Banaan van de race: Barcelona

Gestart door Sabai, 13 mei 2012 - 16:54:44

« vorige - volgende »

Banaan van de race!

Schumacher
18 (81.8%)
Massa
0 (0%)
Senna
4 (18.2%)
Webber
0 (0%)
Button
0 (0%)
Perez
0 (0%)
Rosberg
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Wizard

Citaat van: Kootje op 17 mei 2012 - 17:03:10
Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 17:01:21
Onvoldoende afremmen vind ik een rekbaar begrip. Wat voor de één wel voldoende is, kan de ander niet vodoende vinden. Dan laat je veel ruimte voor discussie. Zolang sectortijden niet worden verbeterd en niet wordt ingehaald zie ik niet direct een reden om te bestraffen. Pas dan kun je spreken van aantoonbaar onvoldoende remmen.

Dat is zeker 'n rekbaar begrip.
Maar ja ..... zo zijn nu eenmaal de regels.
En regels zijn regels toch ?? ???

Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 23:42:33
Het is niet relevant of Hamilton nu wel of niet met illegale brandstof reed en of dit controleerbaar is. Je moet immers, volgens eigen zeggen, zelf de pit bereiken met minimaal 1 liter brandstof. Dus is het technisch reglement omschreven. Ik begrijp dat dit als McLaren-fan zuur is, maar je moet niet naar de FIA wijzen die haar regels toepast maar naar McLaren die deze overschrijdt.


Nogmaals, dat is niet met elkaar te vergelijken. Het technisch reglement bestaat uit cijfers en dus vaststaande gegevens. Daarover kun je niet discussiëren. Als een auto 600 kilo mag wegen, ben je dus in overtreding als deze 599.9 kilo -of minder- weegt. Dat zal ik nooit ter discussie stellen. Dat is even simpel als de maximale snelheid in de pit. Deze staat vastgeteld op 80, dus rijdt je 80.1 -of harder- ben je in overtreding. Dat je onder geel niet mag inhalen, staat eveneens beschreven. Ook deze is héél helder. Had Massa dat wel gedaan, geen discussie mogelijk. Nu worden Massa en Vettel bestraft omdat ze niet voldoende hebben vertraagd, wat ruimte laat voor discussie. Want, wat is voldoende? Koppel daar een getal aan vast maar laat het niet over aan de intepretatie van de wedstrijdleiding. Daardoor onstaat juist inconsequentie.

Kootje

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 17:13:32
De straf van Hamilton is gebaseerd op een vaststaand gegeven. De straf van Massa en Vettel niet. Dat jij daarin geen onderscheid kunt maken betekent nog niet dat jij gelijk hebt.

Hoezo geen vasstaand gegeven.
Jij weet net zo goed als ik dat de regel is dat je AANTOONBAAR van het gas moet gaan bij geel.
Dat hebben ze dus duidelijk niet gedaan.


CitaatTenzij jij mij kunt aantonen wat de FIA verstaan onder voldoende vertragen met de sectortijden van beide heren, valt er niks toe te geven. We bepraten een mening geen vaststaande feiten. En dat de wedstrijdleiding niet altijd even consequent is, hoef ik, neem ik aan, niet uit te leggen. Ik vind de straf van Vettel en Massa discutabel. Maar je staat vrij om mij daarvan te overtuigen. Ik heb ook mijn best gedaan om jou te overtuigen vrij recent, dus ik verwacht van jou nu exact het zelfde daar jij verwacht dat ik mijn ongelijk toegeef.

Doe je best!

Ga ik zeker doen, alleen niet nu.
Ik moet nu helaas weg, maar ik zal morgen het reglement er eens op na slaan.

SanderD

Ik vind het ook vrij apart. Ze zullen de straf vast wel ergens op gebaseerd hebben, en gezien dat ze niet genoeg hebben gelift. Maar de Fia moet eens duidelijker zijn; Hoeveel procenten/ seconden moet je langzamer zijn dan je gemiddelde tijd of snelste tijd. Dan is er veel meer duidelijkheid bij de coureurs, teams en misschien belangrijk de toeschouwers.

