Ferrari toen en nu: eeuwige magie ?

Gestart door Schumiiii, 15 november 2011 - 13:25:19

« vorige - volgende »

Franky R.

@Mark,

Dat was een mooie, maar ook heftige tijd...Die 1000 a 1500 pk kwamen echter niet alleen door de turbo's. Men experimenteerde tevens driftig met raketbrandstof en ander gemeen chemisch spul.

Ik weet nog dat een deel van de Tyrrell- crew in het ziekenhuis belandde, nadat iemand een vaatje Elf open had laten staan... :P

Maar die tijd komt nooit meer terug. Immers moeten de motoren tegenwoordig meerdere races doorstaan. De auto's zouden het wel aankunnen, jammer maar helaas!

Figge

Oja... Raketbrandstof... Daar heb ik ook over gelezen. Bizar!!
Volgens mij waren dat mooie tijden in F1...
Maar... Ik denk dat met meer hybride techniek een 1.6 turbo echt wel meer specifiek vermogen moet kunnen leveren
dan de huidige V8. Ik benzelf geen techneut... Maar als ik rubrieken over motortechniek lees (niveau voor dummies, dat wel)
dan maak ik mij niet zoveel zorgen over het prestatie niveau van F1...
Maar waar dit nu weer met Ferrari te maken heeft??  ???

robbert

Citaat van: Mark F1gge op 09 april 2012 - 20:18:29
Oja... Raketbrandstof... Daar heb ik ook over gelezen. Bizar!!
Volgens mij waren dat mooie tijden in F1...
Maar... Ik denk dat met meer hybride techniek een 1.6 turbo echt wel meer specifiek vermogen moet kunnen leveren
dan de huidige V8. Ik benzelf geen techneut... Maar als ik rubrieken over motortechniek lees (niveau voor dummies, dat wel)
dan maak ik mij niet zoveel zorgen over het prestatie niveau van F1...
Maar waar dit nu weer met Ferrari te maken heeft??  ???

ja dit vraag ik mij nu ook weer af.
Graag meer uitleg aub, want we kunnen de link niet leggen

Figge

Nou, die is er niet...
Daarom zeg ik t ook, dat is de link...

Folkert

Citaat van: Mark F1gge op 09 april 2012 - 19:50:51
Kleine motoren met veel PK's...
Heb in de periode van de jaren 80 de F1 niet echt gevolgd (Had toen meer interesse in Lego en G.I. Joe)
Maar toen reden ze met 1.500 cc, 4 cilinder in lijn met meer dan 1000 PK in de race. Heb wel eens in technische
rubrieken gelezen dat in de kwalificatie de druk werd opgevoerd naar wel 1500 PK!!! Dat toch even andere koek
dan de bescheiden 700 PK in 2012.
Kleine motoren kunnen ongelofelijk krachtig zijn. Al helemaal wanneer er hybride technriek gebruikt kan worden
om bijvoorbeeld de negatieve effecten van een tubrogat op te vangen oid. Dan kan F1 met een 1.6 tubro harder
gaan dan met een 3.0 V10...
Ook exclusieve merken als Ferrari, Aston Martin en Lamborghini kunnen hiermee suc6 hebben.
Als dat helpt om het rijden in een Ferrari voor Jan Modaal betaal te houden dan zullen de dat vast doen  ;)
En terecht. Lego combineren met G.I.Joe was mijn ultieme vinding destijds ;D

OT: tegenwoordig hoeft kleiner niet meer perce sterker te zijn. Technieken veranderen/verbeteren en men zal altijd proberen iets zo compact mogelijk te maken. Kijk naar de eerste PC. Vulde volgens mij kamer van 400m2. En die pc kon evenveel als rekenmachienen van nu.
Trotse vader van Rosalie(L)

Franky R.

#185
Citaat van: Mark F1gge op 09 april 2012 - 20:18:29
Oja... Raketbrandstof... Daar heb ik ook over gelezen. Bizar!!
Volgens mij waren dat mooie tijden in F1...
Maar... Ik denk dat met meer hybride techniek een 1.6 turbo echt wel meer specifiek vermogen moet kunnen leveren
dan de huidige V8. Ik benzelf geen techneut... Maar als ik rubrieken over motortechniek lees (niveau voor dummies, dat wel)
dan maak ik mij niet zoveel zorgen over het prestatie niveau van F1...
Maar waar dit nu weer met Ferrari te maken heeft??  ???


De link zou kunnen zijn dat Luca nu geen 1.6 viercilinder turbo's wil hebben, terwijl het verleden anders uitwees [qua spektakel)?
;) 


En we zijn niet zo streng op dit forum, hoor! Als de discussie maar in de lijn van het onderwerp loopt.

Wizard

Citaat van: KVDracer op 09 april 2012 - 18:29:31
Citaat van: Mark F1gge op 09 april 2012 - 12:39:30
Dat ze de huidige koers van de regelgeving niet helemaal aan staat begrijp ik maar deels. F1 blijft F1. Maar een 1.6 turbo (daar gaat t ze geloof ik vooral om) is natuurlijk niet "het hoogst haalbare" en dus minder cool. De gemiddelde VW rijdt immers ook met een 1.6 turbo. Voor het imago van Ferrari als merk is dat natuurlijk niet gunstig. Maar dat kunnen ze ook anders aanvliegen. Ze zouden ook t eerste exclusieve merk kunnen worden dat een "echte" F1 motor in een straatauto hangt. Er is vast wel iets te bedenken voor de technische complicaties.

Als Ferrari suc6vol wordt met t nieuwe format, dan hoor je ze niet meer over de "verkeerde" koers voor F1.
Het grootste punt voor Ferrari is dat ze maar moeilijk met veranderingen lijken om te kunnen gaan. Dat was in het verleden ook al.
Ferrari is volgens mij nooit trensettend geweest. Maar werd suc6vol door evolutie. Ze waren ook tegen de verplichte V10 en later V8
Motoren achterin, deden zij zo'n beetje als laatste. Turbo's, grondeffect... Niet door Ferrari bedacht... Net als de hedendaagse uitvindingen...

Over die 1.6 turbo's gesproken. Ferrari gaat ook met hun gewone wagens moeten mee evolueren, want nu nog met een Ferrari rijden begint (in Belgiƫ) dan, onbetaalbaar te worden naar belastingen toe. Omdat ze nu iets uitgevonden hebben waarin ze de CO2 mee berekenen (weet ook niet het fijne ervan) maar als dit een tendens in Europa wordt, en dat zal zo wel worden omdat iedereen groener wil worden (of zich toch bewust ervan) dan gaan ze ook kleinere motoren in hun Ferrari's moeten steken. Binnen nu en 10 jaar, zal iedere sportwagen een kleine motor hebben met veel pk. Maar ik zie Ferrari niet snel de F1 verlaten, daarvoor hebben ze er een te lange geschiedenis mee. Er zijn drie teams die een leegte zouden achterlaten in de F1 moesten ze verdwijnen, puur door hun geschiedenis en dat is Ferrari, McLaren en Williams. Alle andere teams hebben geen lange geschiedenis in de F1 en zullen ook geen leegte achterlaten bij hun vertrek uit de F1.

Ik denk dat dit meer geldt voor de sportmodellen van automerken. De mensen die een Ferrari kopen, kopen deze vanwege z'n emotie en omdat ze hem kunnen betalen. Denk je nu werkelijk dat mensen die tonnen uitgeven aan een auto wakker liggen van eventuele millieu-heffingen? Voor hun de druppel op de gloeiende plaat.