Banaan van de race: Barcelona

Gestart door Sabai, 13 mei 2012 - 16:54:44

« vorige - volgende »

Banaan van de race!

Schumacher
18 (81.8%)
Massa
0 (0%)
Senna
4 (18.2%)
Webber
0 (0%)
Button
0 (0%)
Perez
0 (0%)
Rosberg
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Kootje

Het volgende staat er in de reglementen.

b) Yellow flag:

This is a signal of danger and should be shown to drivers in two ways with the following meanings:

- Single waved: Reduce your speed, do not overtake and be prepared to change direction. There is a hazard beside or partly on the track.

- Double waved: Reduce your speed, do not overtake and be prepared to change direction or stop. There is a hazard wholly or partly blocking the track.

Yellow flags should normally be shown only at the marshals' post immediately preceding the hazard.

- In some cases however the Clerk of the Course may order them to be shown at more than one marshals' post preceding an incident.

- Overtaking is not permitted between the first yellow flag and the green flag displayed after the incident.

Yellow flags should not be shown in the pit lane unless there is an incident of which the driver should be made aware.



Er staan dus inderdaad geen getallen bij vermeld (zoals Wizzard graag ziet), maar duidelijk is wel dat men gas terug moet nemen.
Dat hebben beide heren duidelijk genoeg niet gedaan (meetbaar dmv sectortijden en uitleesbaar via de ECU), waardoor de straffen gewoon terecht waren.
Want laten we nu niet doen of het 'n stelletje kleine kinderen zijn die niet weten wanneer men genoeg snelheid verminderd en wanneer niet.
Deze regel is namelijk 'n algehele regel in alle FIA autosportklassen die beide heren doorlopen hebben.


SanderD

Citaat van: Kootje op 18 mei 2012 - 10:18:18
Het volgende staat er in de reglementen.

b) Yellow flag:

This is a signal of danger and should be shown to drivers in two ways with the following meanings:

- Single waved: Reduce your speed, do not overtake and be prepared to change direction. There is a hazard beside or partly on the track.

- Double waved: Reduce your speed, do not overtake and be prepared to change direction or stop. There is a hazard wholly or partly blocking the track.

Yellow flags should normally be shown only at the marshals' post immediately preceding the hazard.

- In some cases however the Clerk of the Course may order them to be shown at more than one marshals' post preceding an incident.

- Overtaking is not permitted between the first yellow flag and the green flag displayed after the incident.

Yellow flags should not be shown in the pit lane unless there is an incident of which the driver should be made aware.



Er staan dus inderdaad geen getallen bij vermeld (zoals Wizzard graag ziet), maar duidelijk is wel dat men gas terug moet nemen.
Dat hebben beide heren duidelijk genoeg niet gedaan (meetbaar dmv sectortijden en uitleesbaar via de ECU), waardoor de straffen gewoon terecht waren.
Want laten we nu niet doen of het 'n stelletje kleine kinderen zijn die niet weten wanneer men genoeg snelheid verminderd en wanneer niet.
Deze regel is namelijk 'n algehele regel in alle FIA autosportklassen die beide heren doorlopen hebben.

Maar dan moet de Fia is duidelijk zijn hoeveel gas je moet minderen. Dan ontstaan er ook geen discussie's zoals deze.

Kootje

Onzin.

Gas minderen is niet liften en direct op het gas gaan.
Gas minderen is substantieel langzamer gaan rijden, en dat weet je zelf ook wel.
Gas minderen is dus niet 1/10e laten liggen in de bewuste sector, of zelfs sneller zijn. (zoals Vettel - Massa zat in datzelfde treintje ::))

SanderD

Citaat van: Kootje op 18 mei 2012 - 10:32:46
Onzin.

Gas minderen is niet liften en direct op het gas gaan.
Gas minderen is substantieel langzamer gaan rijden, en dat weet je zelf ook wel.
Gas minderen is dus niet 1/10e laten liggen in de bewuste sector, of zelfs sneller zijn. (zoals Vettel - Massa zat in datzelfde treintje ::))

Wat is het dan wel? 2/10e of 5/10e? Daar moet de fia is duidelijker in zijn, dat je bijvoorbeeld zoveel procent langzamer moet zijn dan je snelste tijd.

