Button versus Hamilton

Gestart door 0634, 08 maart 2012 - 18:45:13

« vorige - volgende »

Welke van de twee McLaren coureurs gaat de broedertwist winnen?

JB! Slim, foutloos, tactisch, zuinig op het rubber.
12 (44.4%)
King Lewis! Spectaculair en supersnel natuurtalent.
10 (37%)
....Weet t eg nie....
5 (18.5%)

Totaal aantal stemmen: 24

0634


meatball

Citaat van: Kootje op 09 maart 2012 - 22:27:12
Een foutloze Hamilton, hoe zeldzaam ook, is 'n klap beter dan Button.
Maar daarin geef ik gelijk zijn grootste probleem aan.
Waar Button foutloos in de rondte gaat, is Hamilton vaak te gretig.

U zei ?
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Kootje

Citaat van: meatball op 18 maart 2012 - 08:46:37
Citaat van: Kootje op 09 maart 2012 - 22:27:12
Een foutloze Hamilton, hoe zeldzaam ook, is 'n klap beter dan Button.
Maar daarin geef ik gelijk zijn grootste probleem aan.
Waar Button foutloos in de rondte gaat, is Hamilton vaak te gretig.

U zei ?

Daar blijf ik achter staan, al ging dat vandaag niet op.

1-0 Button

0634

En toch: Button pakte Hamilton vandaag gewoon puur op snelheid en dat had ik niet verwacht. Chapeau!

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 08:56:10
En toch: Button pakte Hamilton vandaag gewoon puur op snelheid en dat had ik niet verwacht. Chapeau!

Mwah ..... het is ook wel 'n beetje zijn baan, dus zo verrassend vind ik 't niet.
Daarnaast vind ik 't (afgaande op de boordradio's die wij hoorden) enigszins vreemd dat juist Button steeds als eerste mocht stoppen, terwijl juist Hamilton's banden )zoals verwacht) het zwaarder te verduren hadden.
Ik denk dat dat Lewis iig de 2e stek gekost heeft en wellicht zelfs de winst.

Neemt verder niet weg dat Button 't goed gedaan heeft hoor.
Sterke start en daarna geconsolideerd.
Waar Lewis tijd verloor door te lang door te moeten, kun je je ook afvragen of Jenson nog harder had gekund.
Hoe dan ook, terechte winnaar en 1-0.

0634

Wat is er raar aan dat de leidende rijder als eerste mag stoppen? Ik heb nooit anders gezien hoor. Zou toch oneerlijk zijn als het andersom zou zijn. Bovendien was het gat toen al geslagen. Hamilton had simpelweg niet de racepace van Button. Ik snap niet dat er dan andere dingen bij worden gehaald.

Fabian

Button was vandaag gewoon heer en meester. Heeft bijna geen last gehad van Hamilton en Vettel toen die op P2 reden. Goede prestatie van Button.

Jozef

Ik kan met niet van de indruk ontdoen dat Lewis en Jenson vandaag een Mika-David-afspraak hadden: eerst in de eerste bocht, is eerst over de finish. Button reed Lewis ook niet keihard om de oren, tot aan de stops was het verschil gewoon stabiel 3-3,5 seconde, alleen ging er bij Lewis bij de eerste stops dus iets mis, kwam hij achter Kimi en Perez te zitten en was het verschil met Button plots 9-10 seconden.

Hamilton had een slechte start (of Button een hele goede), verder hebben we wat mij betreft niet gezien wie sneller was.

janke

Winnaar, snelste raceronde. Button was vandaag een betere coureur dan Hamilton. Maar het seizoen is nog lang.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 09:29:19
Wat is er raar aan dat de leidende rijder als eerste mag stoppen? Ik heb nooit anders gezien hoor. Zou toch oneerlijk zijn als het andersom zou zijn.

Ten 1e heb ik zo vaak anders gezien.
Dit wordt over het algemeen namelijk al voor de race start besloten.
In dat geval zou Hamilton dus de eerste stopper moeten zijn.

Maar dat terzijde.
Wat is er dan zo raar aan ??
Vindt jij het logisch dat de coureur met de minst versleten banden als eerste naar binnen mag voor vers rubber ??
Ik niet iig, totaal niet logisch zelfs want het gaat toch om het teambelang ??
Als jij nog 3 rondes kunt rijden op je banden en ik nog maar één, dan is het in het teambelang toch veel handiger om mij als eerste binnen te halen ??

En wat is er oneerlijk aan dan ?? ???
Uiteindelijk moeten we alletwee naar binnen, dus ....

0634

Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 09:50:56
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 09:29:19
Wat is er raar aan dat de leidende rijder als eerste mag stoppen? Ik heb nooit anders gezien hoor. Zou toch oneerlijk zijn als het andersom zou zijn.

