Button versus Hamilton

Gestart door 0634, 08 maart 2012 - 18:45:13

« vorige - volgende »

Welke van de twee McLaren coureurs gaat de broedertwist winnen?

JB! Slim, foutloos, tactisch, zuinig op het rubber.
12 (44.4%)
King Lewis! Spectaculair en supersnel natuurtalent.
10 (37%)
....Weet t eg nie....
5 (18.5%)

Totaal aantal stemmen: 24

Jozef

Wizrd: Wat waren die momenten dan, ik heb ze blijkbaar gemist?

Na de start houden ze een veilige afstand van 3 seconden die vervolgens stabiel blijft tot aan de eerste pitstops. Hamiltons race wordt door de eerste pitstops verpest waardoor de kloof toeneemt tot een seconde of 12-13. Hamilton verkleint deze tot 9 seconden waarna ze stabiliseert tot aan de tweede pitstops (en tot aan de SC).

Bij deze pitstops/SC verliest Hamilton zijn positie aan Vettel en zien we dus geen strijd meer tussen Button en Hamilton.

Dus wil ik graag horen waaruit je kunt concluderen dat Button duidelijk de snellere van de twee was. In de eerste 3 rondjes ja, daarna heb ik er niks van gezien.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 11:27:18
Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 11:09:56
Je doet nu net alsof Button Hamilton compleet zoek reed.
Qua tijden deden ze echt niet veel onder voor elkaar, al was Button sneller.

Precies. Dus zorg je ervoor dat JB voor LH blijft rijden. Wat overigens altijd zo is bij teams die geen vooraf bepaalde kopman hebben.

Maar goed, ik hou ermee op. McLarens tactiek was prima. Ze haalden geen 1-2 omdat Vettel voordeel had van de SC en simpelweg (een toefje) sneller was dan LH in de slotfase van de race.

Als Hamilton na de eerste stops nog steeds zijn kloof van 9 seconden op Vettel had gehad, was ie bij de SC ook z'n positie niet kwijtgespeeld...

0634

Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 11:30:38
Wizrd: Wat waren die momenten dan, ik heb ze blijkbaar gemist?

Dus wil ik graag horen waaruit je kunt concluderen dat Button duidelijk de snellere van de twee was. In de eerste 3 rondjes ja, daarna heb ik er niks van gezien.
Niet? jij zag ook niet dat JB na de SC gewoon weer binnen twee rondjes wegloopt van Vettel en LH niet bij Vettel kan aanklampen?

Button trok niet door, maar liet door nog even de snelste ronde te rijden zien gewoon te controleren vanaf de kop. Dus die was echt wel sneller dan Vettel en dus dan LH.

0634

Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 11:31:41
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 11:27:18
Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 11:09:56
Je doet nu net alsof Button Hamilton compleet zoek reed.
Qua tijden deden ze echt niet veel onder voor elkaar, al was Button sneller.

Precies. Dus zorg je ervoor dat JB voor LH blijft rijden. Wat overigens altijd zo is bij teams die geen vooraf bepaalde kopman hebben.

Maar goed, ik hou ermee op. McLarens tactiek was prima. Ze haalden geen 1-2 omdat Vettel voordeel had van de SC en simpelweg (een toefje) sneller was dan LH in de slotfase van de race.

Als Hamilton na de eerste stops nog steeds zijn kloof van 9 seconden op Vettel had gehad, was ie bij de SC ook z'n positie niet kwijtgespeeld...
Natuurlijk, je weet nooit wat er gebeurt, maar het volkomen verklaarbaar dat McLaren niet met de leider in de wedstrijd gaat gokken. Er zijn allerlei scenario's achteraf denkbaar, maar dat neemt niet weg dat teams maar zelden hun teamleider van het moment de ongunstige tactiek geven. Tenzij de gaten heel anders zijn. Als JB 30 sec weg was geweest en LH marginaal voor Vettel reed is het logischer om LH te helpen. In dit geval dus niet.

Wizard

Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 11:30:38
Wizrd: Wat waren die momenten dan, ik heb ze blijkbaar gemist?

Zie Jeroen.