Kootje

Oké ...... stel even dat de FIA er 'n getal van 5/10e aan vastknoopt. ::)

In 'n sector die normaal 22 sec. duurt is het veel moeilijker om 'n halve sec. te laten liggen dan in 'n sector die maar liefst 31 sec. in beslag neemt. Dat zou dan inhouden dat men in dat laatste geval minder hoeft te vertragen dan in het eerste. Daardoor alleen al is dat dus 'n onhaalbare zaak. Om die reden alleen al wordt er ook gekeken naar de data, en niet alleen naar 'n sectortijd. Als men dan bij benadering dezelfde sectortijd rijdt, kan men door de data zien of men inderdaad langzamer gereden heeft op het bewuste punt, maar de sectortijd toch benaderd doordat men op vers rubber in 'n legere auto zit. In dat geval kun je wel genoeg gelift hebben, maar door die factoren toch sneller zijn. Een getal daaraan vast hangen is dus vanwege allerlei externe factoren praktisch onmogelijk.

Maar goed, laten we wel wezen. Het zijn geen kleine kinderen die voor het eerst 'n gele vlag zien. Ondanks dat er geen getal aan vast zit (zij het in tijd, zij het in km/u), weten ze verdomd goed wat wel en niet genoeg vertragen inhoud.

Figge

Volgens mij werkt het daarnaast ook alsvolgt.
Op de specifieke plek van een gele vlag zijn ook mensen aanwezig. Marshals ed. Deze mensen beoordelen ook aan de hand van wat zij horen en zien, of rijders zich aan de regels van de gele vlag houden. Als zij simpelweg constateren dat er rijders zijn die gewoon volgas langsrijden onder geel, zijn zij verplicht dit aan de wedstrijdleiding te melden. Die doen snel een data onderzoekje, en dan volgt wel of niet een sanctie. Dit valt niet aan reglementaire snelheidafname oid te koppelen. 

Wizard

Citaat van: Kootje op 18 mei 2012 - 10:18:18
Het volgende staat er in de reglementen.

b) Yellow flag:

This is a signal of danger and should be shown to drivers in two ways with the following meanings:

- Single waved: Reduce your speed, do not overtake and be prepared to change direction. There is a hazard beside or partly on the track.

- Double waved: Reduce your speed, do not overtake and be prepared to change direction or stop. There is a hazard wholly or partly blocking the track.

Yellow flags should normally be shown only at the marshals’ post immediately preceding the hazard.

- In some cases however the Clerk of the Course may order them to be shown at more than one marshals’ post preceding an incident.

- Overtaking is not permitted between the first yellow flag and the green flag displayed after the incident.

Yellow flags should not be shown in the pit lane unless there is an incident of which the driver should be made aware.



Er staan dus inderdaad geen getallen bij vermeld (zoals Wizzard graag ziet), maar duidelijk is wel dat men gas terug moet nemen.
Dat hebben beide heren duidelijk genoeg niet gedaan (meetbaar dmv sectortijden en uitleesbaar via de ECU), waardoor de straffen gewoon terecht waren.
Want laten we nu niet doen of het 'n stelletje kleine kinderen zijn die niet weten wanneer men genoeg snelheid verminderd en wanneer niet.
Deze regel is namelijk 'n algehele regel in alle FIA autosportklassen die beide heren doorlopen hebben.



Dit onderstreept mijn standpunt! Want opnieuw wordt er gesproken (door jou) over voldoende vertragen. De FIA zegt dat je de snelheid moet reduceren, dus verminderen. Dat is en blijft een rekbaar begrip wat voor iedereen anders kan liggen. Deze wordt dus ingevuld en toegepast naar eigen inzicht. Daarmee kan het verschillen van wedstrijdleiding tot wedstreidleiding en van situatie tot situatie. Bovendien reed Massa die bewuste ronde met vers rubber. Dan kan vertragen betekenen dat je de sectortijd toch verbeterd ondanks dat je lift. Het vertragen staat nergens aan gerelateerd wat betekent dat deze beoordeelt zal worden naar eigen inzicht. De regel vind ik derhalve dubieus en kan niet doodleuk roepen dat deze per definitie terecht zijn.

Wizard

Citaat van: sanderalonso op 18 mei 2012 - 10:25:44
Maar dan moet de Fia is duidelijk zijn hoeveel gas je moet minderen. Dan ontstaan er ook geen discussie's zoals deze.

Precies! Wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met banden?? Massa wisselde een ronde eerder voordat Schumacher en Senna toucheerde. Dat betekent dat zijn Ferrari op dat moment sneller is dan voorheen. Dus, je kunt later remmen en hebt meer tractie. Dat kan een paar tienden schelen! Als je dan voor jouw gevoel van het gas afgaat kun je nog dezelfde sectortijd rijden omdat je gewoonweg vers rubber bezit.

Wizard

Citaat van: Kootje op 18 mei 2012 - 10:48:45
Maar goed, laten we wel wezen. Het zijn geen kleine kinderen die voor het eerst 'n gele vlag zien. Ondanks dat er geen getal aan vast zit (zij het in tijd, zij het in km/u), weten ze verdomd goed wat wel en niet genoeg vertragen inhoud.