Wizard

Citaat van: sanderalonso op 17 mei 2012 - 17:41:21
Ik vind het ook vrij apart. Ze zullen de straf vast wel ergens op gebaseerd hebben, en gezien dat ze niet genoeg hebben gelift. Maar de Fia moet eens duidelijker zijn; Hoeveel procenten/ seconden moet je langzamer zijn dan je gemiddelde tijd of snelste tijd. Dan is er veel meer duidelijkheid bij de coureurs, teams en misschien belangrijk de toeschouwers.

Precies!! Ze gaan toch ook niet zeggen dat de auto niet te zwaar mag zijn, en je in de pit niet te snel mag rijden zonder daar een getal aan vast te koppelen? Die getallen zijn juist bepalend. En niet of de wedstrijdleiding het wel of niet voldoende vind.

Folkert

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 17:22:34
Citaat van: Kootje op 17 mei 2012 - 17:03:10
Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 17:01:21
Onvoldoende afremmen vind ik een rekbaar begrip. Wat voor de één wel voldoende is, kan de ander niet vodoende vinden. Dan laat je veel ruimte voor discussie. Zolang sectortijden niet worden verbeterd en niet wordt ingehaald zie ik niet direct een reden om te bestraffen. Pas dan kun je spreken van aantoonbaar onvoldoende remmen.

Dat is zeker 'n rekbaar begrip.
Maar ja ..... zo zijn nu eenmaal de regels.
En regels zijn regels toch ?? ???

Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 23:42:33
Het is niet relevant of Hamilton nu wel of niet met illegale brandstof reed en of dit controleerbaar is. Je moet immers, volgens eigen zeggen, zelf de pit bereiken met minimaal 1 liter brandstof. Dus is het technisch reglement omschreven. Ik begrijp dat dit als McLaren-fan zuur is, maar je moet niet naar de FIA wijzen die haar regels toepast maar naar McLaren die deze overschrijdt.


Nogmaals, dat is niet met elkaar te vergelijken. Het technisch reglement bestaat uit cijfers en dus vaststaande gegevens. Daarover kun je niet discussiëren. Als een auto 600 kilo mag wegen, ben je dus in overtreding als deze 599.9 kilo -of minder- weegt. Dat zal ik nooit ter discussie stellen. Dat is even simpel als de maximale snelheid in de pit. Deze staat vastgeteld op 80, dus rijdt je 80.1 -of harder- ben je in overtreding. Dat je onder geel niet mag inhalen, staat eveneens beschreven. Ook deze is héél helder. Had Massa dat wel gedaan, geen discussie mogelijk. Nu worden Massa en Vettel bestraft omdat ze niet voldoende hebben vertraagd, wat ruimte laat voor discussie. Want, wat is voldoende? Koppel daar een getal aan vast maar laat het niet over aan de intepretatie van de wedstrijdleiding. Daardoor onstaat juist inconsequentie.
Een crash is toch ook niet meet baar met cijfers, maar toch probeer je nu te zeggen dat ik nu toegeef dat ik Hamilton onterecht heb verdedigd vorig jaar. Niet met elkaar te vergelijk volgens jou, maar vervolgens doe je het zelf wel indirect.

Schiet je weer je punt voor bij en probeer je in alle bochten om je gelijk te halen, wat dus niet lukt.
Trotse vader van Rosalie(L)

janke

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 17:56:20
Citaat van: sanderalonso op 17 mei 2012 - 17:41:21
Ik vind het ook vrij apart. Ze zullen de straf vast wel ergens op gebaseerd hebben, en gezien dat ze niet genoeg hebben gelift. Maar de Fia moet eens duidelijker zijn; Hoeveel procenten/ seconden moet je langzamer zijn dan je gemiddelde tijd of snelste tijd. Dan is er veel meer duidelijkheid bij de coureurs, teams en misschien belangrijk de toeschouwers.

Precies!! Ze gaan toch ook niet zeggen dat de auto niet te zwaar mag zijn, en je in de pit niet te snel mag rijden zonder daar een getal aan vast te koppelen? Die getallen zijn juist bepalend. En niet of de wedstrijdleiding het wel of niet voldoende vind.

