Poll: Welke team zet jij op één?

Gestart door Enzo, 25 februari 2012 - 20:19:08

« vorige - volgende »

Hoe is de krachtsverhouding momenteel?

Red Bull
McLaren
Ferrari
Mercedes
Lotus

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:40:22
Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:11:36
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:05:16
als de WDC zo goed als binnen was voor Hamilton, dan was het WCC zo goed als zeker binnen voor Ferrari. Zeker gezien het jaar ervoor kan ik me voorstellen dat Hamilton en McLaren toch niet zo zeker was en dat bleek tijdens de race ook wel. Maar goed, uiteindelijk heb je als team ook weinig keus, voor de rijder zelf is de WDC natuurlijk vele malen belangrijker, dus dan kun voor zo'n laatste race roepen wat je wilt, die rijder gaat echt niet als eerste aan het WCC denken.

Net zoals McLaren (lees: geplaatste link). Hamilton reed met een 'geknepen' Mercedes-motor wat zijn gematigde snelheid verklaarde. Zou McLaren écht gebrand zijn op die constructeurstitel had men wel meer risico genomen. Maar zoals Ron Dennis aangaf heeft de rijderstitel de eerste prioriteit.
ja, tuurlijk, maar ook logisch toch als je de ene voor het grijpen hebt en voor de ander vrij kansloos bent. Maar nogmaals, ik geloof ook wel dat voor Dennis en McLaren de WDC sowieso prioriteit heeft, maar in dit geval is dat natuurlijk helemaal zo.

Vrij kansloos is een relatief begrip. Regen en Massa wass geen goed huwelijk + volgens mij was de Ferrari sowieso ontzettend stug/stijf in de basis en daardoor bleven prestaties in waterse omstandigheden uit. Dus, het kon nog altijd. Maar goed, het zij zo.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:50:03
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:40:22
Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:11:36
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:05:16
als de WDC zo goed als binnen was voor Hamilton, dan was het WCC zo goed als zeker binnen voor Ferrari. Zeker gezien het jaar ervoor kan ik me voorstellen dat Hamilton en McLaren toch niet zo zeker was en dat bleek tijdens de race ook wel. Maar goed, uiteindelijk heb je als team ook weinig keus, voor de rijder zelf is de WDC natuurlijk vele malen belangrijker, dus dan kun voor zo'n laatste race roepen wat je wilt, die rijder gaat echt niet als eerste aan het WCC denken.

Net zoals McLaren (lees: geplaatste link). Hamilton reed met een 'geknepen' Mercedes-motor wat zijn gematigde snelheid verklaarde. Zou McLaren écht gebrand zijn op die constructeurstitel had men wel meer risico genomen. Maar zoals Ron Dennis aangaf heeft de rijderstitel de eerste prioriteit.
ja, tuurlijk, maar ook logisch toch als je de ene voor het grijpen hebt en voor de ander vrij kansloos bent. Maar nogmaals, ik geloof ook wel dat voor Dennis en McLaren de WDC sowieso prioriteit heeft, maar in dit geval is dat natuurlijk helemaal zo.

Vrij kansloos is een relatief begrip. Regen en Massa wass geen goed huwelijk + volgens mij was de Ferrari sowieso ontzettend stug/stijf in de basis en daardoor bleven prestaties in waterse omstandigheden uit. Dus, het kon nog altijd. Maar goed, het zij zo.
ja, ok, maar in de regen is het sowieso een ander verhaal. Dan heb je ook weinig nadeel van een afgeknepen motor. Maar goed, je snapt toch wel dat je beter kunt focussen op iets dat je wel volledig in eigen hand hebt. Maar goed, nu we het toch over Brazilië 2008 hebben; eigenlijk is het heel simpel, McLaren pakte de WDC en Ferrari de WCC en waar was het grootste feest??? en waar de teleurstelling?? dat zegt eigenlijk alles.

Franky R.

Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:44:54
Citaat van: Kootje op 11 maart 2012 - 19:19:18
Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 19:08:25
hoe kom je bij die 100 miljoen dan?? ik zag gisteren ergens een lijstje waarbij de kampioen iets van 87 miljoen kreeg en de nr 2 80 miljoen, ook de nr 3, 4 en 5 kwamen er niet ver achteraan. Zo belangrijk lijkt het dus ook weer niet te zijn.

