Wereld Kampioen F1 in 2012

Gestart door Gerard, 23 april 2012 - 09:18:46

« vorige - volgende »

Wie wordt Wereld Kampioen F1 in 2012??

Vettel
8 (23.5%)
Button
2 (5.9%)
Hamilton
7 (20.6%)
Alonso
14 (41.2%)
Webber
1 (2.9%)
Iemand anders, nl...
2 (5.9%)

Totaal aantal stemmen: 31

Wizard

Citaat van: robbert op 28 september 2012 - 07:07:43
Citaat van: Jeroen op 28 september 2012 - 06:40:18
Citaat van: Folkert op 28 september 2012 - 00:35:14

Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso, maar dan met kanttekeningen. Maar dat maakt mij niet minder oprecht, of minder geloofwaardig. Ik zeg niet verplichtmatig dat Alonso het goed doet, want als ik dat ontken ben ik subjectief.
Voor de rest ben ik het aardig met MarkF1gge eens. Daarbij komt nog eens kijken dat Ferrari dankzij Massa onder Mclaren, RBR en Lotus staat. (in expres massa op verkeerde strategieën wegsturen geloof ik niet. Dat is onzin.) Maar Alonso heeft geprofiteerd van uitvallen van Lewis en Vettel. En dat is geluk. Dat geluk centraal staat? Ok, maar is dat erg dan? Alonso verdiend het want hij doet het goed dit jaar. geluk en pech horen gewoon bij het leven, dus ook bij F1.
En seizoensverloop? Een slechter argument of antwoord heb ik nog niet gehoord. Daarmee nuanceer je de heleboel den doet alsof het normaal is.

Dat is het ook. Is altijd zo geweest. Kampioen wordt je niet als je per se de snelste bent, maar als je de beste bent. Val je te vaak uit, was je dus niet de beste.

ja maar als je uitvalt door technische mankementen, dan kan je daar als piloot niks aan doen

Als team wel. En een rijder is slechts onderdeel van dát team.

Wizard

Citaat van: Folkert op 28 september 2012 - 00:35:14
Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 22:12:19
Citaat van: Wizard op 27 september 2012 - 21:37:57
Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 21:29:28
Maar ik zie niemand de prestatie van Alonso enkel aan geluk toeschrijven, nee zelfs Folkert niet.
Maar als je voor bijvoorbeeld Vettel of Hamilton bent kan ik mij best voorstellen dat je vindt dat zij relatief veel pech hebben, waarvan Alonso vervolgens profiteert. En dat is ook gewoon een feit.
Net als dat het een feit is dat Alonso, de meest constante en foutloze prestaties levert dit jaar.

Niemand zegt dat iemand beweert dat Alonso alleen geluk heeft. Maar geluk staat wel telkens centraal in de discussie over de prestatie van Alonso. Terwijl prestatie een op zich zelf staand iets is. Dat de uitslag niet representatief is voor de snelheid van Ferrari ontkent niemand. Maar ieder succes(je) relateren aan termen als geluk staat toch gelijk aan de prestaties te willen ondermijnen. Het verplicht matige 'maar Alonso is ook super goed' verbergt dat niet. Ik ga mensen pas geloven als ze klappen voor Alonso. Zonder kanttekeningen. Pas dan ben je oprecht.

Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso. Zonder kanttekeningen. Ik vind Alonso zonder twijfel de best van het veld.
En juist omdat de snelheid van de Ferrari op dit moment niet representatief is voor de stand in het WK, hebben velen het gevoel het dat een uitvalbeurt van een concurrent fortuinlijk is voor Alonso. Dat heeft niets te maken met het feit of Ferrari de betrouwbaarheid beter voor elkaar heeft dan de andere teams. Want dat is ook gewoon een feit. Pas aan het einde van het seizoen kun je een definitieve beoordeling maken het seizoensverloop. Op dit moment is de stand bij de constructeurs nog steeds zo dat McLaren en RBR ondanks de uitvalbeurten vóór Ferrari staan.
Die teams hebben dus blijkbaar toch een betere auto gebouwd. Dat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?
Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso, maar dan met kanttekeningen. Maar dat maakt mij niet minder oprecht, of minder geloofwaardig. Ik zeg niet verplichtmatig dat Alonso het goed doet, want als ik dat ontken ben ik subjectief.
Voor de rest ben ik het aardig met MarkF1gge eens. Daarbij komt nog eens kijken dat Ferrari dankzij Massa onder Mclaren, RBR en Lotus staat. (in expres massa op verkeerde strategieën wegsturen geloof ik niet. Dat is onzin.) Maar Alonso heeft geprofiteerd van uitvallen van Lewis en Vettel. En dat is geluk. Dat geluk centraal staat? Ok, maar is dat erg dan? Alonso verdiend het want hij doet het goed dit jaar. geluk en pech horen gewoon bij het leven, dus ook bij F1.
En seizoensverloop? Een slechter argument of antwoord heb ik nog niet gehoord. Daarmee nuanceer je de heleboel den doet alsof het normaal is.

