Afspraken tussen Sauber en Ferrari?

Gestart door Wizard, 25 maart 2012 - 13:42:13

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: Enzo op 25 maart 2012 - 21:04:20
Tja, lastig om te zeggen, ik denk dat het wel gebeurd in de Formule 1, maar dit geval weet ik niet.
Perez heeft zich wel lekker in de kijker weten te rijden vandaag, heeft weer wat extra hout op het "Perez vervangt Massa" vuurtje gegooid.


Natuurlijk gebeuren die dingen. Ook al komen ze niet altijd aan het licht. ;)

Wizard

Citaat van: Jozef op 25 maart 2012 - 18:55:52
Die sectortijden van Ricciardo waren wel aanzienlijk sneller hoor, S1 kon je natuurlijk niks op zeggen omdat hier de pitstop in zat, maar S2 was meer dan een halve seconde sneller dan eender wie en S3 was 1.3 seconde sneller dan eender wie. Als je dat wat extrapoleert naar een volledige ronde, dan kon hij dus makkelijk 3 seconden sneller zijn dan alle anderen op hun intermediates, en dat terwijl hij voor zijn pitstop 2-3 seconden trager was dan Perez en Alonso.

Het was dan ook niet voor niks dat Alonso gelijk binnen ging toen Ferrari deze sectortijden zag, en het verbaasde mij ook dat Perez en Hamilton niet volgden.

Hamilton was me geen eens opgevallen. Was Button op dat moment binnen of kwam hij die ronde naar binnen? Hamilton had wat lucht richting Vettel welke het hele weekend geen vuist heeft kunnen maken richting McLaren. Dus kan me voorstellen dat Button op dat moment 'prio1' had.

rafael25


monaco2011

Citaat van: Wizard op 25 maart 2012 - 22:18:41
Citaat van: monaco2011 op 25 maart 2012 - 21:05:37
ja, tuurlijk, maar puur omdat er een duidelijke link is tussen Sauber en Ferrari. Niet omdat er nou zulke verdachte dingen gebeurden, de dingen die jij noemt zijn wel erg vergezocht. Zo kun je overal wel een complottheorie voor verzinnen.

Zonder het de betitelen als feit is het zeker niet vergezocht. Kan me nog herinneren dat de Sauber-coureurs zowat haaks linksaf ging en rozenblaadjes op het circuit gooide als Schumacher eraan kwam om te lappen. En de nauwe band tussen Peter Sauber en Ferrari is inmiddels geen geheim meer. Dat vragen zijn gesteld aan Peter Sauber komt derhalve natuurlijk niet uit de lucht vallen. En wat dat aangaat zijn er wel gekkere dingen gebeurd in de Formule 1. Sterker nog, als Ferrari heeft afgesproken, dan wel ongeschreven, om niet in het vaarwater te komen van Ferrari, zou mij dat geen eens te verbazen. Daarvoor zijn de belangen enorm groot en de Italianen zo glad als een aal. En ik ben niet een persoon die overal wat achter zoekt en complottheorieën uit de grond trapt. Nu werd ik deels gevoerd door Heiko Wasser. En laat het toeval zijn dat Perez een call krijgt, maar op dat moment was dit item ter sprake en zocht ik eigenlijk naar de bevestiging die het tegendeel bewees en dat is dat Perez Alonso zou aanvallen. Maar goed, het topic is inmiddels 4 pagina's oud dus heeft z'n doel zeker niet gemist. ;)
dat zeg ik, er is wel een duidelijke link. Maar de argumenten die jij aandraagt vind ik vergezocht. Je gaat een coureur niet vragen om van de baan af te schieten (op een haar na de grindbak missen) en een rondje langer doorrijden op intermediates (wat meer coureurs deden onderwie Hamilton) lijkt me ook amper een aanwijzing dat er mogelijk meer speelde. En ook al is er een duidelijke link, waarom zou jij als team dat nog nooit gewonnen een mogelijke overwinning gaan schenken aan een team dat al zoveel gewonnen heeft? daarbij kun je je ook nog afvragen of Ferrari/Alonso wel op die manier willen winnen.

Wizard

Ja. Gezien het verleden wordt gestolen, gelogen, en gesjoemelt om te winnen, dus waarom zou men niet willen winnen door de gevolgen van het opvolgen van gemaakte afspraken? Nu wil ik best met je meegaan dat het "van de baan schieten" vergezocht kan zijn en écht een stuurfout betreft, maar de rest kan allemaal prima hoor. Zou Perez hebben eengevallen, dan had Peter Sauber i.i.g z'n best gedaan. ;) Waarom Lewis nog een ronde doorging, weet ik niet maar er is ook niemand die mijn vragen daaromtrent kan beantwoorden. 

Kootje

Citaatdat zeg ik, er is wel een duidelijke link. Maar de argumenten die jij aandraagt vind ik vergezocht. Je gaat een coureur niet vragen om van de baan af te schieten (op een haar na de grindbak missen) en een rondje langer doorrijden op intermediates (wat meer coureurs deden onderwie Hamilton) lijkt me ook amper een aanwijzing dat er mogelijk meer speelde.

Precies.
Er zijn slimmere manieren om af te haken.
Daarbij kwam de call al 'n aantal ronden eerder (vertraging in uitzending), dus waarom zo lang wachten.


CitaatEn ook al is er een duidelijke link, waarom zou jij als team dat nog nooit gewonnen een mogelijke overwinning gaan schenken aan een team dat al zoveel gewonnen heeft? daarbij kun je je ook nog afvragen of Ferrari/Alonso wel op die manier willen winnen.

