De Paydrivers

Gestart door maartenf1, 03 april 2012 - 20:03:31

« vorige - volgende »

Wie is de grootste paydriver van het veld?

Pastor Maldonado
4 (33.3%)
Bruno Senna
1 (8.3%)
Vitaly Petrov
0 (0%)
Narain Karthikeyan
7 (58.3%)
Charles Pic
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

maartenf1

Ik zag een interessant verlaten topic in dit forum over de paydrivers in de formule 1. Actueel weer in het nieuws, omdat er bijvoorbeeld weer (terechte) beschuldigingen waren van Petrov aan het adres van Fernando Alonso. In feite is Alonso de grootste paydriver omdat hij Santander achter zich heeft staan. In het huidige veld is er misschien maar een handje vol coureurs dat niet "betaald" heeft voor hun zitje.
Raikkonen is dan wel geen echte paydriver, maar Lotus weet meteen veel sponsors te strikken op het moment dat ze The Iceman in hun auto zetten.
Bovendien wordt er bij een topic als dit vaak vergeten dat iedere coureur pas is begonnen met karten nadat ze hun (vaak rijke) vader of kennis achter zich hadden staan. Dit is in de formule 1 zelf niet anders, en in de GP2 enz. ook.

De hele carriere van een coureur draait om geld, harder dan in welke sport dan ook. Een GP2-zitje bij een topteam kost meer dan een miljoen, wat voor een willekeurig 19-jarig talentnauwelijks ooit op te hoesten is. Hierdoor verdwijnen al veel talenten zonder ze ooit de formule 1 gehaald hebben. Dichter bij huis, in Nederland, zijn coureurs als Nicky Pastorelli, Charles Zwolsman, Carlo van Dam spoorloos uit de racetop verdwenen doordat ze geen suikeroom hadden, iets wat Giedo van der Garde wel heeft bij Marcel Boekhoorn.

Fabian

Nu kun je Alonso wel een pay driver noemen, maar die kan ook echt racen. Vind het bijna een schande om Alonso als pay driver te betitelen. Ook zonder het vele geld denk ik dat hij bij een topteam terecht was gekomen. Die man kan zeer goed racen en dat is het niet gek dat grote sponsoren zich aan zo'n coureur willen verbinden. Het levert Santander ook wat op dat ze Alonso sponsoren. Publiciteit! De Spanjaarden zijn gek van Alonso.

maartenf1

Ik ben het ook zeker met Fabian eens, Alonso is een van de beste coureurs op moment, hij is niet voor niets tweevoudig wereldkampioen.
Ik wilde hiermee alleen aangeven dat het te makkelijk gezegd is dat alleen mensen die er niets van kunnen geld betalen voor hun zitje.
Zoals ik aangaf is er geen enkele coureur die zonder geld in de f1 is gekomen.
Overigens waren het ook de woorden van Petrov, die met zijn Russisch geld de F1 is binnengekomen, die Alonso als paydriver betitelde.

Fabian

Citaat van: maartenf1 op 03 april 2012 - 20:39:08
Ik ben het ook zeker met Fabian eens, Alonso is een van de beste coureurs op moment, hij is niet voor niets tweevoudig wereldkampioen.
Ik wilde hiermee alleen aangeven dat het te makkelijk gezegd is dat alleen mensen die er niets van kunnen geld betalen voor hun zitje.
Zoals ik aangaf is er geen enkele coureur die zonder geld in de f1 is gekomen.
Overigens waren het ook de woorden van Petrov, die met zijn Russisch geld de F1 is binnengekomen, die Alonso als paydriver betitelde.
Daar heb je zeker gelijk in. Petrov was zonder miljoenen ook niet in de F1 komen. Vind het raar dat hij die uitspraak doet. Heeft zelf nog vrij weinig gepresteerd terwijl Alonso tweevoudig kampioen is. Of probeert Petrov zichzelf nu met Alonso te vergelijken?

maartenf1

Petrov's doel om Alonso te betitelen als paydriver wat enkel zijn eigen hachje verdedigen.
Aangezien de gehele formule1 wereld hem paydriver noemt, wil hij laten zien dat coureurs als Alonso ook paydriver zijn.

Ik heb hier ook even een poll bij gezet waarbij gestemt kan worden wie de grootste paydriver is bij de mindere teams.
Zelf ben ik van mening dat Maldonado de grootste paydriver is, omdat hij nog helemaal niks heeft laten zien (eigenlijk alleen maar een gevaar op de baan) en toch 30 miljoen per jaar voor Williams opstrijkt.
Senna beschouw ik niet als paydriver, puur omdat hij op zulke late leeftijd is begonnen met racen en in zulke korte tijd zich heeft bewezen als competitieve coureur waarin ik vertrouwen heb dat hij mooie dingen gaat laten zien dit jaar zoals hij al in Maleisie deed.

Fabian

Twijfel op wie ik moet stemmen. Maldonado is natuurlijk een middelmatige coureur, maar Karthikeyan is matig. Narain werd vorig seizoen weggestuurd bij HRT en rijdt er nu weer. Daar zal ook wel geld in het spel zijn. Dus voor mij zijn beide wel echte paydrivers.