Is ook normaal. Zie 62 jaren Formule 1. Een beter voorbeeld dan 62 jaren heb ik, helaas, niet.

SanderD

Citaat van: Folkert op 27 september 2012 - 23:57:39
Citaat van: sanderalonso op 27 september 2012 - 21:20:44
Citaat van: Folkert op 27 september 2012 - 21:13:30
Citaat van: sanderalonso op 27 september 2012 - 20:29:44
Ik maak me net als Wizard nergens druk om. Maar laten wij de rollen nu eens omdraaien. Accepteer het nu zelf gewoon dat Fernando dit jaar het beste is. Waar maak je je druk om? Waarom steeds aangeven dat Alonso zoveel geluk heeft gehad? Ik vind dat je Alonso's prestatie's daarmee zeer, maar dan ook zeer te kort doet.
Je maakt je nergens druk om, maar je bent het wel spuugzat dat ik het over geluk heb? Klopt niet helemaal toch. Ik doe Alonso's prestaties helemaal niet te kort. Zeker niet zeer, maar dan ook zeer te kort. Ik maak me ook nergens druk om. :)
Alonso is samen met Vettel en Hamilton de beste van dit jaar. Kort gevolgd door Kimi.

We moeten deze discussie eens naar Alonso mailen, die zal zich in een breuk lachen. En misschien zelfs nog toegeven dat hij geluk heeft, maar dat zou hem dan aan zijn edele achterwerk roesten als hij in Brazilië de titel pakt.

Slechte redenatie. Maargoed, ik heb mijn mening uitgesproken en blijf erbij.
Als je je niet druk maakt, waarom ben je het dan zo spuug zat? Het doet je kennelijk wel heel veel. Mij boeit het verder niet. Al wint Hamilton nu met alle geluk van de wereld de titel nog, mij zul je niet horen klagen dat Hamilton geluk heeft gehad dan. Want aan zijn prestaties dit jaar, is te zien dat hij het gewoon wel verdiend. Net als Alonso. Ook al heeft hij geluk dat Hamilton telkens voor hem wegvalt, hij verslaat Vettel, Webber en Raikkonen. En die rijden met een betere wagen.

Nogmaal, ik maak mij nergens druk om. Als jij door blijft gaan met zulke redenatie's en wilt scoren moet je het zelf maar weten. Ben deze discussie alleen wel zat ja. Ik hou het hier bij.

Folkert

Citaat van: sanderalonso op 28 september 2012 - 07:40:31
Citaat van: Folkert op 27 september 2012 - 23:57:39
Citaat van: sanderalonso op 27 september 2012 - 21:20:44
Citaat van: Folkert op 27 september 2012 - 21:13:30
Citaat van: sanderalonso op 27 september 2012 - 20:29:44
Ik maak me net als Wizard nergens druk om. Maar laten wij de rollen nu eens omdraaien. Accepteer het nu zelf gewoon dat Fernando dit jaar het beste is. Waar maak je je druk om? Waarom steeds aangeven dat Alonso zoveel geluk heeft gehad? Ik vind dat je Alonso's prestatie's daarmee zeer, maar dan ook zeer te kort doet.
Je maakt je nergens druk om, maar je bent het wel spuugzat dat ik het over geluk heb? Klopt niet helemaal toch. Ik doe Alonso's prestaties helemaal niet te kort. Zeker niet zeer, maar dan ook zeer te kort. Ik maak me ook nergens druk om. :)
Alonso is samen met Vettel en Hamilton de beste van dit jaar. Kort gevolgd door Kimi.

We moeten deze discussie eens naar Alonso mailen, die zal zich in een breuk lachen. En misschien zelfs nog toegeven dat hij geluk heeft, maar dat zou hem dan aan zijn edele achterwerk roesten als hij in Brazilië de titel pakt.

