Formule 1: De circuits

Gestart door maartenf1, 02 april 2012 - 22:13:13

« vorige - volgende »

Figge

#60
F1 hoeft geen moeite te doen om het hoogst haalbare te blijven. Dat kun je doen door simpelweg meer technische vrijheid te geven.
Meer electromoteren bijvoorbeeld, niet alleen die paar seconden KERS. Gewoon meer dan 1000 PK's is heel reeel (zoals in de hybride WEC wagens), alle aerotrucjes toestaan... Groen imago? Gewoon de toegestande hoeveelheid brandstof in liters ieder jaar iets, 5% ofzo, kleiner maken...
Als bepaalde techniek eenmaal is uitgevonden, dan kunnen teams met minder financiele slagkracht dit gewoon kopieren en met bestaande techniek een meer competatieve auto bouwen of zelf iets relatief eenvoudigs zelf ontwikkelen. Door, zoals nu, alles zo strak in reglementen te hangen is alles juist veel duurder, doordat er steeds gecompliceerdere techniek opgezocht wordt waar zelfs in F1 maar 2 of 3 mensen iets van begrijpen. F1 als product/sport zou dat niet moeten willen laten gebeuren.

Maar weer OT over de circuits... Als F1 goedkoper wordt (en ik denk dat dat gebeurt binnen nu en 5 jaar) Dan is een GP weer voor meer Europese circuits haalbaar... Of er dan ook meer GP's in Europa komen is een 2e...

Folkert

Citaat van: Mark F1gge op 07 april 2012 - 12:07:00
F1 hoeft geen moeite te doen om het hoogst haalbare te blijven. Dat kun je doen door simpelweg meer technische vrijheid te geven.
Meer electromoteren bijvoorbeeld, niet alleen die paar seconden KERS. Gewoon meer dan 1000 PK's is heel reeel (zoals in de hybride WEC wagens), alle aerotrucjes toestaan... Groen imago? Gewoon de toegestande hoeveelheid brandstof in liters ieder jaar iets, 5% ofzo, kleiner maken...
Als bepaalde techniek eenmaal is uitgevonden, dan kunnen teams met minder financiele slagkracht dit gewoon kopieren en met bestaande techniek een meer competatieve auto bouwen of zelf iets relatief eenvoudigs zelf ontwikkelen. Door, zoals nu, alles zo strak in reglementen te hangen is alles juist veel duurder, doordat er steeds gecompliceerdere techniek opgezocht wordt waar zelfs in F1 maar 2 of 3 mensen iets van begrijpen. F1 als product/sport zou dat niet moeten willen laten gebeuren.

Maar weer OT over de circuits... Als F1 goedkoper wordt (en ik denk dat dat gebeurt binnen nu en 5 jaar) Dan is een GP weer voor meer Europese circuits haalbaar... Of er dan ook meer GP's in Europa komen is een 2e...
Ik moet wel zeggen dat veel circuits in het oosten, mij toch wel hebben kunnen bekoren. China vind ik bijna altijd wel leuke race om te kijken. Ik denk dat het grootste probleem van niet Europese(of nou ja, Oosterse)  races het "niet authentieke gevoel geven" is. Spa, Silverstone, Monza, Brazilië, Spanje, Monaco, Hongarije en Canada zijn allemaal banen met een historie en zijn al jaren in de F1 aanwezig. Japan is ook sinds jaar en dag aanwezig in de F1 en vond ik altijd erg spannende race.
Denk dat de nieuwe circuits de tijd moeten krijgen om dat charisma of  die uitstraling te krijgen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Figge

Die mening deel ik. De "nieuwe F1 Wereld" moet gewoon de kans krijgen om historie te op te bouwen. Het is nu namelijk met recht een wereldkampioenschap.
Uiteindelijk vragen deze banen meer van de prestaties die een F1 wagen kan leveren. Ik lees uiteindelijk van coureurs ook nooit echt commentaar op de nieuwe circuits, wel dat ze dat ze de banen technisch uitdagend vinden. (Vooral Rosberg vind alle nwe banen te gek :P)

0634

Die vlieger gaat gedeeltelijk wel op, maar zeker niet helemaal. Er zijn namelijk zat banen die nooit charisma of karakter zullen krijgen. Net als dat er ook in eerdere decennia banen waren die we totaal niet missen. Een goede baan is een goede baan en krijgt in de loop der jaren karakter en geschiedenis. Suzuka bijvoorbeeld is nog helemaal niet zo lang in de F1, maar die baan had vanaf het begin als de basis om een eigen karakter te krijgen. Andere banen kan je nog 30 jaar op de kalender houden maar zullen het never nooit krijgen.

Figge

Klopt, maar dat is toch helemaal niet dramatisch. Op dit moment staat banen als Nurburgring, Barcelona en Hungaroring ook al jaren op de kalender. Die banen vind ik persoonlijk echt geen ene reet aan. Zonder een aantal banen met minder charisma, zijn er ook geen banen met juist wel charisma en karakter, dat zijn de klassiekers. Grands Slams doen allemaal hun best, maar zullen nooit het charisma van Wimbledon halen. Maar Wimbledon heeft die andere toernooien wel nodig voor het eigen imago... Giro, Vuelta... ze zullen nooit de Tour de France verslaan...