Het gaat om 'n totaalbedrag van 658 miljoen
De eerste 10 teams verdelen dit
Bij 'n gelijke verdeling zou iedereen dus 65,8 miljoen krijgen
Aangezien de verdeling niet gelijk maar op basis van 'n klassement, zijn het de nrs 5 en 6 die rond dat gemiddelde bedrag zitten
De nr laatst heeft uiteraard veel minder, de nr 1 daarentegen veel meer
Nogmaals, exacte bedragen (uitgezonderd die 658 miljoen) ken ik niet, maar logica brengt mij dan op 'n bedrag van zo'n 100 miljoen

btw: dit zijn Dollars, in Euro's kom je dan net ff lager uit, zie Wizzards reactie


Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 19:07:42
Ja. Hoe hoger een team finished deste meer geld ze krijgen. Geen punten is geen geld en ik meen gelezen te hebben dat 35 miljoen de instap is. Het loop op tot 80 miljoen euri. Tussen de posities zit een 2-3 miljoen en aan de top 5 miljoen.

Even los van onze discussie, net als jij wil ik die laten voor wat die is, maar waar haal je die verschillen vandaan ??
ik heb het hier vandaan. weet niet of het klopt, maar verder kon ik er weinig over vinden: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=10609


Die info klopt gewoon hoor! Vandaar dat een Frank Williams het niet kon schelen wie er WK werd, zolang zijn team het WCC maar won.


Ik heb dezelfde bronnen geraadpleegd voor mijn artikel over de verdeling van de TV-inkomsten.
http://www.gppits.net/magazine/het_verdeelsleutel_ontraveld/


Jozef

#228
Citaat van: Wizard op 11 maart 2012 - 10:42:51
Nou, ik ben het maar gaan opzoeken want anders komen we er toch niet uit:

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/202115/dennis-geen-onnodige-risico-s-voor-constructeurstitel/

CitaatMcLaren-teambaas Ron Dennis is erg duidelijk: de coureurstitel is veel belangrijker dan de titel bij de constructeurs. Het Britse team moet een achterstand van elf punten op Ferrari goedmaken om bij de constructeurs te zegevieren, maar als dit betekent dat Lewis Hamilton te veel risico moet nemen en zijn titel bij de coureurs ermee kan verspelen, neemt Dennis dat risico liever niet.

"Het eerste doel in de Grand Prix-racerij blijft altijd de coureurstitel. De constructeurstitel is slechts het tweede doel", liet Dennis aan de Britse krant The Times weten. "Zo leiden we het team ook. Natuurlijk proberen we wel te winnen bij de constructeurs, want dit zorgt voor meer inkomen. Ons is het echter niet om het geld te doen, maar om het winnen. Als je succesvol bent, komt het geld vanzelf wel."

In het coureurskampioenschap verdedigt Hamilton zondag een voorsprong van zeven punten op Ferrari-coureur Felipe Massa.

Lijkt me duidelijk nu.

Dat is helemaal niet relevant aangezien het hier om een héle specifieke situatie ging waarbij:
- Hamilton aan de leiding stond van het WK voor coureurs
- McLaren een achterstand had op Ferrari om het WK voor constructeurs

Natuurlijk kies je als team op dat moment eieren voor je geld. Als je bijvoorbeeld in dat geval in de situatie komt waarbij Hamilton achter Massa rijdt, en McLaren het WK zou winnen als hij Massa zou inhalen (bijvoorbeeld omdat Kova ook nog in de punten zit en Kimi niet), dan ga je dat natuurlijk niet proberen:

- als Lewis erin slaagt, win je zowel de titel bij rijders als constructeurs
MAAR
- als Lewis probeert, maar hij doet een Lewis-actie en knalt de muur in, winnen ze helemaal niks
- als Lewis niet probeert, wint hij rustig de rijderstitel maar wint McLaren niet bij de constructeurs

Tja, dan kies ik er ook voor om die constructeurstitel maar links te laten liggen op dat moment. Zeker met het drama/trauma van 2007 nog vers in het geheugen.

Maar dat betekent niet dat ik de constructeurstitel minder belangrijk zou vinden. Het is gewoon vrede nemen met wat je kunt krijgen op dat moment.

(Wat overigens ook nog kan meegespeeld hebben, is dat dit deels ook een praatje was om de sponsoren warm te houden. Als je al 90% zeker weet dat je bij de rijders gaat winnen en bij de constructeurs niet, dan kan het wel zinnig zijn om in de pers te gaan roepen hoe fantastisch dat wel is. Dat is een positief verhaal om sponsoren te lokken/houden. Stel je voor dat hij was gaan verkondigen dat dat verlies bij de constructeurs toch erg zwaar zou wegen, dat creëert gewoon een negatieve mindset om je team heen.)