Slechte redenatie. Maargoed, ik heb mijn mening uitgesproken en blijf erbij.
Als je je niet druk maakt, waarom ben je het dan zo spuug zat? Het doet je kennelijk wel heel veel. Mij boeit het verder niet. Al wint Hamilton nu met alle geluk van de wereld de titel nog, mij zul je niet horen klagen dat Hamilton geluk heeft gehad dan. Want aan zijn prestaties dit jaar, is te zien dat hij het gewoon wel verdiend. Net als Alonso. Ook al heeft hij geluk dat Hamilton telkens voor hem wegvalt, hij verslaat Vettel, Webber en Raikkonen. En die rijden met een betere wagen.

Nogmaal, ik maak mij nergens druk om. Als jij door blijft gaan met zulke redenatie's en wilt scoren moet je het zelf maar weten. Ben deze discussie alleen wel zat ja. Ik hou het hier bij.
Nou ja als jij wilt scoren met makkelijke teksten als: +1 of maar ze kloppen wel, of kijk, jij snapt het. Prima. Maar als ik mijn mening hier ventileer en krijg vervolgens aantal leden over me heen die alles uit de kast trekken om mij er te van overtuigen dat er geen geluk bij komt kijken, kan ik er niks anders van maken dan dat jullie er je wel druk om maken. Anders word je het niet spuugzat. Maakt mij verder niet uit hoor. Ik zal klappen voor Alonso als hij de titel binnen haalt. Als Hamilton nu nog met geluk wereldkampioen word(want geluk heeft Hamilton nu echt wel nodig) dan zal ik er niet minder om juichen. Net als voor Alonso, verdient hij het dan, want ze hebben allebei dit jaar laten zien tot de 3  beste van het veld te horen. Zelfde voor Vettel en Raikkonen overigens, al vind ik Vettel dit jaar minder overtuigend.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

#994
Citaat van: Wizard op 28 september 2012 - 07:14:57
Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 22:12:19
Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso. Zonder kanttekeningen. Ik vind Alonso zonder twijfel de best van het veld.
En juist omdat de snelheid van de Ferrari op dit moment niet representatief is voor de stand in het WK, hebben velen het gevoel het dat een uitvalbeurt van een concurrent fortuinlijk is voor Alonso. Dat heeft niets te maken met het feit of Ferrari de betrouwbaarheid beter voor elkaar heeft dan de andere teams. Want dat is ook gewoon een feit. Pas aan het einde van het seizoen kun je een definitieve beoordeling maken het seizoensverloop. Op dit moment is de stand bij de constructeurs nog steeds zo dat McLaren en RBR ondanks de uitvalbeurten vóór Ferrari staan.
Die teams hebben dus blijkbaar toch een betere auto gebouwd. Dat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?

Nee, dan hebben andere teams hun zaakjes minder op orde. Neem nu afgelopen zondag, McLaren neemt een risico en verliest. Daar zit niks in van een geluk- of pechfactor, dat hebben of hadden ze zelf in de hand. Puur en alleen teamfalen dan wel materiaal falen en waarschijnlijk was de gok een unaniem besluit genomen aan de hand van de waarschijnlijkheid. Even los daarvan, diegene die kampioen wordt is in mijn optiek de de rijder met de beste ratio: snelheid, betrouwbaarheid en kwaliteit.  Als een team of rijder dat niet in orde heeft, is de ander simpelweg beter (evt in omstandigheden, als je het per race bekijkt). Geluk en pech, Mark, is als een factor van buitenaf invloed heeft op de individuele uitslag. Dus, de regenrace, die Alonso won omdat de Ferrari goed presteert, heeft niks te maken met geluk dat het regent. Eerder pech dat dát ding niet ieder weekend zo hard loopt. ;)
Maar dat is het frappante, nergens heb ik gelezen of gehoord dat Mclaren wist van de defecte bak en dat de problemen pas tijdens de race naar voren kwamen. Las ergens artikel dat Lewis dat ook melde. Maar wat ik al eerder zei, het is geluk voor Alonso dat zijn anti-rolbar in de kwalificatie brak en niet in de race, het is de pech voor Lewis dat zijn versnellingsbak het in de race begeeft.
Mclaren heeft inderdaad in 2 a 3 races de zaakjes niet oporde, maar voor de rest wel. China viel nog enigszins goed uit en verloor hij alleen plek aan Button. Kan idd het WK kosten, maar als je met voorbeelden komt, waarin team A(Mclaren denk ik dan) 10 keer uitvalt, komt het een beetje over dat Mclaren dit hele jaar faalt. Regen is voor mij wel factor waar je als team niks aan kunt doen en als je auto dan minder hard loopt(want ze gingen nog steeds goed, alleen ging Ferrari beter.)

