Round 5: Gran Premio De Espana Santander

Gestart door Enzo, 06 mei 2012 - 21:16:23

« vorige - volgende »

McLaren_über_alles

#195
Bon. Feiten zijn als volgt. Volgens reglement moet je 1 liter brandstof in je wagen hebben (om een staal te nemen) en op eigen kracht naar de finish rijden. McLaren liet LH stoppen op het moment dat hij nog 1.3 liter in de wagen had.

Op basis van deze feiten lijkt de straf mij wel degelijk buiten alle proporties. Had LH onvoldoende brandstof om een staal te nemen begrijp ik de beslissing van de FIA, want anders kan iedereen met illegale brandstof rondrijden en dan z'n wagen zonder brandstof aan de kant zetten.

Nu laat men LH stoppen, zodat de FIA een staal kan nemen. Hieruit kan men concluderen dat hij wel degelijk met legale brandstof reed, waardoor een een diskwalificatie een veel te zware straf is.

Ik begrijp dat het voor de FIA niet gewenst is dat iedereen z'n wagen zo danig licht wil maken dat men in de eerste bocht na een snelle ronde stilvalt, en hier moet de FIA een statement maken. Maar maak dan gewoon een statement door z'n laatste ronde te schrappen (want was de enige ronde dat er een probleem was & er was nog genoeg brandstof om een staal te nemen). Neen, wat mij betreft is die straf veel te zwaar. Lijkt mij een beetje zoals je in het voetbal 4 reglementaire goals maakt, en een vijfde uit buitenspel waarop de scheids beslist dat alle vorige gemaakte goalen (alle reeds gereden laps van LH) ook geschrapt worden...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Franky R.

Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:13:19
Los van de straf: ondanks dat hij als simpele pay-driver wordt afgeschilderd en hij vaak wat spottend 'Walldonado' werd genoemd, doet hij het wel voortreffelijk. :)


Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een van diegene die Walldonado zo vaak heeft afgebrand, maar aan de andere kant...Hoe ver was Williams gekomen met een capabele coureur a la Raikkonen of Kubica?


Ik heb niet echt de indruk dat Senna en Maldonado alles uit de Williams halen.

Niels_

Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:25:33
Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:13:19
Los van de straf: ondanks dat hij als simpele pay-driver wordt afgeschilderd en hij vaak wat spottend 'Walldonado' werd genoemd, doet hij het wel voortreffelijk. :)


Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een van diegene die Walldonado zo vaak heeft afgebrand, maar aan de andere kant...Hoe ver was Williams gekomen met een capabele coureur a la Raikkonen of Kubica?


Ik heb niet echt de indruk dat Senna en Maldonado alles uit de Williams halen.
Hmm, dat soort vragen kan je je altijd stellen, maar langs de andere kant was het verschil tussen Maldonado en Senna wel immens vandaag. Zelfs zonder Senna zijn spin zou die maar nipt in Q2 zijn geraakt, of net niet.

_Makke_

Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 23:02:06
Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 22:52:08
Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 22:47:41
klopt, maar in de regels staat ook dat het alleen voor practice sessions geldt. Hier kun je de regels terugvinden; http://www.fia.com/sport/Regulations/f1regs.html (technical regulations 2012) het gaat in dit geval om regel 6.6.2 ( http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/esp-document-36.pdf )

Kan allemaal wel zijn. Maar Alonso en Rosberg zijn na een race dit seizoen toch ook niet op eigen kracht terug geraakt? Alonso kreeg toen nog een lift van Webber.
ja, ok, maar dan voor de 3e keer, deze regel geldt niet voor de race!

Dan is dat dus totaal van de pot gerukt. Na de kwalificaties mag het niet, maar na de race wel.

Franky R.

Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:32:45
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:25:33
Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:13:19
Los van de straf: ondanks dat hij als simpele pay-driver wordt afgeschilderd en hij vaak wat spottend 'Walldonado' werd genoemd, doet hij het wel voortreffelijk. :)


Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een van diegene die Walldonado zo vaak heeft afgebrand, maar aan de andere kant...Hoe ver was Williams gekomen met een capabele coureur a la Raikkonen of Kubica?


