Formule 1: De circuits

Gestart door maartenf1, 02 april 2012 - 22:13:13

« vorige - volgende »

Gerard

Maarten bedoelt natuurlijk het baantje in Buenos Aires (Autódromo Oscar Alfredo Gálvez) waar tot 1998 gereden werd in de F1..
;)

Fabian

Als het zo doorgaat zitten we binnen enkele jaren zonder races in Europa. Nu verdwijnt dan Korea waarschijnlijk, maar zou er niet aan moeten denken dat Monza ofzo zou verdwijnen voor een race in Thailand.

0634

Citaat van: Gerard op 06 april 2012 - 16:20:11
Maarten bedoelt natuurlijk het baantje in Buenos Aires (Autódromo Oscar Alfredo Gálvez) waar tot 1998 gereden werd in de F1..
;)
Maar daar is niks uitdagends aan hoor. Was niks bijzonders.

Niels_

Leuk zeg, een straten circuit van Tilke. Van originaliteit gesproken.

0634

Zeker. Als hij net zo is als Valencia dan kan ik bijna niet wachten.

Fabian

Citaat van: Jeroen op 06 april 2012 - 18:05:55
Zeker. Als hij net zo is als Valencia dan kan ik bijna niet wachten.
Ik ook niet. Sta nu al te springen. ;)

SDG

Citaat van: Fabian van Tiel op 06 april 2012 - 16:23:34
Als het zo doorgaat zitten we binnen enkele jaren zonder races in Europa. Nu verdwijnt dan Korea waarschijnlijk, maar zou er niet aan moeten denken dat Monza ofzo zou verdwijnen voor een race in Thailand.

Misschien moet er dan in Europa maar meteen een nieuwe autosportklasse uit de grond gestampt worden, die alle klassieke Europese circuits aandoet en die op termijn met de F1 kan concurreren qua populariteit. Een soort van Europese tegenhanger van de V8 Supercars, het idee alleen doet mij al dromen...

Fabian

Citaat van: SDG op 06 april 2012 - 18:23:29
Citaat van: Fabian van Tiel op 06 april 2012 - 16:23:34
Als het zo doorgaat zitten we binnen enkele jaren zonder races in Europa. Nu verdwijnt dan Korea waarschijnlijk, maar zou er niet aan moeten denken dat Monza ofzo zou verdwijnen voor een race in Thailand.

Misschien moet er dan in Europa maar meteen een nieuwe autosportklasse uit de grond gestampt worden, die alle klassieke Europese circuits aandoet en die op termijn met de F1 kan concurreren qua populariteit. Een soort van Europese tegenhanger van de V8 Supercars, het idee alleen doet mij al dromen...
Dromen kan en mag altijd. Zou mooi zijn, maar denk dat het lastig wordt om met de F1 te concurreren. Maar ik zou graag oude F1 circuits terug zien.

0634

Ja maar ik wil Mclaren en Ferrari zien. Plus de beste rijders. Dus tja...

Figge

#54
Citaat van: SDG op 06 april 2012 - 18:23:29
Citaat van: Fabian van Tiel op 06 april 2012 - 16:23:34
Als het zo doorgaat zitten we binnen enkele jaren zonder races in Europa. Nu verdwijnt dan Korea waarschijnlijk, maar zou er niet aan moeten denken dat Monza ofzo zou verdwijnen voor een race in Thailand.

Misschien moet er dan in Europa maar meteen een nieuwe autosportklasse uit de grond gestampt worden, die alle klassieke Europese circuits aandoet en die op termijn met de F1 kan concurreren qua populariteit. Een soort van Europese tegenhanger van de V8 Supercars, het idee alleen doet mij al dromen...

Rond 1995 hebben ze dat eens geprobeerd met DTM. Dat hebben ze toen ITC (int. Touringcar Champ.) genoemd. DTM werd zo populair dat ze er een europees van kampioenschap van hadden gemaakt en eigenlijk ook een WK wilde maken. Echter heeft ene Bernie E. ze "(om zeep) geholpen" met de commerciele rechten. Als er nog een paar fabrikanten in het huidige DTM stappen kunnen ze per direct dit alternatieve kampioenschap maken. Ze zullen vast niet nog eens met Bernie samenwerken...

Korea weer van de kalender... Misschien hebben ze nog eens goed naar de cijfers gekeken en geconstateerd dat het ze hoe dan ook veel geld meer kost dan het ze ooit oplevert. De GP dan maar niet meer organiseren is dan het meest rationeel. Vergeet niet dat in Korea de GP door de overheid wordt betaald. (Dit gebeurt in heel veel landen natuurlijk, en dat is een beetje het probleem van F1)
Hoe dan ook, er kan een mooiere GP op kalender...

Gerard

Citaat van: Fabian van Tiel op 06 april 2012 - 18:28:56
Citaat van: SDG op 06 april 2012 - 18:23:29
Citaat van: Fabian van Tiel op 06 april 2012 - 16:23:34
Als het zo doorgaat zitten we binnen enkele jaren zonder races in Europa. Nu verdwijnt dan Korea waarschijnlijk, maar zou er niet aan moeten denken dat Monza ofzo zou verdwijnen voor een race in Thailand.