Inderdaad. Derhalve ga ik er ook vanuit dat Massa voldoende vertraagd en blijft de vraag staan hoe de wedstrijdleiding dit benadert.

Wizard

Citaat van: sanderalonso op 18 mei 2012 - 10:34:10
Citaat van: Kootje op 18 mei 2012 - 10:32:46
Onzin.

Gas minderen is niet liften en direct op het gas gaan.
Gas minderen is substantieel langzamer gaan rijden, en dat weet je zelf ook wel.
Gas minderen is dus niet 1/10e laten liggen in de bewuste sector, of zelfs sneller zijn. (zoals Vettel - Massa zat in datzelfde treintje ::))

Wat is het dan wel? 2/10e of 5/10e? Daar moet de fia is duidelijker in zijn, dat je bijvoorbeeld zoveel procent langzamer moet zijn dan je snelste tijd.

Kan ik mij redelijk in vinden. Er zijn echter wel een hoop factoren die invloed hebben op je sectortijd. Rijdt je, met versleten banden, achter een deelnemer die ook nog eens langzamer is -dan jou met versleten banden-, liggen de sectortijden veel hoger dan dat je een vrije ronden met vers rubber rijdt. Dus, vertragen kan betekenen dat je je sectortijd verbeterd. Ondanks dat je vertraagd.

Kootje

Vandaar dus ook dat er niet alleen naar de sectortijd gekeken wordt, maar ook naar de data.

het gaat als volgt:
1, 'n coureur rijdt onder geel 'n vrijwel zelfde sectortijd als onder groen
2, 'n onderzoek wordt gestart
3, bij dit onderzoek wordt de data van de desbetreffende coureur bestudeerd
4, als blijkt dat de coureur niet of nauwelijks van het gas is gegaan volgt 'n sanctie

Ik vindt dat vrij simpel en bewijs genoeg, de FIA blijkbaar ook.
In de ECU is namelijk precies te achterhalen hoe lang en wanneer men van het gas ging, en belangrijker nog, hoe lang en wanneer men dit in de rondes daar omheen deed.

Wizard

Heeft de wedstrijdleiding beschikking tot de telemetrie? Of baseren ze hun uitspraak op basis van sectortijden? Als het zo'n simpel ABC'tje zou zijn, zou Massa het niet oneens kunnen zijn met een beslissing. Kennelijk ligt het gecompliceerder dan jij het nu projecteert. Bovendien vraag ik mij af of rekening wordt gehouden met omstandigheden. Massa roept niet voor niks dat maar eens naar details gekeken moet worden. Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat een coureur gele vlaggen zomaar negeert met gevaar voor eigen leven.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 18 mei 2012 - 12:59:53
Heeft de wedstrijdleiding beschikking tot de telemetrie? Of baseren ze hun uitspraak op basis van sectortijden? Als het zo'n simpel ABC'tje zou zijn, zou Massa het niet oneens kunnen zijn met een beslissing. Kennelijk ligt het gecompliceerder dan jij het nu projecteert. Bovendien vraag ik mij af of rekening wordt gehouden met omstandigheden. Massa roept niet voor niks dat maar eens naar details gekeken moet worden. Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat een coureur gele vlaggen zomaar negeert met gevaar voor eigen leven.


De wedstrijdleiding zal toch ook live-timing tot haar beschikking hebben? ???

Wizard

Inderdaad. En het daarop baseren vind ik krom. Kan me ook niet voorstellen dat de wedstrijdleiding continue telemetrie bestudeert.

Kootje

#104
Citaat van: Wizard op 18 mei 2012 - 12:59:53
Heeft de wedstrijdleiding beschikking tot de telemetrie? Of baseren ze hun uitspraak op basis van sectortijden? Als het zo'n simpel ABC'tje zou zijn, zou Massa het niet oneens kunnen zijn met een beslissing. Kennelijk ligt het gecompliceerder dan jij het nu projecteert. Bovendien vraag ik mij af of rekening wordt gehouden met omstandigheden. Massa roept niet voor niks dat maar eens naar details gekeken moet worden. Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat een coureur gele vlaggen zomaar negeert met gevaar voor eigen leven.

Je bent weer lekker selectief bezig hé ?? ;)

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 23:01:37
Citaat van: monaco2011 op 17 mei 2012 - 22:56:14
When the stewards are presented with an incident for review they will make use of video replays, timing information, and telemetry that is beyond that available to the general public.

Kijk aan, weer wat geleerd! Thanks!

Nu alweer vergeten ?? ::)