Hierin ga ik dan weer met Wizzard mee. Gezien het verleden wordt gestolen, gelogen, en gesjoemelt om te winnen, dus waarom zou men niet willen winnen door de gevolgen van het opvolgen van gemaakte afspraken?
Waarom zou je als Schumi willen winnen door 'm cadeau te krijgen van Barrichello ?? 
Waarom als Alonso door 'n cadeautje van Massa, als Massa door 'n cadeau van Raikkonen en vice versa ??
En zo zijn er nog talloze voorbeelden van: Waarom zou je zo willen winnen ?? 
(niet alleen bij Ferrari hoor, die gebruik ik omdat 't hier Ferrari betreft)
Het winnen zelf is belangrijker dan de manier waarop, en onderlinge afspraken omtrend eventuele duels tussen Ferrari en Sauber vind ik daarom ook niet uitgesloten.
De beargumentatie waarom dit gister ook zo zou zijn, vind ik echter iets te zwak.


CitaatWaarom Lewis nog een ronde doorging, weet ik niet maar er is ook niemand die mijn vragen daaromtrent kan beantwoorden. 

Lewis ging 'n ronde later omdat Button die ronde kwam.
Althans, dat denk ik dan maar, al had Lewis makkelijk voor Button kunnen pitten.
Het gat tussen de twee was groot genoeg.


janke

Citaat van: rafael25 op 25 maart 2012 - 23:08:11
http://www.youtube.com/watch?v=KfFLWBZEWY0&feature=related

We need this position !!!!

Dat kun je ook goed in een context plaatsen zoals: hé Sergio relax man. Het zijn belangrijke punten en je hebt een podiumplaats. Doe aub geen gekke dingen.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Citaat van: janke op 26 maart 2012 - 12:20:40
Citaat van: rafael25 op 25 maart 2012 - 23:08:11
http://www.youtube.com/watch?v=KfFLWBZEWY0&feature=related

We need this position !!!!

Dat kun je ook goed in een context plaatsen zoals: hé Sergio relax man. Het zijn belangrijke punten en je hebt een podiumplaats. Doe aub geen gekke dingen.

Zo werd het na afloop wel uitgelegd door zijn engineer.

Wizard

Natuurlijk wordt een eventueel order tactisch gebracht. Zou men roepen "denk aan de afspraken die we met Ferrari hebben" zou het vallen onder de categorie 'competititevervalsing'. Dus of het nu wel of niet zo is, zullen we nooit zeker weten. Het blijft speculeren. Sauber zal, in geval van afspraken, altijd beroepen op het saven van de positie. Dus een verwijzing naar een ontkenning betekent niet per definitie dat deze op de waarheid berust.

Kootje

CitaatDus een verwijzing naar een ontkenning betekent niet per definitie dat deze op de waarheid berust.

Zo bedoelde ik het ook niet hoor.
Het was meer 'n bevestiging op Janke's reactie.

Nogmaals, ik sta er niet van te kijken als er idd 'n complotje aan vooraf ging.
Ook zo'n beetje alle media zijn er volop ingesprongen, dus je gedachtegang is zeker niet vreemd.
Alleen de argumenten die, oa door jou, tot nu toe gebruikt zijn om dit complot te onderbouwen, doen me niet zoveel.
Maar over het complot op zich zou je zomaar gelijk kunnen hebben.

Wizard

#70
Nou ja, complot vind ik zelf wat te zwaar van inzet. Maar Ferrari kan wel, tussen de soep en aardappelen door, hebben gevraagd om niet in het vaarwater te komen tenzij Sauber natuurlijk significant en/of structureel sneller is. Zo zag je dat de Saubers in het verleden makkelijker voor Schumacher aan de kant gingen dan voor zijn concurenten. En ja, ik ben er ter dege van bewust dat ik het middels mijn topictitel wel zo neerzet. Mja, zo heb ik geleerd om te discussiëren. Zwaarder inzetten, afzwakken/tegemoet komen, uiteindelijke doel bereiken. ;) Nee, gekkigheid. Ik leef niet met de illusie dat zulk soort dingen op papier zijn gezet of concreet besproken zijn, wel zoals ik het hierboven schets. Vandaar dat ik mij er best iets bij kan voorstellen dat Sauber wat lucht gaf aan Ferrari en Perez demonstratief terugfluit. Mocht Perez dan alsnog -succesvol- hebben aangevallen had Alonso maar moeten doorrijden en was Sauber significant sneller gebleken...zoiets.

Kootje

Complot is idd 'n zwaar woord, maar ik weet zo ff geen betere.  :-[
Onderlinge afspraken vind ik namelijk weer net te licht als het idd zo gegaan is als jij losjes suggereerd.

Figge

#72
Persoonlijk geloof ik niet in een complot. Ik zou er raar van op kijken als dit wel het geval zou zijn.
Tuurlijk, Sergio zit in het DDP van Ferrari en natuurlijk koopt Suaber er materiaal in. En natuurlijk
hadden ze op een slimmer moment naar de slicks gekund... Maar wat ook kan, is dat ze bij Sauber
een beetje van slag waren doordat ze voor het eerst in hun geschiedenis dermate competatief waren
dat ze hadden kunnen winnen. Moeten we wel nu een potstop maken... even te lang getwijfeld...
Je komt tot de conclusie dat je met deze P2 finish 18 ptn kunt pakken, terwijl je daar anders 4 of 5 races
over doet... Volgens mij is het team van Sauber te bescheiden om te durven winnen...

0634

Welkom! En ik ben het met je eens. :)

janke

Peter Sauber is een integer persoon, een gentleman. Dat zegt genoeg. Daar twijfel ik geen minuut aan. In een vraag gesprek zegt hij zelf dat het lariekoek is. En ik geloof die man.
Some things are too important to be left in the past.