Ze gaan toch ook niet zeggen dat je onder geel van alles en nog wat uit mag vreten met je snelheid cq gaspedaal? Zijn gewoon duidelijke regels. Overschrijdt je die dan moet je niet zeuren dat je een sanctie krijgt. Net zo simpel dat 1+1=2 is. Dat MS geval is toch hetzelfde? Gaat 5 plaatsen terug op de grid. Om het simpele feit dat hij wat uitvreet wat niet deugt. Voor Hamilton geldt hetzelfde. Allemaal prima beslissingen van de FIA/wedstrijdleiding. Conform het reglement. Lijkt wel als de FIA een straf uitdeeld dat er gelijk wat op tilt slaan. We hebben het met eigen ogen mogen aanschouwen in Barcelona. Ik vind die beslissingen prima.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

De straffen moeten wel goed onderbouwd worden. Schumacher kreeg eerder een reprimande, nu een straf. Ik kan me er in vinden maar er zijn genoeg mensen die Schumacher met goede argumenten vrijpleiten. Ook daar kan ik mij in vinden zonder dat ik het standpunt deel. Massa en Vettel zouden niet genoeg vertraagd hebben tijdens geel waar ik vraagtekens bij plaats. Niet zozeer over de straf zelf maar de strafvorm. Want, genoeg vertragen moet wel ergens op gebaseerd zijn om te kunnen bepalen. En dat, is naar mijn weten, niet het geval.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 19:06:35
De straffen moeten wel goed onderbouwd worden. Schumacher kreeg eerder een reprimande, nu een straf. Ik kan me er in vinden maar er zijn genoeg mensen die Schumacher met goede argumenten vrijpleiten. Ook daar kan ik mij in vinden zonder dat ik het standpunt deel. Massa en Vettel zouden niet genoeg vertraagd hebben tijdens geel waar ik vraagtekens bij plaats. Niet zozeer over de straf zelf maar de strafvorm. Want, genoeg vertragen moet wel ergens op gebaseerd zijn om te kunnen bepalen. En dat, is naar mijn weten, niet het geval.
ik ga ervan uit dat de stewards daar wel de juiste data voor hebben. Ik weet wel dat Vettel als enige in die bewuste ronde zn 1e sectortijd verbeterde, ook als was die wel langzamer dan wat andere coureurs op dat moment reden. Hoe dan ook, ik neem aan dat de FIA kan zien of er op een bepaald punt gelift wordt of niet. Als je aanwijzingen hebt dat dat niet zo is praten we verder.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 17 mei 2012 - 19:10:54
Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 19:06:35
De straffen moeten wel goed onderbouwd worden. Schumacher kreeg eerder een reprimande, nu een straf. Ik kan me er in vinden maar er zijn genoeg mensen die Schumacher met goede argumenten vrijpleiten. Ook daar kan ik mij in vinden zonder dat ik het standpunt deel. Massa en Vettel zouden niet genoeg vertraagd hebben tijdens geel waar ik vraagtekens bij plaats. Niet zozeer over de straf zelf maar de strafvorm. Want, genoeg vertragen moet wel ergens op gebaseerd zijn om te kunnen bepalen. En dat, is naar mijn weten, niet het geval.
ik ga ervan uit dat de stewards daar wel de juiste data voor hebben. Ik weet wel dat Vettel als enige in die bewuste ronde zn 1e sectortijd verbeterde, ook als was die wel langzamer dan wat andere coureurs op dat moment reden. Hoe dan ook, ik neem aan dat de FIA kan zien of er op een bepaald punt gelift wordt of niet. Als je aanwijzingen hebt dat dat niet zo is praten we verder.

