Round 1: Grand Prix Australië, Albert Park

Gestart door Enzo, 09 maart 2012 - 19:13:06

« vorige - volgende »

Enzo


16 maart 2012     
02:30-04:00 Eerste vrije training   
06:30-08:00 Tweede vrije training
   
17 maart 2012       
04:00-05:00 Derde vrije training   
07:00-08:00 Kwalificatie
   
18  maart 2012     
07:00 Race

Het lange wachten is bijna voorbij, volgende week begint het 2012 FIA Formula One World Championship, we trappen af in Melbourne op het circuit Albert Park in Australië. Dit 5.303 km lange stratencircuit is gelegen ten zuiden van Melbourne City Centre, de baan is opgebouwd uit openbare wegen die om Albert Park Lake heen liggen.



Vorig jaar was het Sebastian Vettel die de overwinning pakte, de Duitser domineerde de Australische Grand Prix en won zo de eerste race van 2011. Lewis Hamilton werd, ondanks een loszittende vloer, tweede en Vitaly Petrov behaalde een zeer fraaie derde plaats. Naar alle verwachting zal ook dit jaar Red Bull de te kloppen auto hebben, maar de achtervolgers lijken er wel veel dichter op te zitten. McLaren, Mercedes, Lotus en Ferrari(?) hebben veelbelovende tijden weten te noteren tijdens de wintertesten, klaar om de frisdrankfabrikant het vuur aan de schenen te leggen.

Hoe zit het met de ontwerpen, zijn er nog innovatieve  nieuwtjes op de auto's te vinden? Vorig jaar gingen de constructeurs aan de wandel met Newey's creatie de Engine Blown Diffuser (EBD). De teams gebruikte de uitlaatgassen om meer downforce te creëren aan de achterkant van de auto. De FIA heeft de regels voor 2012 aangescherpt wat EBD onmogelijk zou moeten maken. Toch is het sommige teams gelukt, door middel van zogenoemde 'loop holes', een afgezwakte variant(25%) van EBD te ontwerpen.  Ze opereren hiermee op het randje van het reglement en komen met de meest futuristische ontwerpen op de proppen, een nieuwe wapenwedloop lijkt hiermee geboren.



De huidige reglementen dwingen de ontwerpers om de snelheid te gaan zoeken in de aerodynamica. Er zijn verschillende onbevestigde geruchten dat sommige teams met passieve F-ducts aan de gang zijn gegaan. De pionier hierin is Mercedes AMG Petronas, dit team begon vorig jaar met het testen van een passieve F-duct constructie in de neus en voorvleugel. Volgens de laatste berichten heeft ditzelfde team ook een passieve F-duct aan de achterkant van de auto weten te ontwerpen, welke geactiveerd word ten tijden van het inschakelen van DRS. De geleerden schatten een extra winst in topsnelheid van ongeveer 18 kmph op het rechte stuk. Mocht dit in de race ook echt zo blijken te zijn, dan kunnen we verwachten dat de andere teams snel zullen volgen met het introduceren van passieve F-ducts.



Maar zelfs als we alle F-ducts, snel slijtende Pirelli's, DRS en EBD's achterwege laten, dan nog hebben we een fantastisch seizoen in het vooruitzicht. We hebben namelijk zes hongerige kampioenen verdeeld over de vijf topteams, in auto's die qua snelheid niet veel voor elkaar onder doen. Het kan bijna niet mooier, dit moet een gigantisch spektakel gaan worden, veel plezier met de Grote Prijs van Australië!

http://www.gppits.net/magazine/preview_grand_prix_australie/




Enzo


gloudiesaurus

Yes yes yes het gaat weer beginnen! Kan niet wachten  8)

Weer lekker ouderwets midden in de nacht opstaan  ;)
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Fabian

Ik kan niet meer wachten. En 's nachts het bed uit. Dat voelt weer als het 12-jarige jochie dat met knikkende knieen naar beneden liep in het donker.

0634

Nou ja, snachts.... 7 uur is niet echt 's nachts meer. Noem me een ouwe zeurpiet, maar doe mij maar gewoon om 4 uur, dat is écht midden in de nacht!

Kootje

Citaat van: Jeroen op 10 maart 2012 - 07:40:25
Nou ja, snachts.... 7 uur is niet echt 's nachts meer. Noem me een ouwe zeurpiet, maar doe mij maar gewoon om 4 uur, dat is écht midden in de nacht!

OUWE ZEURPIET !!!



Maar je hebt gelijk, hoewel ik het aan de ene kant wel fijn vind 'n normale nachtrust te hebben, had dat om 4 uur opstaan toch ook wel z'n charmes.

robbert

Citaat van: Jeroen op 10 maart 2012 - 07:40:25
Nou ja, snachts.... 7 uur is niet echt 's nachts meer. Noem me een ouwe zeurpiet, maar doe mij maar gewoon om 4 uur, dat is écht midden in de nacht!

ja ik vind dat om 4u op te staan ook iets magisch hebben. Maar ja, bernie's wil is wet (geld)

monaco2011

om 4 uur al uit de kroeg gaan?? nee, doe maar lekker om 7 uur ;)

Kootje

Citaat van: monaco2011 op 10 maart 2012 - 10:14:41
om 4 uur al uit de kroeg gaan?? nee, doe maar lekker om 7 uur ;)

Geen probleem.
Bij ons sluiten ze om 4 uur, dus heb weinig andere keus. :P

Niels_

Zal ik mij als eerste aan een top 10 wagen (en de moeilijkste van het jaar ineens):

1. Vettel
2. Hamilton
3. Raikkonen
4. Button
5. Alonso
6. Webber
7. Grosjean
8. Rosberg
9. Massa
10. Schumacher

monaco2011

#11
Citaat van: Enzo op 09 maart 2012 - 19:13:06

wie is nou die 6e WK?? Ik zie maar 5 foto's  ;)

Kootje

HELAAS !!!
 

Heb nog gezocht naar 'n foto van Raïkkönen in Lotus pakkie van dat formaat, maar kon 'm niet vinden.
           
              ;) voordeel van redactielid zijn, je kan gewoon andermans posten aanpassen :P

monaco2011


Gerard

#14
Eindelijk! Het aftellenna het lange wachten  wordt beloond! Hopelijk met een race om de vingers bij af te likken,met als winnaar... ene K.Raikkonen, om alle critiici meteen maar de mond te snoeren ;)  ;D