Round 5: Gran Premio De Espana Santander

Gestart door Enzo, 06 mei 2012 - 21:16:23

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 23:57:43
Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:32:45
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:25:33
Citaat van: Ńiels op 12 mei 2012 - 23:13:19
Los van de straf: ondanks dat hij als simpele pay-driver wordt afgeschilderd en hij vaak wat spottend 'Walldonado' werd genoemd, doet hij het wel voortreffelijk. :)


Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een van diegene die Walldonado zo vaak heeft afgebrand, maar aan de andere kant...Hoe ver was Williams gekomen met een capabele coureur a la Raikkonen of Kubica?


Ik heb niet echt de indruk dat Senna en Maldonado alles uit de Williams halen.
Hmm, dat soort vragen kan je je altijd stellen, maar langs de andere kant was het verschil tussen Maldonado en Senna wel immens vandaag. Zelfs zonder Senna zijn spin zou die maar nipt in Q2 zijn geraakt, of net niet.

Ook in ben iemand die zich al meermaals negatief heeft uitgelaten over Maldonado. Niet dat ik mijn woorden intrek uiteraard, maar vandaag deed ie het meer dan prima. Petje af.

Verder volg ik Niels. Zo'n vergelijking mag je niet maken. Kubica of Raikkonen zouden het misschien wel beter doen. Maar wie kan er met zekerheid zeggen dat Alonso niet meer uit de McLaren kan halen dan Button of Hamilton? Of dat Hamilton meer uit die Ferrari kan halen dan Alonso? Ik vind dat een gebrek aan respect. Als Raikkonen 2de wordt, kan je zijn prestatie ook uitvlakken door te stellen dat Kubica het misschien wel beter zou gedaan hebben.


Hamilton pakte meermaals de pole, Button won een race...Dat is dus niet de discussie. Ik bedoelde het ook niet als een uiting van gebrek aan respect, maar ik schrijf mijn vragen met Australie 2012 in mijn achterhoofd.


Pastor is toch niet te vergelijken met een Alonso, Button of zelfs Rosberg?!

Wizard

Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 23:55:28
Deel A: Terechte straf, want je kan met illegale brandstof rondrijden
Deel B: Indien genoeg brandstof over, en die brandstof blijkt legaal te zijn, dan ga je toch niet de ALLE kwalificatietijden schrappen, wat is dat nu. Schrap dan gewoon de ronde waarin het probleem zich voor deed, of desnoods de volledige sessie. Hiervoor alle resultaten schrappen uit Q1, Q2 (en eerste flying lap uit Q3) is naar mijn gevoel buiten proportie (zie m'n vergelijking met voetbal).

De FIA bepaalt de sancties! En zolang ze daarin consequent zijn heb je weinig reden om te mopperen. Nog steeds neem je de FIA de strafmaat meer kwalijk dan de fout van McLaren. Ik begrijp dat ook en ook ik ben het lang niet eens met de straffen van welke worden uitgedeeld maar deze is gewoon loepzuiver en een stommigheid van Mclaren.

_Makke_

Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:01:13
Pastor is toch niet te vergelijken met een Alonso, Button of zelfs Rosberg?!

Nee, dat doe ik ook helemaal niet hoor. Maar ik vind het nogal unfair om zo'n prestatie uit te vlakken omdat hij nog niet zoveel heeft bewezen. Ik doe mijn petje af voor hem. Ik kan mij niet voorstellen dat Williams plots het beste pakket heeft.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 23:58:26
Citaat van: Franky R. op 12 mei 2012 - 23:47:15
@Wizard,
Citaat


Waarop baseer je dat de strafmaat buiten alle proporties is? Heeft iemand minder straf gekregen voor het zelfde begrijp? Stelling lijkt me duidelijk: 1 liter brandstof en op eigen kracht weer naar de pits. Hamilton parkeert zijn McLaren op de baan hetgeen wat de FIA juist wilt voorkomen. Dan kun je, nogmaals, enkel en alleen wijzen naar McLaren. Niet naar de FIA die haar regels toepast.


