Round 1: Grand Prix Australië, Albert Park

Gestart door Enzo, 09 maart 2012 - 19:13:06

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2012 - 19:10:26
@jozef,

CitaatIk vind het wel een heel voorbarige conclusie, iemand maakt een grap over de windtunnel en jij maakt eruit op dat Ferrari hun windtunnel niet goed gekalibreerd heeft?

Zo voorbarig is mijn conclusie anders niet. De gegevens van de windtunnel worden immers ook ingevoerd in de simulator.

En juist de uitlaatgassen zijn een aerodynamisch gegeven bij uitstek...Dus ik begrijp je comment (op mij)  niet helemaal... ???

Het effect van de uitlaten wordt sowieso al niet in de windtunnel getest dus dat heeft er niks mee te maken.

Dat de problemen van Ferrari te maken wouden hebben met kalibratie van de windtunnel, is gewoon nergens op gebaseerd. Vandaar mijn opmerking. ;)

Jozef

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2012 - 19:10:26
CitaatWat calibreer je eigenlijk in een windtunnel?? Is het niet de omgeving en de rotor snelheid aanpassen aan de schaal van het produkt wat je test?? Test je een stilstaand object of test je hem al in beweging?? Beide kunnen namelijk.

Alleen een verkleind object, daar de FIA het gebruiken van complete 100% modellen in de windtunnels heeft verboden.

Wat er wordt gekalibreerd zijn de verhoudingen tussen de interpretaties en de schaalgrootte waarmee men werkt. Immers mag een windtunnelmodel slechts 60% van een echte auto groot zijn en mag er worden getest tot een snelheid van 50 m/s (=180 km/u).

Wil je weten wat er gebeurd bij hogere snelheid, dan moet men extrapoleren en dan moet je data-ontwikkeling wel lineair verlopen.

:)

Lineair is het sowieso niet, anders zouden de teams er niet zo'n probleem van hebben gemaakt, van die snelheids- en schaalbeperking. :) Die kleinere schaal heeft ook een effect op de luchtstromen dat niet zo gemakkelijk te voorspellen of modelleren is. Als de schaal en de snelheid veranderen, verandert het gedrag van grenslagen en verplaatst het punt waar luchtstroom van het object loslaat (turbulent wordt dus). Dit zijn net de twee aspecten die van aerodynamica zo'n complexe studie maken. :)

Maar wat ze inderdaad doen, is kijken of wat ze kunnen meten in de windtunnel in ieder geval overeenkomt met CFD-analyses die dezelfde schaal en snelheid als in de windtunnel nabootsen. Als dat klopt, is het in ieder geval geruststellend voor de juistheid van de CFD-analyses bij hogere snelheden, maar zekerheid is er nooit. :)

Als je er dan nog eens zaken bijhaalt als uitlaatstromen, die je niet in de windtunnel kunt meten, dan wordt het helemaal een ellende. En daar is het waarschijnlijk inderdaad fout gegaan bij Ferrari.

Franky R.

@Jozef,


CitaatLineair is het sowieso niet, anders zouden de teams er niet zo'n probleem van hebben gemaakt, van die snelheids- en schaalbeperking.


Nee, niet lineair...En de teams hebben heus wel geprotesteerd hoor. Maar het mocht niet baten (Max Mosley en dan weet je het wel... :P ).


Maar wat ik bedoel is dat men ondanks het gebruik van schaalmodellen zo dicht mogelijk moet/kan trachten te blijven bij de correcte, realistische gegevens.


Moet je eerst wel weten wat de realistische en correcte gegevens zijn en ze invoeren... :)


CitaatMaar wat ze inderdaad doen, is kijken of wat ze kunnen meten in de windtunnel in ieder geval overeenkomt met CFD-analyses die dezelfde schaal en snelheid als in de windtunnel nabootsen. Als dat klopt, is het in ieder geval geruststellend voor de juistheid van de CFD-analyses bij hogere snelheden, maar zekerheid is er nooit.


Kalibratie, dus... ;)


CitaatAls je er dan nog eens zaken bijhaalt als uitlaatstromen, die je niet in de windtunnel kunt meten, dan wordt het helemaal een ellende.


Hoezo zou je de uitlaatstromingen niet kunnen simuleren?! ???
Het zou alleen veel makkelijker zijn bij een 100% "schaalmodel"...een echte auto dus. En dat is het pijnpunt wat ik aan Janke trachtte uit te leggen.


