Wereld Kampioen F1 in 2012

Gestart door Gerard, 23 april 2012 - 09:18:46

« vorige - volgende »

Wie wordt Wereld Kampioen F1 in 2012??

Vettel
8 (23.5%)
Button
2 (5.9%)
Hamilton
7 (20.6%)
Alonso
14 (41.2%)
Webber
1 (2.9%)
Iemand anders, nl...
2 (5.9%)

Totaal aantal stemmen: 31

Wizard

Figge, druk maak ik me niet, ik wijs op dingen die niet kloppen. Als je een rijder ergens van beticht moet het wel aansluiten op de feiten.  En dat doet het niet (dus reageer ik er op). In plaats van boos te worden kun je ook je mening heroverwegen. Zeker omdat je van mening was dat Alonso puntloos naar huis ging door eigen toedoen. Als blijkt dat het verhaal anders in elkaar zit is het geen schande op het eens opnieuw te beoordelen en een nieuwe mening te vormen.

Over de mening dat je een kampioenschap niet in 1 race kunt verliezen hoeven we het verder niet eens te worden. Zoals eerder gezegd, een seizoen duurt 17(?) races. Die kun je dus niet verliezen binnen 1 race in mijn optiek. En als je dat wel kunt moet het puntenverlies door de manfout groter zijn dat het te kort. Bij Alonso is dat niet het geval dus zelfs al waren wij het wel eens, gaat het nog steeds niet op.

SanderD

@figge

En bovendien was het de eerste keer dat hij echt mee deed om de titel.

Wizard

Citaat van: Kootje op 08 oktober 2012 - 17:56:53
Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:38:48
Ook niet. Nogmaals, een titel win je over 17(?) races. Die kun je dus niet verliezen binnen 1 race. Een race niet maximaliseren is hooguit een medeveroorzaker van je punten te kort. Zou China 2007 nu de eerste race zijn, zou niemand praten over het verliezen van een titel. Zelfde race, zelfde fout, zelfde ronde, zelfde puntenverlies.

Niet mee eens.
Tuurlijk heb je gelijk dat je de titel over 'n heel seizoen wint en niet over één race.
Maar je kunt hem wel degelijk in één race verspelen.
Hamilton had de titel in China stevig in handen maar vergooide hem in de grindbak.
Nu weet ik ook wel dat er meer races zijn geweest waarin hij beter had kunnen en moeten scoren, maar die fout zorgde ervoor dat de rest nog hoop hield.
Had hij daar niet te lang door gereden, dan was de titel zonder twijfel van hem geweest.

Stel China was de eerste race, had hij dan nog steeds de titel vergooid?

Figge

Citaat van: SanderAlonso op 08 oktober 2012 - 18:08:36
@figge

En bovendien was het de eerste keer dat hij echt mee deed om de titel.

Wie bedoel je?

SanderD


Figge

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 18:08:03
Figge, druk maak ik me niet, ik wijs op dingen die niet kloppen. Als je een rijder ergens van beticht moet het wel aansluiten op de feiten.  En dat doet het niet (dus reageer ik er op). In plaats van boos te worden kun je ook je mening heroverwegen. Zeker omdat je van mening was dat Alonso puntloos naar huis ging door eigen toedoen. Als blijkt dat het verhaal anders in elkaar zit is het geen schande op het eens opnieuw te beoordelen en een nieuwe mening te vormen.

Over de mening dat je een kampioenschap niet in 1 race kunt verliezen hoeven we het verder niet eens te worden. Zoals eerder gezegd, een seizoen duurt 17(?) races. Die kun je dus niet verliezen binnen 1 race in mijn optiek. En als je dat wel kunt moet het puntenverlies door de manfout groter zijn dat het te kort. Bij Alonso is dat niet het geval dus zelfs al waren wij het wel eens, gaat het nog steeds niet op.

Ik vind het ook zeker geen schande om mijn mening ergens over bij te stellen, als ik de argumenten hoor of zie welke dat voldoende onderbouwen. Voor mijn interpetatie heb je die nog niet gegeven.

Maar even los daarvan, waar maak je uit op dat ik boos zou zijn?


0634

Onder druk bezwijken is m.i. niet vijf races voor het einde in de regen spinnen als je achtste ligt ofzoiets.

De mooiste voorbeelden van onder druk bezwijken:

-Schumacher in Adelaide 1994.
-Hamilton in Brazilie 2008.

Beiden werden toch kampioen, maar lieten in die finale's zien ineens grote fouten te maken (MS) of te verkrampen (Lewis). Dát is onder WK-druk bezwijken. De spin van Vettel in Canada dus niet.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2012 - 18:36:43
Onder druk bezwijken is m.i. niet vijf races voor het einde in de regen spinnen als je achtste ligt ofzoiets.

De mooiste voorbeelden van onder druk bezwijken:

-Schumacher in Adelaide 1994.
-Hamilton in Brazilie 2008.

Beiden werden toch kampioen, maar lieten in die finale's zien ineens grote fouten te maken (MS) of te verkrampen (Lewis). Dát is onder WK-druk bezwijken. De spin van Vettel in Canada dus niet.

Schumacher in de laatste race van 2003 had ook mazzel dat hij toen net wk werd ondanks een spin en bijna crash in de chicane. Daar bezweek hij ook aardig onder de druk.

