van de foutjes, vind je McLaren in racetrim zo overtuigend veel sneller dan?

ik denk het wel. Maar dat wordt altijd onderdrukt door foutjes en blunders van het team

Ik weet het niet zeker...
Nou, ik denk het wel hoor. Als je kijkt naar prestatie van Lewis in Spanje, denk ik dat Mclaren nog steeds de snelheid heeft. Denk dat hij namelijk wel1,5 seconde per ronde sneller had gekund. Dit is misschien uit de lucht gegrepen berekening en baseer ik eigenlijk nergens op, maar als je op een 2 stop ca 1,5 seconde langzamer rijd om banden te sparen kan ik er wel veilig van uit gaan dat hij op een 3 stop sneller kan.

Hij eindigde op 1 minuut en 18 seconde.
66* 1,5 is 99 seconden verloren in totaal qua ronden tijden.
wint +-24? seconde bij pitstops. En zat na 4 ronden al op ca 20 seconde achterstand vanwege zijn start plek.
Zou hij dus 99 seconde winnen, - 24 voor een extra pitstop. wint hij 75 seconde. en eindigd hij op slechts 3 seconde achter Maldonado. Als je dan die 20 seconde start achterstand weg neemt, zou hij er voor eindigen.

zelfs met 1 seconde per ronde. 66-24=42 + 20= 62 seconde en zou hij in de buurt van Raikkonen komen op 16 seconde achterstand.
En ik denk dat het wel redelijk aanneembaar is dat Lewis 1 seconde per ronde harder kon/kan.
prachtige berekening, maar als het zo werkt dan had Di Resta in Bahrain dik gewonnen als ie een 3 stopper had gedaan ipv een 2 stopper. Als een 2 stopper meer dan een minuut langzamer zou zijn, waarom gaan er dan uberhaupt nog mensen weg op een 2 stopper?? Wishful thinking!
En hoezo had Di Resta dik gewonnen? Ik snap de vergelijking niet. Het is net als de vergelijking met Schumacher wederom krom.

Het is zeer zeker geen wishfull thinking. Het zal niet op de seconde kloppen, maar en schuilt zeer zeker een vorm van waarheid in.
Leg mij eens uit waarom het wishfull thinking is. Je kan me namelijk niet vertellen dat hij niet sneller had gekund dan hij nu rijd.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Vast wel. Maar een heel veel betere racepace dan anderen heeft McLaren niet meer. Een toefje sneller denk ik wel, maar niet indrukwekkend veel. Button gaat ook niet als de brandweer, terwijl hij in races toch min of meer met dezelfde snelheid rijdt als Lewis.