Kootje

Het ligt er net aan hoe je het bekijkt.

Maldonado is de grootste paydriver, simpelweg omdat hij 't meeste betaald.
Minst talentvolle is toch wel Karthikeyan.

Grootste paydriver in daden is echter Michael Schumacher.
Die heeft weliswaar maar éénmalig $250.000,- betaald, maar desalniettemin wel betaald.

Ik vindt het echter wel 'n groot verschil of je de betaling met talent kunt rechtvaardigen.
Schumacher kon dit, Maldonado - Petrov - Karthikeyan niet echt.
En gezien Maldonado het meest betaald heeft hij m'n stem gekregen.

Overigens ben ik ook van mening dat je iemand als Alonso geen paydriver kunt noemen.
Het feit dat hij met Santander 'n grote sponsor achter zich heeftr staan heeft er niet voor gezoregd dat hij in de F1 terecht is gekomen.
Die deal kwam er pas toen hij al 2-voudig WK was, dus ook zonder hen had hij in de McLaren en nu Ferrari gezeten.

Figge

Paydrivers hahaha...
Veel mensen vinden het een schande dat ze nog bestaan, maar t hoort er nu eenmaal bij.
Motorsport en Formule 1 in het bijzonder is nu eenmaal duur. Sponsoring op de rijdende
reclameborden, eh wagens is de manier om het te financieren. Zo zal het altijd blijven.
Het kan ook geen kwaad, zolang de echte coureurs maar stijden om de punten, winst en titels.

De succesvolle coureurs in verkapte vorm paydrivers noemen is natuurlijk niet terecht.
Deze rijders genereren door hun prestaties publiciteit en zijn daarom interessant voor adverteerders.
Alleen coureurs die hun plek met sponsors "kopen" en dat gedurende hun hele carriere nodig hebben
zijn echte paydrivers...
Rijders die door een sponsor hun plek verwerven, maar door hun prestaties een vaste waarde vormen
vind ik ook geen echte paydrivers...

Fabian

Helemaal met je eens Kootje. Schumacher heeft natuurlijk eenmalig betaald, maar werd wel zeven keer wereldkampioen dus lijkt me duidelijk. Datzelfde geldt voor Alonso met twee wereldtitels. Uiteindelijk gaat mijn stem dan toch naar Maldonado. Heeft zijn vele geld nog niet uitbetaald in resultaat.

gloudiesaurus

Karthikeyan! Zonder geld reed hij geen Formule 1, al jaren niet meer. Hij rijdt puur en alleen vanwege het geld. Maldonado betaalt dan wel het meest maar werd wel GP2-kampioen en kan redelijk meekomen.

Overigens hadden we een paar jaar geleden helemaal geen pay-rijders meer. Grappig genoeg zie je het fenomeen pay-rijder nu weer terugkeren nu er crisis is. Overigens is pay-rijder iets van alle tijden  :) Ik vind het soms nog wel iets hebben, een pay-rijder in de Formule 1  :) Alleen jammer als het ten koste gaat van echt talent zoals vorig jaar bij Hulkenberg!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Figge

Hebben we een paar jaar gehad zonder paydrivers??

Matthijs

Een tijd geleden omschreef d'Ambrosio het goed: je wordt niet zomaar een paydriver: een bedrijf zal jou alleen maar sponsoren als ze iets in je zien, kortom als je goed bent. Als Petrov of Maldonado niet konden rijden hadden ze echt niet zo'n groot bedrijf (of in het geval van Maldonado een heel land) achter zich staan.

En waarom vindt iedereen Maldonado een paydriver? Hij werd zeer dominant GP2-kampioen, wat moet je nog meer doen om formule1-waardig te zijn? Petrov verd vice-kampioen in de GP2. Karthikeyan was in zijn debuutseizoen minstens gelijkwaardig aan zijn teamgenoot Monteiro, laatstgenoemde wordt nooit genoemd in het rijtje van grote paydrivers.

Figge

#12
Als ik d'Ambrosio was zou ik t ook zo formuleren ;)
Zonder financiering komen 99% van de rijders niet in F1. Zelfs Schumacher niet :)
Het blijkt echter al snel of een rijder de financiering nodig heeft om zijn carriere in leven te houden
of dat hij gewoon thuis hoort in F1.
Perez heeft toch ook de nodige financiele ondersteuning, terwijl niemand er meer aan twijfelt of
ie wel of niet in F1 thuis hoort.
En als je dan in F1 thuis hoort, zoals Sutil, zegt het hebben van sponsors natuurlijk ook niet alles...

Fabian

Monteiro was een pay driver maar geen coureur met echt uitstraling. Hij werd derde op indianapolis vanwege die deceptie met de Michelinbanden. Dat is zo'n beetje het enige wat ik me van hem kan herinneren. Voor de rest was het volgens mij niet zoveel met die Monteiro.

Figge

Monteiro was zeker een paydriver...Zoals zo velen...