Ik heb niet echt de indruk dat Senna en Maldonado alles uit de Williams halen.
Hmm, dat soort vragen kan je je altijd stellen, maar langs de andere kant was het verschil tussen Maldonado en Senna wel immens vandaag. Zelfs zonder Senna zijn spin zou die maar nipt in Q2 zijn geraakt, of net niet.


Dat is waar. Het is uiteindelijk wel die Venezolaan die echt sneller is dan de Braziliaan...Maar ik denk...ik weet dat men bij Williams graag een opwaartse lijn ziet. Iets wat een meer capabele coureur wel zou lukken.


Deze pole is leuk en mevrouw Walldonado zal wel de ramen aan diggelen gillen (dat deed ze al bij de P2 van haar mannetjes, hahahaha), maar wat is de waarde als Pastor morgen achteruit racet en/of de volgende race weer buiten de top 10 zit?


Krijg een beetje een Hulkenberg 2010 gevoel bij deze pole...En ja, ik baal van de DSQ van Hamilton! :(

Wizard

Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 23:21:52
Bon. Feiten zijn als volgt. Volgens reglement moet je 1 liter brandstof in je wagen hebben (om een staal te nemen) en op eigen kracht naar de finish rijden. McLaren liet LH stoppen op het moment dat hij nog 1.3 liter in de wagen had.

Op basis van deze feiten lijkt de straf mij wel degelijk buiten alle proporties. Had LH onvoldoende brandstof om een staal te nemen begrijp ik de beslissing van de FIA, want anders kan iedereen met illegale brandstof rondrijden en dan z'n wagen zonder brandstof aan de kant zetten.

Waarop baseer je dat de strafmaat buiten alle proporties is? Heeft iemand minder straf gekregen voor het zelfde begrijp? Stelling lijkt me duidelijk: 1 liter brandstof en op eigen kracht weer naar de pits. Hamilton parkeert zijn McLaren op de baan hetgeen wat de FIA juist wilt voorkomen. Dan kun je, nogmaals, enkel en alleen wijzen naar McLaren. Niet naar de FIA die haar regels toepast.

CitaatNu laat men LH stoppen, zodat de FIA een staal kan nemen. Hieruit kan men concluderen dat hij wel degelijk met legale brandstof reed, waardoor een een diskwalificatie een veel te zware straf is.

Het is niet relevant of Hamilton nu wel of niet met illegale brandstof reed en of dit controleerbaar is. Je moet immers, volgens eigen zeggen, zelf de pit bereiken met minimaal 1 liter brandstof. Dus is het technisch reglement omschreven. Ik begrijp dat dit als McLaren-fan zuur is, maar je moet niet naar de FIA wijzen die haar regels toepast maar naar McLaren die deze overschrijdt.

CitaatIk begrijp dat het voor de FIA niet gewenst is dat iedereen z'n wagen zo danig licht wil maken dat men in de eerste bocht na een snelle ronde stilvalt, en hier moet de FIA een statement maken. Maar maak dan gewoon een statement door z'n laatste ronde te schrappen (want was de enige ronde dat er een probleem was & er was nog genoeg brandstof om een staal te nemen). Neen, wat mij betreft is die straf veel te zwaar. Lijkt mij een beetje zoals je in het voetbal 4 reglementaire goals maakt, en een vijfde uit buitenspel waarop de scheids beslist dat alle vorige gemaakte goalen (alle reeds gereden laps van LH) ook geschrapt worden...

Tja, opnieuw probeer je voor de FIA te bepalen welke sancties hun moeten treffen. Het is toch écht McLaren die je het kunt kwalijk nemen. Als fan kun je nu eenmaal niet bepalen welke strafmaat gepast is. Wel of de FIA consequent is in het uitdelen van de straf. Ik wil best met je meeveren en de straf zwaar van inzet vinden, maar dat is verder niet relevent. McLaren weet beter en faalt. Dit ten koste van Lewis Hamilton.