Ik denk dat er gedoeld wordt op het feit dat Hamilton Q3 al had bereikt en dat bij een straf hij hooguit naar P10 zou moeten worden gezet.


Terug naar P24 vind ik ongeloofwaardig, bij gebrek aan argumenten. Alsof Karthikeyan nadeel heeft ondervonden van de fout van McLaren... ??? ...Toch start Lewis morgen achter een HRT...Graag argumenten waarom dat logisch is.

Het is natuurlijk niet relevant wie daar wel of geen hinder van heeft ondervonden. Daarop kun je niet gaan bestraffen. Een halve kilo meer of minder schelen natuurlijk geen seconden. Als hij een liter extra benzine had meegenomen en zijn watertank uit de auto had gemikt was hij waarschijnlijk even snel geweest. Maar wat moet je dan als FIA? Gaan berekenen hoeveel het hem kon schelen en op basis daarvan bestraffen? Dan schieten ze hun doel voorbij! Er is een overtreding van de regels bewezen en daarvoor staat een sanctie. Of deze in verhouding staat met het vergrijp is zeker discutabel, maar dat is iedere straf. Ik kan niks anders dan McLaren dit kwalijk te nemen. Wat een stelletje kneuzen!! Dit vind ik zo onnodig. Hamilton was snel genoeg om deze poleposition met overtuiging binnen te angelen.


Dat is het wel, want de FIA heeft die 1.3 Liter brandstof wel kunnen testen...derhalve kun je dus niet stellen dat McLaren "wel eens de gehele kwalificatie met illegale brandstof heeft gereden"...


Het voorval speelde zich af in Q3, en zou zich daarom moeten toespitsen betreffende de overige deelnemers in Q3. De kwalificatie is toch opgesplitst in drie delen? Of heb ik iets gemist?

Daarom is het terugzetten van Lewis naar P24 veel te zwaar en onlogisch...

Franky R.

Citaat van: Makke op 13 mei 2012 - 00:03:56
Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:01:13
Pastor is toch niet te vergelijken met een Alonso, Button of zelfs Rosberg?!

Nee, dat doe ik ook helemaal niet hoor. Maar ik vind het nogal unfair om zo'n prestatie uit te vlakken omdat hij nog niet zoveel heeft bewezen. Ik doe mijn petje af voor hem. Ik kan mij niet voorstellen dat Williams plots het beste pakket heeft.


Ik schreef dan ook...maar aan de andere kant...En hij heeft wel eerder kansen gehad om zich te bewijzen, maar deze niet gegrepen. Monaco 2011 en Australie 2012.


Nogmaals, heel knap en het zat eraan te komen...maar kan hij het vast houden. Dat was de strekking van mijn betoog...


monaco2011

Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 23:55:28
Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 23:42:33
Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 23:21:52
Bon. Feiten zijn als volgt. Volgens reglement moet je 1 liter brandstof in je wagen hebben (om een staal te nemen) en op eigen kracht naar de finish rijden. McLaren liet LH stoppen op het moment dat hij nog 1.3 liter in de wagen had.

Op basis van deze feiten lijkt de straf mij wel degelijk buiten alle proporties. Had LH onvoldoende brandstof om een staal te nemen begrijp ik de beslissing van de FIA, want anders kan iedereen met illegale brandstof rondrijden en dan z'n wagen zonder brandstof aan de kant zetten.

Waarop baseer je dat de strafmaat buiten alle proporties is? Heeft iemand minder straf gekregen voor het zelfde begrijp? Stelling lijkt me duidelijk: 1 liter brandstof en op eigen kracht weer naar de pits. Hamilton parkeert zijn McLaren op de baan hetgeen wat de FIA juist wilt voorkomen. Dan kun je, nogmaals, enkel en alleen wijzen naar McLaren. Niet naar de FIA die haar regels toepast.

CitaatNu laat men LH stoppen, zodat de FIA een staal kan nemen. Hieruit kan men concluderen dat hij wel degelijk met legale brandstof reed, waardoor een een diskwalificatie een veel te zware straf is.