Jozef

Citaat van: monaco2011 op 11 maart 2012 - 17:33:07
Volgens mij laat die uitspraak van Ron Dennis idd weinig ruimte voor twijfel, dat kun je zeker geen momentopname noemen.

Duidelijk wel dus, het was aan de vooravond van de laatste GP van een thriller van een seizoen. Wat wil je nog meer hebben om van een "momentopname" te spreken, een geweer tegen z'n kop? :P

Wizard

Citaat van: Franky R. op 11 maart 2012 - 20:14:11
Die info klopt gewoon hoor! Vandaar dat een Frank Williams het niet kon schelen wie er WK werd, zolang zijn team het WCC maar won.

Mol beweerde ook jaren lang dat Williams de constructeurs titel belangrijker vonden, tot hij het aan Patrick Head vroeg en deze hem vertelde dat het niet zo was. Toen Mol zei dat dit wel eens gezegt was melde Head dat ze het wel gezegt zouden kunnen hebben dat ze een keer de rijders titel miste maar, wel die van de constructeur wonnen.

Op een ander forum is dit onderwerp al eens ter sprake gekomen. Ook het eerste/tweede verhaal bij McLaren. Toen hebben speurneuzen een hoop quotes (incl bron) naar boven gehaald. Als ik deze week tijd heb (want ga een shutdown in als eindverantwoordelijke veiligheid) zal ik eens kijken wat ik boven water krijg. Maar het Williams verhaal heb ik alleen Mol horen uitspreken.

Franky R.

Citaat van: Wizard op 12 maart 2012 - 06:30:04
Citaat van: Franky R. op 11 maart 2012 - 20:14:11
Die info klopt gewoon hoor! Vandaar dat een Frank Williams het niet kon schelen wie er WK werd, zolang zijn team het WCC maar won.

Mol beweerde ook jaren lang dat Williams de constructeurs titel belangrijker vonden, tot hij het aan Patrick Head vroeg en deze hem vertelde dat het niet zo was. Toen Mol zei dat dit wel eens gezegt was melde Head dat ze het wel gezegt zouden kunnen hebben dat ze een keer de rijders titel miste maar, wel die van de constructeur wonnen.

Op een ander forum is dit onderwerp al eens ter sprake gekomen. Ook het eerste/tweede verhaal bij McLaren. Toen hebben speurneuzen een hoop quotes (incl bron) naar boven gehaald. Als ik deze week tijd heb (want ga een shutdown in als eindverantwoordelijke veiligheid) zal ik eens kijken wat ik boven water krijg. Maar het Williams verhaal heb ik alleen Mol horen uitspreken.


Nogal wiedes, Wizard!
Het is Frank Williams die de CC belangrijker vindt, dus als Mol het aan Head vraagt is de kans best groot dat Patrick er anders over denkt... :P

Wizard

Ik mag hopen dat de neuzen de zelfde richting uitstaan wat betreft teambelangen. ;)

Franky R.

Citaat van: Wizard op 12 maart 2012 - 18:03:47
Ik mag hopen dat de neuzen de zelfde richting uitstaan wat betreft teambelangen. ;)


Hahaha!
Dat is waar, maar sowieso heb je altijd 2 of meerdere mensen binnen een organisatie die de zaken anders bekijken/benaderen. Dat blijf je houden. I.i.g. wilden Frank Williams en Patrick Head wel gewoon races winnen. Tot zover stonden de neuzen wel in dezelfde richting... ;)

Folkert

Ik weet niet of ze hier al geplaatst waren of niet, maar dit kwam ik tegen.
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/03/14/red-bull-rb8-exhaust-blown-diffuser-diagram/
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/02/28/2012-exhaust-innovations-mclaren/

Zelf meen ik dat Ferrari ook iets dergelijks had, maar hadden zij veel last van over verhitting bij het chassis?
Maar wel erg interessante stukjes en lijkt mij alleen maar te verduidelijken dat de strijd echt tussen Mclaren en Red Bull zal gaan.
Trotse vader van Rosalie(L)

Kootje

Citaat van: Burorri op 15 maart 2012 - 08:24:20
Ik weet niet of ze hier al geplaatst waren of niet, maar dit kwam ik tegen.
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/03/14/red-bull-rb8-exhaust-blown-diffuser-diagram/
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/02/28/2012-exhaust-innovations-mclaren/

Zelf meen ik dat Ferrari ook iets dergelijks had, maar hadden zij veel last van over verhitting bij het chassis?
Maar wel erg interessante stukjes en lijkt mij alleen maar te verduidelijken dat de strijd echt tussen Mclaren en Red Bull zal gaan.