Ten 1e heb ik zo vaak anders gezien.
Dit wordt over het algemeen namelijk al voor de race start besloten.
In dat geval zou Hamilton dus de eerste stopper moeten zijn.
Nou, de meeste bepalen dat echt niet vantevoren maar tijdens de race. Als je ziet hoe het zich ontwikkeld. En meestal heeft de leidende coureur het voordeel van de meest gunstige tactiek. Is niks geks aan. Je moet er toch niet aandenken dat JB achter LH terecht was gekomen vandaag.


CitaatMaar dat terzijde.
Wat is er dan zo raar aan ??
Vindt jij het logisch dat de coureur met de minst versleten banden als eerste naar binnen mag voor vers rubber ??
Ik niet iig, totaal niet logisch zelfs want het gaat toch om het teambelang ??
Als jij nog 3 rondes kunt rijden op je banden en ik nog maar één, dan is het in het teambelang toch veel handiger om mij als eerste binnen te halen ??
Hoe weet jij dat dan? Hoe weet jij nou hoeveel rondjes JB nog kon en hoeveel LH? OVerigens kwamen ze bij stop 2 in exact dezelfde ronde binnen.

Nogmaals: Button was de snellere vandaag, dan zou het ontzettend onlogisch zijn om de tactiek zo uit te stippelen dat de langzamere van de twee er wel weer eens voor zou kunnen komen. Dan ga je je snelste man dus lekker ophouden. Wat is daar dan logisch aan?

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:05:17
Nou, de meeste bepalen dat echt niet vantevoren maar tijdens de race. Als je ziet hoe het zich ontwikkeld. En meestal heeft de leidende coureur het voordeel van de meest gunstige tactiek. Is niks geks aan.

Dit wordt echt vooraf bepaald en besproken tijdens de rijdersbriefing.
Het wordt echter wel met regelmaat tijdens 'n race gewijzigd als deze zich anders afspeeld als verwacht.


CitaatJe moet er toch niet aandenken dat JB achter LH terecht was gekomen vandaag.

Jij niet, ik wel. ;)


CitaatHoe weet jij dat dan? Hoe weet jij nou hoeveel rondjes JB nog kon en hoeveel LH?

Dat weet ik net zo min als jij.
Daarom sprak ik in m'n eerste post ook over afgaande op de boordradio's. ::)
Daarbij is het algemeen bekend dat Button beter met z'n banden omgaat dan Hamilton, dus is het redelijk safe to say dat Button langer door kon gaan.


CitaatOverigens kwamen ze bij stop 2 in exact dezelfde ronde binnen.

Die zal ik je geven.
Ik ging naar het toilet op het moment dat Button stopte en was in de veronderstelling dat Hamilton 'n rondje later kwam.
Maar aangezien er meerdere mij hierop gewezen hebben, was dat 'n foutre veronderstelling.


CitaatNogmaals: Button was de snellere vandaag, dan zou het ontzettend onlogisch zijn om de tactiek zo uit te stippelen dat de langzamere van de twee er wel weer eens voor zou kunnen komen. Dan ga je je snelste man dus lekker ophouden. Wat is daar dan logisch aan?

Het gat was groot genoeg, dat had Lewis in één rondje echt niet dichtgereden ook al had hij verser rubber.
Dat was dus nooit gebeurd, iig niet tijdens de eerste serie stops.
En er dan even vanuitgaande dat Lewis het mindere rubber had (wat niet geheel onlogisch is), vind ik het niet slim om Jenson als 1e binnen te halen.

Jozef

Citaat van: Kootje op 18 maart 2012 - 10:18:37
Citaat van: Jeroen op 18 maart 2012 - 10:05:17
Nou, de meeste bepalen dat echt niet vantevoren maar tijdens de race. Als je ziet hoe het zich ontwikkeld. En meestal heeft de leidende coureur het voordeel van de meest gunstige tactiek. Is niks geks aan.

Dit wordt echt vooraf bepaald en besproken tijdens de rijdersbriefing.
Het wordt echter wel met regelmaat tijdens 'n race gewijzigd als deze zich anders afspeeld als verwacht.

Daar wordt natuurlijk voor de race uitvoerig over gesproken, maar ze hoeven niet per se te zeggen dat Jantje of Pietje als eerste naar binnen mag. Zeker als ze 1 en 2 staan op de grid, lijkt het mij juist logisch om af te spreken dat degene die de leiding heeft in de race, ook als eerste naar binnen mag.

Nu, ik vind dat je een goed punt hebt hoor, uit teambelang was het beter geweest om Lewis eerder naar binnen te halen. Maar dan maak je dus een uitzondering op een duidelijke afspraak, en hoe goed je het ook uitlegt, de benadeelde coureur zal zich er toch altijd een beetje door benadeeld voelen. Dan mag Jenson een volwassen en rustige jongen zijn, het is toch raar om de afspraak niet uit te voeren.

Dus: uit strategisch oogpunt was het een foute beslissing om Jenson eerst naar binnen te halen, maar aangezien er waarschijnlijk afspraken waren, was het uit "politiek" oogpunt wel de juist call.

Wizard

Kun je de laatste alinea toelichten?

Jozef

Dat deed ik toch al in de alinea erboven. ;)