Round 5: Gran Premio De Espana Santander

Gestart door Enzo, 06 mei 2012 - 21:16:23

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: Kootje op 12 mei 2012 - 20:10:40
Het feit dat hij bestraft word vind ik niet discutabel, maar de straf an sich is buiten alle proporties. >:(

Zelfs dat niet, indien het staat beschreven. Maar wel ontzettend zonde. McLaren vergooit hier een goed resultaat.

Wizard

Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 20:26:49
Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 20:22:43
Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 20:15:28
CitaatThe regulations state that it is unacceptable for a driver to stop after the race without a reasonable explanation, and that they musn't have done it to gain an advantage - it however doesn't mention anything about qualifying.

Tijdens de laatste race stopten er zeker 4 wagens na de meet, en dat gaf niet  :D
tja, als je dat bij kwalificatie gaat toestaan en de verschillenen zijn klein, dan heb je kans dat op een gegeven moment alle coureurs het gaan doen om op die manier een zo licht mogelijke auto te hebben.

Versta ik. Schrap dan gewoon de laatste snelle ronde, want de volledige kwalificatie was nu eenmaal niet illegaal (geraakte de vorige ronden wel altijd terug in de pits & er zat nog 1.3l benzine in om zodat men een staal kan nemen.

Lijkt mij wederom straffen om te straffen (wss nog onlogisch dat zit in Spanje gebeurt?).

Nou nee. Ik begrijp je frustratie maar regels zijn regels. En het technisch reglement wordt gewoonweg toegepast. De FIA heeft deze regel ingevoerd om te voorkomen dat coureurs na een snelle ronde hun bolide op de baan stilzetten. Je moet dus 1.5 liter brandstof overhouden bij binnenkomst. Dat had Hamilton dus geen eens op de baan. Dan kun je, met de beste wil van de wereld, niet doen alsof deze straf uit de lucht wordt gegrepen. Ik begrijp dat je het vervelend vind, maar in dit geval kun je het enkel en alleen McLaren verwijten.

Kootje

Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 20:36:50
Citaat van: Kootje op 12 mei 2012 - 20:10:40
Het feit dat hij bestraft word vind ik niet discutabel, maar de straf an sich is buiten alle proporties. >:(

Zelfs dat niet, indien het staat beschreven. Maar wel ontzettend zonde. McLaren vergooit hier een goed resultaat.

Of het staat beschreven of niet maakt geen donder uit.
Een straf is terecht, maar deze gaat echt alle perken te buiten. >:(

Figge

Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 20:31:18
Citaat van: Mark F1gge op 12 mei 2012 - 20:26:38
Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 19:33:35
Dat zou een optie zijn. Alleen als coureurs dan verplichtmatig een tijd gaan rijden binnen de 107%, is dat dan zaligmakend? Komen ze de eerste driekwartier naar buiten, rijden een rondje en gaan weer naar binnen. De baan wordt steeds sneller dus we hebben 55 minuten schijnspanning en de laatste vijf minuten gaat het ergens over.

Nou dat lijkt me niet. Ik ben er van overtuigd dan men in het eerste kwartier meteen een snelle tijd zal neer zetten, zeker
als je er mee kunt bewerkstelligen dat je concurenten naar de laatste startrij kunt verwijzen.
En anders geeft de racestrijdleiding gewoon een 1e eerste streeftijd af die gelijk is aan de snelste tijd uit de VT's.
Kwalificeren gaat er simpelweg om dat er zo hard als mogelijk gereden wordt en dat het publiek (ook langs de baan)
snel rijdende auto's te zien krijgt.
waarom niet gewoon de huidige opzet met wat meer banden?? k vind jouw voorstel wel erg kunstmatig en uiteindelijk gaat het toch weer om het laatste kwartier dan. Een concurrent naar de laatste startrij verwijzen met een marge van 7% dat lijkt me niet erg realistisch

In kwalificatie gaat het altijd om de laatste minuten. De baan is dan simpelweg het snelst, in die context is kwalificeren altijd plichtmatig. Plichtmatig? Kan... je kunt ook een 105% regel in voeren, de HRT's rijden de 107% zelfs fluitend. Maar zie maar eens door het verkeer die allemaal tot die laatste minuut van ieder kwartier wachten een snelle ronde te rijden, dat zal moeilijker worden dan je denkt, want ook in het 4e kwartier rijden de HTR's en vrienden mee.
Het huidige format is pas plichtmatig, want als je Q3 haalt start je sowieso in de top 10 zonder enige inspanningsverplichting (tenzij je team te weinig benzine in de tank gooit), want wat Vettel vandaag deed is mogelijk nog erger dan niet rijden.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 20:36:02
Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 20:26:49
Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 20:22:43
Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 20:15:28
CitaatThe regulations state that it is unacceptable for a driver to stop after the race without a reasonable explanation, and that they musn't have done it to gain an advantage - it however doesn't mention anything about qualifying.