Jehoentelaar

Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 18:01:37
Citaat van: Jehoentelaar op 08 oktober 2012 - 17:58:35
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:55:33
Dat van Button is een kwinkslag :)
Dat van Vettel kan mij niet echt herinneren. Welk jaar was dat dan?
Ik ben er vrij zeker van dat Vettel het in 2010 onnodig spannend heeft gemaakt. Naar mijn herinnering ging het vorig en dit jaar ook niet vlekkeloos, maar de statistieken onderschrijven dat niet erg dus dat zal mijn ietwat gekleurde mening over Seb zijn. ;)

Ah... Seb kan een boefje zijn... Maar volgens mij kon hij in 2010 niet veel doen het feit dat het toch nog spannend werd. Ben wel benieuwd naar hoe je tot die mening komt...
Conversation loop. De herhaalmodus heb ik deze avond uitgeschakeld.

Kootje

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 18:12:54
Citaat van: Kootje op 08 oktober 2012 - 17:56:53
Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:38:48
Ook niet. Nogmaals, een titel win je over 17(?) races. Die kun je dus niet verliezen binnen 1 race. Een race niet maximaliseren is hooguit een medeveroorzaker van je punten te kort. Zou China 2007 nu de eerste race zijn, zou niemand praten over het verliezen van een titel. Zelfde race, zelfde fout, zelfde ronde, zelfde puntenverlies.

Niet mee eens.
Tuurlijk heb je gelijk dat je de titel over 'n heel seizoen wint en niet over één race.
Maar je kunt hem wel degelijk in één race verspelen.
Hamilton had de titel in China stevig in handen maar vergooide hem in de grindbak.
Nu weet ik ook wel dat er meer races zijn geweest waarin hij beter had kunnen en moeten scoren, maar die fout zorgde ervoor dat de rest nog hoop hield.
Had hij daar niet te lang door gereden, dan was de titel zonder twijfel van hem geweest.

Stel China was de eerste race, had hij dan nog steeds de titel vergooid?

Voor mij zit 't verschil in het feit dat hij in jouw hypothese de titel nog lang niet in bereik lag, terwijl hij hem in werkelijkheid al zga in handen had. ::)

Wizard

Nee, een titel win of verlies je niet in een race. Als hij in China de fout maakt wat hem volgens jou de titel kost, maakt het niks uit of datzelfde China de eerste of de laatste race is namelijk.

0634

Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:55:33
Citaat van: Jehoentelaar op 08 oktober 2012 - 17:41:54
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:38:16
Dat van Button komt gewoon omdat ie net niet net zo hard gaat als Alonso Vettel en Hamilton ;)

Welke fouten van Vettel hebben hem dat de titel gekost?
Als je langzamer bent maak je niet minder fouten. Geen goed argument dus waarom Button minder fouten maakt c.q. zou maken dan andere coureurs.

Vettel heeft geen fouten gemaakt die hem de titel kosten, maar dat beheer ik dan ook helemaal niet. Ik zeg wèl dat meneer an sich een boel rare dingen uitspookt in een seizoen. Dat hij het dan alsnog kan opbrengen om titels binnen te halen zegt vooral dat hij in de voorbije jaren nog veel dominanter kon zijn dan hij daadwerkelijk is.

Dat van Button is een kwinkslag :)
Dat van Vettel kan mij niet echt herinneren. Welk jaar was dat dan?

Button vond ik in Brazilie 09 overigens een voorbeeld van presteren onder druk. In kwali ging het helemaal mis terwijl Rubens pole haalde. Hij bleef kalm, haalde er een hoop in tijdens de race en finishte precies vijfde wat hij nodig had. Dan blijf je wel erg koel onder volle druk en zware omstandigheden.

Figge

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 20:28:53
Nee, een titel win of verlies je niet in een race. Als hij in China de fout maakt wat hem volgens jou de titel kost, maakt het niks uit of datzelfde China de eerste of de laatste race is namelijk.

Dat lijkt mij niet helemaal juist. Het moment is juist van belang wanneer je een titel wint of verliest. Naar mate het seizoen vordert wordt het steeds belangrijker. Na de eerste race zal niemand een titel winnen of verliezen. Maar na 16 van de 17 races kun je hem verdegelijk verliezen, maar ook winnen. 

Figge

Citaat van: Jeroen op 08 oktober 2012 - 20:31:16
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:55:33
Citaat van: Jehoentelaar op 08 oktober 2012 - 17:41:54
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:38:16
Dat van Button komt gewoon omdat ie net niet net zo hard gaat als Alonso Vettel en Hamilton ;)

Welke fouten van Vettel hebben hem dat de titel gekost?
Als je langzamer bent maak je niet minder fouten. Geen goed argument dus waarom Button minder fouten maakt c.q. zou maken dan andere coureurs.

Vettel heeft geen fouten gemaakt die hem de titel kosten, maar dat beheer ik dan ook helemaal niet. Ik zeg wèl dat meneer an sich een boel rare dingen uitspookt in een seizoen. Dat hij het dan alsnog kan opbrengen om titels binnen te halen zegt vooral dat hij in de voorbije jaren nog veel dominanter kon zijn dan hij daadwerkelijk is.

Dat van Button is een kwinkslag :)
Dat van Vettel kan mij niet echt herinneren. Welk jaar was dat dan?

Button vond ik in Brazilie 09 overigens een voorbeeld van presteren onder druk. In kwali ging het helemaal mis terwijl Rubens pole haalde. Hij bleef kalm, haalde er een hoop in tijdens de race en finishte precies vijfde wat hij nodig had. Dan blijf je wel erg koel onder volle druk en zware omstandigheden.

Eens!