CitaatEn daar is het waarschijnlijk inderdaad fout gegaan bij Ferrari.


Precies mijn vermoedens/conclusie...Ben ik dan nog steeds prematuur bezig geweest?
;)

Gerard

Op zich wel opmerkeliikk voor een team als Ferrari, met het budget en de historie van dat team.... Ben benieuwd hoelang Dominicalo het nog mag runnen daar voriig jaar was zijn positie toch al wankel?

Wizard

Citaat van: Jeroen op 17 maart 2012 - 18:39:02
Ik verwacht eigenlijk niet zo heel veel verschil met kwali. Al ben ik heel benieuwd of de nieuw Merc beter met zijn rubber om zal gaan als diens voorganger. Wat betreft McLaren en RBR verwacht ik weinig verschil.

Wel ben ik errug benieuwd naar Lotus. Hoever zal Kimi zich terugknokken en hoelang kan Grosjean vooraan blijven rijden.

Inderdaad. Dan komt ervaring en wedstrijdritme weer kijken. ;)

Wizard

Citaat van: Jozef op 17 maart 2012 - 19:53:49
Citaat van: janke op 17 maart 2012 - 18:52:43
Wat calibreer je eigenlijk in een windtunnel?? Is het niet de omgeving en de rotor snelheid aanpassen aan de schaal van het produkt wat je test?? Test je een stilstaand object of test je hem al in beweging?? Beide kunnen namelijk.

Alles in een windtunnel staat stil, behalve de zogenaamde "rolling road" onder de auto, dat is een soort lopende band waar de auto op staat die precies met de windsnelheid meerolt.

Wat kalibratie betreft: altijd als je iets wil meten, moet je zeker weten dat je meetapparatuur wel goed is.

Wat je dus in de eerste plaats altijd in de gaten moet houden, is of de gemeten luchtsnelheid wel klopt, want de meting hiervan is weer afhankelijk van luchtdruk en temperatuur. Maar dat is gewoon standaardprocedure eigenlijk.

Een tweede ding dat ze in de windtunnel meten, is de kracht die de wielen uitoefenen op de ondergrond (hoe meer downforce, hoe meer kracht uiteraard, dus door de kracht per wiel te meten, weten ze de downforce en de verdeling voor/achter). Ik weet niet precies welk meetsysteem de teams hiervoor gebruiken, maar het zal iets geavanceerder zijn dan de weegschaal die in je badkamer staat. :P Dus ook die moet je kalibreren maar dat is ten eerste heel gemakkelijk en ten tweede zou het eens gekalibreerd, altijd goed moeten blijven (niet afhankelijk van temperatuur/luchtdruk/snelheid/...).

Ik verwacht trouwens dat ze gewoon een simpele load cell gebruiken voor die meting, dit is een metalen apparaat dat vervormt als je er kracht op zet (zoals een veer). Door de vervorming verandert de elektrische weerstand, dus men zet er een kleine stroom op en als het dan vervormt, komt er een andere spanning (voltage) uit. Dat voltage reken je dan weer om naar een kracht, en dat moet je dus voor eerste gebruik kalibreren.

Manometers, thermometers en eigenlijk alles waar meters achterstaat. ;)

Enzo

Wat me ook op viel dit weekend, is de grote hoeveelheid fouten dat ze maken, veel slordigheidjes in het rijden.
Je voelt gewoon dat er erg veel spanning op zit deze race, het zit heel dicht op elkaar en niemand weet precies hoe goed ze in de race zullen zijn.
Hopelijk hebben we een schone start morgen zonder incidenten.

http://www.gppits.net/nieuws/video_start_crash_melbourne_2002/

Gerard

#247
Mwah, een leuk klappertje (zonder gewonden!!) zo in het middenveld net na de start hebben we al even niet meer gezien....  ;)  8)

Franky R.

Citaat
Mwah, een leuk klappertje (zonder gewonden!!) zo in het middenveld net na de start hebben we al even niet meer gezien....

Klopt dat wel? En Monza 2011 dan? Luizzi die kansloos op het middenveld af stormde?