Klopt, bij Ferrari werkte het juist averechts.
Hierdoor moeten ze dusdanige aanpassingen aan het chassis maken, dat 'n nieuwe serie crashtests nodig is, waardoor de "nieuwe" auto pas na de mid-season test zal debuteren.

Ik denk dan ook dat het geen rare gedachte is om te zeggen dat voor Ferrari het seizoen nu al over is.
Zelfs als de F2012B 'n topwagen blijkt, is de achterstand dan waarschijnlijk al te groot.
Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. ::)

robbert

Citaat van: Kootje op 15 maart 2012 - 13:31:48
Citaat van: Burorri op 15 maart 2012 - 08:24:20
Ik weet niet of ze hier al geplaatst waren of niet, maar dit kwam ik tegen.
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/03/14/red-bull-rb8-exhaust-blown-diffuser-diagram/
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/02/28/2012-exhaust-innovations-mclaren/

Zelf meen ik dat Ferrari ook iets dergelijks had, maar hadden zij veel last van over verhitting bij het chassis?
Maar wel erg interessante stukjes en lijkt mij alleen maar te verduidelijken dat de strijd echt tussen Mclaren en Red Bull zal gaan.


Klopt, bij Ferrari werkte het juist averechts.
Hierdoor moeten ze dusdanige aanpassingen aan het chassis maken, dat 'n nieuwe serie crashtests nodig is, waardoor de "nieuwe" auto pas na de mid-season test zal debuteren.

Ik denk dan ook dat het geen rare gedachte is om te zeggen dat voor Ferrari het seizoen nu al over is.
Zelfs als de F2012B 'n topwagen blijkt, is de achterstand dan waarschijnlijk al te groot.
Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. ::)

mss is het best voor ferrari, om al te beginnen kijken naar seizoen 2013, willen ze dan nog kunnen strijden om de titel.
Dit seizoen wordt al moeilijk

Folkert

Citaat van: robbert op 15 maart 2012 - 20:08:14
Citaat van: Kootje op 15 maart 2012 - 13:31:48
Citaat van: Burorri op 15 maart 2012 - 08:24:20
Ik weet niet of ze hier al geplaatst waren of niet, maar dit kwam ik tegen.
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/03/14/red-bull-rb8-exhaust-blown-diffuser-diagram/
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/02/28/2012-exhaust-innovations-mclaren/

Zelf meen ik dat Ferrari ook iets dergelijks had, maar hadden zij veel last van over verhitting bij het chassis?
Maar wel erg interessante stukjes en lijkt mij alleen maar te verduidelijken dat de strijd echt tussen Mclaren en Red Bull zal gaan.


Klopt, bij Ferrari werkte het juist averechts.
Hierdoor moeten ze dusdanige aanpassingen aan het chassis maken, dat 'n nieuwe serie crashtests nodig is, waardoor de "nieuwe" auto pas na de mid-season test zal debuteren.

Ik denk dan ook dat het geen rare gedachte is om te zeggen dat voor Ferrari het seizoen nu al over is.
Zelfs als de F2012B 'n topwagen blijkt, is de achterstand dan waarschijnlijk al te groot.
Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. ::)

mss is het best voor ferrari, om al te beginnen kijken naar seizoen 2013, willen ze dan nog kunnen strijden om de titel.
Dit seizoen wordt al moeilijk
Maar aan de andere kant : http://www.f1zone.net/news/dont-write-off-ferrari-experts-warn/12988/
Persoonlijk weet ik niet hoe betrouwbaar deze site is, maar heb horen zeggen dat het betrouwbare site is.
Trotse vader van Rosalie(L)

Fabian

Ik denk dat je Ferrari ook niet moet afschrijven. Alonso kan echt wel wat met die auto, alleen zal het niet meteen een topauto zijn. Maar als Ferrari zich snel kan verbeteren is er nog hoop voor het team.

robbert

Citaat van: Fabian van Tiel op 15 maart 2012 - 20:51:07
Ik denk dat je Ferrari ook niet moet afschrijven. Alonso kan echt wel wat met die auto, alleen zal het niet meteen een topauto zijn. Maar als Ferrari zich snel kan verbeteren is er nog hoop voor het team.

hopelijk dan sneller dan vorig seizoen, of er is helemaal geen hoop meer