Dat is dan toch bizar? Vettel verbeterd zijn sectortijd terwijl deze trager is dan de coureurs die voor hem rijden. Toch krijgt hij een straf? Nou ja, volgens de letters van de wet, kan het. Maar de strafvorm is ondoordacht. Vandaar dat Vettel niet heeft geklaagd. Dan is zijn straf verklaart. Krom, maar dat is een andere discussie.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 19:17:40
Citaat van: monaco2011 op 17 mei 2012 - 19:10:54
Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 19:06:35
De straffen moeten wel goed onderbouwd worden. Schumacher kreeg eerder een reprimande, nu een straf. Ik kan me er in vinden maar er zijn genoeg mensen die Schumacher met goede argumenten vrijpleiten. Ook daar kan ik mij in vinden zonder dat ik het standpunt deel. Massa en Vettel zouden niet genoeg vertraagd hebben tijdens geel waar ik vraagtekens bij plaats. Niet zozeer over de straf zelf maar de strafvorm. Want, genoeg vertragen moet wel ergens op gebaseerd zijn om te kunnen bepalen. En dat, is naar mijn weten, niet het geval.
ik ga ervan uit dat de stewards daar wel de juiste data voor hebben. Ik weet wel dat Vettel als enige in die bewuste ronde zn 1e sectortijd verbeterde, ook als was die wel langzamer dan wat andere coureurs op dat moment reden. Hoe dan ook, ik neem aan dat de FIA kan zien of er op een bepaald punt gelift wordt of niet. Als je aanwijzingen hebt dat dat niet zo is praten we verder.

Dat is dan toch bizar? Vettel verbeterd zijn sectortijd terwijl deze trager is dan de coureurs die voor hem rijden. Toch krijgt hij een straf? Nou ja, volgens de letters van de wet, kan het. Maar de strafvorm is ondoordacht. Vandaar dat Vettel niet heeft geklaagd. Dan is zijn straf verklaart. Krom, maar dat is een andere discussie.
hoezo?? de andere coureurs hebben waarschijnlijk wel gelift in bocht 1 en leverden daardoor wat tijd in. Als je je tijd verbeterd betekend dat dat je de hele 1e sector voluit bent gegaan, dat kan haast niet anders. Andere coureurs laten juist een paar tiende liggen wat aangeeft dat ze dan waarschijnlijk ff gelift hebben in bocht 1. Maar goed, volgens mij hebben de stewards nog veel meer data tot hun beschikking waarbij ze kunnen zien of er ff van t gas gegaan wordt.

janke

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 19:06:35
De straffen moeten wel goed onderbouwd worden. Schumacher kreeg eerder een reprimande, nu een straf. Ik kan me er in vinden maar er zijn genoeg mensen die Schumacher met goede argumenten vrijpleiten. Ook daar kan ik mij in vinden zonder dat ik het standpunt deel. Massa en Vettel zouden niet genoeg vertraagd hebben tijdens geel waar ik vraagtekens bij plaats. Niet zozeer over de straf zelf maar de strafvorm. Want, genoeg vertragen moet wel ergens op gebaseerd zijn om te kunnen bepalen. En dat, is naar mijn weten, niet het geval.

Het reglement onderbouwd alles. Dat er wat F1 freaks er een eigen draai aan geven, prima. Leuk voor een discussie. Verder van geen warde.
Some things are too important to be left in the past.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 17 mei 2012 - 19:24:40
hoezo?? de andere coureurs hebben waarschijnlijk wel gelift in bocht 1 en leverden daardoor wat tijd in. Als je je tijd verbeterd betekend dat dat je de hele 1e sector voluit bent gegaan, dat kan haast niet anders. Andere coureurs laten juist een paar tiende liggen wat aangeeft dat ze dan waarschijnlijk ff gelift hebben in bocht 1. Maar goed, volgens mij hebben de stewards nog veel meer data tot hun beschikking waarbij ze kunnen zien of er ff van t gas gegaan wordt.

Als de wedstrijdleiding alles ziet, alles weet, zou er nooit meer twijfel bestaan hé. Buiten het feit, wat betreft Massa, hij zou niet GENOEG geremt hebben. En om die term gaat het. Wat is genoeg? Zolang daar geen getal aan kleeft, biedt dat ruimte tot interpretatie. En is inconsequentie een logisch gevolg.

Wizard

Citaat van: janke op 17 mei 2012 - 19:38:24
Het reglement onderbouwd alles. Dat er wat F1 freaks er een eigen draai aan geven, prima. Leuk voor een discussie. Verder van geen warde.

Het is je dus nieuw dat er wat mazen in de wet zijn? Welkom in 2012!