Niels_

Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:38:35
Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:32:45
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:25:33
Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:13:19
Los van de straf: ondanks dat hij als simpele pay-driver wordt afgeschilderd en hij vaak wat spottend 'Walldonado' werd genoemd, doet hij het wel voortreffelijk. :)


Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een van diegene die Walldonado zo vaak heeft afgebrand, maar aan de andere kant...Hoe ver was Williams gekomen met een capabele coureur a la Raikkonen of Kubica?


Ik heb niet echt de indruk dat Senna en Maldonado alles uit de Williams halen.
Hmm, dat soort vragen kan je je altijd stellen, maar langs de andere kant was het verschil tussen Maldonado en Senna wel immens vandaag. Zelfs zonder Senna zijn spin zou die maar nipt in Q2 zijn geraakt, of net niet.


Dat is waar. Het is uiteindelijk wel die Venezolaan die echt sneller is dan de Braziliaan...Maar ik denk...ik weet dat men bij Williams graag een opwaartse lijn ziet. Iets wat een meer capabele coureur wel zou lukken.


Deze pole is leuk en mevrouw Walldonado zal wel de ramen aan diggelen gillen (dat deed ze al bij de P2 van haar mannetjes, hahahaha), maar wat is de waarde als Pastor morgen achteruit racet en/of de volgende race weer buiten de top 10 zit?


Krijg een beetje een Hulkenberg 2010 gevoel bij deze pole...En ja, ik baal van de DSQ van Hamilton! :(
Bij Hulkenberg waren het eerder de omstandigheden met het weer waarop Williams inspeelde... Maldonado heeft het gewoon volledig op eigen kracht gedaan (nuja, die P2 alleszins). Verder lijkt Maldonado me nu niet iemand die per se altijd achteruit racet, maar veel opschuiven zal ie natuurlijk niet kunnen doen ;D

Mja, we zullen het morgen wel zien. Hamilton zal ook nog wel in de punten komen.

Wizard

Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 23:36:58
Dan is dat dus totaal van de pot gerukt. Na de kwalificaties mag het niet, maar na de race wel.

Dat is niet relevant. Mclaren weet wat de regels zijn en moeten deze naleven.

Wizard

Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:13:19
Los van de straf: ondanks dat hij als simpele pay-driver wordt afgeschilderd en hij vaak wat spottend 'Walldonado' werd genoemd, doet hij het wel voortreffelijk. :)

Maldonado trekt een lange neus naar de mensen die hem bekritiseerd hebben. ;) Verder denk ik ook niet dat hij dit morgen kan continueren. Alonso maakt een goede kans morgen met de zege er vandoor te gaan hoewel de meeste hun geld zetten op Kimi.

Franky R.

@Wizard,
Citaat


Waarop baseer je dat de strafmaat buiten alle proporties is? Heeft iemand minder straf gekregen voor het zelfde begrijp? Stelling lijkt me duidelijk: 1 liter brandstof en op eigen kracht weer naar de pits. Hamilton parkeert zijn McLaren op de baan hetgeen wat de FIA juist wilt voorkomen. Dan kun je, nogmaals, enkel en alleen wijzen naar McLaren. Niet naar de FIA die haar regels toepast.


Ik denk dat er gedoeld wordt op het feit dat Hamilton Q3 al had bereikt en dat bij een straf hij hooguit naar P10 zou moeten worden gezet.


Terug naar P24 vind ik ongeloofwaardig, bij gebrek aan argumenten. Alsof Karthikeyan nadeel heeft ondervonden van de fout van McLaren... ??? ...Toch start Lewis morgen achter een HRT...Graag argumenten waarom dat logisch is.

monaco2011

Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 23:36:58
Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 23:02:06
Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 22:52:08
Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 22:47:41
klopt, maar in de regels staat ook dat het alleen voor practice sessions geldt. Hier kun je de regels terugvinden; http://www.fia.com/sport/Regulations/f1regs.html (technical regulations 2012) het gaat in dit geval om regel 6.6.2 ( http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/esp-document-36.pdf )

Kan allemaal wel zijn. Maar Alonso en Rosberg zijn na een race dit seizoen toch ook niet op eigen kracht terug geraakt? Alonso kreeg toen nog een lift van Webber.
ja, ok, maar dan voor de 3e keer, deze regel geldt niet voor de race!