Misschien moet er dan in Europa maar meteen een nieuwe autosportklasse uit de grond gestampt worden, die alle klassieke Europese circuits aandoet en die op termijn met de F1 kan concurreren qua populariteit. Een soort van Europese tegenhanger van de V8 Supercars, het idee alleen doet mij al dromen...
Dromen kan en mag altijd. Zou mooi zijn, maar denk dat het lastig wordt om met de F1 te concurreren. Maar ik zou graag oude F1 circuits terug zien.
We hebben het gezien met eerst de A1 GP, en later de Super League Formula
Beide klasses hebben het niet gered.. Dus een concurerende klasse wordt echt moeilijk!

0634

F1 slurpt alles op. Daar zit ook heel veel geld waar een concurrent voorlopig nooit aan kan tippen. Een echte concurrent is een illusie.

Folkert

Citaat van: Gerard op 06 april 2012 - 23:30:04
Citaat van: Fabian van Tiel op 06 april 2012 - 18:28:56
Citaat van: SDG op 06 april 2012 - 18:23:29
Citaat van: Fabian van Tiel op 06 april 2012 - 16:23:34
Als het zo doorgaat zitten we binnen enkele jaren zonder races in Europa. Nu verdwijnt dan Korea waarschijnlijk, maar zou er niet aan moeten denken dat Monza ofzo zou verdwijnen voor een race in Thailand.

Misschien moet er dan in Europa maar meteen een nieuwe autosportklasse uit de grond gestampt worden, die alle klassieke Europese circuits aandoet en die op termijn met de F1 kan concurreren qua populariteit. Een soort van Europese tegenhanger van de V8 Supercars, het idee alleen doet mij al dromen...
Dromen kan en mag altijd. Zou mooi zijn, maar denk dat het lastig wordt om met de F1 te concurreren. Maar ik zou graag oude F1 circuits terug zien.
We hebben het gezien met eerst de A1 GP, en later de Super League Formula
Beide klasses hebben het niet gered.. Dus een concurerende klasse wordt echt moeilijk!
Dacht dat SLF nog wel bestond en ook redelijk kon draaien. Niet dat het het F1 niveau haalde, maar dacht dat het in de lagere klasse best te goed ging.
Trotse vader van Rosalie(L)

Figge

#58
Nee helaas is SLF alweer te ziele. Ben de afgelopen 2 jaar naar Assen en vind t echt zonde. Die auto's gaan ook gewoon echt hard.
En volgens mij produceren ze nog meer decibellen dan F1...
Ik denk dat t afgelopen jaren niet het juiste moment was om een concurerende klasse voor F1 te lanceren. F1 is te bekend en andere klassen kunnen vanaf hun start nooit aan het imago van het "hoogst haalbare" voldoen. Daarbij financieren (plaatselijke)overheden vaak grotendeels het organiseren van een F1 GP.
Hier ontstaan de komende jaren kansen voor andere klassen dan F1... denk ik.
Door de crisis, staan zo'n beetje alle met overheidsgeld gefinancierde GP's financieel onderwater. Overheden blijven hier dus geen geld in steken. Dit zal de vraag naar F1 doen afnemen. Dus kunnen/zullen de prijzen dalen, omdat het bedrijfsleven het organiseren van GP's financieel dit zal gaan ondersteunen. Verlies draaien is dan natuurlijk geen optie. Je ziet t nu al een beetje gebeuren. Spanje wil niet meer zoveel betalen. Duitsland heeft al een paar jaar geleden ingegrepen, Belgie en Frankrijk willen rouleren.
Silverstone was 3 jaar geleden in principe zijn race kwijt aan Donington, die met veel privaat geld een nieuwe racetempel wilde bouwen... Een slimme deal heeft Silverstone toen een contract voor iets van 20 jaar opgeleverd??
Turkije is al exit...
Ofwel F1 gaat gaat in prijs dalen. F1 in de post Ecclestone periode zal dit ook inzien en daar een beter commercieel format ontwikkelen.
Dat is niet erg... en zal ook ruimte geven aan andere klassen. En aan die mooie circuits die de afgelopen jaren zijn verdwenen.

Folkert

Heb het nooit gezien eigenlijk. Ja paar fragmenten en korte samenvattingen, maar nooit hele race. Denk dat auto sport sowieso een lastige tak is om iets nieuws op te starten. Financieel, maar ook milieu technisch gezien. Ik denk dat de FIA ook last heeft van bepaalde druk van de media en met de greenpeace cultuur van tegenwoordig zullen ze veel technische aanpassingen moeten doen denk ik. Denk aan geluidsoverlast en schadelijke gassen. Of het verbruik van de brandstof. Soms denk ik wel dat motorsport een stervende sport is.

Het is de duurste(?) of 1 van de duurste sporten om te onderhouden en om competitief te blijven. Zijn maar weinig teams van de jaren 70 nu nog actief. Williams, Mclaren en Ferrari. Ja en misschien Lotus, maar die zijn er ook lang tussen uit geweest en is maar de vraag of zij nog blijven. De eerste 3 zullen denk ik wel tot het einde blijven, ondanks eeuwige dreigen van Ferrari. Maar RedBull weet ik nog niet of zij wel lang gaan blijven. Ik denk zelfs als successen nu 3 of 4 jaar uitblijven dat er gaat worden gesproken.   te
Ik denk dat als de F1 goedkoper word, meer kans heeft te overleven en te groeien. Mar het moet ten alle tijden wel de elite van zijn klasse blijven.
Trotse vader van Rosalie(L)