Folkert

Citaat van: Wizard op 17 mei 2012 - 16:53:07
Citaat van: Folkert op 17 mei 2012 - 16:33:56
Nee, het rammelt voor jou aan alle kanten. Of denk je dat de FIA maar de vinger in de lucht steekt en iets bedenkt in de trent van: Massa en Vettel zullen denk ik niet genoeg hebben gelift. Kom laten we ze gewoon maar straffen. Dat het geen vast gegeven is, wilt niet zeggen dat het niet meet baar is. Ik heb de sector tijden niet kunnen zien wegens falen van de site, maar als de FIA ziet dat Massa en Vettel gelijke sectoren rijden in 5 verschillende ronden, kunnen ze toch wel zien dat ze niet genoeg hebben gelift?

In dat geval geef je toe dat je Hamilton al die keren onterecht hebt verdedigd en alle straffen 100% terecht waren. Want de wedstrijdleiding maakt geen fouten en bestraffen niet lukraak hé. Al hun beslissingen zijn weloverwogen. Je begrijpt dat ik deze erin houd? Dus, niet meer zeuren om een straf hé! Krijg jij van mij je gelijk dat Massa en Vettel terecht bestraft zijn. Een mooiere deal kon ik niet maken.

CitaatOverigens verzoek ik je toch nog eens beter te lezen. Ik heb nu ook gezegd dat de straf van Lewis terecht was en zeg niet dat de straf per definitie terecht is. Je poging mij ongelijk te geven is mislukt en schiet je punt keihard voorbij.

Nee, je leest zelf weer eens niet. Ik heb het niet over de straf nu, maar de straffen in het verleden. Zo staat het zelfs letterlijk verwoord. Dus nee, ik schiet absoluut mijn punt niet voorbij. Eerder een schot in de roos.

CitaatIn het verleden ben ik ook vaak genoeg terug gekomen op mijn eerdere, vaak impulsieve reacties. Maar daar lees jij denk ik voor het gemak bijna altijd over heen.

Maar ok, ik neem je kanttekening in acht. En moet je misschien toch gelijk geven dat de straf voor Lewis onterecht was, je hebt me overtuigd.

Maar de feiten kan ik je inderdaad niet geven, daar heb je gelijk in. Maar jij gaat er nu van uit dat de FIA luk raak gaat straffen en zoals ik eerder zei de vinger maar in de lucht steken en kijken wie ze gaan straffen voor het niet genoeg liften bij geel.

Kom jij nu maar eens aan met feiten dat Lewis inderdaad niet genoeg benzine had.

En dan tegen mij zeggen dat ik mijn punt voorbij schiet? Dit is toch wel de plank behoorlijk misslaan. McLaren heeft ruiterlijk toegegeven dat ze te weinig brandstof aan boord hadden en uitgelegd hoe het tot stand is gekomen: http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_heeft_spijt_van_beslissing/

Hier hoeft dus niet aan getwijfeld te worden. Dat staat niet in vergelijking tot de straffen van Vettel en Massa. Er zou namelijk niet genoeg gelift zijn terwijl er geen getal voor staat. Dus, de beslissing wordt genomen aan de hand van de gemoedstoestand van de wedstrijdleiding. En dat druist tegen mijn principe. Want naar mijn weten mag een coureur zijn sectortijd niet verbeteren en mag hij niet inhalen. En dat is niet gebeurd. Dus of de straf terecht is kun je zeker bepraten.
Wel mooi eigenlijk, je geeft indirect toe dat je vorig jaar ten onrechte Hamilton heb lopen wit maken.
Dus ok deal, mooier had ik het ik hetniet kunnen hebben.  ;)
Trotse vader van Rosalie(L)

Matthijs

Ik heb de hele discussie niet gelezen, dus wellicht heeft iemand anders dit al geroepen. Het geel was aan het eind van het rechte stuk en Massa en Vettel reden in een groepje. Dan is het dus heel waarschijnlijk dat ze DRS open hadden staan. Als ze die open hadden staan bij de gele vlag zone, vind ik de straf niet alleen terecht, maar vind ik het ook een schoffering van het betreffende baanpersoneel dat ze nog gaan klagen ook. Meer respect voor de mensen die risicovol werk doen is wel op z'n plaats. Dat geldt ook voor de andere coureurs in de groepjes van Massa en Vettel.