Dan is dat dus totaal van de pot gerukt. Na de kwalificaties mag het niet, maar na de race wel.
tja, een race is voor iedereen tegelijk afgelopen, bij kwalificatie is dat een ander verhaal natuurlijk. Kan weer gele vlaggen opleveren en dan krijg je weer van die Monaco 2006 taferelen. Dr is ook niemand die dit tijdens kwalificaties doet, alleen Hamilton heeft het nu 2x gedaan!!

McLaren_über_alles

Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 23:42:33
Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 23:21:52
Bon. Feiten zijn als volgt. Volgens reglement moet je 1 liter brandstof in je wagen hebben (om een staal te nemen) en op eigen kracht naar de finish rijden. McLaren liet LH stoppen op het moment dat hij nog 1.3 liter in de wagen had.

Op basis van deze feiten lijkt de straf mij wel degelijk buiten alle proporties. Had LH onvoldoende brandstof om een staal te nemen begrijp ik de beslissing van de FIA, want anders kan iedereen met illegale brandstof rondrijden en dan z'n wagen zonder brandstof aan de kant zetten.

Waarop baseer je dat de strafmaat buiten alle proporties is? Heeft iemand minder straf gekregen voor het zelfde begrijp? Stelling lijkt me duidelijk: 1 liter brandstof en op eigen kracht weer naar de pits. Hamilton parkeert zijn McLaren op de baan hetgeen wat de FIA juist wilt voorkomen. Dan kun je, nogmaals, enkel en alleen wijzen naar McLaren. Niet naar de FIA die haar regels toepast.

CitaatNu laat men LH stoppen, zodat de FIA een staal kan nemen. Hieruit kan men concluderen dat hij wel degelijk met legale brandstof reed, waardoor een een diskwalificatie een veel te zware straf is.

Het is niet relevant of Hamilton nu wel of niet met illegale brandstof reed en of dit controleerbaar is. Je moet immers, volgens eigen zeggen, zelf de pit bereiken met minimaal 1 liter brandstof. Dus is het technisch reglement omschreven. Ik begrijp dat dit als McLaren-fan zuur is, maar je moet niet naar de FIA wijzen die haar regels toepast maar naar McLaren die deze overschrijdt.

CitaatIk begrijp dat het voor de FIA niet gewenst is dat iedereen z'n wagen zo danig licht wil maken dat men in de eerste bocht na een snelle ronde stilvalt, en hier moet de FIA een statement maken. Maar maak dan gewoon een statement door z'n laatste ronde te schrappen (want was de enige ronde dat er een probleem was & er was nog genoeg brandstof om een staal te nemen). Neen, wat mij betreft is die straf veel te zwaar. Lijkt mij een beetje zoals je in het voetbal 4 reglementaire goals maakt, en een vijfde uit buitenspel waarop de scheids beslist dat alle vorige gemaakte goalen (alle reeds gereden laps van LH) ook geschrapt worden...

Tja, opnieuw probeer je voor de FIA te bepalen welke sancties hun moeten treffen. Het is toch écht McLaren die je het kunt kwalijk nemen. Als fan kun je nu eenmaal niet bepalen welke strafmaat gepast is. Wel of de FIA consequent is in het uitdelen van de straf. Ik wil best met je meeveren en de straf zwaar van inzet vinden, maar dat is verder niet relevent. McLaren weet beter en faalt. Dit ten koste van Lewis Hamilton.

- McLaren is volledig in fout
- Volgens reglement doet FIA weinig verkeerd
- Straf is wat mij betreft veel te zwaar (maar volgens de letter van het reglement te verantwoorden).

CitaatA. Competitors must ensure that a one litre sample of fuel may be taken from the car at any time during the Event.
B. Except in cases of force majeure (accepted as such by the stewards of the meeting), if a sample of fuel is required after a practice session the car concerned must have first been driven back to the pits under its own power.