Tijdens de laatste race stopten er zeker 4 wagens na de meet, en dat gaf niet  :D
tja, als je dat bij kwalificatie gaat toestaan en de verschillenen zijn klein, dan heb je kans dat op een gegeven moment alle coureurs het gaan doen om op die manier een zo licht mogelijke auto te hebben.

Versta ik. Schrap dan gewoon de laatste snelle ronde, want de volledige kwalificatie was nu eenmaal niet illegaal (geraakte de vorige ronden wel altijd terug in de pits & er zat nog 1.3l benzine in om zodat men een staal kan nemen.

Lijkt mij wederom straffen om te straffen (wss nog onlogisch dat zit in Spanje gebeurt?).
ja, leek mij in eerste instantie ook de meest logische straf, maar op f1racing staat dat er ook niet genoeg benzine was voor een monster. Tja, ik ga er vanuit dat ze gewoon de regels hebben gehanteerd en dat alleen dat snelle rondje afpakken niet mogelijk was. Maar goed, nu gaat natuurlijk iedereen die regel weer bekritiseren, maar hoe moeilijk kan het zijn om gewoon met voldoende benzine terug in de pits te komen?? k denk dat McLaren en de fans vooral eerst naar McLaren zelf moeten kijken, dit is gewoon een blunder van jewelste.

Hey! We zijn het eens met elkaar! Kijk eens aan. ;) Maar zonder te dollen, het is wel zo. Als ik 55 rijd waar ik 50 mag, moet ik niet gaan zeuren dat ik een prent krijg. Ik overtreed de regels. Heel simpel. Geldt ook voor de McLaren van Lewis Hamilton. Waarom het minimaal aantal cc brandstof is vastgesteld op 1.5 liter is niet relevant. Dat zijn de regels en het getal komt niet uit de lucht vallen. Bovendien moet je de brandstof bij het binnenkomen van de pits kunnen overleggen. Dit om te voorkomen dat coureurs hun bolide op het circuit stilzetten. Dus, die 1.3 is ook nog eens een vertekend beeld. Zou Hamilton zijn bolide richting de technische keuring hebben gereden, was het nog spannend geweest of er überhaupt nog wat inzat. McLaren overtreed hiermee gewoon de regels en dachten het af te kunnen schuiven op een technisch mankement. Gegokt en verloren?? Jammer dat Lewis hiervan de dupe is. Met 2 liter meer aan boord had hij dit makkelijk gered.

Wizard

Citaat van: Kootje op 12 mei 2012 - 20:42:05
Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 20:36:50
Citaat van: Kootje op 12 mei 2012 - 20:10:40
Het feit dat hij bestraft word vind ik niet discutabel, maar de straf an sich is buiten alle proporties. >:(

Zelfs dat niet, indien het staat beschreven. Maar wel ontzettend zonde. McLaren vergooit hier een goed resultaat.

Of het staat beschreven of niet maakt geen donder uit.
Een straf is terecht, maar deze gaat echt alle perken te buiten. >:(


Vind ik niet. Nu had Hamilton voorsprong genoeg maar voor het zelfde geld zat de top 5 binnen 2 tienden. Dan kunnen de belangen wel héél groot worden. Lijkt mij dat de FIA hier een prima statement maakt. Dat het ontzettend jammer is voor de prestaties van Lewis, zijn we het eens. Dit gun je hem gewoon niet. Zoals je leest hoef je geen eens fan van hem te zijn daarvoor.

_Makke_

#171
Ik val hier zowaar van mijn stoel... Van P1 naar P24. Als je een straf zoekt die totaal buiten proportie is, dan heb je er één gevonden. Aub seg. Schrap die laatste snelle ronde dan. Dit gaat er echt wel over.

En blijkbaar mag je na de race wel op het circuit stoppen, maar tijdens de kwalificatie niet?

McLaren_über_alles

#172
Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 20:36:02
Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 20:26:49
Citaat van: monaco2011 op 12 mei 2012 - 20:22:43
Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 20:15:28
CitaatThe regulations state that it is unacceptable for a driver to stop after the race without a reasonable explanation, and that they musn't have done it to gain an advantage - it however doesn't mention anything about qualifying.

Tijdens de laatste race stopten er zeker 4 wagens na de meet, en dat gaf niet  :D
tja, als je dat bij kwalificatie gaat toestaan en de verschillenen zijn klein, dan heb je kans dat op een gegeven moment alle coureurs het gaan doen om op die manier een zo licht mogelijke auto te hebben.

Versta ik. Schrap dan gewoon de laatste snelle ronde, want de volledige kwalificatie was nu eenmaal niet illegaal (geraakte de vorige ronden wel altijd terug in de pits & er zat nog 1.3l benzine in om zodat men een staal kan nemen.