CitaatNa de start houden ze een veilige afstand van 3 seconden die vervolgens stabiel blijft tot aan de eerste pitstops. Hamiltons race wordt door de eerste pitstops verpest waardoor de kloof toeneemt tot een seconde of 12-13. Hamilton verkleint deze tot 9 seconden waarna ze stabiliseert tot aan de tweede pitstops (en tot aan de SC).

Bij deze pitstops/SC verliest Hamilton zijn positie aan Vettel en zien we dus geen strijd meer tussen Button en Hamilton.

Dus wil ik graag horen waaruit je kunt concluderen dat Button duidelijk de snellere van de twee was. In de eerste 3 rondjes ja, daarna heb ik er niks van gezien.

Button had sowieso problemen met zijn tweede set banden maar los daarvan hoeft Button in die fase van de race niet maximaal te gassen. Heeft voldoende voorsprong om banden en brandstof te besparen. Dat vind ik nu een ontzettend sterk eigenschap van Jenson Button. Hij heeft de rust dat dan ook tot uitvoering te brengen. Toen de SC-situatie zijn voorsprong teniet deed reed hij binnen een paar ronden 3 seconden weg bij Vettel en Hamilton. Kortom: Hamilton heeft Button geen enkele keer kunnen bedreigen voor positie. Daaruit concludeer ik dat Button de snellere was vandaag en vind ik de keuze van McLaren wel begrijpelijk.

Jozef

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 11:42:05
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 11:30:38
Wizrd: Wat waren die momenten dan, ik heb ze blijkbaar gemist?

Dus wil ik graag horen waaruit je kunt concluderen dat Button duidelijk de snellere van de twee was. In de eerste 3 rondjes ja, daarna heb ik er niks van gezien.
Niet? jij zag ook niet dat JB na de SC gewoon weer binnen twee rondjes wegloopt van Vettel en LH niet bij Vettel kan aanklampen?

Button trok niet door, maar liet door nog even de snelste ronde te rijden zien gewoon te controleren vanaf de kop. Dus die was echt wel sneller dan Vettel en dus dan LH.

Hamilton reed rondenlang binnen 1 seconde van Vettel... En dat Hamilton er niet voorbij kon, betekent niet dat hij trager was. Zo simpel is F1 jammer genoeg niet.

Wizard

Dan hebben we met andere ogen de race gekeken. Button was 'overtuigend sneller' dan Vettel, Hamilton kon in het begin stadium -na de SC- bijbenen zonder serieus te kunnen aanvallen. Daarna kon Vettel weglopen bij Hamilton en Button bij Vettel. Had niet écht de indruk dat Hamilton sneller was dan Vettel. Ook is Hamilton niet het type wat niet aandringt als hij sneller is. Hij heeft doorgaans een offensieve rijstijl en Vettel wilt nog wel eens de fout ingaan als je de druk er op houd. Maar even helemaal los hiervan, Button heeft vanaf de eerste bocht de dans geleid. Dan is het niet meer dan logisch dat je Button niet gaat benadelen in je strategie en Hamilton met de zege er vandoor laat gaan zonder dat hij ook maar één keer heeft laten zien de snellere te zijn. Wat McLaren deed vind ik volstrekt logisch. Dat Hamilton de dupe wordt van de SC, er zuur, maar het zij zo.

Kootje

Even los van of het 'n goede of slechte, logische of onlogische beslissing was, maar wat is nu het nadeel waar jullie steeds over spreken ??

Button had nog redelijk goede banden en kon nog makkelijk meerdere ronden door zonder ernstige drop-off.
Hamilton had daar duidelijk wel last van, en had nooit dat gat van 3,5 sec. dichtgereden in die ene extra ronde die hij meer op nieuw rubber had gereden tov Button.
Button had dus de leiding behouden en Hamilton het gat naar Vettel.

:-\ Ik zie geen nadeel voor Button in deze. ::)

Franky R.

CitaatWat McLaren deed vind ik volstrekt logisch. Dat Hamilton de dupe wordt van de SC, er zuur, maar het zij zo.