0634

Nee, dat geeft ook allemaal niets. Je hebt altijd leuke en minder leuke banen. Probleem zit er in dat er steeds meer minder leuke bijkomen en leuke afgaan. Alles wat er in de laatste 10 jaar aan circuits bij is gekomen mag van mij zo weer in de prullenbak.

0634

Laatste berichten verplaatst naar Ferrari topic.

SanderD

Ik denk dat dat wat Mark en Burrori zeggen wel kan kloppen. Misschien moeten we nieuwe circuits de tijd geven om historie op te bouwen. Over 20 jaar is Shanghai misschien wel legendarisch, "het circuit waardoor Lewis Hamilton in 2007 zijn titel verloor in de pitsstraat!".

Kootje

Citaat van: sanderalonso op 09 april 2012 - 17:02:36
Ik denk dat dat wat Mark en Burrori zeggen wel kan kloppen. Misschien moeten we nieuwe circuits de tijd geven om historie op te bouwen. Over 20 jaar is Shanghai misschien wel legendarisch, "het circuit waardoor Lewis Hamilton in 2007 zijn titel verloor in de pitsstraat!".

Sommige van de nieuwe banen kunnen die status idd best behalen.
Maleisië heeft zich bijvoorbeeld al bewezen.
Toch deel ik wel de angst voor het verdwijnen van de Europese historische circuits ten faveure van nietszeggende banen als Bahrein en Abu Dhabi.
Dat soort circuits hebben het gewoon niet in zich om legendarisch te worden.

Figge

Ik denk dat F1 nooit uit europa zal verdwijnen. Het aantal races wordt meer gelijkmatig verdeeld over alle continenten...

Kootje

Citaat van: Mark F1gge op 09 april 2012 - 19:18:14
Ik denk dat F1 nooit uit europa zal verdwijnen. Het aantal races wordt meer gelijkmatig verdeeld over alle continenten...

Helemaal uit Europa niet nee.
Maar ik zie het wel gebeuren dat er steeds minder Europese races zullen zijn, en dan ook nog eens op circuits als Valencia.
Vergeet niet dat Oekraïne en Rusland ook al in de wachtkamer staan met gloednieuwe Tilke circuits.
Als die dan net zo dodelijk saai zijn als Valencia en circuits als bijvoorbeeld Spa en Monza verdwijnen, dan wordt ik niet vrolijk.

Figge

Ik denk dat Monza, Monaco, Silverstone als circuit niet zullen verdwijnen.
Een GP van Duitsland zal blijven bestaan en waarschijnlijk een GP met roulatie in Belgie en Frankrijk.
En nog een GP van Europa. Dat is 6 GP's. Das best redelijk toch...

Figge

Los van dat ik persoonlijk niet wakker lig van waar het WK Formule 1 allemaal verreden wordt...
Is wat meer Formule racegeweld op niveau wel erg leuk natuurlijk... Een EK F1 lijkt mij wel een mooi initiatief.
Met 3 jaar oude auto's uit het WK F1, die gekocht kunnen worden door professionele teams uit het EK F1 en die natuurlijk
racen op circuits waar het WK niet (meer) komt. Denk aan een EK op banen als: Imola, Jerez, Estoril, Brands Hatch,
RB Ring, Zandvoort, Zolder, Assen, Mugello, Donington... en zo zijn er nog wel meer op te noemen.
De teams uit t WK verdienen dan ook nog wat aan de "oude technologie", en het publiek stroom ook in grote getallen
naar de circuits...

Kootje

Citaat van: Mark F1gge op 09 april 2012 - 19:54:05
Ik denk dat Monza, Monaco, Silverstone als circuit niet zullen verdwijnen.

En waarom niet ??
Silverstone zou vorig jaar al verdwenen zijn, maar hadden de mazzel dat Donnington de financiën niet rond kreeg.
Imola is ook al verdwenen, dus waarom zou dit met Monza niet kunnen gebeuren ??
Vergeet niet dat er nog steeds plannen zijn voor 'n race in Rome, en dat Bernie (zeker nu er geen Italianen meer meedoen) 1 race per natie genoeg vindt.
Denk eigenlijk dat er maar één race veilig is op de kalender, en dat is die van Monaco.


CitaatEen GP van Duitsland zal blijven bestaan en waarschijnlijk een GP met roulatie in Belgie en Frankrijk.
En nog een GP van Europa.

Ja, sommige landen als Duitsland, Engeland, Italië zullen idd 'n GP blijven houden.
Maar er is nogal 'n verschil of dit op 'n topcircuit als Jerez gebeurt of op 'n flopcircuit als Valencia.


CitaatDat is 6 GP's. Das best redelijk toch...

Als je bedenkt dat de fans voornamelijk in Europa zitten, vind ik 6 op 20 GP's eigenlijk te weinig.

robbert

inderdaad, en de meeste teams zijn toch ook europees volgens mij. Zelfs de meeste piloten zijn volgens mij europees. Er mogen wel niet-europese races zijn, maar die mogen de europese races niet overheersen