Deel A: Terechte straf, want je kan met illegale brandstof rondrijden
Deel B: Indien genoeg brandstof over, en die brandstof blijkt legaal te zijn, dan ga je toch niet de ALLE kwalificatietijden schrappen, wat is dat nu. Schrap dan gewoon de ronde waarin het probleem zich voor deed, of desnoods de volledige sessie. Hiervoor alle resultaten schrappen uit Q1, Q2 (en eerste flying lap uit Q3) is naar mijn gevoel buiten proportie (zie m'n vergelijking met voetbal).
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

_Makke_

Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:32:45
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:25:33
Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:13:19
Los van de straf: ondanks dat hij als simpele pay-driver wordt afgeschilderd en hij vaak wat spottend 'Walldonado' werd genoemd, doet hij het wel voortreffelijk. :)


Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een van diegene die Walldonado zo vaak heeft afgebrand, maar aan de andere kant...Hoe ver was Williams gekomen met een capabele coureur a la Raikkonen of Kubica?


Ik heb niet echt de indruk dat Senna en Maldonado alles uit de Williams halen.
Hmm, dat soort vragen kan je je altijd stellen, maar langs de andere kant was het verschil tussen Maldonado en Senna wel immens vandaag. Zelfs zonder Senna zijn spin zou die maar nipt in Q2 zijn geraakt, of net niet.

Ook in ben iemand die zich al meermaals negatief heeft uitgelaten over Maldonado. Niet dat ik mijn woorden intrek uiteraard, maar vandaag deed ie het meer dan prima. Petje af.

Verder volg ik Niels. Zo'n vergelijking mag je niet maken. Kubica of Raikkonen zouden het misschien wel beter doen. Maar wie kan er met zekerheid zeggen dat Alonso niet meer uit de McLaren kan halen dan Button of Hamilton? Of dat Hamilton meer uit die Ferrari kan halen dan Alonso? Ik vind dat een gebrek aan respect. Als Raikkonen 2de wordt, kan je zijn prestatie ook uitvlakken door te stellen dat Kubica het misschien wel beter zou gedaan hebben.

Wizard

Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:47:15
@Wizard,
Citaat


Waarop baseer je dat de strafmaat buiten alle proporties is? Heeft iemand minder straf gekregen voor het zelfde begrijp? Stelling lijkt me duidelijk: 1 liter brandstof en op eigen kracht weer naar de pits. Hamilton parkeert zijn McLaren op de baan hetgeen wat de FIA juist wilt voorkomen. Dan kun je, nogmaals, enkel en alleen wijzen naar McLaren. Niet naar de FIA die haar regels toepast.


Ik denk dat er gedoeld wordt op het feit dat Hamilton Q3 al had bereikt en dat bij een straf hij hooguit naar P10 zou moeten worden gezet.


Terug naar P24 vind ik ongeloofwaardig, bij gebrek aan argumenten. Alsof Karthikeyan nadeel heeft ondervonden van de fout van McLaren... ??? ...Toch start Lewis morgen achter een HRT...Graag argumenten waarom dat logisch is.

Het is natuurlijk niet relevant wie daar wel of geen hinder van heeft ondervonden. Daarop kun je niet gaan bestraffen. Een halve kilo meer of minder schelen natuurlijk geen seconden. Als hij een liter extra benzine had meegenomen en zijn watertank uit de auto had gemikt was hij waarschijnlijk even snel geweest. Maar wat moet je dan als FIA? Gaan berekenen hoeveel het hem kon schelen en op basis daarvan bestraffen? Dan schieten ze hun doel voorbij! Er is een overtreding van de regels bewezen en daarvoor staat een sanctie. Of deze in verhouding staat met het vergrijp is zeker discutabel, maar dat is iedere straf. Ik kan niks anders dan McLaren dit kwalijk te nemen. Wat een stelletje kneuzen!! Dit vind ik zo onnodig. Hamilton was snel genoeg om deze poleposition met overtuiging binnen te angelen.

_Makke_

Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 23:44:57
Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 23:36:58
Dan is dat dus totaal van de pot gerukt. Na de kwalificaties mag het niet, maar na de race wel.

Dat is niet relevant. Mclaren weet wat de regels zijn en moeten deze naleven.

Dat was mijn persoonlijke mening. Voor de 100ste keer, ik heb nergens gezegd dat een straf onterecht is. Alleen vind ik die staf buiten alle proporties.