Het is niet relevant of Hamilton nu wel of niet met illegale brandstof reed en of dit controleerbaar is. Je moet immers, volgens eigen zeggen, zelf de pit bereiken met minimaal 1 liter brandstof. Dus is het technisch reglement omschreven. Ik begrijp dat dit als McLaren-fan zuur is, maar je moet niet naar de FIA wijzen die haar regels toepast maar naar McLaren die deze overschrijdt.

CitaatIk begrijp dat het voor de FIA niet gewenst is dat iedereen z'n wagen zo danig licht wil maken dat men in de eerste bocht na een snelle ronde stilvalt, en hier moet de FIA een statement maken. Maar maak dan gewoon een statement door z'n laatste ronde te schrappen (want was de enige ronde dat er een probleem was & er was nog genoeg brandstof om een staal te nemen). Neen, wat mij betreft is die straf veel te zwaar. Lijkt mij een beetje zoals je in het voetbal 4 reglementaire goals maakt, en een vijfde uit buitenspel waarop de scheids beslist dat alle vorige gemaakte goalen (alle reeds gereden laps van LH) ook geschrapt worden...

Tja, opnieuw probeer je voor de FIA te bepalen welke sancties hun moeten treffen. Het is toch écht McLaren die je het kunt kwalijk nemen. Als fan kun je nu eenmaal niet bepalen welke strafmaat gepast is. Wel of de FIA consequent is in het uitdelen van de straf. Ik wil best met je meeveren en de straf zwaar van inzet vinden, maar dat is verder niet relevent. McLaren weet beter en faalt. Dit ten koste van Lewis Hamilton.

- McLaren is volledig in fout
- Volgens reglement doet FIA weinig verkeerd
- Straf is wat mij betreft veel te zwaar (maar volgens de letter van het reglement te verantwoorden).

CitaatA. Competitors must ensure that a one litre sample of fuel may be taken from the car at any time during the Event.
B. Except in cases of force majeure (accepted as such by the stewards of the meeting), if a sample of fuel is required after a practice session the car concerned must have first been driven back to the pits under its own power.

Deel A: Terechte straf, want je kan met illegale brandstof rondrijden
Deel B: Indien genoeg brandstof over, en die brandstof blijkt legaal te zijn, dan ga je toch niet de ALLE kwalificatietijden schrappen, wat is dat nu. Schrap dan gewoon de ronde waarin het probleem zich voor deed, of desnoods de volledige sessie. Hiervoor alle resultaten schrappen uit Q1, Q2 (en eerste flying lap uit Q3) is naar mijn gevoel buiten proportie (zie m'n vergelijking met voetbal).
Wat betreft deel B, dat is misschien ook om te voorkomen dat er onnodig (bewust) gele vlagsituaties worden gecreeerd! In dit geval was daar natuurlijk geen sprake van, maar goed. Op zich is dit een zware straf, aan de andere kant vind ik het ook wel meevallen, want het is wel een straf die je absoluut zelf willens en wetens over je afroept.

_Makke_

Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 00:02:39
De FIA bepaalt de sancties! En zolang ze daarin consequent zijn heb je weinig reden om te mopperen.

Daar ben ik dus helemaal niet akkoord. Over een strafmaat mag je toch wel een mening hebben, of niet? Of ga jij het allemaal wel ok vinden als de FIA morgen een levenslange schorsing oplegt als iemand te snel door de pitstraat rijdt?


Franky R.

Citaat van: Makke op 13 mei 2012 - 00:09:36
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 00:02:39
De FIA bepaalt de sancties! En zolang ze daarin consequent zijn heb je weinig reden om te mopperen.

Daar ben ik dus helemaal niet akkoord. Over een strafmaat mag je toch wel een mening hebben, of niet? Of ga jij het allemaal wel ok vinden als de FIA morgen een levenslange schorsing oplegt als iemand te snel door de pitstraat rijdt?


Het echte punt is, dat sommige straffen/maatregelen van de FIA steeds moeilijker te verteren zijn...Een straf was terecht, want de auto moet op eigen kracht de pits binnen rijden...maar de logica van deze straf ontgaat mij helemaal!

