Button versus Hamilton

Gestart door 0634, 08 maart 2012 - 18:45:13

« vorige - volgende »

Welke van de twee McLaren coureurs gaat de broedertwist winnen?

JB! Slim, foutloos, tactisch, zuinig op het rubber.
12 (44.4%)
King Lewis! Spectaculair en supersnel natuurtalent.
10 (37%)
....Weet t eg nie....
5 (18.5%)

Totaal aantal stemmen: 24

Kootje

Citaat van: Jeroen op 25 november 2012 - 19:55:25
Sja, in resultaat scheelt het weinig. In Hamilton zit gezien zijn leeftijd en snelheid iets meer in, maar heeft het er in drie jaar niet uit kunnen halen.

Qua eindresultaat heeft Button het statistisch gezien net iets beter gedaan.
Maar ik vind het verschil idd niet groot genoeg om de conclusie: Jenson is de betere coureur. aan te verbinden.
Hij heeft me wel positief verrast de afgelopen 3 jaargangen.


Citaat van: Jeroen op 25 november 2012 - 19:55:25
Benieuwd hoe het McLaren vergaat met Button als enkele kopman (zo ziet het er iig voorlopig wel naar uit).

Zou voor Button weleens gunstig kunnen zijn.
Hij heeft nu iig geen teamgenoot die met grote regelmaat punten bij 'm wegsnoept.
Althans .... dat is niet wat ik verwacht.
Pérez zal best 'n vaste waarde in de top 10 worden, maar ik zie hem niet 1-2-3 Button inpakken.

Gerard

Citaat van: Kootje op 25 november 2012 - 19:52:59
Mijn eindconclusie over dit topic.

http://www.gppits.net/nieuws/button_vs_hamilton_de_balans/

Helemaal mee eens... Ze doen /deden niet voor elkaar omder... De cijfers liegen niet!!!

Breaktest

Opzet Button toch een beetje mislukt?
Na zijn wereldkampioenschap in 2009 had Jenson Button nog één wens: zich met de beste meten. En dat was in zijn ogen Lewis Hamilton, dus vertrok hij naar McLaren. Nu, drie jaar en 57 Grand Prix later kunnen we de balans opmaken.  Het aantal van 57 lijkt statistisch gezien voldoende om de hoeveelheid pech gelijkelijk over beide partijen te verdelen.
Hamilton is twee keer voor Button geëindigd in het kampioenschap, al was het dit jaar met twee punten verschil een vrijwel gelijk spel. In de kwalificatie werd Button 3 van de 4 keer verslagen door zijn teamgenoot, en ook qua overwinningen is Hamilton de betere: 10 om 8. Alleen op het gebied van puntenaantal doet Button het beter: 672 om 657.

Wings

Dan is het dus niet mislukt. Want, het spelletje draait om het verzamelen van punten. En daarin heeft hij Hamilton over 57 GP's gemeten, verslagen. Bovendien eindigen ze zo close bij elkander dat je nauwelijks kunt spreken van een win of verlies. Ze zijn gewaagd aan elkaar.

Jehoentelaar

Houd er wel rekening mee dat Hamilton in het laatste deel van dit seizoen keer op keer de snellere van de twee was, maar hij ook een grote hoeveelheid mechanische malheur te verduren had.

Wings


0634

Citaat van: Breaktest op 26 november 2012 - 15:24:22
Opzet Button toch een beetje mislukt?
Na zijn wereldkampioenschap in 2009 had Jenson Button nog één wens: zich met de beste meten. En dat was in zijn ogen Lewis Hamilton, dus vertrok hij naar McLaren. Nu, drie jaar en 57 Grand Prix later kunnen we de balans opmaken.  Het aantal van 57 lijkt statistisch gezien voldoende om de hoeveelheid pech gelijkelijk over beide partijen te verdelen.
Hamilton is twee keer voor Button geëindigd in het kampioenschap, al was het dit jaar met twee punten verschil een vrijwel gelijk spel. In de kwalificatie werd Button 3 van de 4 keer verslagen door zijn teamgenoot, en ook qua overwinningen is Hamilton de betere: 10 om 8. Alleen op het gebied van puntenaantal doet Button het beter: 672 om 657.

Dat werd hierboven al uit de doeken gedaan. Maar wat is er dan precies niet gelukt?

Als er al verschillen zijn, blijken die wel heel karig te zijn. Dus als zijn opzet is zich te meten met Hamilton, mag hij tevreden zijn. Uitstekend gedaan. Als zijn opzet was om wereldkampioen te worden, ja, dan heeft hij gefaald.


Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 26 november 2012 - 17:19:51
Houd er wel rekening mee dat Hamilton in het laatste deel van dit seizoen keer op keer de snellere van de twee was, maar hij ook een grote hoeveelheid mechanische malheur te verduren had.

Ook Button heeft daar z'n dosis van gehad. ;)

Maar zelfs als Hammi die 2 races gewoon gewonnen had, op die koers lag hij nu eenmaal, dan had hij hooguit het gat in punten dichtgereden.
Cijfermatig had hij dan 4 ipv 2 overwinningen meer gehad en het teamduel was nog iets meer in z'n voordeel beslist.
Toch was hij dan nog steeds niet overtuigend de betere coureur geweest.

Hoewel ik hem persoonlijk nog steeds nét iets hoger inschat, deed Jenson hoe je 't ook went of keert amper iets voor hem onder.
In ieder geval niet genoeg om dit verschil met feiten te onderbouwen.

0634

En dit gaat over drie jaar he, niet over de laatste seizoenshelft. Dat is toch wel een heel representatieve periode.

Kootje

Dacht ik ook ja.
Wat ik in m'n artikeltje al zei: Ik had het graag van de daken geschreeuwd dat Hammi duidelijk de betere is, maar dat is gewoon niet zo.
Ja ..... over één rondje, dan is hij duidelijk sneller.
Maar 'n race bestaat uit meer dan slechts één rondje, en daar heeft Jens toch redelijk gelijke tred gehouden.

Enzo

Ik vind dit toch wel beetje scorebordjournalistiek, deze cijfers zeggen lang niet alles.
Als je echt een eerlijk vergelijk wilt maken op basis van cijfers, dan moet je veel meer inzoomen.
(Zat de rijder in verkeer, was de auto 100% technisch in orde, hoeveel DNF's?)

We weten toch allemaal dat Hamilton de betere coureur is tov Button? Ongeacht dat Jenson meer punten heeft gehaald in drie jaar.

Folkert

Ik heb het hele stuk nog niet helemaal grondig gelezen(zal het vanavond doen, nu even geen zin en tijd meer:P)

Maar ben het er niet geheel mee eens. Over 3 jaar genomen heeft Hamilton toch wel aangetoond duidelijk de betere te zijn. Hoewel ik Button beter vond presteren dan verwacht.
Van de 3 jaar dat ze samen reden, heeft Button nooit echte kans op de titel gehad, waar Hamilton toch veel meer kansen had op de titel.
2010 tot de laatste race(theoretisch dan)
2011 was het Button, maar die kans was na genoeg nihil.
2012 was Button realistisch gezien al na Hongarije of daarvoor al uitgeschakeld. Hamilton had zonder zijn pech tot de laatste race kans kunnen hebben qua snelheid. Button kwam daar dit jaar heel veel te kort. Qua statestieken staan ze misschien dichter bij elkaar, maar inwerkelijkheid staat Hamilton toch minstens 1 stap boven Button. De statistieken laten slechts een vertekend beeld zien, net als de eindstand van dit jaar.

Zoals ik al had gelezen werden uitval beurten ook door gerekend in gemiddelde gefinishte posities en dat is natuurlijk niet helemaal correct. Want dit jaar bijvoorbeeld is Lewis toch wel paar keer zijn eerste plek kwijt geraakt buiten zijn schuld om. 2010 maakte hij zelf meer fouten wat hem de titel koste.
Maar de balans is duidelijk in voordeel van Hamilton imo.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wings

Enzo, de cijfers over 3 jaar zijn representatief en liegen niet. Sneller zijn over 1 rondje zegt niks als je op zondag niet kunt vertalen naar punten. Het verzamelen van punten is de essentie van racen. Daarin heeft Button niet ondergedaan.

Victor Monza 2008

Jenson is wat mij betreft zowat een nieuwe Graham Hill en dat was ook een hele grote, a man with a sleek, smooth drive. Lewis heeft meer van Jim Clark, ook schitterend maar toch nog af en toe die rode waas voor zijn ogen. Neen geef mij maar Jenson.

Enzo

Citaat van: Wings op 26 november 2012 - 18:45:28
Enzo, de cijfers over 3 jaar zijn representatief en liegen niet. Sneller zijn over 1 rondje zegt niks als je op zondag niet kunt vertalen naar punten. Het verzamelen van punten is de essentie van racen. Daarin heeft Button niet ondergedaan.

Sure, wit is wit en zwart is zwart...
Maar statistieken vertellen gewoon niet het hele verhaal.
Hoe denk jij dat pech en technisch falen de cijfers beinvloeden?