Het is ook de pech van Ferrari/Alonso dat het ding niet elk weekend zo hard loopt, maar ze hebben zelf die auto gebouwd dus faalt Alonso ook, net als Ferrari.
Vraag me dan af welke factoren jij wel als geluk beschouwd.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Zoals gezegd, bij jou is iedere kampioen de kampioen van geluk. Ik kan er niks anders van maken. Werkelijk alles druk je uit in geluk en pech. Prima hoor, écht, maar ik zie dat anders.

Figge

Maar Wizard, kun je een concreet voorbeeld geven van geluk of pech?

Folkert

Citaat van: Wizard op 28 september 2012 - 11:10:51
Zoals gezegd, bij jou is iedere kampioen de kampioen van geluk. Ik kan er niks anders van maken. Werkelijk alles druk je uit in geluk en pech. Prima hoor, écht, maar ik zie dat anders.
Nee hoor, Alleen Alonso, Schumacher, Vettel, Button, Hill, Prost, Piquet en Alan Jones zijn de kampioenen van geluk. Zijn er niet zo veel imo.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Hamilton en Kimi (jouw favorieten) natuurlijk niet. Je bent toch ook voorspelbaar. En niet zo'n héél klein beetje.

T.Nuvolari

Mansell had toch ook veel geluk dat zijn wagen beter was dan die van de rest. Senna heeft dan weer de chance gehad dat hij in een McLaren mocht rijden met die geweldige Honda motor.  ::) Man man man

Wizard

En Prost omdat JMB hem een hand boven het hoofd hield en Williams hem in 1993 contracteerde en hij VETO mocht uitspreken. En Kimi dat Massa hem voor liet. Hamilton omdat Ferrari faalde tijdens de pistop (want als dat dit jaar geluk is, was dat een paar jaar geleden ook geluk) en Button omdat Brawn Honda overnam en dat hun de mazen in de wet vonden. Hill dat Senna stierf en Villeneuve zijn band verloor. Villeneuve dat Hill verkaste en Schumacher's plannetje mislukte. Enzovoort, enzovoort. Niemand of niks is een uitzondering. Ieder seizoen kun je wel bedenken waar het meezat bij een kampioen. Al is het dominant materiaal waardoor niemand bij hem in de buurt kon komen om te bedreigen.

Franky R.

Citaat van: Folkert op 28 september 2012 - 11:42:16
Citaat van: Wizard op 28 september 2012 - 11:10:51
Zoals gezegd, bij jou is iedere kampioen de kampioen van geluk. Ik kan er niks anders van maken. Werkelijk alles druk je uit in geluk en pech. Prima hoor, écht, maar ik zie dat anders.
Nee hoor, Alleen Alonso, Schumacher, Vettel, Button, Hill, Prost, Piquet en Alan Jones zijn de kampioenen van geluk. Zijn er niet zo veel imo.


Hm,


Ik kom op Keke Rosberg, Prost in 1986 [ die klapband van Mansell] en Damon Hill. Voor de rest hadden de overige kampioenen hun zaakjes op orde. Sommigen werden zelfs kampioen, ook al werden ze tegengewerkt [Senna, Schumacher 1994 en Hamilton 2008].


Maar een vraagje aan jou, Folkert; "Waar stopt geluk en begint vaardigheid"?

0634

Citaat van: Mark F1gge op 28 september 2012 - 11:20:41
Maar Wizard, kun je een concreet voorbeeld geven van geluk of pech?
Als iemand tegen je aan rijdt is dat pech. Ook weer niet altijd, want het kan vaak voorkomen worden.

Uitvallen door technische mankementen of verklote pitstops heeft niets met pech te maken.

Wizard

Citaat van: Mark F1gge op 28 september 2012 - 11:20:41
Maar Wizard, kun je een concreet voorbeeld geven van geluk of pech?


Alonso (en de rest die niet in de buurt reden) die door Grosjeans doldwaze actie eruit worden gereden tijdens de eerste meters van de race. Daar kun je als team en rijder niks aan doen (ja niet rijden, maar dat is geen optie) dat overkomt je.

Folkert

Niet verwacht dat mijn sarcastische opmerking zo serieus werd genomen. Ik kon me lach niet in houden. Had wel verwacht dat niemand hier serieus op in ging  ;D. Volgende keer maar smiley neer zetten :P

Maar waar bij mij geluk op houd? Zal ik eens over denken en kom er vanavond op terug.
Trotse vader van Rosalie(L)