Wizard

Citaat van: Makke op 13 mei 2012 - 00:00:23
Dat was mijn persoonlijke mening. Voor de 100ste keer, ik heb nergens gezegd dat een straf onterecht is. Alleen vind ik die staf buiten alle proporties.

Om dat te vinden zul je ieder eventueel niet-reglementair voordeel moeten afwegen tegen de -verloren tijd- strafmaat. Pas dan kun je objectief oordelen over een strafmaat en of deze in verhouding staat tot het vergrijp. Ik begrijp het vertrekpunt wel alleen werkt het niet zo. Nergens niet. Om de discussie terug naar de basis te trekken, hoe voorkom je een straf? Daarop is maar 1 antwoord mogelijk: door je aan de regels te houden.

Los daarvan, als je aan mij zou hebben gevraagd, zou jij, als jij het voor het zeggen had, Lewis laten starten als 24ste, had ik gezegd: Nee. Maar datzelfde geld voor meerdere straffen die aan coureurs worden gegeven doordat het team een fout maakt. Het team de constructeurspunten afnemen had ik persoonlijk een gepastere straf gevonden. Lewis kan hier niks aan doen. Mja, dat werkt gewoonweg niet zo. Je wint en je verliest samen. Ditmaal moet Lewis het boetekleed aantrekken, hoe zuur het ook is.

De meeste member op dit forum weten dat ik geen fan van hem ben, maar ook dit druist tegen mijn autosporthart. Alleen richt ik mijn pijlen op McLaren en neem ik het hun kwalijk. Mclaren verzaakt! Helaas betaald Hamilton de prijs. Maar goed, ook ik heb de regels niet gemaakt.

_Makke_

Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:07:54
Ik schreef dan ook...maar aan de andere kant...En hij heeft wel eerder kansen gehad om zich te bewijzen, maar deze niet gegrepen. Monaco 2011 en Australie 2012.

Nogmaals, heel knap en het zat eraan te komen...maar kan hij het vast houden. Dat was de strekking van mijn betoog...

Dat is waar, hij was lang niet altijd even sterk. :D Die bijnamen 'Walldonado' en 'Maldonada' komen niet uit de lucht vallen. Of hij het kan vasthouden dat is inderdaad iets anders. Een rondje op de limiet rijden is iets anders dan ettelijke ronden snel zijn én geen fouten te maken.

monaco2011

Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:11:31
Citaat van: Makke op 13 mei 2012 - 00:09:36
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 00:02:39
De FIA bepaalt de sancties! En zolang ze daarin consequent zijn heb je weinig reden om te mopperen.

Daar ben ik dus helemaal niet akkoord. Over een strafmaat mag je toch wel een mening hebben, of niet? Of ga jij het allemaal wel ok vinden als de FIA morgen een levenslange schorsing oplegt als iemand te snel door de pitstraat rijdt?


Het echte punt is, dat sommige straffen/maatregelen van de FIA steeds moeilijker te verteren zijn...Een straf was terecht, want de auto moet op eigen kracht de pits binnen rijden...maar de logica van deze straf ontgaat mij helemaal!
straf? hij is gediskwalificeerd omdat ie zich niet aan de regels heeft gehouden! hoezo niet logisch??

Franky R.

Citaat van: monaco2011 op 13 mei 2012 - 00:13:21
Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:11:31
Citaat van: Makke op 13 mei 2012 - 00:09:36
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 00:02:39
De FIA bepaalt de sancties! En zolang ze daarin consequent zijn heb je weinig reden om te mopperen.

Daar ben ik dus helemaal niet akkoord. Over een strafmaat mag je toch wel een mening hebben, of niet? Of ga jij het allemaal wel ok vinden als de FIA morgen een levenslange schorsing oplegt als iemand te snel door de pitstraat rijdt?


Het echte punt is, dat sommige straffen/maatregelen van de FIA steeds moeilijker te verteren zijn...Een straf was terecht, want de auto moet op eigen kracht de pits binnen rijden...maar de logica van deze straf ontgaat mij helemaal!
straf? hij is gediskwalificeerd omdat ie zich niet aan de regels heeft gehouden! hoezo niet logisch??