Accoord, niet zo massaal. De 'koning' blijft toch wel Spa 1998... :D

Gerard


Ja hallo! MONZA 2011 DAS AL MEER DAN EEN HALF JAAR GELEDEN ;D
maar.. Toegegeven, dat was een mooie klapper.... Australie heeft toch ook al aardig wat mooie klappers opgeleverd hoor... Ralf die vliegles kreeg.. VILLENEUVE idem, waar helaas een marshall bij omkwam :'(
Burti die dacht dat hij dòor M Schumacher heen kon....

Enzo


Franky R.

Nog even over de Mercedes;


Ik denk dat de snelheid van de Mercedes morgen flink zal tegenvallen...Immers werkt hun F-ducht als de DRS wordt geactiveerd. In de trainingen en kwalificatie kan dat onbeperkt, maar in de race is het een ander verhaal...


Dus Schumi en Rosberg kunnen pas er profijt van hebben, indien zij binnen 1 seconde van hun voorganger zitten. Gaan ze die voorbij, dan kunnen ze alsnog niet wegrijden van hun achtervolger die mogelijk zijn DRS kan activeren...


Mijn (gewenste) uitslag;


1. HAM
2. BUT
3. WEB
4. VET
5. MSC
6. ROS
7. GRO
8. ALO
9. HUL
10. KOB


@Wizard...ik hoop het niet, he...ik wens... ;)


Folkert

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2012 - 23:39:30
Nog even over de Mercedes;


Ik denk dat de snelheid van de Mercedes morgen flink zal tegenvallen...Immers werkt hun F-ducht als de DRS wordt geactiveerd. In de trainingen en kwalificatie kan dat onbeperkt, maar in de race is het een ander verhaal...


Dus Schumi en Rosberg kunnen pas er profijt van hebben, indien zij binnen 1 seconde van hun voorganger zitten. Gaan ze die voorbij, dan kunnen ze alsnog niet wegrijden van hun achtervolger die mogelijk zijn DRS kan activeren...


Mijn (gewenste) uitslag;


1. HAM
2. BUT
3. WEB
4. VET
5. MSC
6. ROS
7. GRO
8. ALO
9. HUL
10. KOB


@Wizard...ik hoop het niet, he...ik wens... ;)
Daar zat ik net ook aan te denken. Het kan ze zeker nog voordeel opleveren, maar ik denk ook dat ze hierdoor hun banden nog meer tergen. Ik ben echt benieuwd naar hun pace.
Ben ook benieuwd naar de pace van RBR, die zoals Enzo? zei erg sterk zou zijn. En natuurlijk hoe erg het uitlaat systeem van Mclaren hun banden opvreet, zoals Enzo aangaf. Maar gezien hun wintertesten heb ik er wel vertrouwen in dat ze dat probleem wel hebben voorzien en opgelost.

Ik heb er zin in.
Trotse vader van Rosalie(L)

Jozef

Citaat van: Franky R. op 17 maart 2012 - 20:36:19
CitaatAls je er dan nog eens zaken bijhaalt als uitlaatstromen, die je niet in de windtunnel kunt meten, dan wordt het helemaal een ellende.

Hoezo zou je de uitlaatstromingen niet kunnen simuleren?! ???
Het zou alleen veel makkelijker zijn bij een 100% "schaalmodel"...een echte auto dus. En dat is het pijnpunt wat ik aan Janke trachtte uit te leggen.

Omdat er een goeie 200 kW aan warmte door de uitlaten van een F1-auto stroomt, een hoeveelheid energie die je alleen maar met een grote verbrandingsmotor kunt opwekken (of beter: omzetten in warmte). Die zit duidelijk niet IN het windtunnelmodel en ook een aanvoer van onderaf is onmogelijk vanwege de rolling road.

Het beste wat de teams kunnen doen is wat verwarmingselementen in het model stoppen om de lucht wat de verwarmen (als een grote föhn eigenlijk) maar daarmee komen ze nog niet in de buurt van de temperatuur en druk die bij een echte uitlaat komen kijken.

Folkert

#254
Mooie actie van Vettel hoor. Petje af. Rosberg lag wel beetje te slapen.

Mclaren gaat goed. Die halen denk ik wel hun 1-2

Vettel daarna wel een foutje gemaakt. We gaan dit jaar dus zien hoe goed Vettel het kan, maar eerste +punt heeft hij al gemaakt.

Maldonado ook goed trouwens hoor, mooie actie op Grosjean en deed niks verkeerd imo.
Trotse vader van Rosalie(L)