Lijkt mij wederom straffen om te straffen (wss nog onlogisch dat zit in Spanje gebeurt?).
ja, leek mij in eerste instantie ook de meest logische straf, maar op f1racing staat dat er ook niet genoeg benzine was voor een monster. Tja, ik ga er vanuit dat ze gewoon de regels hebben gehanteerd en dat alleen dat snelle rondje afpakken niet mogelijk was. Maar goed, nu gaat natuurlijk iedereen die regel weer bekritiseren, maar hoe moeilijk kan het zijn om gewoon met voldoende benzine terug in de pits te komen?? k denk dat McLaren en de fans vooral eerst naar McLaren zelf moeten kijken, dit is gewoon een blunder van jewelste.

Had gelezen dat er nog 1l in moest zitten om een monster te kunnen nemen door de FIA, maar het id blijkbaar 1,5l. Aangezien er slechts 1.3l meer inzat (en dus geen monster meer genomen kan worden??) is diskwalificatie op zich terecht.

Al zou het mij straf lijken dat ze geen monster kunnen nemen van die 1.3l die er nog in zat...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

McLaren_über_alles

Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 21:13:09
Ik val hier zowaar van mijn stoel... Van P1 naar P24. Als je een straf zoekt die totaal buiten proportie is, dan heb je er één gevonden. Aub seg. Schrap die laatste snelle ronde dan. Dit gaat er echt wel over.

En blijkbaar mag je na de race wel op het circuit stoppen, maar tijdens de kwalificatie niet?

Tijdens de race mag blijkbaar niet:

CitaatThe regulations state that it is unacceptable for a driver to stop after the race without a reasonable explanation, and that they musn't have done it to gain an advantage - it however doesn't mention anything about qualifying.
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

_Makke_

Citaat van: McLaren_über_alles op 12 mei 2012 - 21:17:49
Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 21:13:09
Ik val hier zowaar van mijn stoel... Van P1 naar P24. Als je een straf zoekt die totaal buiten proportie is, dan heb je er één gevonden. Aub seg. Schrap die laatste snelle ronde dan. Dit gaat er echt wel over.

En blijkbaar mag je na de race wel op het circuit stoppen, maar tijdens de kwalificatie niet?

Tijdens de race mag blijkbaar niet:

CitaatThe regulations state that it is unacceptable for a driver to stop after the race without a reasonable explanation, and that they musn't have done it to gain an advantage - it however doesn't mention anything about qualifying.

Kom nou. Zelfs dit jaar zijn er meerdere wagens na het beeïndigen van de race gestopt om brandstof te sparen. Daar werden zelfs nooit doekjes omgewonden.

Achja, dan maar geen punten voor Lewis. Ze zullen in Spanje wel tevreden zijn.

Sabai

Erg zuur voor Lewis deze straf en wederom een blunder van het team door een goede uitgangspositie om zeep te helpen.Ik tip Kimmi voor de overwinning die renault gaat super op deze baan.

Gerard

#176
Zeker zuur voor Lewis, ik lees het net pas.. Ik zou een straf hier op zn plaats vinden,maar achteraan het veld zetten vind ik ook overdreven!  :'( Ik zou 10 plaatsen straf , zoals gegeven wordt bij een bakwissel bv , eerder kunnen begrijpen.. Maar goed, is gebeurd, een mooi kadootje voor de jarige F Willaims.. En Kootje ;) Gefeliciteerd met de pole van je favo team (ik weet hoe je erover denkt)

Gerard

Ik zie het nog wel gebeuren,met het lange rechte stuk, dat Lewis en Massa elkaar weer tegenkomen in de eerste bocht.. Ooohh dear,als dat maar goed gaat...

_Makke_

Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 20:36:50
Citaat van: Kootje op 12 mei 2012 - 20:10:40
Het feit dat hij bestraft word vind ik niet discutabel, maar de straf an sich is buiten alle proporties. >:(

Zelfs dat niet, indien het staat beschreven. Maar wel ontzettend zonde. McLaren vergooit hier een goed resultaat.

Dus als ze morgen in de wet een levenslange gevangenisstraf opnemen wanneer je tegen een boom plast, dan is dat ook niet buiten proportie?

SanderD

#179
Citaat van: Makke op 12 mei 2012 - 22:05:17
Citaat van: Wizard op 12 mei 2012 - 20:36:50
Citaat van: Kootje op 12 mei 2012 - 20:10:40
Het feit dat hij bestraft word vind ik niet discutabel, maar de straf an sich is buiten alle proporties. >:(

Zelfs dat niet, indien het staat beschreven. Maar wel ontzettend zonde. McLaren vergooit hier een goed resultaat.

Dus als ze morgen in de wet een levenslange gevangenisstraf opnemen wanneer je tegen een boom plast, dan is dat ook niet buiten proportie?

De fia heeft 1,5 liter nodig om een monster te nemen en daardoor kunnen ze zien of de brandstof wel legaal is. En als daarvoor te weinig hebben wordt het gewoon illegaal verklaart, en dus disqualificatie als gevolg