Niet logisch, omdat de straf niet is toegespitst op Q3....

Wizard

#222
Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:04:53
Dat is het wel, want de FIA heeft die 1.3 Liter brandstof wel kunnen testen...derhalve kun je dus niet stellen dat McLaren "wel eens de gehele kwalificatie met illegale brandstof heeft gereden"...

Wat was ook alweer de reden voor het invoeren van deze regel?? Oh ja, het voorkomen dat coureurs hun auto stilzetten na een snelle ronde. Toevallig ook Hamilton. ;) Je moet op eigen kracht de pit bereiken. En daarin slaagt Hamilton niet...en daarop is deze regel gebaseerd.

CitaatHet voorval speelde zich af in Q3, en zou zich daarom moeten toespitsen betreffende de overige deelnemers in Q3. De kwalificatie is toch opgesplitst in drie delen? Of heb ik iets gemist?

Daarom is het terugzetten van Lewis naar P24 veel te zwaar en onlogisch...

Dat is het niet: Je kunt namelijk niet nu wel rekening houden met omstandigheden en bij andere overtredingen niet. Dan zul je constant omstandigheden mee moeten wegen in je strafbepaling. Je snapt toch zelf wel dat dit onmogelijk is.

Wizard

Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:14:23
Citaat van: monaco2011 op 13 mei 2012 - 00:13:21
Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:11:31
Citaat van: Makke op 13 mei 2012 - 00:09:36
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 00:02:39
De FIA bepaalt de sancties! En zolang ze daarin consequent zijn heb je weinig reden om te mopperen.

Daar ben ik dus helemaal niet akkoord. Over een strafmaat mag je toch wel een mening hebben, of niet? Of ga jij het allemaal wel ok vinden als de FIA morgen een levenslange schorsing oplegt als iemand te snel door de pitstraat rijdt?


Het echte punt is, dat sommige straffen/maatregelen van de FIA steeds moeilijker te verteren zijn...Een straf was terecht, want de auto moet op eigen kracht de pits binnen rijden...maar de logica van deze straf ontgaat mij helemaal!
straf? hij is gediskwalificeerd omdat ie zich niet aan de regels heeft gehouden! hoezo niet logisch??


Niet logisch, omdat de straf niet is toegespitst op Q3....

Dat staat ook nergens. En daar kun je ook geen rekening mee gaan houden.

_Makke_

Citaat van: Franky R. op 13 mei 2012 - 00:11:31
Citaat van: Makke op 13 mei 2012 - 00:09:36
Citaat van: Wizard op 13 mei 2012 - 00:02:39
De FIA bepaalt de sancties! En zolang ze daarin consequent zijn heb je weinig reden om te mopperen.

Daar ben ik dus helemaal niet akkoord. Over een strafmaat mag je toch wel een mening hebben, of niet? Of ga jij het allemaal wel ok vinden als de FIA morgen een levenslange schorsing oplegt als iemand te snel door de pitstraat rijdt?


Het echte punt is, dat sommige straffen/maatregelen van de FIA steeds moeilijker te verteren zijn...Een straf was terecht, want de auto moet op eigen kracht de pits binnen rijden...maar de logica van deze straf ontgaat mij helemaal!

Gohja, ik vind het meestal nog wel meevallen met de strafmaat. Maar de logica hier ontgaat ook mij volledig. Zéker omdat er hem, moest dit tijdens de race gebeuren, geen straf opgelegd zou zijn. Wat ik te belachelijk vind voor woorden. Maar bon, het moet niet logisch zijn. De straf is er, iedereen weet het dus je hebt niets te zeggen. Maar desondanks vind ik, zoals ik hier ondertussen al elfendertig keer heb laten vallen, de strafmaat belachelijk hoog. Versnellingsbak wisselen = 5 plaatsen achteruit, motor wisselen = 10 plaatsen achteruit, de wagen aan de kant zetten na de kwalificatie = tot 24 plaatsen achteruit.