Het is een bittere pil, maar ik moet het met je eens zijn. De volgende keer is het Button die nadeel ondervind van de SC.


Maar als je als 3e eindigt, terwijl je van pole startte...dan mag je wel heel zuur kijken op het podium.

Folkert

Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:39:40
Citaat van: Jozef op 18 maart 2012 - 10:37:02
Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 10:30:59
Nou, hoezo uit teambelang? Button rijdt eerste en doet niks onder voor Hamilton. Sterker nog, Button was afgelopen seizoen de bovenliggende partij, heeft Lewis verslagen en ook vandaag was hij de betere en kon Lewis niet bedreigen.

Dat is toch duidelijk? McLaren koos ervoor om Button eerst binnen te halen, dat is in mijn ogen terecht maar bracht wel de tweede plaats van Hamilton in gevaar. Halen ze Hamilton eerst binnen, dan komt hij waarschijnlijk niet achter Kimi en Perez buiten. Met het oog op het behalen van een 1-2, in welke volgorde dan ook, was dat voor McLaren beter geweest.

(En dan moet je nu niet reageren dat de SC pas voor de beslissing zorgde, dat gebeurde later pas en heeft dus niets te maken met deze discussie.)

Voor McLaren maar niet voor Button. Bovendien is het, zoals Jeroen al aangeeft, niet logisch om je snelste/beste rijder in strategie te benadelen.
Maar wie zegt  dat Button dan benadeeld word? Ik kan beide punten begrijpen, hoe jammer ik het vind. Nu hebben ze Button de  beste strategie gegeven omdat hij het snelste was en terecht. Al had ik het ook begrepen als het Hamilton zou zijn, want die was op randje van zijn banden.
Maar goed, kan je lang over praten, Lewis ging vandaag niet lekker.
Trotse vader van Rosalie(L)

Sabai

#145
Ik snap niet waarom ze Hamilton niet een ronde later samen met vet tel  hebben laten stoppen dan was hij er ook voor gebleven lijkt mij. Al was er ### reclame op het moment  >:( Olaf had weer een top timing vandaag.dus kan iets gemist hebben

Wizard

Citaat van: Burorri op 18 maart 2012 - 15:52:02
Maar wie zegt  dat Button dan benadeeld word?

Jij. Over exact 2 regels:

CitaatIk kan beide punten begrijpen, hoe jammer ik het vind. Nu hebben ze Button de  beste strategie gegeven omdat hij het snelste was en terecht.

Dus.

CitaatAl had ik het ook begrepen als het Hamilton zou zijn, want die was op randje van zijn banden.
Maar goed, kan je lang over praten, Lewis ging vandaag niet lekker.

Ook dat viel wel mee. Zonder de SC was hij gewoon tweede geworden. Hoewel....nou ja. Zal wel. Denk het. Het kan. Dus. :D

rafael25

Citaat van: Wizard op 18 maart 2012 - 17:03:47
Citaat van: Burorri op 18 maart 2012 - 15:52:02
Maar wie zegt  dat Button dan benadeeld word?

Jij. Over exact 2 regels:

CitaatIk kan beide punten begrijpen, hoe jammer ik het vind. Nu hebben ze Button de  beste strategie gegeven omdat hij het snelste was en terecht.

Dus.

CitaatAl had ik het ook begrepen als het Hamilton zou zijn, want die was op randje van zijn banden.
Maar goed, kan je lang over praten, Lewis ging vandaag niet lekker.

Ook dat viel wel mee. Zonder de SC was hij gewoon tweede geworden. Hoewel....nou ja. Zal wel. Denk het. Het kan. Dus. :D


lang leven de safety car zeker bleetsmoel ge kon er niet aan, en dan kwamen weer de cadeaukes ! HaatVettel >:( >:( >:(

rafael25

Button Soft-Soft-Hard, en Hamilton Soft-Hard-Hard. Toch wel jammer, heeft MARTIN WHITMARSH mee te maken?????? Ik mis Ron Dennis!!

Jozef

Hamilton is gewoon minder lief voor zijn bandjes, logisch dat hij dan wat sneller voor de harde band kiest.