Lotus verliest Lotus

Gestart door gloudiesaurus, 07 april 2012 - 21:45:35

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

http://www.gppits.net/nieuws/lotus-team_verliest_hoofdsponsor/

Ik kan het niet meer volgen... 2 jaar van rechtszaken over de naam Lotus. Nu hebben ze eindelijk hun team... en dan stoppen ze er al 4 maanden mee ::)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Citaat van: gloudiesaurus op 07 april 2012 - 21:45:35
http://www.gppits.net/nieuws/lotus-team_verliest_hoofdsponsor/

Ik kan het niet meer volgen... 2 jaar van rechtszaken over de naam Lotus. Nu hebben ze eindelijk hun team... en dan stoppen ze er al 4 maanden mee ::)

Ongelooflijki hé ??  ???

Figge

Tsja... wat moet je er van zeggen. Ik denk dat ze gewoon hun hand overspeelt hebben met het avontuur bij de mannen (lees boefjes) van Genii Capital.
Team Lotus betaalde hún voor het gebruik van de merknaam... Met toestemming van de familie Chapman geloof ik. Maar Group Lotus, het bedrijf
dat sportwagens maakt heeft blijkbaar meer echt om de naam Lotus t mogen gebruiken. Hun directeur heeft vervolgens niet het boek over Spijker gelezen.
Als kleine fabrikant, die amper zwarte cijfers schijft, is t natuurlijk volkomen kansloos om een F1 (voor een deel) over te kopen.

gloudiesaurus

Ja ik snap het niet... het zal met geld te maken hebben want Lotus is qua automerk zo groot niet. Maar ze sponsoren ook Indy car, GP2, GP3, GT, Le Mans...

Wat ik ook gelezen heb is dat Genii Capital Lotus misschien wel overneemt. Maar Genii Capital is ook weer zo'n vaag bedrijf ???
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

#4
Nog meer gezeik rondom Lotus?



Overigens las ik ergens dat Proton geld zou hebben uitgeleend aan Genii, om de boel over te nemen. Ik had eerder al een paar artikelen daarover geschreven, omdat Lopez de lening niet of moeilijk terug kon betalen aan Snoras Bank, ons welbekend van Spijker... ::)


Vervolgens klopt Lopez aan bij Proton, die ca. 40 miljoen euro betaald. Dit wordt uitgelegd als 'Lotus wordt titelsponsor', maar dat was dus een lulverhaal...


Nu is Proton overgenomen door een ander investeringsmaatschap (DRB-HICOM) en die is eventjes zeer kritisch gaan kijken naar de 'deal'.


Zoiets is er aan de hand...

Jozef

Ik raak een beetje in de war van de forumberichten hier. Ik heb twee tegenstrijdige dingen gelezen

- Group Lotus is de titelsponsor van het F1-team (artikel op de site)
- Het F1-team betaalt Group Lotus om de naam Lotus te mogen gebruiken (forumbericht van iemand)

Dus wie betaalt nu wie, en wat is de overeenkomst die ten einde loopt? Ik neem aan dat het eerste klopt en het tweede dus niet. Maar het zou wel kunnen dat het F1-team vanaf wel moet gaan betalen voor het gebruik van de naam?

Figge

Citaat van: Jozef op 07 april 2012 - 23:56:14
Ik raak een beetje in de war van de forumberichten hier. Ik heb twee tegenstrijdige dingen gelezen

- Group Lotus is de titelsponsor van het F1-team (artikel op de site)
- Het F1-team betaalt Group Lotus om de naam Lotus te mogen gebruiken (forumbericht van iemand)

Dus wie betaalt nu wie, en wat is de overeenkomst die ten einde loopt? Ik neem aan dat het eerste klopt en het tweede dus niet. Maar het zou wel kunnen dat het F1-team vanaf wel moet gaan betalen voor het gebruik van de naam?

Ik schreef de Team Lotus, dat nu Team Caterham heet, een deal had met de "familie Chapman" om de naam Team Lotus te gebruiken. Hiervoor heeft Tony Fernandes betaald.
Echter bestaat er ook de Group Lotus, het bedrijf dat nu de sportauto's produceert. Over wie nu het de naam Lotus mocht gebruiken gingen de rechtzaken van vorig jaar. Resultaat: Team Lotus heet nu Team Caterham.
En group Lotus bleef titel sponsor/werd mede eigenaar van de boeven van Genii Capital.
Voor de relatie tussen Lotus en Genii Capital, zie de uitleg van Franky R.

Dit team hangt van investerings maatschappijen aan elkaar... Ik hoop dat dit goed blijft gaan...


gloudiesaurus

Het is allemaal erg vaag...

Genii Capital is een investeringsmaatschappij, zij zijn eigenaar van het F1 - team
Lotus Group is de autofabrikant die zich als sponsor aan het F1 - team verbond.

En dan was er nog Caterham dat eerst Team Lotus heette en nu op zichzelf staat. Caterham/ Team Lotus betaalde aan Lotus Group om de naam Lotus te mogen voeren. Dat was voor Lotus Group niet genoeg, zij wilden een eigen F1 - renstal.

Die hadden ze nu eindelijk, samen met Genii Capital. Het terug trekken van Lotus Group kost Genii Capital wel enkele tientallen miljoenen per jaar. Kan Genii Capital de renstal alleen overeind houden? En wat voor invloed heeft dit op het team?

En de Lotus Group verliest nog altijd geld, dus dan is het ook gekkenwerk, om zonder goede modellen, tientallen miljoenen in de autosport te gaan stoppen...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

@Gloudi,


Oftewel...Spyker part 2... ::)

JimmySPA

Idd Spyker part 2


Who is next???

:)

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Enzo


Fabian

@Enzo
Op zich mogen ze best mijn naam daar neer zetten. Heb ik geen moeite mee.

Enzo

Citaat van: Fabian van Tiel op 12 april 2012 - 00:32:00
@Enzo
Op zich mogen ze best mijn naam daar neer zetten. Heb ik geen moeite mee.

Tja, zo zullen er meerdere over denken...
Blijft een raar verhaal dit, zoveel moeite doen in rechtzaken en vervolgens trek je alles terug.
Snap er niks van.

Fabian

Citaat van: Enzo op 12 april 2012 - 00:44:29
Blijft een raar verhaal dit, zoveel moeite doen in rechtzaken en vervolgens trek je alles terug.
Snap er niks van.
Dat is inderdaad een raar verhaal. Al dat gezeur over het gebruik van de naam Lotus dat maanden dan niet jaren voort duurde en nog geen halfjaar later terugtrekken. Raar verhaal en verspilde moeite/geld.

Jozef

Maar wie was de aansteker van al die rechtszaken? Als Tony Fernandes de aanklager was en Lotus Group de beklaagde, dan is het niet inconsistent natuurlijk.